Gramatyka języka angielskiego.pdf

(646 KB) Pobierz
PRZYIMKI - CZAS
CZASY W JĘZYKU ANGIELSKIM
Polakom uczącym się języka angielskiego dużą trudność sprawia
zazwyczaj poprawne opanowanie wszystkich angielskich czasów
gramatycznych. Dlatego w niniejszej książce każdy z czasów jest
omówiony oddzielnie, a podobieństwa i różnice między czasami
szczególnie często sprawiającymi trudności opisane w osobnych
rozdziałach.
Czasy angielskie podzielić można na:
- proste (po angielsku “ simple ”),
- ciągłe (po angielsku “ continuous ”),
- uprzednie (po angielsku “ perfect ”),
- dokonane uprzednie (po angielsku “ past perfect ”).
Drugi podział rozgranicza:
- czasy teraźniejsze (po angielsku “ present ”),
- czasy przeszłe (po angielsku “ past ”),
- czasy przyszłe (po angielsku “ future ”).
Każdy czasy gramatyczny ma stronę czynną (po angielsku “ active ”) i
stronę bierną (po angielsku “ passive ”).
Kiedy uwzględni się wszystkie możliwości, do dyspozycji mamy
dwadzieścia cztery różne konstrukcje czasowe – choć oczywiście
niektóre z nich są stosowane rzadziej, a niektóre częściej.
Warto pamiętać, że zarówno polskie nazwy angielskich czasów, jak
tłumaczenia zdań na język polski nie oddają pełnego znaczenia – w
naszym języku po prostu brakuje odpowiednich konstrukcji, by dokładnie
wyrazić angielskie subtelności. Dlatego zarówno nazw czasów, jak i
samych wzorów zdań najlepiej uczyć się od razu po angielsku –
unikniemy wtedy kłopotliwych pomyłek wynikających z przenoszenia
polskich schematów na inny język.
Trzeba mieć na uwadze, że w gramatyce angielskiej czasy gramatyczne
(“ tenses ”) nie zawsze mają bezpośrednie przełożenie na czas zajścia
opisywanego zdarzenia (“ time ”) – np. do wyrażania przekonań o
przyszłości nieraz używa się czasu teraźniejszego prostego (“ present
simple ”).
Jak wspomniano powyżej, użycie poszczególnych czasów omówione
jest w oddzielnych rozdziałach. W tym haśle przedstawione zostanie
zestawienie zbiorcze wszystkich czasów oraz przykłady. Stronę czynną
(“ active” ) oznaczono skrótem ACT, zaś stronę bierną (“ passive ”) –
skrótem PAS. Zestawienie wyczerpuje wszystkie możliwości
gramatyczne, ale należy pamiętać, że niektóre z powstałych konstrukcji
są niezmiernie rzadkie, prawie nigdy nie używane w rzeczywistych
tekstach czy wypowiedziach. Konstrukcje możliwe gramatycznie, ale
dość rzadkie oznaczono plusem, natomiast struktury praktycznie
bezużyteczne – dwoma plusami.
I. Czasy teraźniejsze (“present tenses”):
teraźniejszy prosty (“present simple”):
(1 ACT) I teach people how to use the computer.
Uczę ludzi jak obsługiwać komputer.
(1 PAS) I am taught how to use the computer.
Jestem instruowany jak obsługiwać komputer.
teraźniejszy ciągły (“present continuous”):
(2 ACT) I am teaching people how to use the computer.
(Właśnie) uczę ludzi jak obsługiwać komputer.
(2 PAS) I am being taught how to use the computer.
(Właśnie) jestem instruowany jako obsługiwać komputer.
- teraźniejszy uprzedni (“present perfect”):
(3 ACT) I have taught people how to use the computer.
(Ostatnio) uczę ludzi, jak obsługiwać komputer.
(Ostatnio) uczyłem ludzi, jak obsługiwać komputer.
(3 PAS) I have been taught how to use the computer.
(Ostatnio) jestem uczony, jak obsługiwać komputer.
- teraźniejszy uprzedni ciągły (“present perfect continuous”):
(4 ACT) I have been teaching people how to use the computer.
(Właśnie) uczę ludzi, jak obsługiwać komputer.
(Właśnie) uczyłem ludzi, jak obsługiwać komputer.
(4 PAS) + + I have been being instructed how to use the computer.
(Właśnie) jestem uczony, jak obsługiwać komputer.
II. Czasy przeszłe (“past tenses”):
- przeszły prosty (“past simple”):
(5 ACT) I taught people how to use the computer.
Uczyłem ludzi, jak obsługiwać komputer.
(5 PAS) I was taught how to use the computer.
Uczono mnie, jak obsługiwać komputer.
- przeszły ciągły (“past continuous”):
(6 ACT) I was teaching people how to use the computer.
(Właśnie) uczyłem ludzi, jak obsługiwać komputer.
(6 PAS) I was being taught how to use the computer.
(Właśnie) uczono mnie, jak obsługiwać komputer.
- przeszły uprzedni (“past perfect”):
(7 ACT) I had taught people how to use the computer.
(Wcześniej) uczyłem ludzi, jak obsługiwać komputer.
(7 PAS) I had been taught how to use the computer.
(Wcześniej) uczono mnie, jak obsługiwać komputer.
- przeszły uprzedni ciągły (“past perfect continuous”):
(8 ACT) I had been teaching how to use the computer.
(Wtedy wcześniej) uczyłem ludzi, jak obsługiwać komputer.
(8 PAS) + + I had been being taught how to use the computer.
(Wtedy wcześniej) uczono mnie, jak obsługiwać komputer.
III. Czasy przyszłe (“future tenses”):
- przyszły prosty (“future simple”):
(9 ACT) I will teach people how to use the computer.
Będę uczył ludzi, jak obsługiwać komputer.
(9 PAS) I will be taught how to use the computer.
Będę uczony, jak obsługiwać komputer.
- przyszły ciągły (“future continuous”):
(10 ACT) I will be teaching people how to use the computer.
Będę (wtedy) uczył ludzi, jak obsługiwać komputer.
(10 PAS) + + I will be being taught people how to use the computer.
<>Będę (wtedy) uczony, jak obsługiwać komputer.
- przyszły uprzedni (“future perfect”):
(11 ACT) By 2010 I will have taught people how to use the computer
for 10 years.
W 2010 roku minie 10 lat, od kiedy uczę ludzi, jak obsługiwać
komputer.
(11 PAS) + By 2010 I will have been taught how to use the computer
for 10 years.
W 2010 roku minie 10 lat, od kiedy jestem uczony, jak obsługiwać
komputer.
- przyszły uprzedni ciągły (“future perfect continuous”):
(12 ACT) + By 2010 I will have been teaching people how to use the
computer for 10 years.
W 2010 roku minie 10 lat mojego uczenia ludzi, jak obsługiwać
komputer.
(12 PAS) + + By 2010 I will have been being taught how to use the
computer for 10 years.
W 2010 roku minie 10 lat mojej nauki, jak obsługiwać komputer.
Zapamiętanie poszczególnych czasów angielskich może ułatwić
poniższa tabela.
Czas
Strona Przeszły(“ past ”)
Teraźniejszy
(“ present ”)
Przyszły
(“ future ”)
Prosty
(“ simple ”)
ACT “ I taught
I teach
I will
teach
PAS “ I was taught
I am
taught
I will be
taught
ACT
I was
teaching
I am
teaching
I will be
teaching
Ciągły
(“ continuous ”) PAS
I was being
taught
I am being
taught
++ “ I will
be being
taught
ACT “ I had taught
I have
taught
I will
have
taught
Uprzedni
(“ perfect ”)
I had been
taught
I have
been
taught
+ “ I will
have
been
taught
PAS
420839235.001.png
ACT
I had been
teaching
I have
been
teaching
+ “ I will
have
been
teaching
uprzedni ciągły
(“ perfect
continuous ”)
++ “ I had been
being taught
++ “ I have
been being
taught
++ “ I will
have
been
being
taught
PAS
ACT (“active”) – strona czynna
PAS (“passive”) – strona bierna
PRESENT SIMPLE
W czasie teraźniejszym prostym Present Simple formy czasownika we
wszystkich osobach z wyjątkiem trzeciej osoby liczby pojedynczej mają
taką samą formę, jak bezokolicznik bez słówka to (czyli podstawowa
forma czasownika. W trzeciej osobie liczby pojedynczej do formy
podstawowej dodaje się końcówkę - s .
Zdania twierdzące:
1 os. liczby pojedynczej
I buy ( kupuję )
2 os. liczby pojedynczej
you buy ( kupujesz )
3 os. liczby pojedynczej
he/she/it buys ( on/ona/ono kupuje )
1 os. liczby mnogiej
we buy ( kupujemy )
2 os. liczby mnogiej
you buy ( kupujecie )
3 os. liczby mnogiej
they buy ( kupują )
Zdania przeczące:
1 os. liczby pojedynczej
I do not buy ( nie kupuję )
2 os. liczby pojedynczej
you do not buy ( nie kupujesz )
420839235.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin