Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny(1).doc

(64 KB) Pobierz

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ………………………………………..

ucznia klasy I szkoły podstawowej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym

na rok szkolny 2009/2010

 

 

 

Program został opracowany w oparciu o:

1.      informacje uzyskane z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego Nr PPP………….

2.      wyniki badań przeprowadzonych za pomocą Inwentarza PAC-1 H.C. Gunzburga do oceny postępu w rozwoju społecznym osób z upośledzeniem umysłowym

3.      informacje uzyskane z wywiadu z rodzicami/opiekunami

4.      informacje uzyskane z obserwacji dotyczących funkcjonowania ucznia

5.      analizę dotychczasowych wytworów pracy

6.      podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach

 

 

 

Program zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu ………………………..

 

Nr w szkolnym zestawie programów nauczania ………………………………………........

 

 

Program przygotowała:              ……………………………………………………………….

 

 

Wyrażam zgodę na realizację programu              …………………………………………………

                                                                                                                (podpis rodzica/opiekuna)

Imię i nazwisko ucznia:              ……………………………..

Data i miejsce urodzenia:              ……………………………..

Klasa:                                                        I zespołu edukacyjno-terapeutycznego I-II-III nauczania zintegrowanego

Szkoła:                                          Szkoła Podstawowa w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym

Rok szkolny:                                          2009/2010

Wychowawca:                            ……………………………

 

Charakterystyka ucznia:              Chłopiec leczony na epilepsje i alergię. Jest pogodnym i uśmiechniętym dzieckiem. Będąc jedynakiem rzadko ma sposobność do przebywania z innymi dziećmi. Czas wolny po szkole spędza w towarzystwie osób dorosłych, zwłaszcza dziadka. Chłopiec  niezgrabny ruchowo, ma trudności w utrzymaniu równowagi. Wymaga stałej opieki i kontroli. Nie można go zostawić nawet na chwilę bez nadzoru, gdyż nie jest w stanie unikać zagrożeń. Na przykład schodząc ze schodów nie patrzy pod nogi i ogląda się za siebie lub podchodzi wprost pod rozhuśtaną huśtawkę. Wymaga przypominania w zakresie załatwiania potrzeb fizjologicznych. Nie zawsze uczestniczy w zajęciach grupowych, często przeszkadza w ich prowadzeniu. Wykazuje wtedy brak zainteresowania komunikowaniem się i nie reaguje na większość poleceń. Ze względu na dużą wrażliwość na bodźce, zwłaszcza słuchowe, bardzo trudno skoncentrować mu się na wykonywanych czynnościach. Bawi się w towarzystwie innych, ale nie współdziała z nimi. Przeważnie woli bawić się sam. Jego ulubioną zabawą jest udawanie, że ścina drzewa i jeździ traktorem. Bardzo lubi patrzeć jak z kranu leci woda. Inne dzieci zabiegają o zabawę z Krystianem, gdyż nie jest konfliktowy i nie zabiera im zabawek. Zdarza się, że podczas zabawy przeklina. Do nauczycieli i wychowawców zwraca się przeważnie w 2 osobie.

 

 

 

 

 

 

 

 

OBSZAR

CELE EDUKACYJNE

 

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

 

OCZEKIWANE OSIAGNIĘCIA

OCENA OSIĄGNIĘĆ

XI

I

IV

VI

SAMOOBSŁUGA

·         doskonalenie umiejętności rozbierania i ubierania się

 

 

·         kształtowanie odpowiednich nawyków przy spożywaniu posiłków i obsługiwania siebie przy stole

 

·         kształtowanie odpowiednich nawyków higienicznych

 

 

 

 

·         zapoznanie z bezpiecznym poruszaniem się w szkole

Praktyczna nauka zdejmowania i wkładania obuwia, samodzielnego nakładania kurtki, czapki, szalika.

 

Ćwiczenia na stołówce - wdrażanie do odpowiedniego zachowania się przy stole i sprawnego posługiwania się sztućcami podczas spożywania posiłków.

 

Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem przyborów toaletowych podczas  mycia i wycierania rąk oraz korzystania z urządzeń sanitarnych.

 

 

Ćwiczenia sprawności motorycznej i przemieszczania się po budynku szkoły w naturalnych sytuacjach.

- rozpoznaje przyporządkowane mu miejsce w szatni,

- samodzielnie zdejmuje obuwie i ubranie oraz odkłada je na miejsce,

- z pomocą nauczyciela wkłada ubranie i obuwie,

 

- czeka na swoją kolejkę,

- przyjmuje odpowiednią postawę przy stole,

- przestrzega zakazu dotykania naczyń z gorącymi potrawami,

- właściwie posługuje się widelcem i łyżką,

- z pomocą umie nalać sobie napój z jakiegoś naczynia,

- pije trzymając kubek w jednej ręce i nie rozlewa,

 

- rozróżnia i nazywa niektóre przybory toaletowe: mydło, ręcznik, szczoteczkę i pastę do zębów, grzebień,

- przy niewielkiej pomocy dorosłych spłukuje wodę i myje ręce po czynnościach fizjologicznych,

- dokładnie wyciera ręce przygotowanym ręcznikiem,

- zasłania buzię podczas kaszlu,

- wydmuchuje nos,

 

- samodzielnie wchodzi po chodach i schodzi z nich, - orientuje się w budynku szkolnym,

- samodzielnie wychodzi do łazienki,

- reaguje na zakazy i nakazy: stój, idź, czekaj,

 

 

 

 

KOMUNIKOWANIE SIĘ

·         doskonalenie posługiwania się gestami do komunikacji pozawerbalnej

 

·         doskonalenie  komunikowania werbalnego – słuchania ze zrozumieniem, posługiwania się mową

Wykorzystywanie gestów w codziennych sytuacjach do prowadzenia dialogu.

 

 

 

Praca kierowana przez nauczyciela - umiejętność słuchania ze zrozumieniem, budowanie prostych zdań i zwrotów w oparciu o własne przeżycia, obserwację, pracę z ilustracją, prezentacją, film.

- wykorzystuje w sytuacjach naturalnych gesty: zaprzeczenie, zgoda, zdziwienie, dawanie,

 

 

 

 

- nawiązuje kontakt wzrokowy z rozmówcą,

- uważnie słucha wypowiedzi innych, prostych poleceń i wykonuje je,

- odpowiada na pytanie: ,,co to?”

- zadaje proste pytania i udziela krótkich odpowiedzi,

- używa rzeczowników: rozpoznaje i nazywa wskazane osoby, zwierzęta, rośliny, przedmioty.

 

 

 

 

USPOŁECZNIENIE

·         wdrażanie do wykonywania czynności związanych z relacjami z ludźmi

 

 

 

 

·         kształtowanie umiejętności wyrażania i kontrolowania własnych emocji

·         kształtowanie świadomości relacji społecznych typu: dziecko - rodzina

Prowadzone przez nauczyciela zabawy integracyjne, ruchowe i słowne. Ćwiczenia w trakcie zajęć.

 

 

 

 

Ćwiczenia w naturalnych sytuacjach

 

 

 

Ćwiczenia w naturalnych sytuacjach

 

- włącza się do zabaw i zadań zespołowych,

- pod przywództwem nauczyciela podejmuje współpracę z rówieśnikami,

- identyfikuje wybranych pracowników szkoły,

- podejmuje próby wykonywania niektórych czynności dyżurnego (wyciera tablicę, wyrzuca śmieci)

- orientuje się w swoim dziennym planie zajęć,

 

- właściwie sygnalizuje swoje potrzeby fizjologiczne,

- potrafi komunikować się ze swoim otoczeniem,

- stosuje formy i zwroty grzecznościowe,

 

 

- podaje swoje imię i nazwisko,

- wymienia członków swojej rodziny,

 

 

 

 

SFERA

POZNAWCZA

 

Edukacja polonisty-czna

 

 

 

 

 

Edukacja przyrodni-cza

 

 

 

 

 

Edukacja matematy-czna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edukacja muzyczna

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin