100 pytań na mianowanego AUTOPREZENTACJA.doc

(128 KB) Pobierz

100 pytań na mianowanego

O co może zapytać Cię komisja?

Oto 100 pytań, które pojawiły się na egzaminach na mianowanego w różnych regionach Polski:

1.      Jakie metody aktywizujące stosujesz na swoich zajęciach?

2.      W jaki sposób indywidualizujesz pracę swoich uczniów?

3.      Wymień co najmniej dwa kryteria wymagań na oceny szkolne.

4.      Jakie cechy dobrego nauczyciela są Ci najbliższe?

5.      Jakie dokumenty regulują pracę szkoły?

6.      Co bierzesz pod uwagę oceniając uczniów?

7.      Jakie osiągnięcie zawodowe sprawiło Ci największą satysfakcję?

8.      W jakiej formie pracy pozalekcyjnej spełniasz się najlepiej?

9.      Jakie metody prowadzenia zajęć wydają Ci się najlepsze?

10.  Jak dążysz do ukształtowania wychowanka zgodnie z wizją absolwenta?

11.  Jak planujesz i wdrażasz współpracę z rodzicami?

12.  Jakie korzyści wyniosłeś z obserwowanych zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i jak wykorzystasz je w prowadzeniu swoich zajęć?

13.  Scharakteryzuj wybraną trudną sytuację wychowawczą i sposób jej rozwiązania.

14.  W jaki sposób dokonuje się korekt w dokumentacji szkolnej np: w dzienniku lekcyjnym, arkuszach ocen?

15.  Jaki program nauczania wybrałeś i dlaczego ten, a nie inny?

16.  Wymień dokumenty wewnątrzszkolne i omów jeden z nich.

17.  Wyjaśnj kwestię czasu pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze.

18.  W jaki sposób można wykorzystać komputer na lekcjach matematyki?

19.  Jak rozwiązujesz konflikty powstające w zespole klasowym?

20.  Kto powołuje dyrektora placówki?

21.  Jak długo trwa rok szkolny? (odpowiedź: do 31 sierpnia)

22.  Na jakiej podstawie nawiązuje się stosunek pracy z nauczycielem np. kontraktowym?

23.  W jaki sposób diagnozujesz problemy środowiskowe w swojej szkole?

24.  Jak motywujesz uczniów do pracy?

25.  Kto powołuje komisję na egzamin dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego?

26.  Czym są i jaki jest sens stosowania celów operacyjnych?

27.  Jakie znaczenie ma doskonalenie nauczyciela, jakie znasz formy doskonalenia zawodowego?

28.  Dyskusja na temat jednej z przeczytanych lektur.

29.  Ile wynosi tygodniowy czas pracy nauczyciela?

30.  Czym charakteryzują się aktywizujące metody nauczania? Omów jedną z nich.

31.  Jaki sukces dydaktyczny lub wychowawczy odniosłeś w okresie stażu?

32.  Czy nauczyciel kontraktowy może uczyć według własnego programu?

33.  Podaj przykłady realizacji ścieżek edukacyjnych na swoich zajęciach?

34.  Jakie korzyści płyną z uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego?

35.  Czy lepiej czujesz się jako wychowawca, czy jako nauczyciel przedmiotu?

36.  Jak rozwiązujesz problemy wychowawcze w klasie? Kogo prosisz o pomoc?

37.  Na jakiej podstawie prawnej wystawiasz oceny końcoworoczne?

38.  Co sądzisz o reformie edukacji?

39.  Jakie przepisy określają obowiązki nauczyciela?

40.  Kryteria diagnozowania potrzeb RP w ramach WDN.

41.  Jakie znasz sposoby dokonywania analizy wyników testów pomiaru osiągnięć?

42.  Wymień prawa i obowiązki nauczyciela.

43.  Jakie są funkcje rady pedagogicznej?

44.  Jaki są cele ewaluacji?

45.  Wymień akty prawne regulujące pracę w oświacie.

46.  Co może zrobić uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na koniec roku?

47.  W jaki sposób oceniasz uczniów? (pytanie dotyczy wewnątrzszkolnego i przedmiotowego systemu oceniania).

48.  Jakie są różnice w wymaganiach na nauczyciela mianowanego i dyplomowanego?

49.  W jaki sposób angażujesz uczniów do pracy na rzecz szkoły?

50.  Jaki dokument reguluje procedury awansu zawodowego nauczycieli?

51.  Twoje zadania w zakresie realizacji programu profilaktycznego.

52.  Jakie wymagania stawiasz uczniom, żeby nie zniechęcić ich do lekcji wychowania fizycznego?

53.  Jakie czynności podejmiesz w stosunku do ucznia w wypadku, gdy ze wszystkich przedmiotów ma oceny bardzo dobre i celujące, a z wychowania fizycznego ocenę dostateczną?

54.  Omów procedurę, jaka może wystąpić w przypadku braku akceptacji komisji egzaminacyjnej.

55.  Jak podjęte przez Ciebie doskonalenie zawodowe wpłynęło podnoszenie jakości pracy szkoły?

56.  Twoje działania na rzecz szkoły wynikające z planu pracy szkoły.

57.  Twoja praca z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce.

58.  Jak pomóc uczniowi zaniedbanemu wychowawczo?

59.  W jaki sposób zachęcasz i wdrażasz uczniów do bezpiecznego korzystania z komputera?

60.  Wymień organy szkoły i powiedz, które z nich są organami społecznymi?

61.  Kto dokonuje oceny pracy nauczyciela?

62.  Jak nazywa się organ prowadzący Twoją szkołę?

63.  W jaki sposób, oprócz opracowywania testów, sprawdzianów, gromadzenia informacji (np. Internet, encyklopedia multimedialna) wykorzystujesz technologię komputerową w swojej pracy?

64.  Jakie sukcesy wychowawcze odniosłeś w ramach współpracy z organami społecznymi szkoły?

65.  Jak należy rozumieć pojęcie "uczeń potrafi czytać ze zrozumieniem"?

66.  W jaki sposób wykorzystujesz wiedzę zdobytą podczas analizowania dokumentów dotyczących systemu oświaty?

67.  W jaki sposób kształtujesz u uczniów takie umiejętności, jak asertywność i empatia?

68.  Wyjaśnij, na czym polega różnica pomiędzy konspektem a scenariuszem?

69.  W jaki sposób monitorujesz osiągnięcia edukacyjne uczniów?

70.  Jakie działania z zakresu doskonalenia własnego warsztatu pracy uważasz za najbardziej istotne i dlaczego?

71.  Jakie metody i formy pracy stosujesz w trakcie prowadzenia zajęć. Podaj rezultaty.

72.  W jaki sposób aktywizujesz uczniów w procesie dydaktycznym?

73.  Od kogo i w jaki sposób otrzymujesz informacje zwrotne dotyczące własnych działań?

74.  W jaki sposób wpłynąłeś na własny na rozwój zawodowy?

75.  Jakie korzyści odnosi uczeń z Twojej aktywności w zakresie realizacji zadań ogólnoszkolnych?

76.  Jaki jest Twój wkład w realizację programu wychowawczego szkoły i ścieżki edukacyjnej?

77.  Jakie widzisz sposoby motywowania uczniów do aktywności społecznej?

78.  Jakie znasz metody stymulowania wyobraźni i myślenia twórczego? Odnieś się do wybranej literatury.

79.  Wskaż instytucje, z którymi współpracujesz w zakresie realizacji zadań opiekuńczych i podaj przykłady współpracy.

80.  Jakie narzędzia badawcze można wykorzystać do zdiagnozowania problemu wychowawczego?

81.  Czym charakteryzują się aktywizujące metody nauczania? Omów jedną z nich.

82.  Ile postawiłeś szóstek na koniec roku, a ile jedynek? Co o tym myślisz?

83.  W jaki sposób koordynujesz współpracę rodziców z pedagogiem szkolnym?

84.  Jakie są prawa i obowiązki dyrektora?

85.  Jak radzisz sobie z uczniami notorycznie utrudniającymi prowadzenie zajęć?

86.  Z jakiego podręcznika korzystasz i dlaczego?

87.  Jak motywujesz uczniów do udziału w konkursach?

88.  Jakimi kryteriami się kierujesz wybierając podręczniki?

89.  Realizacja którego zadania ujętego w planie rozwoju zawodowego sprawiło Ci kłopoty i jak sobie poradziłaś?

90.  Na czym polegała Twoja współpraca z opiekunem stażu?

91.  Które komputerowe programy edukacyjne poleciłbyś innym i dlaczego?

92.  W jaki sposób przygotowujesz się do spotkań z rodzicami?

93.  Czemu służy mierzenie jakości pracy szkoły?

94.  W jaki sposób możesz zdiagnozować strukturę zespołu klasowego?

95.  Jakie znasz sposoby integracji grupy uczniów?

96.  Jaką, Twoim zdaniem, rolę odgrywają zajęcia pozalekcyjne?

97.  Co wpływa na jakość współpracy z rodzicami?

98.  Wymień walory wychowawcze wycieczek, biwaków i innych imprez turystycznych.

99.  Jeśli przygotowując scenariusz zajęć zaplanowałeś pracę w zespołach, w jaki sposób utworzysz zespoły?

100.                      W jaki sposób kształtujesz u uczniów umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach?

 

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego

1. Imię i nazwisko: mgr Joanna Wojtkowska-Śpiewak
2. Szkoła: .............
3. Data rozpoczęcia stażu: 01.09. 2006
4. Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy

(Plan pierwotnie sporządzono w formie tabelarycznej - dop. red.)

§ 7. ust. 1. pkt 3. Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty
1. Analiza dokumentacji.
· Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
· Karta Nauczyciela.
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
· Ustawa o systemie oświaty.
· Zapoznanie się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego (materiały ODN, publikacje w prasie oświatowej, Internet).
2. Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego. W okresie trwania stażu
Potwierdzenia
Notatki

4. § 7. ust. 2. pkt 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; 1. Współpraca z opiekunem stażu.
· Zawarcie kontraktu.
· Przygotowanie planu rozwoju zawodowego.
· Ustalenie terminów spotkań z opiekunem.
· Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli - wnioski z obserwacji.
· Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu -konsultacja, opracowanie konspektów zajęć, analiza.
· Określenie mocnych i słabych stron własnej działalności.

2. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej
· Analiza i wybór programów nauczania w oparciu o merytoryczne jego wartości.
· Stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania.
· Opracowanie pomocy dydaktycznych – gazetki, testy itp.· Dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania,

3. Publikowanie własnych prac.
· Opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie www
· Publikacja scenariuszy lekcji.

4. Prowadzenie dokumentacji szkolnej, dzienniki lekcyjne, dzienniki pozalekcyjne, arkusze ocen
IX 2006 r.
Raz w miesiącu
Raz na dwa miesiące
W ciągu całego roku szkolnego
Kontrakt
Plan rozwoju zawodowego
Konspekty Konspekty
Nr programów nauczania
Kryteria oceniania
Notatka
Zdjęcia
Notatka
Potwierdzenie
Plan godzin wychowawczych

5. § 7. ust. 2. pkt 3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;
1. Opracowanie materiałów dydaktycznych przy pomocy komputera.
2. Wykorzystanie w swojej pracy Internetu.
3. Tworzenie baz łączy do stron www z zakresu dydaktyki.
4. Pisanie konspektów, scenariuszy zajęć, sprawozdań oraz prowadzenie dokumentacji z wykorzystaniem komputera.
5. Wykonywanie pomocy dydaktycznych.
6. Opracowywanie artykułów do gazetki szkolnej i sprawozdań z ważnych wydarzeń szkolnych do kroniki.
Cały okres stażu.
Adres strony
Adres e-mail szkoły
Testy, quizy, konspekty krzyżówki itp.
Adres strony
Baza danych
Potwierdzenie
Artykuły
Sprawozdania
Kronika

6. § 7. ust. 2. pkt 4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań;
1. Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki.
· Korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i pedagogicznej (nowości książkowe, czasopisma).
· Znajomość aktualnego rozwoju uczniów z uwzględnieniem właściwości okresu rozwojowego.
· Aktywna praca nad samokształceniem.
2. Współpraca z organizacjami wspomagającymi pracę szkoły, działającymi na rzecz pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich takimi jak: MOPS, Policja, Poradnia Pedagogiczno – Psychologiczna itp.
Przez cały okres stażu
Notatki
Notatki
Potwierdzenia

7. § 7. ust. 2. pkt 5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
1. Analiza dokumentów prawa wewnątrzszkolnego, uczestnictwo w przygotowaniu nowych rozwiązań bądź modyfikacji: Statut Szkoły, Plan dydaktyczno - wychowawczy i opiekuńczy szkoły, Plan rozwoju szkoły, Wewnątrzszkolny system oceniania uczniów.
2. Analiza przepisów prawa oświatowego.
IX, X 2006 r.
W ciągu całego stażu
Notatki
Rodzaj działań i przedsięwzięć wynikających z wymagań rozporządzenia MEN z 01.12.2004 r.
Formy realizacji
Termin
Dowody realizacji

1. § 7. ust. 1. pkt 1. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego;
1. Udział w pracach Rady Pedagogicznej.
2. Współpraca z Samorządem Uczniowskim.
· Organizacja konkursów polonistycznych, imprez szkolnych· Organizacja akademii szkolnych, przedstawień itp.
· Prowadzenie kroniki szkolnej
· Prowadzenie koła dziennikarsko-edytorskiego
3. Współpraca z Radą Rodziców.
· Uczestniczenie w posiedzeniach Rady Rodziców dotyczących współpracy ze szkołą i niesienia jej pomocy w sprawach wychowawczych· Utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami uczniów: wywiadówki, konsultacje, spotkania indywidualne
4. Współorganizowanie imprez środowiskowych, uczestnictwo w paradzie szkół organizowanej z inicjatywy Prezydenta Miasta, promocja szkoły oraz uczestnictwo w życiu kulturalnym środowiska lokalnego
5. Współpraca z Dyrektorem Szkoły, gronem pedagogicznym i pedagogiem szkolnym.
6. Praca w różnego rodzaju komisjach egzaminacyjnych, rekrutacyjnych itp.
7. Współorganizowanie konkursów szkolnych i międzyszkolnych.8. Realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły
· Sporządzenie planu godzin wychowawczych uwzględniającego potrzeby dziecka związane z jego rozwojem emocjonalnym, fizycznym, intelektualnym, ale także problemy wynikające ze specyfiki środowiska· Dostarczenie uczniom pozytywnych wzorców,
· Organizowanie klasowych imprez
· Sprawowanie opieki nad uczniami podczas wycieczek, imprez i wyjść pozaszkolnych,
· Pełnienie dyżurów w trakcie przerw śródlekcyjnych· Realizowanie programu wychowawczego w ramach godzin wychowawczych· opracowanie dokumentów koniecznych np. w pracy wychowawcy: badanie relacji między uczniami w sferze przyjaźni, koleżeństwa, wrogości, motywowanie uczniów do osiągnięcia sukcesów, badanie przyczyn niepowodzeń dydaktycznych, rozwijania zachowań społecznych itp., Zgodnie z harmonogramem posiedzeń Rady
Według terminarza
W okresie trwania stażu
Potwierdzenie obecności na szkoleniach Rady
Potwierdzenia
Zatwierdzony plan pracy wychowawczej

2. § 7. ust. 1. pkt 2. Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego;
· poszukiwanie metod pracy, które ułatwią uczniom osiąganie celów dydaktycznych zawartych w postawie programowej i kompetencjach kluczowych,
· budowanie własnego autorytetu - np. można opisać sposoby dyscyplinowania uczniów na lekcji.
9. Realizacja ścieżek edukacyjnych
· Uwzględnianie treści ścieżek edukacyjnych w nauczaniu języka polskiego10. Współpraca z biblioteką szkolną.
· Przekazanie ciekawych scenariuszy zajęć i apeli.
1.Ukończenie kursu komputerowego.
2. Ukończenie kursu kierownika wycieczek szkolnych. 3. Poszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu.
· Udział w pracach zespołu wychowawczego.
· Udział w pracach zespołu samokształcenio...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin