Kryteria diagnostyczne autyzmu w kolejnych wersjach DSM.
DSM-IV(APA1994) Nazwa zespołu: zaburzenie autystyczne Kryteria diagnostyczne: A..Jakościowe zaburzenia interakcji społecznych, manifestujące się przez co najmniej dwa z następujących objawów: 1. znaczne zaburzenia złożonych, niewerbalnych zachowań, takich jak kontakt wzrokowy, ekspresja twarzy, postawa ciała i gestykulacja, w celu regulowania interakcji społecznych, 2. brak związków rówieśniczych właściwych dla danego poziomu rozwoju, 3. brak spontanicznego współdzielenia radości, zainteresowań lub osiągnięć z innymi ludźmi (np.: pokazywania, przynoszenia, wskazywania obiektów zainteresowania), 4. brak społecznej lub emocjonalnej wzajemności (wymiany). B. Jakościowe zaburzenia w komunikacji, manifestujące się przez co najmniej jeden z następujących objawów: 1. opóźnienie lub brak rozwoju językowego, połączone z brakiem prób kompensowania przez alternatywne sposoby komunikacji, takie jak gestykulacja czy mimika, 2. u jednostek z prawidłowym rozwojem mowy znaczne zaburzenia zdolności inicjowania lub podtrzymywania konwersacji. 3. stereotypie i powtarzanie lub język idiosynkratyczny, 4. brak zróżnicowanej, spontanicznej zabawy z udawaniem lub zabawy opartej na społecznym naśladowaniu, właściwej dla danego poziomu rozwoju C. Ograniczone, powtarzane i stereotypowe wzorce zachowania, zainteresowań i działania, manifestujące się przez co najmniej jeden z następujących objawów: 1. zaabsorbowanie jednym lub kilkoma stereotypowymi i ograniczonymi wzorcami zainteresowań, których intensywność lub przedmiot są nietypowe, 2. sztywne przywiązanie do specyficznych, niefunkcjonalnych zwyczajów lub rytuałów, 3. stereotypowe i powtarzane manieryzmy ruchowe (np.: trzepotanie palcami, rękoma, kręcenie się lub złożone ruchy całego ciała), 4. uporczywe zajmowanie się częściami obiektów. Łącznie wystąpić musi sześć lub więcej objawów z obszarów A, B i C, w tym co najmniej dwa z A i po jednym z B oraz C. Przed ukończeniem 3 roku życia musi wystąpić opóźnienie lub nieprawidłowe funkcjonowanie w przynajmniej w jednym z następujących obszarów: interakcje społeczne, język wykorzystywany w społecznej komunikacji i zabawa symboliczna lub wyobrażeniowa. Zaburzenie jest głębsze niż zaburzenie Retta i dziecięce zaburzenie dezintegracyjne.
DSM-III-R(APA,1987) Nazwa zespołu: Zaburzenie autystyczne Kryteria diagnostyczne: A. Jakościowe zaburzenia naprzemiennych interakcji społecznych, manifestujące się przynajmniej dwóch z następujących symptomów: 1. wyraźny brak świadomości uczuć innych ludzi, 2. brak lub nienormalne wzorce poszukiwania komfortu w stresującej sytuacji, 3. brak lub zaburzenia zdolności naśladowania, 4. brak lub nienormalne wzorce zabaw społecznych, 5. duże zaburzenia zdolności nawiązywania przyjaźni z rówieśnikami. B. Jakościowe zaburzenia werbalnej i pozawerbalnej komunikacji opartej na wyobraźni, manifestujące się przynajmniej przez przynajmniej jeden symptom z następujących: 1. brak gotowości do komunikowania się (takiej jak: gaworzenie, ekspresja twarzy, gestykulacja, mimika lub mowa głośna), 2. znaczne zaburzenia komunikacji niewerbalnej (w zakresie kontaktu wzrokowego, ekspresji twarzy, postawy ciała lub gestykulacji) w inicjowaniu lub modyfikowaniu interakcji społecznych, 3. brak aktywności opartej na wyobrażeniach, takiej jak zabawa w odgrywanie ról, fantastycznych postaci lub zwierząt, brak zainteresowania fantastycznymi opowiadaniami. 4. znaczne zaburzenia w mowie, obejmujące głośność wypowiedzi, wysokość głosu, rytm i intonację, 5. znaczne zaburzenia w produkcji mowy, obejmujące stereotypie i powtórzenia, 6. znaczne zaburzenia zdolności inicjowania lub podtrzymywania konwersacji, niezależne od dobrego opanowania języka. C. Znacznie ograniczony repertuar aktywności i zainteresowań, manifestujący się przez przynajmniej jeden z następujących symptomów: 1. stereotypowe ruchy ciała, np.: trzepotanie palcami, kręcenie się, uderzanie głową, kompleksowe ruchy ciała, 2. uporczywe zaabsorbowanie elementami obiektów, 3. znaczne zaniepokojenie zmianami w nieistotnych aspektach środowiska, np. przesunięciem wazonu w stosunku do jego poprzedniej pozycji, 4. naleganie na rutynowe wykonywanie różnych czynności i przestrzeganie wszelkich detali tych rutyn, np. dokładne odtwarzanie tej samej drogi podczas robienia zakupów, 5. znacznie ograniczony zakres zainteresowań i zaabsorbowanie jakimś jednym obszarem, np.: zainteresowanie tylko gromadzeniem faktów dotyczących meteorologii.
Symptomy pojawiają się w okresie niemowlęctwa lub wczesnego dzieciństwa. Musi być spełnionych przynajmniej osiem z szesnastu wymienionych kryteriów.
DSM-III (APA,1980) Nazwa zespołu: Autyzm wczesnodziecięcy Kryteria diagnostyczne: - Wystąpienie przed 30 miesiącem życia. - Głębokie zaburzenie zdolności odpowiadania innym ludziom. - Duże deficyty w rozwoju języka i – o ile mowa jest obecna – specyficzne wzorce takie, jak echolalia, język metaforyczny, odwracanie zaimków. - Dziwaczne odpowiedzi na stymulację środowiskową, np. opór wobec zmian, specyficzne zainteresowania. (+ brak jasnych oznak schizofrenii
asia2034