KWIECIEŃ
TEMATY KOMPLEKSOWE: opracowała w oparciu o przewodniki i literaturę
Grażyna Burda
I. CZYSTE RĘCE – ZDROWIA WIĘCEJ.
II. PRZYLOT PTAKÓW – BOCIAN, JASKÓŁKA.
LITERATURA:
M. Kownacka „W Plastusiowie lalki maja umywalki”.
„Uparty kotek”
St.Jachowicz „Chory kotek”
H. Kunzel, Ch. Unzner-Fischer „O Jurku, którego bolał ząb”
J.Bechler „Chory ząb”
H. Stankiewicz „Czyścioszki”
A.Galica „Zjadaj miód”
I.Salach „Brudasek”
I.Salach „Czy wiesz?”
I.Salch „Przeziębienie Krzysia”
Ponadto:
W. Grodzieńska „Chory kotek”
„Chora żabka”
„Katar żyrafy”
M.Kownacka „Kukuryku na ręczniku”
Przeźrocza:
M.Terlikowska „U pana doktora”
H.Łochocka „O niedźwiadku Fąfeluszku bardzo wielkim łakomczuszku”
Cz. Janczarski „List od bociana”
Cz. Janczarski „Banany”
M. Kownacka „Pierwsze śniadanie w gnieździe bocianim”
M.Kaczurbina „Bociek”
J. Duszyńska „O ciekawym wróbelku”
W. Chrząszczewska „Gniazdko”
P. Vedere d’Auria „Powrót jaskółki”
Cz.Janczarski „List od jaskółek”
I.Szlach „Jaskółka”
Cele ogólne:
►Zapoznanie dzieci z tym co sprzyja, a co zagraża zdrowiu.
►Wdrażanie do dbania o własne zmysły i układ nerwowy /prawidłowe oddychanie, mówienie umiarkowanym głosem, opanowanie gwałtownych reakcji emocjonalnych/
►Zapoznanie dzieci z pracą lekarza, pielęgniarki -wyrabianie opanowania lęku przed wizytami kontrolnymi u lekarza pediatry czy stomatologa.
Zadania edukacyjne wyzwalające
aktywność i działalność dzieci.
Zakładane efekty, cele operacyjne.
Dziecko ....:
Środki wspomagające działania :
* „Dbamy o czystość osobistą” –rozmowa z dzieci o czystości osobistej
z wykorzystaniem historyjki obrazkowej, zabawy i piosenki.
-Rozmowa na temat „Dbamy o higienę” w oparciu o ilustracje z cyklu: „Polski Czerwony Krzyż”
-Historyjka do opowiadania pt.:
„W Plastusiowie lalki mają umywalki” M. Kownackiej –wdrażanie do przestrzegania zasady nie korzystania
z przedmiotów osobistego użytku należących do innych, oszczędne gospodarowanie wodą.
-Zabawa inscenizowana do piosenki „Czyścioszki” muz. M.Cukierówna, sł. M.Kownacka.
-Zabawa „Wzory na ręczniku” –układanie wzorów z mozaiki geometrycznej.
-„Dokończ obrazek” –doskonalenie umiejętności rysowania po śladach
i doprowadzania rysunku do końca.
-Zapoznanie ze skutkami niewłaściwego ubierania się w oparciu o ilustracje
„O zdrowie dbamy więc się odpowiednio ubieramy” oraz bajeczkę „Uparty kotek”
-Rozmowa przy obrazkach „O zdrowie dbamy więc się odpowiednio ubieramy” –wyrabianie nawyku właściwego ubierania się w zależności od aktualnej pory roku
-Słuchanie bajeczki „Uparty kotek”
w formie historyjki obrazkowej –ocena zachowania kotka
-Omówienie sposobów leczenia –przestrzeganie przed samodzielnym braniem lekarstw przez dzieci.
-Zabawa rytmiczno –ruchowa na tle piosenki „Czyścioszki”
-„Droga zmarzniętego kotka do domu” – rozwiązywanie prostego labiryntu, wyznaczanie drogi, kolorowanie obrazka
* „Dostrzegamy pracę ludzi” –swobodne wypowiedzi w oparciu
o ilustracje, opowiadanie, zabawę tematyczną.
-„Jedz owoce i jarzyny” –podkreślenie znaczenia zjadania owoców i jarzyn oraz ostrzeżenie przed myciem owoców
i zjadaniem tylko tych, które znamy
-„W gabinecie pani doktor” –nakrywanka obrazkowa –aktywizowanie do myślenia i swobodnych wypowiedzi.
-Słuchanie opowiadania ilustrowanego historyjką obrazkową pt.: „Chory kotek” St.Jachowicz –ukazanie skutków nadmiernego objadania
-Zabawa rytmiczno ruchowa na tle piosenki „Czyścioszki”
-Zabawa tematyczna „W przychodni” – odzwierciedlanie w zabawie zaobserwowanych sytuacji związanych
z pracą lekarza i pielęgniarki.
*Opowiadanie dzieci na podstawie własnych przeżyć pt. „U lekarza”
-Poszerzenie i uściślenie wiedzy o pracy lekarza w oparciu o doświadczenie dzieci, plansze, ilustracje i przeźrocze
„U lekarza” M.Terlikowskiej
-„Czarodziejski worek” –zagadki dotykowe: słuchawki lekarskie, termometr, bandaż, czepek pielęgniarki, strzykawka....
-Zagadki słowno-obrazkowe: karetka, lekarz, lekarstwo, termometr –dobieranie obrazków do zagadek.
-Opowiadanie nauczycielki na podstawie utworu I.Salach „Przeziębienie Krzysia”
-Ćwiczenia ortofoniczne pt. „Chory Krzyś” –wyrabianie mięśni narządów mowy na głoskach: a, u, e; zgłoskach „ci”, „au”, „ou”
-Ćwiczenie graficzne „Dokończ karetkę pogotowia” dla chłopców, dziewczynki „Narysuj po śladzie pielęgniarkę”
* „Umowy i przepisy przestrzegamy
w przedszkolu, na drodze, na placu zabaw oraz potrafimy pomagać innym w potrzebie” - opowiadanie dzieci na podstawie obrazków.
-Omówienie zachowania na drodze, na placu zabaw w przedszkolu –kształcenie myślenia przyczynowo skutkowego podczas omawiania obrazków:
· ZACHOWANIE NA ULICY
· NA HUŚTAWCE
-Ćwiczenie ortofoniczne pt. „Jedzie pogotowie” ćw. mięśni warg i języka na zgłoskach: rrr-rrr, tu-tu, dzyń-dzyń
-Opowiadanie dzieci na podstawie historyjki obrazkowej „Jedzie pogotowie” – porządkowanie historyjki, poznanie przyczyny powstania choroby, kształcenie myślenia przyczynowo -skutkowego podczas omawiania historyjki.
-Rysowanie kolorowa kredą w ogrodzie po betonie –eksperymentowanie materiałem umożliwiającym śmiałość ekspresji
* „Czego potrzebuje każdy ząbek?” –rozmowa z dziećmi na temat właściwego odżywiania i dbania o zęby w oparciu o opowiadanie, zagadki, piosenkę. -Opowiadanie pt. „O Jurku, którego bolał ząb” H.Kunzel, Ch.Unzner-Fischer.
-Zabawa ortofoniczna „ Jurka boli ząb” -ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach: „a, u, e, o”.
-Zabawa rytm.-ruch. na tle piosenki „Pasta, kubek, szczotka”
-„Zgaduj-zgadula” zagadki słowne: szczoteczka do zębów ,dentysta –dobieranie obrazka do zagadki
-Słuchanie wiersza „Chory ząb” J.Bechler –wdrażanie do przeglądu jamy ustnej u stomatologa i dbanie poprzez codzienne mycie
-„Pokoloruj obrazek –kubek, szczotka” –doskonalenie umiejętności sprawnego kolorowania i doprowadzania pracy do końca.
*Działalność plastyczna zainspirowana opowiadaniem nauczycielki przy obrazkach pt.: „Brudasek” wg tekstu I.Salach –ukazanie niewłaściwego, niedbałego wyglądu.
-Zabawa ilustracyjna do piosenki „Czyścioszki”
-Słuchanie wiersza „Czy wiesz?” I.Salach –uświadomienie konieczności dbałości
o czystość osobistą, nauka wiersza
i rymowanki „Kukuryku, kukuryku myj się Zosiu i Tadziku”
-Zabawa rytmiczno ruchowa ze śpiewem dzieci „Dwóm tańczyć się zachciało”
-Oglądanie gotowych prac dzieci –zachęcanie do swobodnych wypowiedzi na temat rysunków.
*Nauka piosenki „Zjadaj miód” sł. A.Galica, muz. T.Pabisaik. Zabawa inscenizowana do piosenki „Czyścioszki” –odzwierciedlanie ruchem treści piosenki.
-Wysłuchanie i nauka piosenki „Zjadaj miód” sł. A.Galica, muz. T.Pabisaik –omówienie treści, wyjaśnienie trudniejszych słów: chrypka, grypka...
-Zabawa z szarfami „Sałatka owocowa”
-Zabawa ruchowa „Owoce”
-Zabawy rytmiczno ruchowe ze śpiewem dzieci: „Nie chcę Cię”, „Dwóm tańczyć się zachciało”
*Opowieść ruchowa „W lekarskim gabinecie” przezwyciężanie uprzedzeń do wizyt u lekarza oraz zabiegów, odzwierciedlanie ruchem czynności pracy lekarza i pielęgniarki.
-Pokonywanie wstydu przy przedstawianiu własnych pomysłów.
*Zestaw zabaw ruchowych „Wiosenne igraszki”
-Marsz przy piosence „Najlepiej razem” W.Chotomskiej
-Zabawa orientacyjno –porządkowa „Słonko świeci –deszczyk pada” na zapowiedź „słonko świeci –spacer w różnych kierunkach, a na „deszczyk pada” -stoją nieruchomo
-Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Kwiaty rosną i więdną”
-Zabawa z elementem czworakowania „Kotki na spacerku”
-Ćwiczenie tułowia –skłony „Wąchamy kwiaty” –połączone z ćwiczeniem oddechowym.
-Zabawa prowadzona metodą Rudolfa Labana „Taniec”
-Zabawa z elementem równowagi „Wąska dróżka”
-Zabawa bieżna „Koniki na łące”
-Marsz uspakajający ze śpiewem piosenki „Najlepiej razem”
*RYTMIKA
-potrafi uważnie wysłuchać opowiadania nauczycielki i uporządkować historyjkę, uzasadnić wypowiedź,
-umie wyróżnić na obrazkach i nazwać znane przedmioty oraz określić do czego służą,
-potrafi przestrzegać zasadę nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych,
-umie odzwierciedlić ruchem treść piosenki,
-potrafi ułożyć wzorek na ręczniku
z mozaiki geometrycznej,
-potrafi rysować po śladach i dokończyć rysunek.
-wypowiada się na temat treści obrazka, zachowania i ubioru dzieci na spacerze,
-zna skutki niewłaściwego ubioru,
-przestrzega zawartych umów,
-odzwierciedla ruchem treść piosenki,
-rysuje po śladzie, koloruje obrazek
-wie, ze należy myć owoce przed jedzeniem,
-potrafi uważnie wysłuchać baji o kotku i swobodnie wypowiadać się na temat treści,
-potrafi powiązać fragmenty obrazka w logiczną całość i wypowiadać się na jego temat,
-potrafi zgodnie bawić się z podziałem na role, odzwierciedlić zaobserwowane sytuacje związane z pracą lekarza i pielęgniarki.
-potrafi udzielić informacji na temat miejsca pracy lekarza i pielęgniarki,
-rozpoznaje przedmioty pracy lekarza
i pielęgniarki po dotyku,
-rozwiązuje zagadki słowne i dobiera do nich obrazki,
-uważnie słucha opowiadania i zna skutki...
Magadan