Aeroplan 3'2004.pdf

(14411 KB) Pobierz
418046643 UNPDF
418046643.002.png
Jeszcze w tym roku Włoskie Wojska Lotnicze (Aeronautica Militare Italiana) wycofają ze służby ostatnie latające myśliwce F-104 Starfighter. Znikną
one z nieba nad Apeninami dokładnie pół wieku (!) po dziewiczym locie XF-104 - pierwszego prototypu Starfightera. Jak na samolot myśliwski to wynik
doprawdy imponujący.
Historia włoskich F-104 rozpoczęła się w połowie lat 1950., kiedy kilka
europejskich krajów wyraziło wstępne zainteresowanie zakupem myśliwca nad-
dźwiękowego. Ponieważ szacunkowa chłonność rynku europejskiego wyno-
sić mogła w owym czasie nawet 2000 (!) samolotów, do zmagań o tak docho-
dowy kontrakt stanęło wiele przedsiębiorstw z Europy i Stanów Zjednoczo-
nych. Do rywalizacji wystawiono takie konstrukcje jak English Electric Light-
ning, Republic F-105 Thunderchief, Dassault Mirage III . SAAB J-35 Draken,
Convair F-102 Delta Dagger, Convair F-106 Delta Dart, Vought F-8U Crusa-
der oraz Lockheed F-104 Starfighter.
6 listopada 1958 Niemcy ogłosiły, że samolotem, który wejdzie wkrótce
do wyposażenia Luftwaffe i Marineflieger będzie Lockheed F-104G Starfigh-
ter. 2 lipca 1959 o wprowadzeniu tych samolotów do służby, a nawet o podjęciu
ich licencyjnej produkcji we własnych zakładach zdecydowała Kanada (o histo-
rii kanadyjskich Starfighterów pisaliśmy w AeroPlanie 4/02). Potem wszystko
potoczyło się już bardzo szybko. 29 stycznia 1960 kontrakt dotyczący licen-
cyjnej produkcji F-104 podpisała Japonia. Holandia podpisała własne porozu-
mienie 20 kwietnia, a już 20 czerwca podobne zawarła z Amerykanami Belgia.
Jako ostatnie, 17 grudnia 1960, do programu dołączyły Włochy.
Zarówno dla włoskiego przemysłu lotniczego, jak i dla wojsk lotniczych
nowy samolot stanowił nie lada wyzwanie. W jego budowę zaangażowane
zostały niemal wszystkie zakłady przemysłowe włoskiego sektora lotniczego,
w tym Alfa Romeo, która miała wyprodukować 262 licencyjne silniki J79-GE-
11A. Skomplikowany i nafaszerowany elektroniką F-104G oznaczał też nową
jakość dla AMI, używających do tej pory poddźwiękowych myśliwców F-84,
F-86 i Fiat G.9L
W sumie Aeronautica Militare Italiana otrzymały 125 samolotów F-104G
zbudowanych przez tzw. Grupę Włoską (po przeniesieniu produkcji Starfigh-
terów z USA do Europy, samolot ten wytwarzany był przez cztery, specjalnie
utworzone międzynarodowe konsorcja: Grupę Północną, Południową, Za-
chodnią i właśnie Włoską), w tym 19 w rozpoznawczej wersji RF-104G, któ-
re w zasadzie od zwykłych F-104G różniły się jedynie możliwością przenosze-
nia zasobnika rozpoznawczego typu Orpheus z pięcioma aparatami fotogra-
ficznymi i podczerwonym skanerem liniowym.
Jako pierwsze, F-104G weszły do wyposażenia 311" Gruppo/Reparto Spe-
rimentale Volo w Pratica di Mare, 9° Gruppo 4" Aecrobrigate w Grosselo i 21"
Gruppo 51" Aerobrigate w Cameri. Rok później kolejne Starfightery trafiły do
F-104 wchodzi do gry
Pierwszy F-104G dla Włoch - zbudowany jeszcze przez zakłady Lockheeda
- wystartował do swojego dziewiczego lotu 3 kwietnia 1962 w Palmdale w USA.
Za jego sterami nie siedział jednak Amerykanin, lecz włoski pilot-oblatywacz
z Reparto Sperimentale Volo (Lotniczej Jednostki Doświadczalnej) kpt. Fran-
co Bonazzi. Samolot noszący numer seryjny Lockheeda 9998 został następnie
rozmontowany i przetransportowany do zakładów Fiata w Turynie, gdzie go
ponownie złożono i gdzie otrzymał numer seryjny AMI MM6501 (Matricola
Militare 6501). Swój pierwszy lot we włoskiej przestrzeni powietrznej wyko-
nał 9 czerwca tego samego roku.
Pierwszy zbudowany już we Włoszech F-104G n/s MM6502 po raz pierw-
szy wzniósł się w powietrze 5 października 1962, a do połowy następnego
roku włoskim wojskom lotniczym dostarczono już ponad 30 F-104G. Oprócz
tego, do jednostek zaczęły trafiać zakupione bezpośrednio od Lockheeda (w liczbie
12), szkolno-bojowe TF-104G. W późniejszym okresie ich ilość zwiększyła
się do 24, a po przekazaniu dodatkowych 6 samolotów z Luftwaffe, Aeronau-
tica Militare Italiana dysponowała trzydziestoma TF-104G.
Starfightery kołujące do startu z bazy w Cervia. Jako pierwszy F-104S-ASA-M (5-35) n/
s MM6771 / Zdjęcie: Bert Oostmeijer
418046643.003.png
F-104G (3-06) należący do 3° Stormo sfotografowany podczas Open Day 1990 w bazie Grosseto / Zdjęcie: Riccardo Braccini (AvioPress)
10 Gruppo 4" Aerobrigate i 101" Gruppo 2" Aerobrigate w Grosseto, 102"
Gruppo 5" Aerobrigate w Rimini oraz 154° Gruppo 6" Aerobrigate stacjonu-
jącego w Ghedi. Następnie wyposażono w nie 20" Gruppo Autonomo Adde-
stramento Supersonico (Samodzielna Eskadra Przeszkolenia Bojowego na
Samoloty Naddźwiękowe) w Grosseto (w tym także szkolne TF-104G), 156°
Gruppo 36" Stormo w Gioia di Colle, 10" Gruppo 9" Stormo w Grazzanise oraz
21 Gruppo 53" Stormo w Cameri.
W AMI - podobnie, jak w wojskach lotniczych innych państw użytkują-
cych Starfightery - liczba wypadków z ich udziałem była dość wysoka, co
wkrótce i tam doprowadziło do fali krytyki i ochrzczenia F-104 mianem latają-
cej trumny. Jednocześnie warto jednak wspomnieć, że pod koniec 1965, latające
na F-104G 154" Gruppo z Ghedi otrzymało NATO Flight Safety Award za wy-
latanie na Starfighterach ponad 5000 godzin bez najmniejszego wypadku!
aż tak wielozadaniowy samolot i już wkrótce okazało się, że on sam niedługo
będzie musiał ustąpić miejsca swojemu nowocześniejszemu następcy, mogą-
cemu prowadzić działania w każdych warunkach atmosferycznych!
Samolotem, który najlepiej spełniał wymagania ogłoszone w konkursie na
włoski AWI (All-Weather Interceptor, czyli myśliwiec przechwytujący mogą-
cy działać w każdych warunkach pogodowych) okazał się być... F-104S (!),
który po długotrwałych i bardzo intensywnych badaniach pokonał takich ry-
wali, jak Mirage III C, F-4C Phantom, Lightning F.6 czy F-5A Freedom Figh-
ter. Z całą pewnością na włoski wybór miał wpływ fakt, że w AMI latały już
samoloty F-104, a wprowadzenie do służby ich nowszej odmiany nie pociąga-
ło za sobą dodatkowych kosztów związanych m.in. z dostosowaniem infra-
struktury lotniskowej. Stosowne porozumienia wstępne dotyczące licencyjnej
produkcji F-104S we Włoszech podpisano już w styczniu 1966.
W latach 1970. i 1980. na TF/RF/F-104G latały też: 18" Gruppo 3" Stor-
mo z Villafranca, 20" Gruppo 4° Stormo w Grosseto, 22" Gruppo 51" Stormo
z Istrana oraz 28" i 132" Gruppo 3" Stormo z Villafranca.
Rozwiązania konstrukcyjne stosowane na seryjnych F-104S były wcześniej
testowane przez Lockheeda na dwóch dostarczonych do Palmdale F-104G
(MM6658 i MM6660), z których pierwszy - już jako F-104S - wzniósł się
w powietrze 22 grudnia 1966. Jeszcze tego samego roku podpisano kontrakt na
licencyjną produkcję 165 myśliwców F-104S we Włoszech. Pierwszy zbudowa-
ny już przez Fiata F-104S (MM6701) oblatany został 30 grudnia 1968, a przez
wojsko przejęty został w maju następnego roku.
F-104S wyposażono w silnik o mniejszym zużyciu paliwa i większym cią-
gu - J79-GE-JIF, dzięki czemu samolot uzyskał większą szybkość wznoszenia
oraz lepsze przyspieszenie i manewrowość. Jednak najważniejszą zmianą było
Pojawia się F-104S
Wchodzący do służby F-104G miał początkowo zastąpić wszystkie inne
typy myśliwców będących w wyposażeniu włoskiego lotnictwa: samoloty
wsparcia F-84F Thunderstreak, rozpoznawcze RF-84F Thunderflash oraz prze-
chwytujące F-86F i F-86K Sabre. Niestety, F-104G nie spełniał wymagań na
418046643.004.png
zainstalowanie nowego radaru NASARR (North American Se-
arch And Ranging Radar) R-21G/H, współpracującego z po-
ciskami rakietowymi średniego zasięgu AIM-7E Sparrow
(stąd też oznaczenie tej wersji Starfightera literą S).
Pod tylną częścią kadłuba, po obu stronach płyty stabili-
zującej zainstalowano mniejsze zbiorniki dodatkowe, co stało
się podstawową cechą wyróżniającą zewnętrznie wariant
F-104S. Nowa wersja Starfightera - w konfiguracji myśliw-
ca przechwytującego - oprócz dodatkowych zbiorników pa-
liwa, mogła przenosić dwa kierowane radarem pociski AIM-
7E Sparrow oraz dwa sterowane na podczerwień pociski
AIM-9B Sidewinder. Do zadań związanych z atakowaniem
celów naziemnych F-104S mógł być uzbrajany w bomby,
zbiorniki z napalmem lub zasobniki z niekierowanymi poci-
skami rakietowymi. Istotną zmianą z punktu widzenia takty-
ki walki nowego myśliwca był brak 20-mm działka M61 Al
Vulcan. Zakładano, że pilot lecący samolotem uzbrojonym
w pociski rakietowe średniego zasięgu nie będzie już musiał
toczyć manewrowej walki powietrznej, w której byłby zmu-
szony strzelania z działka. Starfighter miał prowadzić walkę
na średnich odległościach i rozstrzygać ją na swoją korzyść
przy pomocy pocisków rakierowych!
W trzy lata po przejęciu pierwszego F-104S, AMI, które
w owym czasie miały już prawie setkę tych myśliwców, roz-
poczęły starania o zamówienie kolejnej partii samolotów. Nie-
stety projekt ów z powodów finansowych został odrzucony
przez włoski rząd i dopiero w następnym roku, tj. na początku
1973 złożono zamówienie na dodatkowych 40 samolotów.
Najszybciej, bo już w 1970, F-104S weszły do służby
w 9" Gruppo 4° Stormo w Grosseto, 10° Gruppo 9" Stormo
w Grazzanise, 12° i 156° Gruppo 36° Stormo z Gioia di
Colle oraz 311° Gruppo Reparto Sperimentale Volo w Pra-
tica di Mare i 20° Gruppo 4" Stormo w Grosseto. W póź-
niejszym okresie wyposażono w nie także 21° Gruppo 53"
Stormo w Camari, 22° Gruppo 51° Stormo z Istrana, 25" i 102"
Gruppo 5" Stormo z Rimini, a także 155° Gruppo 51" Stormo
z Istrana oraz 18° Gruppo 37" Stormo z Trapani.
Ostatnie z ogółu 246 wyprodukowanych przez zakłady
Fiat/Aeritalia F-104S (w tym 40 dla Turcji oraz 1 dodatko-
wy dla zastąpienia egzemplarza, który rozbił się jeszcze przed
Włoski F-104S (51-22) n/s MM6940 zmodernizowany do standardu ASA z 22° Gruppo należącego do 51°
Stormo. Zdjęcie wykonano na lotnisku w Istrana, w lipcu 1998 / Zdjęcie: Bert Oostmeijer
Piloci 20° Gruppo 4° Stormo z Grosseto przygotowują się do wylotu szkolnym TF-104G (4-29) n/s MM54232
Zdjęcie: Bert Oostmeijer
418046643.005.png
dostawą do AMI) opuściły halę mon-
tażową w marcu 1978, kończąc tym
samym produkcję Starfighterów na
świecie ogólną liczbą 2576 zbudowa-
nych samolotów.
Jednostki Aeronautica
Militare Italiana wyposażone w F-104 Starfighter
Jednostka i miejsce stacjonowania
9" Gruppo 4 Aerobrigate. Grosseto
10" Gruppo 4 Aerobrigate, Grosseto
10° Gruppo 9" Stormo. Grazzanise
12° Gruppo 36° Stormo, Gioia di Colle
18" Gruppo 3" Stormo, Villafranca
18° Gruppo 37" Stormo, Trapani
20" Gruppo Autonomo Addestramento
20" Gruppo 4° Stormo, Grosseto
Typ
F-104G. F-104S, F-104S.ASA. F-104S.ASA-M
F-104G
F-104G, F-104S. F-104S.ASA. F-104S.ASA-M
F-104S
F-104G. RF-104G
F-104S, F-104S.ASA. F-104S.ASA-M
Czas na modernizację
Na początku lat 1980., kiedy pro-
jekt następcy włoskich Starfighterów,
myśliwca EFA (European Fighter Air-
craft) - późniejszego Eurofightera, byt
jeszcze w powijakach, Aeritalia przed-
stawiła Aeronautica Militare Italiana
propozycję kompleksowego programu
modernizacji myśliwców F-104S. Po
serii przeprowadzonych analiz Ministe-
ro delia Difesa (Ministerstwo Obrony)
uznało zasadność dokonania działań
modernizacyjnych, które umożliwiły-
by użycie F-104S nie tylko w roli my-
śliwca przechwytującego, ale także sa-
molotu bliskiej walki powietrznej.
Pierwszy zmodernizowany F-104S
(MM6945) przekazany został AMI
przez zakłady Aeritalia w listopadzie
1986, a do połowy 1990 zmodernizo-
wano blisko 100 z planowanych do
unowocześnienia 153 myśliwców bę-
dących wciąż w wyposażeniu AMI.
Ostatni, 147 egzemplarz (w między-
czasie utracono 6 F-104S) dostarczo-
ny został wojskom lotniczym pod ko-
niec 1991.
Powstała w ten sposób nowa wer-
sja Starfightera - F-104S.ASA (Aggior-
namento Sistema d'Arma — Zmoderni-
zowany System Uzbrojenia) - wyposa-
żona została w nowy radar FIAR -
NASARR R21-G/M1 Setter, przygo-
towany m.in. do współpracy z nową
odmianą pocisków Sidewinder - AIM-
9L. Nowe pociski, określane mianem
fire and forget (odpal i zapomnij),
znacznie przewyższały używane wcze-
śniej AIM-9B, które w zasadzie w cza-
sie manewrowej walki powietrznej
mogły być odpalane do celu będącego
bezpośrednio w przedniej półsferze
samolotu atakującego. F-104S.ASA
mógł też przenosić sterowane radarem
pociski średniego zasięgu Selenia Aspi-
de 1A, będące rozwojową wersją ame-
rykańskiego AIM-7E Sparrow, charak-
teryzujące się krótszym czasem reakcji,
lepszą manewrowością i nowocześniej-
szą głowicą radiolokacyjną o zwiększo-
nej odporności na zakłócenia.
Supersonico, Grosseto
F-104G, TF-I04G. F-I04S
F-104G, TF-104G, F-104S, F-104S.ASA,
F-104S.ASA-M, TF-104G-M
F-104G
F-104G, F-104S
F--104G, F-104S
F-104S, F-104S.ASA, F-104S.ASA-M
F-104G. RF-I04G
F-104G
F-104G
F-104S
F-104G, RF-104G
F-104G
F-104S
21" Gruppo 51 Aerobrigate. Cameri
21" Gruppo 53° Stormo, Cameri
22" Gruppo 51" Stormo, Istrana
23° Gruppo 5° Stormo, Rimini/Cervia
28" Gruppo 3" Stormo, Villafranca
101" Gruppo 2 Aerobrigate, Grosseto
102" Gruppo 5 Aerobrigate. Rimini
102" Gruppo 5° Stormo, Rimini
132" Gruppo 3" Stormo. Villatranca
154" Gruppo 6" Stormo, Ghedi
155" Gruppo 51" Stormo, Istrana
156" Gruppo 36" Stormo. Gioia di Colle
F-104G, F-104S
311" Gruppo Reparto Sperimemale Volo, Pratica di
Mare
F-104G. F-104S
W czasie restrukturyzacji Aeronautica
Aerobrigate (Skrzydła - składające się
składujące się : jednego lub najwyżej
racje jednostek.
Militare Italiana przeprowadzonej w latach 1960-68 rozwiązano wszystkie
z trzech Gruppo) tworząc w ich miejsce Stormo {także Skrzydła - tyle że
dwóch Gruppo). W większości przypadków pozostawiono oryginalną nume-
Nietypowy F-104S-ASA (51-05) n/s MM6932 przed schronohangarem w Istrana. Po modernizacji samolot pozostawiono w nietypo-
wym malowaniu / Zdjęcie: Bert Oostmeijer
Do misji przechwytujących F-
104S.ASA zwykle uzbrajano w AIM-
9L pod lewym skrzydłem i Selenia
Aspide 1A pod prawym oraz podwie-
szano dwa zbiorniki dodatkowe na koń-
cach skrzydeł. W maksymalnej konfi-
guracji (jednak niezwykle rzadko sto-
sowanej) myśliwiec mógł przenosić
Próba silnika F-104S-ASA (4-1) n/s MM6943
należącego do 9° Gruppo 4° Stormo bazu-
jącego w Grosseto. Na wlotach powietrza
do silnika charakterystyczne osłony
Zdjęcie: Bert Oostmeijer
418046643.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin