ZABAWY W OGRODZIE – 3 latek Razem w przedszkolu
Zabawy orientacyjno-porządkowe:
Przed N. ustawia się pociąg – dzieci, jedno za drugim, trzymają się za bluzki, N. prowadzi. Pociąg zatrzymuje się na stacji Piłeczki – dzieci podskakują. Ponownie wsiadają do pociągu i jadą do stacji Samochody – dzieci biegają.
· „Biegnij – ukucnij”
Dzieci biegają na wyznaczonym terenie. Na sygnał – klaśnięcie, zatrzymują się i przykucają. Pozostają w tej pozycji przez chwilę. Ponowne klaśnięcie zaprasza do biegania.
N. trzyma w dłoni patyczek i poruszając nim, robi wiatr – dzieci – listki, biegają. Patyczek nieruchomieje – listki opadają na ziemię – dzieci kucają. N. potrząsa patyczkiem – dzieci wstają.
Środki dydaktyczne: paski kolorowej krepiny przyczepione do patyczka – wiatr
· „Ptaki na gałęzi”
N. wyznacza teren zabawy oraz oznacza linię, na której ustawią się dzieci. Dzieci – ptaki, biegają na wyznaczonym terenie. Na hasło: Ptaki siadają na gałęzi – ustawiają się na wyznaczonej linii, jedno dziecko obok drugiego. Po chwili odpoczynku biegają dalej.
· „Z gałęzi spada śnieg”
N. potrząsa gałęzią drzewa i pokazuje dzieciom jak z niej spada śnieg. Dzieci biegają na wyznaczonym wcześniej terenie. Na hasło: Z gałęzi spada śnieg – szybko zatrzymują się i przykucają.
Dzieci trzymają kółka ringo, jak kierownice i biegną w jedną stronę i kręcą kierownicami. N. pokazuje krążki: zielony – samochody jadą, czerwony – zatrzymują się.
Środki dydaktyczne: kółka ringo, krążek czerwony i zielony
· „Samochody w tunelu”
N. wybiera 2-3 pary dzieci, które robią tunel – dzieci w parach stoją zwrócone przodem do siebie, podają sobie ręce i unoszą je wysoko. Dzieci – samochody, biegają swobodnie, ostrożnie się wymijając. Na hasło: Samochody w tunelu – przebiegają kolejno przez tunel zrobiony przez kolegów. Przy powtórzeniu N. zmienia dzieci, które robiły tunel.
· „Duży kwiat – mały kwiatek”
Dzieci biegają na wyznaczonym terenie. Na sygnał – klaśnięcie, zatrzymują się. Na hasło: Duży kwiat – wyciągają się mocno w górę. Na hasło: Mały kwiatek – przykucają.
· „Dzieci do domu – dzieci na spacer”
Dzieci stoją w gromadce przed N. Na hasło: Dzieci na spacer – poruszają się swobodnie: chodzą, biegają, podskakują. Na hasło: Dzieci do domu – przybiegają do N. i stają w gromadce.
· „Motylki siadają na kwiatach”
Dzieci – motylki, biegają na wyznaczonym terenie. Na sygnał – klaśniecie, zatrzymują się i przykucają – siadają na kwiatku.
Zabawy bieżne:
· „Kotek i myszki”
N. wyznacza miejsce, które będzie norką myszek. Dzieci – myszki, biegają cicho i delikatnie tak, aby nie zbudzić kota. Na hasło: Kot – myszki uciekają i chowają się w swojej norce. Po chwili znowu biegają.
· „Samochody”
N. mówi dzieciom, że samochody na ulicy jadą, kiedy jest zielone światło i pokazuje zielony krążek. Stoją, kiedy jest czerwone i pokazuje czerwony krążek. Dzieci stoją spokojnie i patrzą, jakie światło się zapali. N. pokazuje zielony krążek – dzieci biegną w jedną stronę. Pokazuje czerwony krążek – dzieci zatrzymują się. Znowu zielony – biegną. Zatrzymują się, trąbią głośno i jadą dalej.
Środki dydaktyczne: krążek czerwony i zielony
· „Kto pierwszy dobiegnie do…”
N. wybiera krótkie, proste i bezpieczne odcinki do przebiegnięcia dla dzieci. Dzieci stoją w gromadce. N. mówi: kto pierwszy dobiegnie do, np. piaskownicy, drzewa, domku, lub innych obiektów znajdujących się na terenie zabaw.
Dla większego bezpieczeństwa zabawę prowadzimy w małych grupkach.
· „Biegnij za obręczą”
N. pokazuje, w jaki sposób wprawić w ruch obręcz, tak aby się toczyła. Następnie dzieci popychają obręcze i biegną za nimi, próbując je złapać zanim się przewrócą.
Środki dydaktyczne: obręcze średniej wielkości
· „Gonimy Panią Jesień”.
N. trzyma w ręku bukiet kolorowych liści – to Pani Jesień. Kto ją załapie, dostanie w nagrodę ten bukiet. Dzieci gonią N. po prostej i bezpiecznej drodze. Po krótkim biegu, odwraca się do dzieci, pozwala się złapać.
Środki dydaktyczne: bukiet jesiennych liści
N. wybiera dziecko, które będzie wiatrem. Dzieci ustawione w kole. Dziecko – wiatr, chodzi dookoła i wybiera sobie chmurkę. Ten, kogo wiatr dotknie, ucieka, a wiatr go goni (bez łapania). Po jednym okrążeniu koła wiatr staje na miejscu chmurki.
N. wyznacza miejsce, które będzie domem misiów. Dzieci poruszają się swobodnie. Na hasło: Misie do domu – dzieci biegną do wyznaczonego wcześniej miejsca.
Podobne zabawy, to: „Dzieci do domu”, „Wiewiórki do dziupli”, „Ptaszki do gniazda”, „Kurki do kurnika”
· „Goście w karmniku”
N. wyznacza miejsce zabawy oraz oznacza karmnik. Dzieci – ptaszki, biegają swobodnie na wyznaczonym terenie. Na hasło: Goście w karmniku – biegną do wyznaczonego miejsca, przykucają i naśladują dziobanie pokarmu. Po chwili odpoczynku biegają dalej.
· „Kto pierwszy dobiegnie do mamy”
N. przyjmuje rolę mamy i wyznacza trasę, którą będą biegły dzieci. Dzieci stoją na jednej linii, naprzeciwko, na drugiej stoi N. Na hasło: Dzieci do mamy – biegną szybko w stronę N. Kto pierwszy dobiegnie zostaje mamą.
Podobne zabawy to: „Kwoka i kurczęta”, Kaczka i kaczęta”, „Niedźwiedzica i niedźwiadki”.
· „Kto pierwszy”
N. wybiera bezpieczne miejsce do biegania i wyznacza obiekty, do których będą dobiegały dzieci. Dzieci stoją w gromadce. Na hasło N.: Kto pierwszy dobiegnie do…(np. piaskownicy, do altanki, do drzewa). Po biegu dzieci wracają do miejsca startowego. N. chwali dzieci za bieg bez potrąceń.
· „Wyścigi samochodów”
N. wyznacza linię startu i mety. Dzieci ustawione na linii startu. N. macha chorągiewką i dzieci samochody biegną do linii mety. Zatrzymują się, odwracają w drugą stronę i na sygnał chorągiewką biegną z powrotem. N. chwali dzieci za bieg bez potrąceń.
Środki dydaktyczne: chorągiewka
· „Wyścigi w parach”
N. wyznacza linię startu i mety. Dzieci ustawione parami. N. wypuszcza po kolei pary dzieci, które szybko biegną do mety. Każda para otrzymuje brawa od grupy. Dzieci dopingują kolegów okrzykami, klaskaniem itp.
Zabawy z elementem rzutu i celowania:
· „Oddaj mi piłkę”
Dzieci ustawione w dużym kole, każde trzyma w rękach piłkę. N. stoi w środku koła. Dzieci po kolei rzucają piłkę do N., który odkłada je do pojemnika. Po oddaniu wszystkich rzutów, dzieci wyjmują piłki z pojemnika i zabawa zaczyna się od nowa. Powtarzamy kilka razy.
Środki dydaktyczne: piłka średniej wielkości dla każdego dziecka, pojemnik na piłki
· „Rzuć do mnie piłkę”
Dzieci ustawione w kole, w środku N. trzyma piłkę. N. rzuca piłkę po kolei do każdego dziecka i prosi, aby odrzuciło do niej z powrotem. Pokazuje dzieciom, jak należy łapać i rzucać.
Środki dydaktyczne: duża lekka piłka
Dzieci stoją w szeregu, trzymają w rękach piłki. Na hasło: Rzuć piłkę – rzucają piłki do przodu, starając się rzucić jak najmocniej. Obserwują toczące się piłki. Podnoszą je z podłogi i rzucają ponownie.
Środki dydaktyczne: piłki średniej wielkości
· „Celuj szyszką”
Dzieci ustawione w kole, każde trzyma szyszkę, w środku stoi kosz. Na sygnał dzieci celują i próbują wrzucić szyszki do kosza. Powtarzamy kilka razy.
Środki dydaktyczne: szyszki, duży płaski kosz
N. pokazuje dzieciom, jak lepić śniegowe kule i wyznacza cel, do którego będą rzucać śnieżkami. Dzieci lepią kule, rzucają, komu uda się trafić dostaje brawa i okrzyki uznania.
· „Rzuty śnieżkami”
Dzieci lepią kule śniegowe, stają na wyznaczonej linii i na hasło: Rzuć śnieżkę – rzucają kulę jak najdalej. N. pokazuje dzieciom prawidłowy sposób rzucania – zamach ręką, wykrok i rzut.
· „Gra w kolory”
Dzieci stoją w szeregu jedno obok drugiego. N. rzuca piłkę kolejno do każdego dziecka, wymieniając nazwę koloru. Dzieci łapią piłkę i odrzucają do N. powtarzając to samo słowo.
Środki dydaktyczne: piłka
Zabawy z elementem równowagi:
· „Idź po dróżce”
N. rysuje kredą dróżkę – proste i kręte odcinki. Dzieci przechodzą kolejno po dróżce tak, aby nie nadepnąć na linię. Wracają na swoje miejsce w rzędzie.
Środki dydaktyczne: kreda
· „Przejdź przez mostek”
N. rysuje kredą wąski mostek – dwie linie równoległe. Dzieci przechodzą kolejno przez mostek, starając się nie nadepnąć na linię.
· „Ścieżka w śniegu”
N. wybiera w ogrodzie miejsce dobrze ośnieżone i płaskie. N. idzie przodem, stawiając stopy blisko siebie, udeptuje wąską ścieżkę. Dzieci idą po tej ścieżce, starają się stawiać nogi tak, aby iść tym samym śladem.
N. wyznacza na terenie ogrodu miejsce płaskie i dobrze ośnieżone. Dzieci wchodzą na ośnieżony teren i udeptują ścieżki prowadzące w różne strony. Stawiają stopy jedna przy drugiej i poruszają się drobnymi kroczkami.
· „Idź po moich śladach”
N. wybiera ośnieżony, niezadeptany teren do zabawy. Dzieci ustawione w rzędzie jedno za drugim. N. idzie przodem, za N. dzieci poruszają się tak ostrożnie, aby iść tylko po śladach.
· „Przejdź po wyznaczonej linii”
N. rysuje patykiem na śniegu długą linię. Dzieci ustawiają się w rzędzie i przechodzą kolejno po linii krokiem mierniczym (stopa za stopą). Wracają na koniec rzędu i przechodzą jeszcze raz.
· „Jedna nóżka”.
Dzieci biegają na wyznaczonym terenie. Na sygnał – klaśnięcie, zatrzymują się i stoją na jednej nodze. Liczą do 4 i zmieniają nogę, znowu liczą i biegają dalej.
Zabawy z elementem podskoku:
· „Po kamykach”
Dzieci maszerują w rytmie wyklaskiwanym przez N. Na hasło: Skaczemy po kamykach – dzieci skaczą obunóż do przodu. Po wykonaniu kilku skoków maszerują dalej. Zabawę powtarzamy kilka razy.
· „Piłeczki” -
N. mówi dzieciom, że będą skakały jak piłeczki i pokazuje, jak odbija się piłka. Dzieci stoją prosto, mają złączone nogi i ręce ułożone wzdłuż tułowia. N. odbija piłkę – dzieci podskakują. Zatrzymuje piłkę w dłoniach – dzieci stoją prosto. (Po serii skoków – odpoczynek).
· „Przeskocz przez linię”
N. układa długą linię ze skakanek lub linki. Dzieci ustawione wzdłuż tej linii. Na hasło: Przeskocz linię – dzieci wykonują skok do przodu, odwracają się i przeskakują linię w drugą stronę. N. pokazuje dzieciom, jak należy amortyzować skok – stopy na palcach, ugięte kolana.
Środki dydaktyczne: długa linka lub kilka skakanek
· „Przez kałuże”
N. rysuje kredą kałuże. Dzieci biegają swobodnie w różnych kierunkach, na hasło: Przeskocz przez kałużę – wykonują większe susy naśladujące przeskakiwanie. Zatrzymują się, sprawdzają czy nie wpadły do kałuży i biegają dalej.
· „Pociąg z pajacykami”
Dzieci ustawione w pociąg przed N. Wykonują wspólnie serię swobodnych podskoków, na stacji zatrzymują się – odpoczynek. Po czym podskakują dalej.
· „Przeskocz przez śnieżna zaspę”
N. wybiera (lub usypuje) małą śnieżna zaspę. Dzieci ustawiają się w rzędzie przed zaspą i przeskakują po kolei. Wracają na koniec rzędu i przeskakują jeszcze raz.
· „Przeskakuj kałuże”
N. wybiera odpowiedni teren do zabawy, taki gdzie jest kilka małych kałuż. Dzieci biegają na wyznaczonym terenie i przeskakują przez małe kałuże. N. chwali dzieci za bieg bez potrąceń.
Zabawy w piaskownicy:
· „Babki z pisaku”
Zapoznanie ze sposobami wykorzystywania piasku: przesypywanie przez sitka, formowanie babek przy użyciu foremek i wiaderek. Wprowadzenie zakazu wysypywania piasku z piaskownicy. Przypominanie o odkładaniu zabawek na wyznaczone miejsce, np. do kosza.
Środki dydaktyczne: zabawki do piaskownicy
Formowanie przy użyciu foremek i wiaderek babek z piasku. Określanie które są duże, a które małe.
Środki dydaktyczne: foremki, wiaderka, łopatki
Formowanie babek z piasku i nazywanie ich kształtów, np. rybka, jabłuszko, gwiazdka…
· „Zamek z piasku”
N. polewa piasek wodą i zaprasza do budowania zamku. Wspólnie z dziećmi formuje budowlę, zachęca do tworzenia ogrodzenia z babek wykonanych przy użyciu łopatek i foremek. Po skończonej zabawie przypomina o oczyszczaniu odzieży z piachu.
Środki dydaktyczne: zabawki do piaskownicy, konewka z wodą
Rysowanie kolorową kredą:
N. rysuje kontury owoców: jabłko – czerwone, zielone, żółte; gruszka – żółta, zielona; śliwka. Nazywanie owoców narysowanych przez N. Zapełnianie odpowiednią barwą ich kształtów.
Rysować można: warzywa, grzyby, kasztany, żołędzie, zabawki, kwiaty, zwierzęta
· „Zgadnij, co rysuję?”
N. rysuje kredą wiewiórkę, jeża, niedźwiedzia, a dzieci próbują odgadnąć, co rysuje. Po odgadnięciu, dzieci dopowiadają, co jeszcze trzeba narysować, np. nos, ogon, kolce… Wspólne kolorowanie rysunków.
Rysować można: postać człowieka, psa, kota, kwiaty, dom, tęczę.
· „Kolorowe rysunki”
Samodzielne rysowanie: słońca, kwiatów, ślimaków, motyli, domów, postaci człowieka.
· „Ulica”
Rysowanie trasy, po której będą poruszały się zabawki – małe samochodziki. Wdrażanie do swobodnego operowania różnego rodzaju liniami.
· „Droga pszczoły”
Rysowanie kwiatów i drogi (linie proste, faliste), którą lata pszczoła z kwiatka na kwiatek.
Ćwiczenia oddechowe:
· „Bańki mydlane”
N. pokazuje, w jaki sposób puszczamy bańki. Przypomina o nabieraniu powietrza nosem i powolnym wydechu ustami. Zwracanie uwagi na umiejętne posługiwanie się pojemnikiem z płynem, tak aby płyn się nie wylewał.
Środki dydaktyczne: pojemniki z płynem do puszczania baniek
· „Liście na wietrze”
Dmuchanie na liście zawieszone na nitkach. Dzieci dmuchają na liście – nabierają powietrze nosem i wykonują powolny wydech ustami.
Środki dydaktyczne: liście na nitkach - prawdziwe, wysuszone lub wycięte z kartonu
...
olgah