QS9000_3.doc

(1166 KB) Pobierz
W s t ę p

W s t ę p

 

_________________

Zadanie              Zadaniem Systemu Jakości QS-9000 jest wypracowanie fundamentalnych zasad systemów jakości, gwarantujących ciągły rozwój, kładących nacisk na zapobieganie powstawaniu wad i zmniejszeniu niezgodności i odpadów w łańcuchu zaopatrzeniowym.

_________________

Cel              GS-9000 definiuje podstawowe oczekiwania jakościowe Chrysler’a, Ford’a i General Motors oraz Truck Manufacturers i innych stowarzyszonych firm od wewnętrznych i zewnętrznych dostawców wyrobów, części i materiałów. Te firmy są zdecydowane na współpracę z dostawcami, by zagwarantować satysfakcję klienta, rozpoczynając od zgodności z wymogami jakościowymi a poprzez zmniejszenie niezgodności i braków zadowalać końcowego odbiorcę, poddostawców i siebie.

_________________

Metoda              QS-9000 jest zharmonizowanym konglomeratem  Podręcznika Zapewnienia Jakości Dostawy (Supplier Quality Assurance) opracowanego przez Chrysler’a, Systemu Jakości Q-101 (Q-101 Quality System Standard) opracowanego  przez Ford’a i Dążeniem do Doskonałości, opracowanego przez General Motors. W QS-9000 zawarto także sugestie otrzymane od producentów ciągników samochodowych (Truck Manufactures).

ISO 9001:1994, rozdział 4 przyjęto jako fundament dla systemu jakości QS-9000 i w jego pierwszej części jest drukowany kursywą. Interpretacje i inne uzupełniające wymagania jakościowe są drukowane normalną czcionką. Pomimo, że inne firmy mogą zaadaptować ten dokument, Chrysler, Ford i General Motors zachowują pełną kontrolę nad tym dokumentem, z wyjątkiem ISO 9001:1994, do którego prawa autorskie zachowuje Międzynarodowy komitet Normalizacji.

 

W tym tekście  wyraz „musi” oznacza wymóg obowiązujący. Wyraz „powinien” oznacza wymóg obowiązujący lecz możliwa jest pewna elastyczność w interpretacji dopuszczalna przez metodologię. Dostawcy wybierający inną interpretację pojęcia „powinien” muszą być w stanie udowodnić, że ich interpretacja jest zgodna z założeniami QS-9000. Wszystkie wymagania QS-9000 muszą być zamieszczone w dokumentacji systemu jakości lecz niekoniecznie w pojedynczych procedurach.

 

Tam, gdzie używa się słów „typowy” - typical, „przykład”- example, „np.” - e.g. - wszelkie podane sugestie mają jedynie charakter informacyjny.

 

Odwołania „do tej międzynarodowej normy” w tekście ISO 4.1.2.3, 4.1.3, 4.2.1, 4.2.2, 4.5.1 i Uwaga 17 (4.11.1) należy rozumieć, odnośnie celów QS-9000, jako odnoszące się do wymagań QS-9000, a nie do wymagań ISO 9001 lub ISO 9002.

 

Paragrafy oznaczone słowem „UWAGA” (NOTE) ma na celu ułatwienie zrozumienia lub wyjaśnienie danego wymagania.  Wyraz „powinien” (should) pojawiający się w „UWAGA” ma charakter  (znaczenie) jedynie informacyjny.

 

Słownik terminologii zawiera informacje, z których należy korzystać dla celów certyfikowania zgodności z GS-9000. Tam, gdzie istnieje zróżnicowana terminologia między GS-9000 a ISO 8402 (lub innymi, podobnymi dokumentami, np. ISO A-3), dla celów certyfikowania (nadania) QS-9000 pierwszeństwo ma QS-9000.

_________________

Zakres                             QS-9000 odnosi się do wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych stosowania                             dostawców

a)                                                                               materiałów do produkcji,

b)                                                                               części do produkcji lub części zamiennych, lub

c) obróbki cieplnej, malowania, obróbki galwanicznej lub innej obróbki powierzchniowej bezpośrednio do klientów OEM subskrybujących ten dokument.

 

QS-9000 dotyczy dostawców: 1) półprzewodników (tu stosuje się również Semiconductor Supplement wydany przez Chrysler’a, Ford’a i Delco Elektronics), 2) Oprzyrządowania i wyposażenia łącznie z Tooling and Equipment (TE) Supplement (Suplement do oprzyrządowania i wyposażenia) wydanym przez Chrysler’a, Ford’a i General Motors.  Możliwość certyfikowania strony trzeciej do Supplementu TE będzie ogłaszana odpowiednio przez Chrysler’a, Ford’a i/lub General Motors.

 

„Zakład” (patrz słownik terminologii - Site) jest definiowany jako miejsce, w którym odbywają się procesy produkcyjne o wartości dodanej. Pomieszczenia (działy) oddalone (osobne), np.: biura techniczne, dział zakupów, magazyny powinny być poddawane auditowi, gdyż są elementami wspierającymi dla procesu produkcji o charakterze wartości dodanej. Te osobne działy nie mogą uzyskać oddzielnej certyfikacji systemu QS-9000.  Powinny one zostać poddane początkowemu auditowi, a następnie włączone do normalnego planu przeglądu w regularnych odstępach czasu. Działy pomocnicze, w których wykonywane jest projektowanie, powinny być poddawane auditowi nadzorującemu przynajmniej raz na dwanaście miesięcy.

 

Przydatność części użytkowych i stosowanych materiałów nie dotyczy części zamiennych dostawców.

 

Jeśli masz wątpliwości co do stosowania QS-9000, skontaktuj się z twoim klientem.

 

Tylko ci, którzy spełniają warunki definicji „stosowalności (zdatności) mogą uzyskać świadectwo zgodności. Każdy „zakład” może wystąpić o certyfikację strony trzeciej; jednakże takie „zakłady” muszą wykazać zdolności  do spełnienia  wszystkich wymagań QS-9000, co wynika z dokumentacji (patrz 4.16) z wyjątkiem zatwierdzenia przez klienta części PPAP. Jedynie 4.19 (Serwis klientów) i 4.4 (Sterowanie projektowaniem dla ISO-9002) mogą być uznane przez organ certyfikujący (rejestrujący) za nie mające zastosowania. Komercyjne, niezależne laboratoria nie mogą być certyfikowane i rejestrowane do QS-9000.

 

Ten dokument zastępuje wszystkie edycje Podręczników Zapewnienia Jakości wydanych przez Chrysler’a, System Jakości Q-101 (Q-101 Quality System Standard) wydany przez Ford’a, Dążenie do doskonałości (Targets for Excellence) wydane przez General Motors NAO, Normy Jakości dla Kupowanych Materiałów (General Quality Standard for Purchased Materials) wydane przez General Motors Europa oraz podręczniki systemów jakości wydane przez Producentów Ciągników Samochodowych (Truck Manufactures)  przed rokiem 1995.

_________________

Wdrażanie              Chrysler, Ford, General Motors, The Truck Manufactures i inne firmy uczestniczące w systemie wymagają, aby dostawcy opracowali, udokumentowali i wdrożyli skutecznie (efektywnie) systemy jakości na bazie QS-9000 zgodnie z harmonogramem czasowym ustalonym przez ich klientów (odbiorców). Wszystkie wymagania QS-9000 muszą być wkomponowane w system jakości dostawcy i opisane w podręczniku jakości dostawcy (patrz słownik terminologii). QS-9000 jest bazowym, wyjściowym dokumentem do opracowania podręcznika jakości. Patrz hierarchia Dokumentacji Systemu Jakości na stronie 6, która ilustruje typowe poziomy dokumentacji.

 

Zgodność z QS-9000 będzie oceniana według procesu opisanego w załączniku A. Każdy z klientów będzie stale rozwijał swój system oceny dostawcy.

 

Certyfikacja trzeciej strony do QS-9000 będzie akceptowana i wymagana przez niektórych klientów (patrz Część II - Specyficzne Wymagania Klienta). Weryfikacja zgodności z ISO 9001 (lub ISO 9002 dla dostawców, którzy nie są odpowiedzialni za projektowanie jakichkolwiek wyrobów dostarczanych do jakiegokolwiek klienta podpisanego pod tym dokumentem) jest niezbędnym warunkiem nadania QS-9000. Jednakże certyfikacja (nadanie) ISO 9001, może być niewystarczająca dla firm stosujących QS-9000, ponieważ ten dokument (system QS-9000) zawiera dodatkowe wymagania dla tych firm. Certyfikacja do QS-9000 strony trzeciej (poddostawcy) nie jest w tym momencie wymagana przez Chrysler’a, Ford’a lub General Motors. Dostawcy lub poddostawcy muszą stosować QS-9000 zgodnie z przeznaczeniem.

 

Każda firma może wymagać certyfikacji QS-9000 od swych dostawców, bez względu na jej pozycję w łańcuchu zaopatrzeniowym, np.: 2 lub niższego rzędu.

 

Zakres certyfikacji trzeciej strony musi obejmować wszystkie wyroby i usługi dostarczane do jednej lub więcej firm uczestniczących w tym systemie (podpisanych pod tym dokumentem), jeśli klient nie postanowi inaczej w konkretnym przypadku.

 

Termin QS-9000 jest terminem prawnie zastrzeżonym i stanowi własność Chrysler’a, Ford’a i General Motors.  Jedynie te jednostki certyfikujące strony trzeciej, którym  przyznała prawo rejestracji do QS-9000 jedna z uznawanych przez Chrysler’a, Ford’a i General Motors jednostka akredytująca, są uprawnione do wydawania certyfikatu z tytułem QS-9000.

 

Podręczniki dotyczące systemu QS-9000 są dostępne przez AIAG, Carwin Continuous lub FAPM (numery telefonów podano w przedmowie). Podręczniki dotyczące systemu (z numerem ostatniej edycji i datą publikacji) podano poniżej. Dla celów nadzorowania dokumentacji używaj numerów i dat edycji. „Daty druku” nie są równoznaczne z datą przeglądu (rewizji) tych dokumentów z wyjątkiem drugiej edycji PPAP.

                                          Ocena Systemu Jakości (Quality System Assessment)

                                          Wydanie drugie, marzec 1998

                                          Analiza Systemu Pomiarowego (Measurement Systems

Analysis Reference Manual)

Wydanie drugie, luty 1995

Statystyczne Sterowanie Procesu (Statistical Process Control Reference Manual)                                         

Wydanie pierwsze, 1992

                                          Analiza Potencjalnych Wad i ich Skutków (Potential Failure

Mode and Effect Analysis Reference Manual)

Wydanie drugie, luty 1995.

Proces Zatwierdzenia Części do Produkcji (Production Part Approval Process)

Wydanie drugie, Przedruk 2, lipiec 1995

Zaawansowane Planowanie Jakości Wyrobu i Plan Kontroli (Advanced Product Quality Planning and Control Plan Reference Manual)

Wydanie pierwsze, czerwiec 1994.

Suplement Półprzewodniki (Semiconductor Supplement)

Wydanie pierwsze, kwiecień 1995

AEC-A100: Ocena Systemu Jakości - Półprzewodniki

(AEC-A100: QSA Semiconductor Edition)

Wydanie pierwsze, kwiecień 1995

                                          Oprzyrządowanie i wyposażenie (Tooling and Equipment Supplement)

                                          Wydanie pierwsze, lipiec 1996

                                          Gorąca linia w USA:  1-800-444-2810

                                          Gorąca linia poza USA: 01-248-358-3003

                                          Informacje szkoleniowe w zakresie oprzyrządowania i wyposażenia (TE)

                                          01-248-799-4228

                                          Ocena Systemu Jakości Oprzyrządowania i Wyposażenia

                                          (Tooling & Equipment QSA-TE)

                                          Wydanie pierwsze, lipiec 1996

                                          Wytyczne dla producentów urządzeń mechanicznych i sprzętu w zakresie

niezawodności i łatwości konserwowania (Rehability and Maintainability Guidelines for Manufacturing Machinery and Equipment)

Wydanie pierwsze, 1993

Opublikowane przez SAE 01-412-776-4841 & Państwowe Centrum Badań Produkcji (National Center for Manufacturing Sciences Inc: 01-313-995-0300.


Dodatkowe informacje o systemach jakości można znaleźć w następujących dokumentach:

 

·      ISO 8402:1994  - Jakość - Terminologia.

·      ISO 8601:1988 - Elementy danych i wzajemnie wymienne formaty - wymiana informacji, prezentacja dat i czasu.

·      ISO 9000-1:1994 - Zarządzanie Jakością i Zapewnienie Jakości Normy-Część 1: Wskazówki wyboru i użytkowania.

·      ISO 9000-2:1993 - Część 2 - Ogólne wytyczne stosowania ISO 9001, ISO 9002 i ISO 9003.

·      ISO 9004-1:1994 - Zarządzanie Jakością i Elementy Systemu Jakości.

                                              Część 1: Wytyczne.

·                    ISO 9004-4:1993 - Część 4: Wytyczne doskonalenia jakości.

·                    ISO 10011-1:1990 - Wytyczne do auditowania systemów jakości. Część 1: Auditowanie.

·                    ISO 10011-2:1991- Część 2 - Kryteria kwalifikowania auditorów systemów jakości.

·                    ISO 10012-1:1992 (E) - Wymagania zapewnienia jakości dla sprzętu pomiarowego - Część 1: System metrologicznego zatwierdzenia wyposażenia pomiarowego.

·                    ISO 10013:1995 - Wytyczne opracowania podręczników jakości.

·                    ISO/IEC - Wytyczna 25:1990 - Ogólne wymagania w zakresie kompetencji laboratoriów kalibrujących (legalizujących) i badawczych (w czasie publikacji, ISO/IEC - Wytyczna 25 w trakcie rewizji).

·                    ISO/IEC - Wytyczna 62:1996 (E) - Ogólne wymagania dla jednostek (instytucji) oceniających i certyfikujących/rejestrujących systemy jakości.

·                    Wytyczna IAF o stosowaniu wytycznej ISO/IEC 62:1996, wydanie 1, 2 czerwiec 1997.

·                    AVSQ ’94 ANFIA - Ocena Systemów Jakości, wydanie 3, luty 1995

+ Uzupełnienie QS-9000 dla AVSQ, wydanie z marca 1997 (Przepisy Jakościowe Włoskiego Przemysłu Motoryzacyjnego).

·                    EAQF94 - Ocena Jakości Dostawcy, wydanie 1994, plus załącznik

     QS-9000 do wydania EAQF z marca 1997 (Wymagania Jakościowe   

     Francuskiego Przemysłu Motoryzacyjnego).

·      VDA 6.1 - Zarządzanie jakością w przemyśle samochodowym. System auditu  QM3, wydanie 1996/1 w całości poprawione, lipiec 1996/1

                                              [Niemieckie Wymagania Jakości dla Przemysłu Samochodowego].

 


HIERARCHIA DOKUMENTACJI SYSTEMU JAKOŚCI

Definiuje

wymagania

międzynarodowe

NORMY MIĘDZYNARODOWE

ISO 9000

 





 

WYMAGANIA KLIENTA

 

QS-9000

 

Proces zatwierdzenia części

 

Specyficzne wymagania klienta

Definiuje

wymagania

klienta

 

 

 



 







PODRĘCZNIKI

REFERENCYJNE

KLIENTA

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin