choroby dzieci cz. I.doc

(418 KB) Pobierz
Choroby dzieci - notatki



choroby dzieci

wykłady

 

 

Notatki Beaty Ambrozik

Studentki Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

choroby dzieci

wykłady.




MEDYCYNA WIEKU ROZWOJOWEGO – WCZORAJ I DZIŚ. KIERUNKI ZMIAN W OPIECE NAD DZIECKIEM

 

 

PEDIATRIA – leczenie dzieci, choroby dzieci.

PEDIATRIA ® medycyna wieku rozwojowego ® nauka o chorym i zdrowym dziecku (profilaktyka chorób, fizjologia).

 

Medycyna wieku rozwojowego:

§         szeroko pojęta profilaktyka stanu zdrowia i rozwoju (badania okresowe, szczepienia, kontrola wzrostu i rozwoju),

§         wychowanie zdrowotne czyli promocja zdrowia,

§         rozpoznawanie i leczenie dzieci do lat 18.

 

1.     Od starożytności do przełomu XVII – XIX wieku:

§         część składowa medycyny ogólnej.

2.     Wiek XIX – okres burżuazji i kapitalizmu:

§         narodziny i rozwój pediatrii jako samodzielnej dyscypliny.

3.     Czasy współczesne

§         rozwój medycyny wieku rozwojowego w tym szeroko rozumianej profilaktyki i opieki.

 

787r. – Mediolan – Dathens organizuje dom dla sierot i dzieci opuszczonych.

 

FRANCJA – kuźnia pediatrii światowej – tam najlepsza opieka nad dziećmi:

§         1638r. – dom dla opuszczonych dzieci,

§         Hotel Dieu – szpital, 1200 łóżek, razem z dorosłymi leczono dzieci,

§         1802r. – dom dla sierot przekształcony w szpital.

1785r. – Paryska Akademia Nauk wyłania Komisję określającą wytyczne dla szpitala dziecięcego:

§         osobne pawilony daleko od chorób zakaźnych,

§         sale do 30 osób,

§         każdy na osobnym łóżku,

§         dzieci oddzielone od dorosłych.

 

 

POLSKA

1152r. – Kraków – szpital położniczy.

1292r. – Sandomierz – szpital dla biednych i dla dzieci.

1549r. – Gdańsk – dom dziecka założony przez Zygmunta Augusta.

XVII – XVIII wiek – powstają sierocińce, organizacje, szpitale.

 

1583r. – pierwsze dzieło pediatryczne.

 

XIX wiek – Jakub Szymkiewicz – „Nauka o chorobach dzieci”, Jędrzej Śniadecki – „O fizycznym wychowaniu dzieci”.

 

1864r. – Kraków – pierwsza klinika dziecięca – Maciej Jakubowski.

1845r. – 12 łóżek w lwowskim szpitalu.

XX wiek – Lwów, Warszawa, Wilno, Poznań – powstają kolejne kliniki.

 

ŁÓDŹ

1905r. – z inicjatywy Józefa Brudzińskiego  powstaje szpital Anny Marii (im. J. Korczaka), ufundowany przez Herbstów.

Powstaje „kropla mleka” – stacje rozdająca sterylizowane mieszanki dla niemowląt.

1906r. – pierwsza poradnia dla niemowląt.

1908r. – pierwsze czasopismo „Przegląd Pediatryczny”.

1921r. – Pierwszy Oddział Towarzystwa Pediatrycznego.

1928r. – sanatorium w Sokolnikach.

1930r. – „Pawilon gruźliczy”.

1945r. – I Klinika i Katedra Wydziału Lekarskiego – prof. St. Popwski; II Klinika – prof. Fr. Redlich.

1959r. – Kliniki przeniesiono do Szpitala im. M. Konopnickiej.

1970r. – Instytut Pediatrii AM pod kierownictwem Prof. Sroczyńskiego.

 

PROBLEMY ZDROWOTNE W OKRESIE POWOJENNYM

§         wysoka umieralność niemowląt (111 ‰),

§         niedobory masy ciała niemowląt,

§         ostre stany biegunkowe,

§         gruźlica,

§         ostre choroby zakaźne (błonica, poliomyelitis),

§         gorączka reumatyczna.

 

SKUTKI POSTĘPU

1.     Spadek zachorowalności:

§         powszechne szczepienia,

§         oświata sanitarna,

§         poprawa warunków higienicznych.

2.     Spadek śmiertelności i umieralności niemowląt:

§         wprowadzenie obowiązkowej hospitalizacji niemowląt,

§         antybiotykoterapia,

§         poprawa edukacji lekarzy.

3.     Zmniejszenie liczby zgonów z powodów stanu zagrożenia życia:

§         oddziały intensywnej terapii,

§         resuscytacja możliwa do przeprowadzenie przez każdego pediatrę.

4.     Zmniejszenie częstości zgonów i powikłań związanych z wadami wrodzonymi:

§         szybka interwencja chirurgiczna.

5.     Zapobieganie chorobom uwarunkowanym genetycznie:

§         poradnictwo genetyczne,

§         wczesne wykrywanie wad metabolicznych.

6.     Obniżenie częstości występowania chorób niedoborowych:

§         wczesne wykrywanie (hypotyreoza, niedobór Fe),

§         profilaktyka.

7.     Przesiewowe badania USG stawów biodrowych u noworodków i niemowląt.

8.     Oddziały pracy chronionej i obniżenie liczby porodów przedwczesnych.

9.     Wytyczne, zarządzenia i zalecenia Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie (odnośnie żywienia, szczepień, badań przesiewowych).

 

WSPÓŁCZESNE PROBLEMY

§         wcześniactwo (97 i 98 rok – 11,2 ‰),

§         powikłania wcześniaków i stany zagrożenia życia u noworodków,

§         zakażenia wirusem HBV i HCV,

§         zakażenia wirusem HIV,

§         narkomania i przestępczość wśród młodzieży,

§         stopniowe obniżanie się poziomu wydolności wysiłkowej i sprawności motorycznej,

§         wzrost częstości wad postawy i zaburzeń rozwoju somatycznego (otyłość).

 

KIERUNKI DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH

§         szczepienia ochronne,

§         opieka lekarsko – pielęgniarska w Poradni D,

§         bilanse zdrowia,

§         dyspanseryzacja – ustalenie postępowania w zaburzeniach rozwoju,

§         wprowadzenie oceny rozwoju somatycznego i licznych poradni specjalistycznych,

§         programy promocji zdrowia,

promowanie regularnej aktywności.


WPÓŁCZESNE METODY OCENY ROZWOJU BIOLOGICZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY

 

 

Rozwój biologiczny – wieloetapowy proces ciągłych przemian biologicznych jakie zachodzą w rozwijającym się organizmie, charakteryzuje się powiększeniem wymiarów i masy ciała oraz doskonaleniem struktury i funkcji narządów wewnętrznych i układów.

§         wzrastanie,

§         różnicowanie,

§         dojrzewanie.

 

Ontogeneza – to rozwój indywidualny (osobniczy) od momenty poczęcia do śmierci. Obejmuje okres prenatalny i postnatalny:

§         faza rozwoju progresywnego,

§         faza stabilizacji,

§         faza starości.

 

Auksologia – nauka o rozwoju.

Auksopatia – zaburzenia rozwoju, nieprawidłowość.

 

Tempo rozwoju – szybkość rozwoju cechy w jednostce czasu; ocenia się przyrosty (lub obniżenia) wartości cechy w kolejnych badaniach.

 

Rytm rozwoju – to występujące okresowo przyspieszenie lub zwolnienie tempa rozwoju.

 

Uwarunkowania rozwoju biologicznego:

§         czynniki endogenne, genetyczne (determinanty),

§         czynniki paragenetyczne (stymulatory),

§         czynniki egzogenne (modyfikatory).

 

DETERMINANTY

W sposób nieodwracalny decydują o rozwoju:

§         płeć,

§         kolor oczu,

§         typ budowy,

§         kolor skóry,

§         choroby: hemofilia, mukowiscydoza.

 

STYMULATORY

Tworzą właściwości środowiska wewnątrzmacicznego i wpływają na rozwój płodu:

§         stan odżywienia matki,

§         tryb życia,

§         stan zdrowia matki,

§         stosowane leki,

§         zakażenia wirusowe, bakteryjne itp.

 

MODYFIKATORY (czynniki biokulturowe)

1.     Biogeograficzne:

§         ukształtowanie terenu,

§         klimat,

§         skład wody, powietrza,

§         flora i fauna,

§         bakterie, wirusy, pasożyty.

2.     Społeczno – ekonomiczno – kulturowe:

§         sposób odżywiania,

§         warunki bytowe i sanitarne,

§         poziom wykształcenia i kultury rodziców,

§         tradycje społeczne (zakazy religijne).

3.     Aktywność własna:

§         fizyczna,

§         psychospołeczna (kształcenie rozwoju umysłowego).

 

Określenie aktualnego poziomu wzrastania i dojrzewania – ocena tempa wzrastania i dojrzewania czyli rozwoju jako procesu dynamicznego.

 

Wskaźniki rozwoju:

§         somatometryczne,

§         dojrzewania.

 

Biologiczne układy odniesienia:

§         tablice wartości średnich i centylowych,

§         siatki centylowe i standardy,

§         siatki proporcji i harmonii rozwoju,

§         wskaźniki proporcji ciała,

§         morfogramy.

 

Najczęściej stosowane kryteria:

§         wiek morfologiczny (somatyczny),

§         wiek kostny (dojrzałość szkieletowa),

§         wiek wtórnych cech płciowych,

§         wiek zębowy

 

WIEK MORFOLOGICZNY

§         masa,

§         wysokość ciała, długość kończyny górnej i dolnej, długość tułowia,

§         obwód głowy, klatki piersiowej, ramienia, uda,

§         szerokość barków, bioder, łokcia, kolana,

§         grubość fałdów skórno – tłuszczow...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin