Wprowadzenie do neuroekologii.pdf

(314 KB) Pobierz
Tom 61 2012
Numer 2 (295)
Strony
195–211
J oanna h. Ś liwowsKa 1 , M arcin T. G órecKi 2 , P ioTr T ryJanowsKi 2
1 Zakład Histologii i Embriologii Zwierząt
2 Zakład Zoologii
Instytut Zoologii
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Wojska Polskiego 71c, 60-625 Poznań
E-mail: joanna.sliwowska@gmail.com
WPROWADZENIE DO NEUROEKOLOGII — CZYLI CZY ZNAJOMOŚĆ UKŁADU
NERWOWEGO ZWIERZĄT POZWALA ZROZUMIEĆ ICH RELACJE ZE ŚRODOWISKIEM?
WPROWADZENIE
Neuroekologia jest nauką na pograniczu
fizjologii i anatomii układu nerwowego oraz
ekologii. Wyrasta ona z potrzeby wyjścia
poza badania układu nerwowego u szczurów,
myszy czy ludzi, prowadzonych przez neuro-
biologów w warunkach laboratoryjnych. W
ostatnich latach badacze docenili zdobycze
etologów obserwujących zachowania zwie-
rząt w warunkach naturalnych i odkryli po-
trzebę zrozumienia mechanizmów neurobio-
logicznych leżących u podstaw kształtowania
się tych zachowań.
Pojecie neuroekologii wprowadził s herry
(2006), nazywając tak dział biologii zajmują-
cy się badaniami mózgu i zdolności poznaw-
czych organizmów, korzystający z metod
porównawczych właściwych biologii ewolu-
cyjnej. Neuroekologia zatem zmierza do zro-
zumienia zdolności poznawczych i mecha-
nizmów za nie odpowiadających, odwołując
się do doboru naturalnego, zwłaszcza wpły-
wu warunków środowiskowych.
Podstawowym celem opracowania jest
zaprezentowanie polskiemu Czytelnikowi tej
nowej, rozwijającej się dyscypliny z pogra-
nicza neurobiologii i ekologii. Do tego celu
posłużą przykłady badań, które skupiają w
sobie elementy obu dyscyplin naukowych.
Chociaż neuroekologia jest nauką stosun-
kowo nową, to sugestie o związkach wyko-
rzystania zasobów środowiska ze zdolnościa-
mi poznawczymi pojawiały się już wcześniej
w pracach ekologów behawioralnych (K rebs
i D avies 1978), a niektórzy jej początków
upatrują wręcz w myśli samego D arwina
(1872). Badania dotyczące zagadnień znaj-
dujących się w kręgu zainteresowań neuro-
ekologów klasyfikowane były wcześniej jako
neuroetologicze i wyszukiwanie tego termi-
nu w bazach PubMed z 12 września 2011 r.
owocuje 197 publikacjami. Natomiast pojęcie
„neuroekologia” (ang. neuroecology) w tej
samej bazie odnosi się do 56 publikacji. Zu-
pełnie brakuje jednak informacji o tej dzie-
dzinie w języku polskim i co zaskakujące, nie
ma nawet odpowiednika neuroekologii w
polskiej i anglojęzycznej wersji Wikipedii.
Klasyczne podręczniki ekologii (jeszcze)
nie poświęcają miejsca neuroekologii, choć
powstało już kilka ważnych podsumowań
poświęconych tej nowej i prężnie rozwijają-
cej się dziedzinie (s herry 2006 i prace tam
cytowane). Poniżej prezentujemy omówienie
badań stanowiących „klasykę” neuroekologii
i odpowiedzialnych za dynamiczny rozwój
tej dyscypliny w ostatnich latach.
1068824644.001.png
196
J oanna H. Ś liwowska i współaut.
UCZENIE SIĘ I ROZPOZNAWANIE ZAPACHÓW
Percepcja i komunikacja węchowa są nie-
zwykle ważne dla zwierząt oraz ich ekolo-
gii i w tej dziedzinie powstało wiele badań,
które dzisiaj można by zaklasyfikować jako
neuroekologiczne. W niniejszej części tego
artykułu omówimy przykłady uczenia z wy-
korzystaniem bodźców zapachowych. Tego
rodzaju uczenie się ma miejsce m.in. w roz-
poznawaniu obecności drapieżnika przez
norniki, w trakcie wyboru partnera u myszy,
kiedy samica rozpoznaje za pomocą zmysłu
węchu samca, czy u owiec, które rozpozna-
ją „po zapachu” swoje nowo narodzone po-
tomstwo, bądź też w czasie uczenie się w
okresie neonatalnym u szczurów i królików.
Zagadnienia te szczegółowo opisano w nie-
dawno opublikowanej pracy przeglądowej
(K aba 2010). Również w Polsce ukazała się
praca przeglądowa dotycząca wykorzystania
bodźców zapachowych w reakcjach strachu
przed drapieżnikiem (J ęDrzeJewsKa i J ęDrze -
JewsKi 1989).
Zanim przejdziemy do omawiania po-
szczególnych przykładów zachowań, musi-
my krótko wprowadzić pojęcia niezbędne
do zrozumienia anatomii i fizjologii węchu.
Jama nosowa u większości ssaków zawiera
neurony chemosensoryczne zlokalizowane
w nabłonku węchowym i organie lemieszo-
wo-nosowym (ang. vomeronasal organ). W
obrębie detekcji sygnałów węchowych wy-
różnia się pod względem anatomicznym i
funkcjonalnym dwa uzupełniające się syste-
my: główny system węchowy (ang. main ol-
factory system) i system lemieszowo-nosowy
(lub dodatkowy) (ang. vomeronosal system).
Badania wykazały, że u ssaków występuje ok.
1000 receptorów węchowych, a detekcja sy-
gnałów zapachowych może prowadzić do
zmian w układzie neuroendokrynowym i w
poziomie wydzielanych hormonów.
W konsekwencji wiele gatunków zwie-
rząt wyposażonych w neurony sensoryczne
zapamiętuje zapachy i unika miejsc niebez-
piecznych, tj. pachnących drapieżnikiem
( K ats i D ill 1998). Należy jednak podkre-
ślić, iż mechanizm bardzo podobny do na-
uki zapachów, ale oparty niekonieczne na
skojarzeniach zapachowych, wykazuje wiele
zwierząt aktywnie unikających miejsc pene-
trowanych przez drapieżniki. Strach przed
drapieżnikiem i unikanie miejsc jego zwięk-
szonej aktywności wykazują bowiem zwie-
rzęta charakteryzujące się ograniczoną detek-
cją zapachów, np. większość ptaków. Wyniki
badań mogą świadczyć o tym, że unikają one
zakładania terytoriów w miejscach zwiększo-
nej aktywności żerowiskowej drapieżnika
(h roMaDa i współaut. 2002), a nawet tylko
nor, czyli miejsca gdzie drapieżnik jest tyl-
ko rzadko widoczny dla potencjalnych ofiar
(T ryJanowsKi i współaut. 2002). Badania
eksperymentalne wskazują jednak, że trud-
no czasami rozróżnić pomiędzy unikaniem
drapieżnika a ewentualnych nieczystości, np.
kału drapieżnika, i związaną z nim obecno-
ścią patogenów i pasożytów (e Kner i T ryJa -
nowsKi 2008).
Ponadto, badania ekologiczne nad ucze-
niem się zapachów zostały ostatnio posze-
rzone o aspekty neurofarmakologiczne i be-
hawioralne wskazujące na występowanie u
szczurów beta-adrenergicznych receptorów
węchowych w części mózgu zwanej pod-
wzgórzem (w brzusznym jądrze przedsutecz-
kowym; ang. dorsal premamillary nucleus)
związanych z rozpoznawaniem zapachów
drapieżnika (D o M onTe i współaut. 2008,
P avesi i współaut. 2011 ). Oprócz wspomnia-
nej tutaj funkcji związanej z zachowaniami
agresywnymi i obronnymi, podwzgórze peł-
ni również wiele innych ważnych funkcji i
jest kluczową strukturą mózgu, niezwykle
istotną dla podstawowych funkcji fizjologicz-
nych (zachowań reprodukcyjnych, wzrostu i
metabolizmu, regulacji łaknienia i przyjmo-
wania pokarmu, kontroli temperatury ciała,
czy regulacji cyklu snu i czuwania). Ponadto,
podwzgórze pełni ważną funkcję w kontro-
li reakcji stresowych, o których powiemy w
dalszej części tego artykułu.
Wracając do omawianych powyżej badań
dotyczących zachowań w stosunku do dra-
pieżnika mogą one służyć jako przykład ba-
dań neuroekokologicznych. Ta rozwijająca
się nauka czerpie wiedzę z wielu wcześniej
powstałych dziedzin, co ilustruje Rycina 1.
Niewątpliwie etologia, czyli badania zacho-
wań zwierząt i odpowiedzi na bodźce śro-
dowiskowe (w tym przypadku obecność dra-
pieżnika i związanych z jego występowaniem
bodźców zapachowych) stanowiły inspirację
do badań. Jednakże, aby poznać mechanizmy
leżące u podstaw tego typu zachowań doko-
nano analizy chemicznej, czyli identyfikacji
bodźców, jak i przeprowadzono eksperymen-
ty neurobiologiczne. Powyższy przykład ob-
razuje również fakt, że aby badania zakwalifi-
kowane zostały jako neuroekologiczne muszą
spełniać kryterium „z pogranicza”, czyli sku-
197
Wprowadzenie do neuroekologii
Ryc. 1. Neuroekologia jako dziedzina nauki.
Neuroekologia leży na pograniczu nauk neurobiolo-
gicznych i ekologicznych. Nauka ta bada zachowania
zwierząt w ich naturalnym środowisku. Neuroeko-
logia poszukuje również mechanizmów neurobiolo-
gicznych odpowiedzialnych za odbieranie i reakcję
na bodźce środowiskowe. Nauka ta korzysta z wie-
dzy z zakresu ewolucji i wykorzystuje analizy che-
miczne i fizyczne do identyfikacji bodźców.
(patrz Ryc. 1), gdyż nie jest możliwy do reali-
zowania przez jednego naukowca. Musi na-
tomiast być to program grupy różnych spe-
cjalistów badających to samo zagadnienie z
odmiennych perspektyw badawczych.
piać w sobie zarówno aspekt ekologiczny,
jak i neurobiologiczny. Oczywiście postulat
rozwijania neuroekologii jest bardziej wy-
magający niż wcześniejsze kierunki badań
NEUROBIOLOGIA ROZPOZNAWANIA WARTOŚCI PARTNERA. JAK SIĘ TEGO UCZĄ MYSZY?
Zachowanie samic związane z rozpozna-
waniem partnera i procesami kopulacyjnymi
u myszy są jednymi z najlepiej poznanych
procesów biologicznych, gdzie wykorzysty-
wane jest uczenie się bodźców zapachowych
(K aba 2010). U samicy, która odbyła kopu-
lację powstają ślady pamięciowe związane z
obecnością zapachowych sygnałów chemicz-
nych zawartych w moczu samca. Jeśli sami-
cę, u której w wyniku kopulacji doszło do
zapłodnienia przez samca, poddamy działaniu
sygnałów węchowych pochodzących z mo-
czu samca należącego do innego szczepu w
ciągu trzech dni od kopulacji, to u samicy tej
rozwój ciąży zostanie przerwany. Zjawisko
to zostało opisane po raz pierwszy u myszy
w 1959 r. przez brytyjskiego zoologa b ruce
i od jej nazwiska zostało nazwane efektem
Bruce (ang. Bruce effect). Obecnie na pod-
stawie badań laboratoryjnych wiadomo, że
efekt ten występuje u wielu gryzoni. Znacze-
nie adaptacyjne efektu Bruce jest od dawna
dyskutowane w literaturze (np. s chwanMey -
er 1979, l abov 1981). Korzyść samca jest ra-
czej oczywista: dzięki przerwaniu ciąży sami-
ca jest szybciej gotowa do kolejnej kopulacji,
zatem samiec, który wywołał efekt Bruce, bę-
dzie mógł mieć z nią potomstwo. Natomiast
znaczenie dostosowawcze tego zjawiska dla
samicy jest mniej jasne. Samica może jednak
również odnosić korzyść z efektu Bruce. Po
pierwsze, obcy samiec mógłby w przyszłości
zabić jej potomstwo pochodzące z kojarze-
nia z konkurentem, zatem przerwanie ciąży
oszczędza samicy prawdopodobnie zmarno-
wanej inwestycji. Po drugie, samica może
osiągnąć wyższy sukces reprodukcyjny ro-
dząc potomstwo samca w jakimś sensie lep-
szego (np. o wyższej pozycji społecznej albo
słabiej z nią spokrewnionego). Ciężarne sa-
mice kontrolują w pewnej mierze efekt Bru-
ce (czemu sprzyja podatność na jego dzia-
łanie tylko przez krótki czas w ciągu doby,
który zwykle spędzany jest przez samice w
gnieździe) szukając albo unikając kontaktu
z zapachem nieznanych samców, a szukają
częściej kontaktu z samcami dominującymi
i pochodzącymi z innego szczepu (b ecKer i
h ursT 2009).
Prowadzono liczne badania eksperymen-
talne mające na celu wyjaśnienie podstaw
biologicznych tego zjawiska. Stwierdzono, że
w efekcie Bruce biorą udział neurony sen-
soryczne lemieszowo-nosowe i neurony w
obrębie dodatkowej opuszki węchowej oraz
ich projekcje nerwowe. W czasie kopulacji
zachodzi do wydzielenia noradrenaliny, któ-
ra poprzez receptory alfa2-adrenegiczne od-
działuje na kanały wapniowe, co prowadzi
do wydzielania glutaminianu oddziałującego
1068824644.002.png
198
J oanna H. Ś liwowska i współaut.
z receptorami mGluR2. Aktywacja tych re-
ceptorów z kolei prowadzi do wydzielania
neurotransmitera GABA, który hamuje zapo-
czątkowany w rezultacie działania pierwot-
nych bodźców węchowych proces (K aba
2010). Poznane są również szlaki nerwowe
biorące udział w efekcie Bruce. Sygnał za-
pachowy wyczuwany przez samice, która
wcześniej kopulowała z innym samcem i u
której nastąpiło zapłodnienie, jest rozpozna-
wany i aktywuje neurony narządu lemieszo-
wo-nosowego, a te z kolei aktywują neurony
pobudzające szlaków nerwowych biegnący
przez dodatkową opuszkę węchową i część
mózgu, zwaną jądrem migdałowatym, do
neuronów dopaminergicznych znajdujących
się w jądrze łukowatym podwzgórza (ang.
arcuate nucleus, ARC), powodując wydziele-
nie dopaminy. Dopamina hamuje wydziela-
nie prolaktyny z przysadki mózgowej, co w
następstwie prowadzi do spadku wydzielania
progesteronu. Progesteron jest hormonem
niezbędnym w procesach implantacji zarod-
ka i rozwoju ciąży, a jego spadek powoduje
zaburzenia i przerwanie ciąży (K aba 2010).
Wykazano, że zarówno główny system
węchowy i system lemieszowo-nosowy (do-
datkowy) połączone są siecią neuronów z ją-
drem migdałowatym i podwzgórzem i biorą
udział w neuroendokrynowej i behawioral-
nej odpowiedzi występującej w efekcie Bru-
ce (h aleM i współaut. 2001).
ROZPOZNAWANIE POTOMSTWA PRZEZ MATKĘ U OWIEC
Doświadczenie odgrywa ogromną rolę
w procesach uczenia się powodując zmiany
zarówno na poziomie mózgu, jaki i zachowa-
nia. Jeśli takie doświadczenia są szczególnie
silne i przypadają na ściśle określony okres
życia, to ten czas nazywamy okresem krytycz-
nym (ang. sensitive period). Procesy uczenia
zachodzące w okresie krytycznym wywołu-
ją długotrwałe zmiany w rozwoju zachowań
społecznych i emocjonalnych.
Owce są zwierzętami stadnymi, rozmna-
żającymi się sezonowo, stąd setki młodych
przychodzi na świat w tym samym czasie i
miejscu. Samica, krótko po wydaniu potom-
stwa, jest w stanie za pośrednictwem bodź-
ców zapachowych rozpoznać je, a tworze-
nie się więzi między matką i potomstwem
odbywa się już trzy godziny po porodzie.
Jednocześnie matka wykazuje zachowania
agresywne w stosunku do nie swoich po-
tomków i karmi jedynie własne potomstwo.
Przeprowadzono liczne eksperymenty w celu
wyjaśnienia tych zachowań. Stwierdzono, że
stymulacja pochwy i szyjki macicy w czasie
porodu powoduje wydzielanie neurotransmi-
terów: noradrenaliny i acetylocholiny, oraz
hormonu oksytocyny w opuszkach węcho-
wych (K enDricK i współaut. 1992). Jedno-
cześnie stwierdzono, że bodźce zapachowe
pochodzące od jagniąt mają niewielki wpływ
na wydzielanie neurotransmiterów czy ak-
tywność elektryczną w opuszkach węcho-
wych przed narodzinami. Natomiast wykaza-
no, że po porodzie występuje wzrost liczby
komórek w opuszkach węchowych, odpo-
wiadających na bodźce zapachowe wydzie-
lane przez jagnięta. Stwierdzono również, że
wzrostowi liczby tych komórek towarzyszy
zwiększenie poziomu neurotransmiterów
cholinergicznych i noradrenergicznych (K en -
DricK i współaut. 1992).
Wykazano również, że w mózgu owcy
istnieje wiele obszarów, do których docie-
ra informacja z systemu węchowego. Szlaki
nerwowe biorące udział w przekazywaniu
informacji zapachowej do mózgu są bardziej
rozproszone, niż to miało miejsce w przypad-
ku efektu Bruce, i obejmują m.in. jądro mig-
dałowate i hipokamp (K enDricK i współaut.
1997).
UCZENIE SIĘ ZAPACHÓW U MŁODYCH SZCZURÓW I KRÓLIKÓW
Młode szczurów i królików wymaga-
ją opieki i są we wczesnym etapie rozwoju
zależne od docierających do nich bodźców
zapachowych i dotykowych. Młode szybko
uczą się rozpoznawać po zapachu swoją mat-
kę, aby przyczepić się do jej sutków i zostać
przez nią nakarmione (w ilson i współaut.
2004). Wykonano serię eksperymentów, na
podstawie których stwierdzono, że po uro-
dzeniu występuje okres krytyczny do uczenia
się rozpoznawania bodźców zapachowych i
kształtowania się związanych z nimi zacho-
wań. W doświadczeniach ze stymulacją oko-
licy przyustnej młodych i użyciem bodźców
zapachowych uzyskano podobne efekty jak
te, występujące w sytuacji naturalnej, jeśli
199
Wprowadzenie do neuroekologii
chodzi o zachowania pomiędzy matką i jej
nowo narodzonym potomstwem. Stwierdzo-
no, że kształtowaniu się powyższych zacho-
wań towarzyszy wydzielanie noradrenaliny
i serotoniny w głównej opuszce węchowej
oraz wzrost cAMP (w ilson i s ullivan 1992,
c ui i współaut. 2007). Ten krytyczny okres
kształtowania się powyższych zachowań koń-
czy się 10 dni po urodzeniu, kiedy młode
stają się już bardziej samodzielne (w ilson i
współaut. 2004).
Zachowania te oparte są na uczeniu się
z wykorzystaniem bodźców zapachowych
i są niezbędne do przeżycia i maksymaliza-
cji sukcesu reprodukcyjnego. Przedstawione
przykłady doskonale obrazują występowanie
okresu krytycznego, w obrębie którego tego
rodzaju zachowania mogą powstawać. Ucze-
nie się jest w tych przypadkach związane ze
zmianami zachodzącymi w głównym syste-
mie węchowym i systemie lemieszowo-noso-
wym (dodatkowym) oraz w licznych szlakach
nerwowych prowadzących do rozmaitych
struktur mózgu. Powyższe przykłady również
doskonale obrazują, że mózg jest organem
niezwykle plastycznym, ciągle zmieniającym
się i odpowiadającym na reakcje środowiska.
PODWZGÓRZE, STRES I NEUROEKOLOGIA
Struktura mózgu, zwana podwzgórzem,
jest swoistym sterem, gdzie przecina się re-
gulacja hormonalna całego organizmu, kon-
trolująca wiele podstawowych procesów
życiowych, takich jak głód, sytość, agresja,
reakcje seksualne, związki pomiędzy partne-
rami, opieka rodzicielska, czy stres. W niniej-
szej części przedstawimy kilka przykładów
badań koncentrujących się na zagadnieniach
stresu, które naszym zadaniem są doskona-
łym przykładem tematów do badań neuro-
ekologicznych. W wyborze badań kierowali-
śmy się również względami możliwości ich
przeprowadzenia w warunkach naszego kra-
ju. Reakcja na stres regulowana jest przez au-
tomomiczny (wegetatywny) układ nerwowy
i oś podwzgórze-przysadka mózgowa-nadner-
cza (PPN) (ang. hypothalamus-pituitary-adre-
nal, HPA) (U lrich -l ai i współaut. 2009). W
sytuacjach kryzysowych pierwsza fala obro-
ny przejawia się w działaniu autonomiczne-
go układu nerwowego i manifestowana jest
wydzielaniem się hormonów adrenaliny i
noradrenaliny. Natomiast działanie osi PPN
polega na wydzielaniu kaskady hormonów
w odpowiedzi na reakcję stresową. W sytu-
acji stresowej bodziec odbierany jest przez
mózg i z podwzgórza wydzielany jest hor-
mon uwalniający kortykotropinę — kortyko-
liberyna (CRH) i hormony pokrewne, co z
kolei prowadzi do wydzielanie hormonu ad-
renokortykotropowego (ACTH) przez przed-
ni płat przysadki mózgowej oraz stymuluje
uwalnianie glikokortykoidów (kortykostero-
nu u szczurów i kortyzolu u ludzi) przez gru-
czoł nadnerczowy.
Niezwykle interesujące badania prowa-
dzono na europejskim gatunku gryzonia,
nornicy rudej ( Myodes glareolus ), która na-
leży do organizmów modelowych zarówno
do badań środowiskowych, jak i laboratoryj-
nych. W jednym z badań przeprowadzono
eksperyment, w którym samice, będące na
tym samym etapie ciąży, poddano częstym
spotkaniom (rodzaj stresu o charakterze so-
cjalnym) i badano jaki ma on wpływ na po-
tomstwo. W testach behawioralnych (10
minutowy test preferencji; ang. two-choice
preference test) wykazano, że samce kieru-
jąc się bodźcami zapachowymi wybierały
samice, które nie zostały poddane stresowi
w okresie prenatalnym, a nie te, które zo-
stały poddane stresowi (M archlewsKa -K oJ i
współaut. 2003). Ponadto stres prenatalny
również opóźnił dojrzewanie płciowe po-
tomstwa, mierzone na podstawie wagi ma-
cicy i jąder oraz liczby pęcherzyków jajni-
kowych (K ruczeK i M archlewsKa -K oJ 1986,
M archlewsKa -K oJ i współaut. 2003). Stąd też
wykazano, że zarówno opóźnienie dojrzewa-
nia płciowego, jak i obniżenie atrakcyjności
seksualnej stanowią czynniki limitujące zdol-
ności reprodukcyjne u tego gatunku. Bada-
nia te mają ważny aspekt ekologiczny, jako
że nornice rude są zwierzętami z 3-4 letni-
mi cyklami populacyjnymi, podczas których
następuje gwałtowny wzrost osobników w
populacji, a następnie ich spadek (h enTTo -
nen 2000, n orrDhal i K orPiMaKi 2002). W
okresach wzrostu liczby osobników w popu-
lacji możliwe jest nagromadzenie czynników
związanych ze stresem natury społecznej,
który indukowany był w warunkach labora-
toryjnych. Ponadto wykazano, że odpowiedzi
w reakcji na stres prenatalny różnią się w za-
leżności od płci. Stwierdzono na przykład, że
stres prenatalny powoduje spadek aktywno-
ści u samic i przyczynia się do wzrostu agre-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin