Architektura gotycka w Anglii.doc

(174 KB) Pobierz
dr Marta Wiraszka

ARCHITEKTURA GOTYCKA W ANGLII

Pierwszy kraj, który przejął z Francji architekturę gotycką. Wpłynęły na to historyczne powiązania polityczno-dynastyczne. Ich zacieśnienie osiągnęło apogeum w poł. XII w., kiedy to w rękach królów angielskich było więcej ziemi na kontynencie niż w posiadaniu francuskiego króla.

W poruszaniu się wśród zabytków tego okresu pomoże nam klasyfikacja THOMASA RICKMANA z 1817 roku, która do dziś nie straciła na swojej aktualności:

 

EARLY ENGLISH:

 

§         Położenie: częściej na obrzeżach, poza gęstą zabudową i rozległym terenem wokół

§         Wieloboczne wolnostojące kapitularze (I – ok. 1110 w Worcester) i krużganki

 

§         Nadmierne wydłużenie budowli (kat. w Canterbury = 158 m; katedra św. Pawła w Lon­dynie = 179 m)

§         Przysadzistość (umiarkowane wysokości, ok. 25 m)

§         Przewaga kątów prostych (prostokątne zakończenia chóru i ambitu: wersja Salisbury: płd. i zach. lub prostokątną ścianą: płn. i wsch. – obejście prowadziło do kaplicy wschodniej tylnego chóru – retrochoir p.w. św. Trójcy lub NMP – szczególnie rozpo­wszechnionego na wyspach, tzw. Lady Chapel, w której codziennie odprawiana była uroczysta msza maryjna); chóry wieloboczne z wieńcem kaplic występują rzadko

§         Kaplica Mariacka za prezbiterium – mała niska kaplica

§         Podwójne (wschodni mniejszy), rozłożyste transepty, dzielą budowlę niemal w poło­wie długości (wzór Cluny III) → tam znajdowała się przegroda rozdzielająca te dwie części: na część dla duchowieństwa (między dwoma transeptami były stalle dla kleru; za wsch. tran­septem – prezbiterium z gł. ołtarzem)

§         Prezbiterium wydzielone przez lektorium i boczne przegrody chórowe

§         Skrzyżowanie akcentuje kwadratowa wieża o normandzkiej tradycji

§         Fasady parawanowe, z przewagą bezwieżowych; znajdujące się tam wieże rzadko są integralną częścią fasady (Lincoln), powierzchnia pokryta dywanowo rzędem ślepych arkadek z dekoracją rzeźbiarską (Wells, Salisbury); pośrodku grupa trzech otworów okiennych, później pojedyncze, dużych rozmiarów okno; portale zachodnie małe, ponieważ gł. wejście znajdowało się po stronie północnej, poprzedzone zwykle kruchtę

§         Brak systemu łuków przyporowych eksponowanych na zewnątrz, np. w Salisbury dobu­dowane w okresie późniejszym – tu system ukryty pod dachami naw bocznych, tradycja anglonormandzka

§         Gruby mur normandzki – zachowany do końca gotyku; to umożliwiło budowę skle­pień bez systemu oporowego lub z nisko położonymi łukami ukrytymi pod dachami naw bocznych

 

§         Wnętrza trzykondygnacyjne, bazylikowe: arkady międzynawowe, empory (częściej niż triforia) oraz okna z galerią podokienną

§         Zamiłowanie do dekoracyjności: fasady zachodnie i wnętrze

§         Kontrasty materiałów budowlanych: ciemny, błyszczący marmur z PURBECK

§         Duża pomysłowość w kształtowaniu filarów, traktowane jako samodzielne elementy

§         Służki filarów nie łączą się z żebrami sklepienia, ale od drugiej kondygnacji i konsoli z główką (tzw. head-stop) – otaczają luźno filar (od 4 do 20 służek) i nie przekraczają pierwszej kondygnacji

§         Brak wspólnego strukturalnego systemu

§         Bogato profilowane arkady (efekt grubości murów, którym w ten sposób odejmo­wano masywności)

§         Eksperymenty z dekoracyjnymi sklepieniami z żebrem przewodnim (→ grzbietowym)  oraz dodatko­wymi tiercerons, przecięcia akcentują rozety (I sklepienie gwiaździste w Lincoln, szalone sklepienie chóru św. Hugona, tzw. „crazy vaults” i w nawie gł. z wprowadzeniem żeber typu tiercerons)

§         Sklepienia pozorne (np. York – nawa gł.)

§         Kapitele pączkowe lub talerzowe

§         Wysokie lancetowate okna bez maswerku (największe „Five sisters” – płn. ramię transeptu kat. w York, 1230-1250)

§         Wygięte gzymsy nad arkadami, portalami, itp.

§         Dekoracja w przeciwieństwie do Francji, przeniesiona do wnętrza

Większość budowli sakralnych w Anglii nie powstała za jednym zamachem, wg jednego projektu. Zgodnie z anglonormandzkim zwyczajem, by raczej dołączać nowe części niż burzyć starą, szacowną budowlę.

CHARAKTERYSTYKA STYLU

§                     Dekorowanie wszelkich możliwych powierzchni będących do dyspozycji architekta:

ü      Maswerk – okienny i ślepy

ü      Ścisłe powiązanie architektury i rzeźby – duże zróżnicowanie form (każda budowla posiada indywidualny wyraz)

ü      Dekoracyjne sklepienia (rozwijanie dokonań katedry w Lincoln) i łuki

 


Geneza stylu promienistego katedry westminsterskiej – maswerk geome­tryczny.

Płynne formy pełne dynamiki. Nowe kształty łuków: w ośli grzbiet i stępkowe; maswerk falisty i sieciowy (z przecinają­cego się laskowania, np. kap. Mariacka w Wells, 1323-1326). Zachodnie okno w York – z 1339 r. z rybim pęcherzem, rozwija się jak liście na gałęzi, a pośrodku powstaje wielki zarys serca.


 

§                     Pojawiają się szerokie i wysokie okna (pierwsze tego typu w chórze tylnym, tzw. Angel Choir w Lincoln, 1256-1280)

§                     Kolumny z żabkami, głowice bogato zdobione (miejscowa flora)

§                     Zróżnicowanie filarów międzynawowych

§                     Różnorodne maswerki w oknach (np. Exeter)

§                     Sklepienia: z zwiększoną liczbą żeber typu tiercerons (Exeter, ok. 1310) lub krótkimi żebrami typu lirne (np. Brystol, 1298-1332) – zacieranie granic przęseł

§                     Odbieranie elementom konstrukcyjnym ich podstawowej funkcji na rzecz dekoracyjności (nożycowe skrzyżowanie kat. w Wells, 1338)

§                     Dekoracja architektoniczno-rzeźbiarska cokołów ścian: różnorodność łuków (np. Kaplica Mariacka w Ely, kapitularz w Southwell)

 

PERPENDICULAR STYLE (1330-1550)

 

§         Reakcja na nadmiar

§         Zachodnia Anglia

§         Powrót do form racjonalnych i uproszczonych

§         Podstawowym elementem, od którego wzięła się nazwa, jest siatka pionowych (← pozy­cja dominująca, wyrazistsze i mocniej wysunięte) i poziomych laskowań, uzupeł­nionych niewielkimi panelami ma­swerkowymi – przypominającymi plaster miodu, która wypełnia otwory okienne, po­krywa ściany wewnątrz i na zewnątrz budowli (← przede wszystkim wieże) oraz wy­sklepki sklepień

§         Wieże dodatkowo otrzymują sterczyny i mniejsze 8-boczne wieżyczki zwieńczone kre­nelażem

§         Podstawowym łukiem jest łuk Tudorów (← najwcześniej pojawił się na ścianie prze­grody chórowej katedry w Exeter w latach 1329-1342, arch. Thomas z Witney)

§         Sklepienia: gęsto żebrowe (prezbiterium w Gloucester), wachlarzowe – najstarsze krużganki w Gloucester, 1360-1370 (← stalaktytowe, kap. Mariacka/ Henryka VII)

§         Zdaniem badaczy, żaden z krajów nie stworzył formy tak własnej i osobliwej. W okre­sie gotyku ograniczał się wyłącznie do obszaru wyspy

§         Przyczyny popularności stylu:

o       Mogła mieć wpływ epidemia dżumy w latach 1348-1349. Ci co przeżyli odwró­cili się od przesadnego luksusu

o       Spadła liczba kamieniarzy – potrzebna była lepsza organizacja pracy

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin