podrecznik.pdf

(11716 KB) Pobierz
63686415 UNPDF
Programowanie zespołowe UMK WMiI 2007/2008 Zespół XI
Zespół XI w składzie:
Kierownik/Programista
- Jerzy Wachniew <jurkow@mat.uni.torun.pl>
Programista
- Martyna Piotrowska <martyna@mat.uni.torun.pl>
Programista
- Bartosz Urbański <barteku@mat.uni.torun.pl>
Sekretarz/Programista
- Paweł Wojdyło <pawlik@mat.uni.torun.pl>
Programowanie zespołowe UMK WMiI 2007/2008
Koordynator przedmiotu
- dr Andrzej Kurpiel <akurpiel@mat.uni.torun.pl>
Opiekun zespołu
- mgr Michał Dudkiewicz <jaymz@mat.uni.torun.pl>
1
Programista
- Arkadiusz Paliński <palik@mat.uni.torun.pl>
63686415.004.png 63686415.005.png
Programowanie zespołowe UMK WMiI 2007/2008 Zespół XI
Spis treści
Wstęp....................................................................................................................................................3
Czym jest Szwędraczek...................................................................................................................3
Dlaczego używać.............................................................................................................................3
Status projektu.................................................................................................................................3
Założenia..........................................................................................................................................3
Wymagania......................................................................................................................................4
Moduł stacjonarny..................................................................................................................4
Moduł mobilny.......................................................................................................................4
Testy.................................................................................................................................................4
Aplikacja mobilna była testowana na następujących telefonach:..........................................4
Aplikacja stacjonarna została przetestowana na następujących konfiguracjach
sprzętowych:...........................................................................................................................4
Zalety:..............................................................................................................................................5
Definicja pojęć:................................................................................................................................5
Schemat działania.................................................................................................................................6
Podręcznik użytkownika aplikacji stacjonarnej...................................................................................7
Podręcznik użytkownika aplikacji mobilnej......................................................................................21
2
63686415.006.png
Programowanie zespołowe UMK WMiI 2007/2008 Zespół XI
Wst p ę
Czym jest Szwędraczek
Szwędraczek jest zestawem dwóch aplikacji, które z telefonu komórkowego oraz anteny
GPS i komputera tworzą w pełni funkcjonalny zestaw do nawigacji satelitarnej. W swojej
funkcjonalności nie odbiega od dostępnych na rynku urządzeń dedykowanych, ale system z nim
utworzony może być znacznie bardziej atrakcyjny cenowo. Szwędraczek nie jest kolejnym
programem z myślą tylko o kierowcach, lecz przeznaczony jest dla każdej osoby, która gdzieś chce
się przemieścić. Idealnie sprawdzi się przy zwiedzaniu nowego miasta, na wycieczce w górach,
przy przemierzaniu bezdroży, na żaglówce lub w samolocie. Użytkownik sam przygotowuje za
pomocą aplikacji stacjonarnej i później wybiera w telefonie mapy, które go interesują. Dużą zaletą
jest to, że program operuje mapami bitmapowymi a nie wektorowymi. Dla obszaru Polski zdobycie
cyfrowej mapy topograficznej jest bardzo trudne. Każdy doświadczony turysta doceni to, że dzięki
Szwędraczkowi będzie mógł mieć przy sobie zawsze swoje ulubione mapy.
Dlaczego używać
Dzisiejsze, nawet najtańsze telefony komórkowe oferują kolorowy wyświetlacz oraz
coraz częściej możliwość rozszerzenia pamięci poprzez bardzo popularne karty pamięci Flash.
Szwędraczek wykorzystuje potencjał urządzeń posiadanych przez coraz większą rzeszę ludzi.
Niemal każdy posiada zarówno telefon komórkowy jaki i komputer, które staną się elementami jego
osobistego systemu nawigacji. Jedyną rzeczą jaką będzie musiał dokupić, o ile nie posiada to antena
GPS wykorzystująca do komunikacji technologię Bluetooth. Koszt takiej anteny waha się w
przedziale 100-250zł co jest znacznie bardziej atrakcyjną ceną w porównaniu do dedykowanego
przenośnego odbiornika GPS. Dokładnością ustalenia sygnału jednak w niczym mu nie ustępuje, a
pod względem czasu działania i możliwości alternatywnego zasilania często przewyższa.
Status projektu
Projekt ukończono 22 kwietnia 2008.
Założenia
Projektując oraz implementując Szwędraczka przyjęto następujące założenia:
Program jako wejście pobiera obraz graficzny z mapą w jednym z następujących
formatów zapisu grafiki: bitmapa, JPEG, obraz GIF,TIFF,PNG.
Wejściowy obraz powinien się charakteryzować rozsądnie wysoką jakością
pozwalającą na odczytanie wszystkich informacji z mapy
3
63686415.007.png
Programowanie zespołowe UMK WMiI 2007/2008 Zespół XI
Wymagania
Moduł stacjonarny
Zalecane: 1GB RAM,
Minimalne: 512MB RAM, Akcelerator grafiki 3D, XX MB HDD
Moduł mobilny
Telefon z zaimplementowaną obsługą MIDP 2.0 CLDC 1.1 i posiadający Bluetooth
Znane problemy:
W przypadku błędnego wyświetlania Mapy3D należy zaktualizować sterownik karty graficznej
udostępniony przez producenta karty graficznej
Testy
Aplikacja mobilna była testowana na następujących telefonach:
Sony Ericsson k510i
Sony Ericsson k550i
Sony Ericsson k880i
Nokia E50 (Symbian)
Aplikacja stacjonarna została przetestowana na następujących konfiguracjach
sprzętowych:
Procesor Pamięć RAM Karta graficzna Testowy system operacyjny
Celeron M 1,4 GHz 512 MB Intel 915GM Windows XP / Linux (Fedora)
Celeron M 1,4 GHz 1024 MB ATI Windows XP / Linux (Fedora)
Pentium M 1,7 GHz 512 MB Intel Windows XP / Linux (Ubuntu)
AMD 2x 1,9 GHz 1024MB Geforce 8400 Windows XP
Pentium 3 GHz ATI Radeon X600 Windows XP
Pentium 2x1,7GHz 1024 MB Intel
Windows Vista
4
63686415.001.png 63686415.002.png
Programowanie zespołowe UMK WMiI 2007/2008 Zespół XI
Zalety:
Wieloplatformowość – staranny dobór narzędzi programistycznych zapewnia stabilną pracę
na różnych platformach sprzętowych i pod kontrolą różnych systemów operacyjnych.
150 modeli telefonów do wyboru, możliwość podania własnego rozmiaru wyświetlacza.
Prostota obsługi – aby korzystać z programu nie jest potrzebna wiedza z zakresu kartografii
ani informatyki.
Kompletny zestaw aplikacji – nie wymaga używania dodatkowych programów.
Tańsze niż dedykowane turystyczne odbiorniki GPS.
Dowolność map – możliwość wykorzystania praktycznie każdej zeskanowanej mapy.
Możliwość odczytu współrzędnych geograficznych dowolnego punktu na mapie.
Odzwierciedlenie całej kuli ziemskiej wraz z jej rzeźbą terenu.
Umiejscowienie mapy na kuli ziemskiej.
Rejestracja dowolnej ilości ścieżek i waypointów.
Możliwość obejrzenia utworzonych ścieżek i waypointów w innych programach
odczytujących format kml m.in. Google Earth.
Definicja pojęć:
mapa - przekształcone przy pomocy skanerów dane z map analogowych (foliowych lub
papierowych) do postaci elektronicznej.
kalibracja - przypisywanie wprowadzonej do komputera mapie określonych współrzędnych
geograficznych.
waypoint – punkt na mapie.
ścieżka - linia przechodząca przez punkty orientacyjne zaznaczona na mapie.
5
63686415.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin