David duChemin - W kadrze (fragment - RAW cyfrowy negatyw).pdf

(1136 KB) Pobierz
52-89.pdf
jest n dzny. By mo e kiedy nauczymy si likwidowa szumy matrycy. Na razie
jednak zmiana czuło ci zawsze poci ga za sob zmian wygl du zdj .
Poprawne technicznie na wietlenie matrycy mo na osi gn na wiele spo-
sobów. Znacznie mniejszy wybór mamy w kwestii stworzenia kadru wygl -
daj cego dokładnie tak jak zaplanowali my. Czy ruch ma by zamro ony, czy
rozmazany? Czy tło ma by ostre, czy rozmyte? Wybieraj konkretne ustawienia,
rozumiej c ich wpływ na zdj cia. Tak, by pomagały wyra a twoje pomysły.
Najlepszy cyfrowy negatyw
Dokładna ekspozycja to nic innego jak dobrze wygl daj cy obraz. Zrozumie-
nie reguł prawidłowego na wietlania cyfrowych zdj jest wi c bardzo wa ne.
Najpro ciej mówi c, najlepszym cyfrowym negatywem – zakładaj c pó niejsz
komputerow obróbk zdj – jest plik zawieraj cy najwi cej danych. Kluczem
do jego otrzymania jest histogram, wykres przedstawiany na wy wietlaczu LCD
aparatu. Wykres ten pokazuje dane dotycz ce fotografowanej sceny – po lewej
s bokie cienie bez szczegółów, po prawej najja niejsze wiatła. Pomi dzy
nimi wida ilo półtonów obecnych na zdj ciu. Wysoko krzywej nie ma
znaczenia – nie mamy na ni wpływu. Liczy si przede wszystkim, gdzie (pa-
trz c od lewej do prawej) znajduj si jej najwy sze punkty. Je li na jej prawym
skraju – tracimy szczegóły w wiatłach. Na zdj ciach wida to jako wypalone
białe plamy bez detali. W ten sposób mog jedynie wygl da drobne fragmenty
kadru – na przykład najja niejsze odbicia wiatła od błyszcz cych powierzchni.
Nie ma za mowy, by tak na wietli jasne cz ci kompozycji, które powinny by
rozpoznawalne. Je li wykres unosi si najwy ej na lewym ko cu skali – zdj cie
jest niedo wietlone. Dominuj na nim gł bokie czernie bez szczegółów. Próby
ich komputerowego poprawienia prowadz jedynie do zwi kszenia poziomu
szumów. Ratowanie zbyt jasnych wiateł jest równie trudne. Nawet je li korzy-
stamy z plików RAW, mamy w zapasie jedynie 1EV.
Strach przed utrat szczegółów w wiatłach prowadzi czasem do zbytniego
ograniczania ekspozycji – i niedo wietlonych zdj . Skoro jednak b dziemy
zdj cie obrabia w komputerze, dlaczego sobie nie odpu ci i nie skorygowa
ekspozycji pó niej? Odpowied jest prosta: jako obrazu. Liczba cyfrowych
danych pokazywana przez wykres histogramu nie rozkłada si równomiernie
w całym przebiegu wykresu. Prawa cz wykresu odpowiada za wi ksz
liczb szczegółów ni lewa. Niedo wietlenie, nawet to nieniszcz ce szczegółów
60 W KADRZE: rozwa ania na temat wyobra ni fotografa
208610632.111.png 208610632.122.png 208610632.133.png 208610632.144.png 208610632.001.png 208610632.012.png 208610632.023.png 208610632.034.png 208610632.045.png 208610632.056.png 208610632.067.png 208610632.068.png 208610632.069.png 208610632.070.png 208610632.071.png 208610632.072.png 208610632.073.png 208610632.074.png 208610632.075.png 208610632.076.png 208610632.077.png 208610632.078.png 208610632.079.png 208610632.080.png 208610632.081.png 208610632.082.png 208610632.083.png 208610632.084.png 208610632.085.png 208610632.086.png 208610632.087.png 208610632.088.png 208610632.089.png 208610632.090.png 208610632.091.png 208610632.092.png 208610632.093.png 208610632.094.png 208610632.095.png 208610632.096.png 208610632.097.png 208610632.098.png 208610632.099.png 208610632.100.png 208610632.101.png 208610632.102.png 208610632.103.png 208610632.104.png 208610632.105.png 208610632.106.png 208610632.107.png
Cienie bez szczegółów
wiatła bez szczegółów
* Canon 5D, 85 mm, 1/100 @ f/1.2, ISO 800
Katmandu, Nepal. Wykres histogramu tego zdj cia
podnosi si gwałtownie po lewej stronie ( wiadczy to
o obecno ci w kadrze gł bokich cieni bez szczegółów)
oraz po stronie prawej ( wiatła bez szczegółów).
Przykład ten dobitnie pokazuje, e nie istnieje wzór
perfekcyjnego histogramu. Mo e si to wydawa
łamaniem obowi zuj cych zasad. Czy jednak nie o to
nam chodzi? Oczywi cie, w cieniach na tym zdj ciu
nie ma szczegółów. Za fotografowan scen panuj
bokie ciemno ci. Mamy tu równie bardzo jasne
wiatła. Kto jednak spodziewa si detali w obr bie
płomieni lub sło ca? Takie jasne elementy kadru
zawsze s wypalone.
w cieniach, prowadzi do zmniejszenia liczby zapisywanych danych. Mamy wi c
mniej materiału do pó niejszej obróbki. Mniej danych, z których mo na stworzy
ko cow wersj pliku, oznacza zwi kszenie ilo ci szumów i konieczno druko-
wania z pliku o mniejszej rozdzielczo ci.
W ród fotografów popularne jest powiedzenie „Na wietlaj na wiatła”. Bior c
pod uwag wszystkie inne uwarunkowania i unikaj c dyskusji na temat zakresu
dynamiki obrazu, spróbuj na wietla tak, by wi ksza cz zapisanych informacji
mie ciła si po prawej stronie histogramu, jednak bez wysokiego podniesienia
Artysta i rzemie lnik 61
208610632.108.png 208610632.109.png 208610632.110.png 208610632.112.png 208610632.113.png 208610632.114.png 208610632.115.png 208610632.116.png 208610632.117.png 208610632.118.png 208610632.119.png 208610632.120.png 208610632.121.png 208610632.123.png 208610632.124.png 208610632.125.png 208610632.126.png 208610632.127.png 208610632.128.png 208610632.129.png 208610632.130.png 208610632.131.png 208610632.132.png 208610632.134.png 208610632.135.png 208610632.136.png 208610632.137.png 208610632.138.png 208610632.139.png 208610632.140.png 208610632.141.png 208610632.142.png 208610632.143.png 208610632.145.png 208610632.146.png 208610632.147.png 208610632.148.png 208610632.149.png 208610632.150.png 208610632.151.png 208610632.152.png 208610632.153.png 208610632.154.png 208610632.002.png 208610632.003.png 208610632.004.png 208610632.005.png 208610632.006.png 208610632.007.png 208610632.008.png 208610632.009.png
Dobrej
ekspozycji nie
da si niczym
zast pi .
wykresu na jego prawej kraw dzi. Pó niej mo esz z łatwo ci przywróci odpo-
wiedni jasno najja niejszym cz ciom obrazu. Przecie – łatwiej uczyni czer
czarniejsz , ni przesuwa histogram w odwrotn stron . Pod tym wzgl dem, pliki
zapisane w formacie RAW daj wi cej mo liwo ci ni pliki JPEG.
Nie ma jednak magicznych sztuczek. RAW daje wi ksze mo liwo ci kompensa-
cji ekspozycji po zapisaniu zdj cia, ale i ona ma swoje granice.
Dobrej ekspozycji nie da si niczym zast pi . W cyfrowym wiecie znaczy to po
prostu, e wiatła nie mog by wypalone, a cienie zbyt smoliste. Plik za powi-
nien zawiera jak najwi ksz liczb danych. Je li zakres jasno ci fotografowane-
go obiektu przekracza mo liwo ci matrycy, rozwa bracketing. Pó niej te ró nie
na wietlone klatki mo na (za pomoc Photoshopa) poł czy w jedno zdj cie.
Je li fotografia cyfrowa jest dla ciebie nowo ci , a zwłaszcza je li zaczynałe ,
fotografuj c na filmie, poczytaj troch na temat ekspozycji. Nie szalej. Wystar-
czy, by zrozumiał histogram. Je li fotografujesz ju jaki czas, pewnie doskona-
le wiesz, jak czyta histogramy. Wiesz tak e, e nie mo na ufa wy wietlaczom
LCD. Nie wierz funkcji podgl du zapisanych zdj . Trzymaj si histogramu.
Trójk t ekspozycji
Wielko ekspozycji mo na kontrolowa za pomoc trzech parametrów: czuło ci
matrycy, czasu otwarcia migawki i otworu przysłony. Tworz one trójk t o ruchomych
wierzchołkach. Trudno si dziwi , e nazywamy go trójk tem ekspozycji.
Zrozumienie trójk ta ekspozycji pomaga w wyborze ustawie daj cych prawidłowe
na wietlenie i prowadzi jednocze nie do takiego wygl du zdj cia, który najlepiej odpo-
wiada naszym zało eniom estetycznym.
Po pierwsze – wybierz ten parametr, który najbardziej wpływa na wygl d twojego
zdj cia i na którego kontroli najbardziej ci zale y. Ja najcz ciej zaczynam od przysłony.
Potem ustaw pozostałe dwie wielko ci, znajduj c mi dzy nimi odpowiedni kompro-
mis. Jak w przypadku ka dego kompromisu – łatwiej go osi gn , wiedz c, na czym
naprawd nam zale y. Ja staram si fotografowa z jak najni sz czuło ci . Je li jednak
potrzebuj krótszego czasu na wietlania – zwi kszam czuło . Istnieje wiele mo liwych
ustawie aparatu prowadz cych do prawidłowej ekspozycji. Tylko jedno z nich pozwala
otrzyma kadr zgodny z naszymi potrzebami wizualnymi. Wybieraj ustawienia – nawet
je li wymagaj trudnych kompromisów – znajduj ce oparcie w twoich pomysłach.
62 W KADRZE: rozwa ania na temat wyobra ni fotografa
208610632.010.png 208610632.011.png 208610632.013.png 208610632.014.png 208610632.015.png 208610632.016.png 208610632.017.png 208610632.018.png 208610632.019.png 208610632.020.png 208610632.021.png 208610632.022.png 208610632.024.png 208610632.025.png 208610632.026.png 208610632.027.png 208610632.028.png 208610632.029.png 208610632.030.png 208610632.031.png 208610632.032.png 208610632.033.png 208610632.035.png 208610632.036.png 208610632.037.png 208610632.038.png 208610632.039.png 208610632.040.png 208610632.041.png 208610632.042.png 208610632.043.png 208610632.044.png 208610632.046.png 208610632.047.png 208610632.048.png 208610632.049.png 208610632.050.png 208610632.051.png 208610632.052.png 208610632.053.png 208610632.054.png 208610632.055.png 208610632.057.png 208610632.058.png 208610632.059.png 208610632.060.png 208610632.061.png 208610632.062.png 208610632.063.png 208610632.064.png 208610632.065.png 208610632.066.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin