Wrzesień 2008 I i II TYDZIEŃ „ WITAJ PRZEDSZKOLE”
PODSTAWA PROGRAMOWA: (I) Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć , zdolność kojarzenia , umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach. (II ) Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych. ( III, 7) Umożliwienie doświadczeń w mówieniu , słuchaniu i byciu słuchanym.
CELE POŚREDNIE:
-integrowanie i komunikowanie się w grupie i poza nią poprzez odczuwanie akceptacji, szacunku, miłości , nawiązywanie kontaktów z innymi dziećmi.
- zapoznanie z pomieszczeniami przedszkola: nową salą, łazienką, nową półeczką w szatni;
- nabywanie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry , do widzenia, proszę, dziękuje;
- nabywanie umiejętności samoobsługowych: mycie rak , twarzy, czesania włosów, ubierania się i rozbierania;
- rozwijanie sprawności manualnych oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej;
- wyrabianie nawyków związanych z utrzymaniem porządku w sali i innych pomieszczeniach;
- wyrabianie postawy dobrego kolegi;
- usprawnianie małej i dużej motoryki poprzez ćw. logarytmiczne, zabawy ruchowe i muzyczno – rytmiczne.
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
UWAGI
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1.Zabawy powitalne – integracyjne ” Znowu razem”
- Znajomość własnego imienia i nazwiska. S. 23
- Nawiązywanie bezpiecznych i życzliwych kontaktów społecznych w środowisku przedszkolnym (...) s. 24
- Wyrażanie siebie w różnorodny sposób ( werbalnie i niewerbalnie) podczas komunikowania się z innymi ludźmi (…) . s. 16
-Wdrażanie do umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych podczas zabaw z dorosłymi i rówieśnikami;
- potrafi prawidłowo interpretować ruchy i gesty prezentowane przez nauczycielkę i inne dzieci;
- zna imiona kolegów i koleżanek z grupy;
- samodzielnie przedstawia znane mu sytuacje , stosując niewerbalne środki wyrazu;
Bożena Forma , s. 10, 13
Moje 4 lata , s. 24
Czterolatek , s. 6
2. W wiosce smerfów”- wprowadzenie nazwy grupy
„ Smerfy”
- Rozpoznawanie znaczków przedszkolnych pozwalających się utożsamić z nimi i zapamiętanie ich. s. 23
- (…). Posługiwanie się słownictwem poznawanym poza bezpośrednim kontaktem ( cobraz , film, …) . s. 26
Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych : (…) tanecznych. S. 34
- wzbogacanie słownictwa czynnego
- rozwijanie umiejętności dłuższego skupienia uwagi
- zna nazwę grupy;
- z uwagą ogląda film animowany z serii „ Smerfy”;
- rozpoznaje i nazywa niektórych mieszkańców smerfowej wioski;
-podejmuje próby wymyślenia kroków tanecznych do piosenki Smerfów.
3. Smerfy i Smerfetki”- wypełnianie konturów rysunków kredkami
- Rysowanie kredkami ołówkowymi (...). s. 35
- Znajomość podstawowych barw i kojarzenie ich z nazwą. S. 35
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej
- rozpoznaje Smerfy po podanych charakterystycznych cechach;
- wypełnia kontury Smerfa wg wzoru;
- rozpoznaje i nazywa kolory: niebieski, żłty;
- uzupełnia rysunek własnymi elementami;
- odczuwa zadowolenie z udanej pracy
4. Słuchanie piosenki „ Wesołe przedszkole”
- Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34
- Swobodne komunikowanie swoich myśli (…) . Dzielenie się spostrzeżeniami , odczuciami (…). S. 27
- rozwijanie pamięci odtwórczej i muzycznej;
- rozwijanie aktywności słownej i ruchowej.
- wie jak nazywa się jego przedszkole ;
- potrafi powiedzieć, jakie jest jego przedszkole;
- zna słowa i melodię piosenki;
- śpiewa fragmenty piosenki z ilustracją ruchową;
Czterolatek , s. 26
Scenariusze zajęc muzyczno ruch. „Moje 3 i 4 lata” , s. 6
5. Ćwiczenia artykulacyjne na podstawie wiersza J. Chrzanowskiej „Na ryby „
- Udział w ćw. artykulacyjnych (...) s. 27
- Podejmowanie zabaw i cw. rozwijających (….) koordynację wzrokowo ruchową. s. 28
-kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćwiczenie mięśni narządów mowy: języka, warg,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej;
- stara się mówić wyraźnie;
- potrafi mówić w różnej intonacji
- podejmuje próby łowienia rybek na magnez,
- poznaje właściwości magnezu;
Moje 4 lata , s. 38
6. „ Co to jest ?”- zagadki
( pojęcia matematyczne)
-Posługiwanie się słowami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni: na , pod, obok, za, przed, (….) s. 29
- Skupienie uwagi na drugiej osobie , jej przekazie werbalnym i niewerbalnym, np. zagadki pantomimiczne i słowne (….) s. 26
- rozwijanie uwagi oraz umiejętności słuchania poleceń ze zrozumieniem;
- potrafi nazwać przedmiot po jego charakterystycznych cechach;
- potrafi określić położenie przedmiotów za pomocą określeń : pod , za, na, w , obok, przed, między;
Alina Bojakowska , scen. 4- latki , s. 37
7. „Nasz kodeks Przedszkolaka”- rozmowa na podstawie opowiadania ; Pt.” „ To moja zabawka” i „ Kto posprząta”
- Przestrzeganie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie i gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie, np. na zasadzie „ kontraktu” wypracowanego wspólnie z dziećmi. s. 16
- kształtowanie gramatycznej poprawności wypowiedzi;
- wzbogacanie słownictwa czynnego;
- kształtowanie zachowań prospołecznych
- wie co to znaczy być dobrym kolegą;
- wie jak należy dbać o porządek w sali,
- aktywnie bierze udział w tworzeniu kodeksu przedszkolaka
Czterolatek , s. 19
*, s 73. i 12
8. Wspomnienia z wakacji” – rozmowa na podstawie zabawy ortofonicznej ; „ Głoska A na wycieczce” i pamiątek z wakacji przyniesionych przez dzieci .
- Udział w ćw. artykulacyjnych na samogłoskach (…). s. 27
- (…) Dzielenie się spostrzeżeniami , odczuciami, refleksją, przeżyciami, wiedza na różne tematy (….). s. 27
- Kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. oddechowe i artykulacyjne ;
- wzbogacanie słownictwa czynnego.
- rozpoznaje i nazywa takie miejsca, jak: morze, plaża, góry , jeziora, las,
- potrafi wypowiedzieć się na temat swoich wakacji,
- podejmuje próby budowania pełnych zdań i dłuższych wypowiedzi prawidłowych pod względem gramatycznym,
Magadan