1. e2-e4 e7-e5
2. Sgl-f3 Sb8-c6
3. Gfl-c4 Gf8-c5
Wariant A)
4. c2-c3
Celem tego posunięcia jest utworzenie silnego centrum po zamierzonym dalszym ruchu d2-d4.
Zamiast 4. c3 białe mogły grać 4. Sc3 (d3). Te warianty rozpatrzone są oddzielnie (wariant B).
4. ... Sg8-f6
Najlepsza odpowiedź, umożliwiająca czarnym kontratak. Ruch 4. ... d7-d6, spełniający pewne postulaty strategii (otwarcie gońca c8) zupełnie nie przeszkadza białym w przeprowadzeniu ich planu: 5. d2-d4, e5:d4 (wymuszona wymiana; po 5. ... Gb6? czarne straciłyby pionka: 6. de5 i nie można odbić, gdyż po 6. ... S:e5 nastąpiłoby 7. S:e5, de5
8. G:f7+ i nie można bić gońca gdyż zginąłby Hd8, a po 8. ... Ke7 9. HhS białe prócz pionka miałyby jeszcze wielką przewagę pozycyjną) 6. c3:d4 i białe uzyskały przewagę w centrum.
5. d2-d4
Realizując swój plan uzyskania pionkowego centrum, białe jednocześnie bronią pośrednio pionka e4. W jaki sposób, zobaczymy dalej.
5. ... e5:d4
Wymuszona wymiana. Nie można 5.... Gc5-b6? wobec 6. d4:e5, Sf6:e4? 7. Hdl-d5 i ze względu na groźbę mata czarne musiałyby oddać skoczka.
6. c3: d4 Gc5-b4+
I to posunięcie jest konieczne. Na 6. ... Gc5-b6 nastąpiłoby 7. d4-d5, Sc6-e7 8. e4-e5, Sf6-g4
9. d5-d6! z silnym atakiem.
7. Gcl-d2 Gb4:d2+
Złe byłoby 7. ... Sf6:e4? z powodu 8. Gd2:b4, Sc6:b4 9. Gc4:f7+! Ke8:f7 10. Hdl-b3 + i białe odbierają figurę, czarne zaś straciły roszadę, a ich król nie ma dobrego odejścia (np.10. ... d5 11. Se5+ i jest jeszcze gorzej).
8. Sbl:d2 d7-d5!
To posunięcie daje czarnym wyrównanie gry. Położenie białego gońca na c4 wymusza następującą wymianę.
9. e4: d5
O wiele słabsze byłoby 9. e4-e5, d5:c4 10. e5:f6, Hd8:f6.
9. ... Sf6:d5
10. Hdl-b3 Sc6-e7
11. 0-0 c7-c6
Czarne uzyskały dobrą pozycję, a białe mogą mieć kłopoty z unieruchomionym, izolowanym pionkiem d4.
Wariant B)
4. d2-d3
Po 4. Sbl-c3, Sg8-f6 5. d2-d3 powstanie ta sama pozycja, co w tekście.
5. Sbl-c3 d7-d6
6. Gcl-g5
Roszada byłaby tu przedwczesna. Po 6. 0-0 czarne mogłyby grać 6. ... Gc8-g4, a ze względu na możliwość następnego ruchu 7. ... Sc6-d4 i odcięcie białopolowego gońca od, pola e2, białe musiałyby grać 7. h2-h3, po czym 7. ... h7-h5! dałoby czarnym atak.
6. ... h7-h6
Do wyrównania prowadzi również 6. ... Sc6-a5
7. Gg5:f6, Hd8:f6 8. Sc3-d5, Hf6-d8 9. b2-b4, Sa5:c4 10. b4:c5, c7-c6!
7. Gg5:f6 Hd8:f6
8. Sc3-d5 Hf6-d8
Groziło 9. Sd5:c7+. Czarne mogą tu jednak grać aktywnie: 8. ... Hf6-g6 i jeżeli 9. Sd5:c7+, to 9. ... Ke8-d8 10. Sc7:a8, Hg6:g2 11. Wh1-f1 (inaczej
11. ... H:f2x), Gc8-g4 i za wieżę czarne zdobędą dwa skoczki, mając przy tym bardzo silny atak.
9. c2-c3 a7-a6
10. d3-d4 e5:d4
11. c3:d4 Gc5-a7
12. h2-h3
Zabezpieczenie przed 12. ... Gc8-g4.
12.... 0-0
13. 0-0 Gc8-e6
Białe mają pewną przewagę terenową, partia jest jednak wyrównana ze względu na możliwości upraszczających wymian, po których nastąpi ew. d6-d5 z analogicznymi skutkami jak w wariancie A.
Literatura: „ABC Szachisty” T.Czarnecki
mazzi198913