Ekonomia B.doc

(35 KB) Pobierz

1.       Specjalna komisja (NOAA) rozstrzygnęła, że w metodzie wyceny warunkowej preferować należy schemat pytani:

A o wielkości poniesionych strat

B o gotowości do zapłaty

C o gotowości do współpracy

D o gotowości do przyjęcia rekompensaty

E odwołującego się do wyników innych badań

2.       W ochronie środowiska regulacja pośrednia, w stosunku do regulacji bezpośredniej (prawo-administacyjne), stwarza większą możliwość:

A skutecznego oddziaływania na podmioty gospodarcze

B szybszego osiągania zamierzonych norm jakości środowiska

C osiągania celów ochrony środowiska niższym kosztem

D większego bezpieczeństwa ekologicznego

E szerszego wykorzystania rozwiązań prawno-administracyjnych

3.       Realizacja kryteriów efektywności kosztowej polega na minimalizowaniu kosztów przedsięwzięć ochronnych przy:

A realizacji ustalonych celów ochrony środowiska

B jednoczesnej maksymalizacji efektów polityki ochronnej

C wyborze celów ochrony środowiska

D podejmowaniu wszelkich decyzji gospodarczych

E planowaniu wydatków na ochronę środowiska

4.       Ustalając stawkę opłaty emisyjnej nie potrafimy dokładnie przewidzieć reakcji emitentów ponieważ:

A mają oni całkowitą swobodę działania

B dopuszczalna wielkość ich emisji nie jest zwykle ustalona

C monitoring jest zawodnym źródłem informacji o emisjach

D nie znamy krańcowych strat towarzyszących emisjom

E nie znamy ich krańcowych kosztów redukcji zanieczyszczeń

5.       Stosując metodę kosztów podróży (tavel cost) dokonujemy wyceny:

A nierynkowej cechy dobra rynkowego

B dobra nierynkowego poprzez wydatki na dobro rynkowe

C dobra rynkowego poprzez wydatki na inne dobra rynkowe

D w ramach tak zwanego przeniesienia korzyści (benefit transfer)

E metodą wyceny bezpośredniej

6.       Autorem koncepcji podatku korygującego występowanie kosztów zewnętrznych, w ramach mechanizmu rynkowego, jest angielski ekonomista:

A Pigou

B Marshall

C Boulding

D Kneese

E Coase

7.       Optymalny poziom emisji zanieczyszczeń dla pojedynczego producenta jest wyznaczany przez jego krańcowe prywatne korzyści netto oraz:

A krańcowe koszty redukcji zanieczyszczeń

B krańcowe korzyści zewnętrzne

C krańcowe koszty zewnętrzne

D dopuszczalny poziom zanieczyszczeń

E dowolną opłatę za emisję zanieczyszczeń

8.       Zgodnie z zasadniczą ideą teorii sformułowanej przez Malthusa, wyczerpywanie się zasobów środowiska:

A nigdy nie doprowadzi do katastrofy

B ma charakter absolutny

C nie zależy od liczby ludności

D ma charakter względny

E może być łagodzone postępem technicznym

9.       Jeżeli zasób odnawia się bardzo wolno, a stopa procentowa jest wysoka, to można się spodziewać, że zasób:

A zostanie wkrótce zużyty w całości

B przynosić będzie trwały przychód

C będzie użytkowany w nieskończoność

D zostanie w długim kresie wyczerpany

E nie przyniesie już żadnych korzyści

10.   Zdaniem Coase’a optymalizacja stopnia eksploatacji środowiska zostanie osiągnięta niezależnie od:

A wysokości kosztów transakcyjnych

B chęci i wiedzy zainteresowanych stron

C zastosowanych mechanizmów regulacji

D umiejscowienie praw własnych do danego zasobu

E od stopnia zaangażowania państwowych instytucji

11.   Zasadnicze cechy dobra publicznego to:

A brak konkurencyjności i ubywalność dobra

B konkurencyjność i ubywalność dobra

C konkurencyjność i wykluczenie innych użytkowników

D konkurencyjność i brak ubywalności dobra

E brak konkurencyjności i brak ubywalności dobra

12.   Tak zwana równowaga bionomiczna w rybołówstwie

A jest niekorzystna dla trwałości zasobów

B to cel działań o charakterze ochronnym

C jest korzystna dla rozwoju rybołówstwa

D jest nieefektywna z punktu widzenia gospodarki i odnawialności zasobu

E jest sprzeczna z zasadą uzyskiwania trwałego przychodu

13.   Tworząc system zbywalnych pozwoleń na emisje zanieczyszczeń z podzielonego obszaru na strefy dopuszczalnego handlu

A zmniejszamy dopuszczalny poziom emisji zanieczyszczeń

B zwiększamy efektywność kosztową regulacji

C obniżamy efektywność kosztową regulacji

D nie uwzględniamy szkodliwości emitowanego zanieczyszczenia

E musimy wprowadzić tak zwane stopy wymiany pozwoleń

14.   Wprowadzenie do podstawowego modelu gospodarki leśnej korzyści czerpanych z rekreacji spowoduje:

A zakwestionowanie zasady trwałości gospodarowania tym zasobem

B wydłużenie okresu rotacji

C skrócenie okresu rotacji

D za okres rotacji nie ulegnie zmianie

E zachętę do zaniechania wyrębu lasu

15.   Jeden z wniosków nazwany regułą Weitzmana głos, ze szybszy spadek krzywej krańcowych prywatnych korzyści netto skłania do:

A zastosowania regulacji podatkowej

B zastosowania regulacji ilościowej

C dowolności w wyborze metody regulacji

D zastosowania ekonomicznej wyceny kosztów zewnętrznych

E zastosowania podatku Pigoń

16.   Kiedy występuje zjawisko „pasażera na gapę”, to dobro publiczne dostarczane jest w ilości, która:

A jest mniejsza od wyznaczonej przy maksymalizacji dobrobytu społecznego

B nie zostanie w całości nabyte przez społeczeństwo

C pozwala osiągnąć maksymalny poziom dobrobytu społecznego

D odpowiada rzeczywistemu popytowi na to dobro

E jest większa od wyznaczonej przy maksymalizacji dobrobytu społecznego

17.   Zgodnie ze strategią trwałego rozwoju i zachowania kapitału, najodpowiedniejsza jest definicja dochodu, którą sformułował:

A Achenwall

B Ricardo

C Malthus

D Marks

E Hicks

Zgłoś jeśli naruszono regulamin