Figury podstawowoe
ADIOS A LA PRIMA
podobnie jak w ADIOS CON LA HERMANA; tancerze tworzą ramę; partner po przejściu pod prawą ręką partnerki, nie wraca idzie do następnej partnerki; figura ta wykorzystywana jest w rueda de casino
BENJAMIN
na 5 uginamy kolana, i odwracamy się na zewnętrz guapea; energicznie na zgiętych kolanach bujamy się do środka guapea i na zewnątrz /na 7,8/
DAME TRES
podobnie jak DAME UNA, DAME DOS; partner przechodzi do trzeciej partnerki po swojej prawej stronie; robią DQN
DIRECTO
na 1, inaczej jak dotychczas, partnerzy przesuwają się po zewnętrznej stronie ruedy w lewą stronę do następnej partnerki; partner chwyta za nadgarstek partnerkę, z którą właśnie tańczy, ciągnie ją po wewnętrznej stronie koła w kierunku partnera z prawej strony, można pomóc sobie prawą ręką, by sprawnie kontynuować przekazanie partnerki; samemu, jak już wcześniej wspomniałem, przemieszcza się na zewnątrz ruedy w kierunku partnerki po lewej stronie
ENCHUFLA
partnerka robi pół obrotu pod ręką partnera; kończą w pozycji AL CENTRO; w rueda de casino partnerka i partner mijają się; partner udaje się do następnej partnerki, z którą robi DQN
ENCHUFLA CASOTIGALA
po enchufly uderzamy w pupę swoją partnerkę; parnterki oczywiście mogę /jeśli chcą/ wykonać unik
ENCHUFLA DOBLE
podobnie jak w ENCHUFLA; po wykonaniu pół obrotu partnerzy wracają na wcześniejsza pozycje; wykonują ponownie obrót; kończą w pozycji AL CENTRO; w rueda de casino partner idzie do następnej partnerki, robią DQN
ENCHUFLA MOTO
po enchufly partnerzy idąc do następnje partnerki uginają kolana, warczą jak motocykle, wykonują symulacje jazdy motorem
ENCHUFLA PRICIPE BUENO
po enchufly parnerzy całują dłon swojej partnerki
ENCHUFLA PRICIPE MALO
po enchufly partnerzy uderzają partnerkę w jej dłoń
ENCHUFLA Y CASATE
tańczymy normalną enchufle; gdy parnter jest po drugiej stronie /normalnie tańczył by teraz albo DQN albo poszedł do następnej partnerki/, przechodzi przed partnerką na jej prawą strone, bierze ją pod swoją lewą rękę; oboje są odwróceni w lewą strone ruedy /bokiem do środka koła/, partnerzy w środku ruedy
POLICE
po enchufly parnterzy idąc do następnej parnterki robią szybką rewizję obecnej parnterki: podnoszą jej ręce do góry i wykonują gruntowną analize w poszukiwaniu broni, niebezpiecznych przedmiotów
PRIMA PA'ARRIBA
na 1 stajemy w zamkniętej parze wykonujemy delikatny ćwierć obrót; parnterzy przechodzą na prawą strone ruedy; od tej pory tańczymy odwróconą ruede
SETENTA LA ROSA
figura ta jest uproszczoną wersją SETENTA; po nawinięciu partnerki przemieszczamy się o 180 stopni, partner zakłada prawy i lewy łokieć na ręce partnerki ciągle trzymając jej dłonie; po dwóch krokach podstawowych wykonujemy DQN
WONDER
po wykonaniu enchufly, parnterzy idą do parnerki po prawej stronie robią sobie na oczach z swoich rąk okulary
YOGURT
z guapea na 1 parnerzy wskakują sobie między swoje nogi; po lubelsku wykonujemy energiczne obroty biodrami, po warszawsku robimy body roll , po poznańsku robią fale od dołu w odbiciu lustrzanym
A LO CUBANO
Podobnie jak ARRIBA/ABAJO; należy pochylić się do przodu; kierunek poruszania zależy do wydanej wcześniej komendy ARRIBA lub ABAJO; zamknięta pozycja
ABAJO
podobnie jak ARRIBA; do tylu dla partnera; zamknięta pozycja
AL CENTRO
początek ruedy; para zamknięta; reagujemy na tą komendę poprzez zamknięcie pary; para tańczy krok podstawowy
ARRIBA
do przodu dla partnerow; akcent na 1; drobne kroczki; akcent na 5; zamknięta pozycja
DILE QUE NO (DQN)
-otwarcie pary /zamiana miejsc/; z zamkniętej pary na 7 przesuwamy partnerkę lekko w prawo, dając tym samym do zrozumienia co chcemy zrobić; na 1 partner przesuwa się na bok dając miejsce partnerce na wykonanie pół obrotu; partnerka przemieszcza się przed partnerem w pół obrocie; partner prawą ręką pomaga partnerce popychając ją lekko w lewo; krok podstawowy i DQN są elementarnymi figurami salsy kubańskiej
EL CHICO
- obrót partnera pod prawą ręką partnerki; można wykonać z zamkniętej /al centro/ i otwartej pary /guapea
GIRO
- z zamkniętej pozycji /al centro/ obrót na zewnątrz; partner przez prawe ramie, partnerka przez lewe; partner lewą ręką prowadzi partnerkę do obrotu; w momencie wykonywania obrotu partnerzy nie trzymają się
GUAPEA
- otwarta para; cyklicznie przymykamy i otwieramy parę; partner trzyma lewą ręką, prawą rękę partnerki; drugą parą dłoni w momencie przymykania pary, dotykamy się, lekko odpychając
LA CHICA
- obrót partnerki przez prawe ramie; wykonujemy go na 1; z zamkniętej /al centro/ i otwartej pary /guapea/
LA FIEBRE -
z guapea; na 7,8 badamy temperature partnerki po prawej stronie; dotykami otwartą dłonią jej czoła
LA PELUQERIA
- z guapea; na 7,8 czochramy energicznie grzywkę partnerki po prawej stronie
MOSCITO
- z guapea; na 5 odchylamy się bardziej na zewnątrz; klaszczemy w górze; może też byc moscito dos lub tres
OLIVIA
- podobnie jak GIRO; z klaśnięciem; możliwa jest dowolna ilość klaśnięć /jeśli się wam uda/; typowo robi się maksymalnie do trzech klaśnięć: uno, dos, tres; wszystko zależy od prowadzącego ruede
PING PONG
- z guapea; na 7,8 uderzamy się biodarmi z partnerką z prawej strony
TARRO PA'FUERA
- z al centro; na 1 parnerzy idą do następnje partnerki, na zewnątrz ruedy
TIEMPO DE ESPAŃA -
podobnie jak ARRIBA/ABAJO; elegancko; ręce złączone w łokciu; kierunek poruszania zależy od
wydanej wcześniej komendy ARRIBA lub ABAJO; zamknięta pozycja
Figury zaawansowane
COCA COLA
tańczymy enchufle; nawijamy partnerke tak by stała przed nami; na 1 partnerka jest odwijana
DAME POR LA MANO
w rueda de casino; wszyscy są zwróceni do środka ruedy; partnerzy do środka, partnerki na zwenątrz i na przemian; chwytamy partnerkę po lewej i po prawej stronie za nadgarstek; w momencie gdy partnerki idą do środka ruedy, partnerzy na zewnątrz, partnerka z prawej strony, jest w pół obrocie przerzucona na lewą stronę; figurę tą można również zrealizować z GUAPEA, gdzie po przerzuceniu partenrki na lewą stronę wracamy do tańczenia kroku otwartej party
DAME POR LA MANO + TRANCA + SE FUE + TIEMPO DE ESPANA
generalnie jak wyżej; można to tańczyć po ENCHUFLA I PAL MEDIO, gdy wszyscy są zwróceni do środka ruedy, można również rozpocząć z GUAPEA; TRANCA polega na nawijaniu partnerki tańczącej po lewej stronie w momencie gdy partner jest na zewnątrz ruedy, partnerka w środku; SE FUE to założenie ręki partnerki po prawej stronie na ramie, następnie nawinięcie ręki partnerki stojącej po lewej stronie; cała rueda krąży zgodnie ze wskazówskami zegara; w pewnym momencie partnerzy odwaracają się do partnerki stojącej z tyłu; tańczą z nią TIEMPO DE ESPANA; cały układ kończy się AL CENTRO
DAME Y COCA COLA
tańczymy z partnerką po prawej stronie dame; chwytamy ją za obie dłonie tak by wygodnie można było ją nawinąć; obracamy się razem; na 1 parnterka jest odwijana
ENCHUFLA CON ALARDE
tak samo jak w ENCHUFLA; po wykonaniu pół obrotu, partner wykonuje obrót w miejscu, następnie DQN
ENCHUFLA CON OSCAR d'LEON
podobnie jak w enchufla con alarde; nie wykonujemy pełnego DQN, partner kończąc obrót na prawej nodze dwa razy podskakuje na niej, następnie wykonuje połowe DQN
ENCHUFLA I LOS HOMBRES PAL MEDIO
podobnie jak w enchufla; partner mija od wewnątrz ruedy partnerkę, nie idzie do następnej; kończymy figure zwrócenie do środka ruedy; tańczymy do środka i na zewnątrzn ruedy, przemiennie parterzy i partnerki; nie trzymamy się za ręce
FESTIVAL DE PELOTAS
po tej komendzie wykonujemy cały tańczony zazwyczaj zestaw figury PELOTA
MAMBO
tańczymy enchufle; stoimy w al centro; partner tańczy podobnie jak w salsie liniowej: najpier do przodu /od lewej nogi/, później prawą w prawo, lewą w lewo i znowu prawą w prawo; DQN
PASEA(LA)
partner i partnerka satelitują wokół siebie
PA'TRAS (para atras) QUE LLEGO EL MARIDO
wykorzystywana jest w figurze tarrito sin soltarla; na tą komendę partnerzy wracają pochyleni bezpośrednio do swojej pierwotnej partnerki
PAULITO
parnerzy na 5 podskakują do góry; uderzają się w locie w czoło prawą ręką; spadajac na stopy wyginają się do tyłu tak by dotknąć z tyłu parkiet
PELOTA UNO (pelota dos, pelota tres)
figura jest małym urozmaiceniem figury ENCHUFLA; w momencie gdy udajemy się do partnerki po prawej stronie, klaszczą tylko partnerzy; uno - raz, dos - dwa razy, tres - trzy razy
POR ADELANTE
tańczymy tą figure w momencie gdy zwróceni jesteśmy do środka ruedy; tylko partnerzy; polega to na przejściu przed partnerkami w prawo
RECOGE
w momencie gdy zwróceni jesteśmy do środka ruedy i tańczymy na przemian do środka i na zewnątrz; figura ta pozwala na powrót do GUAPEA; tańczymy ją z partnerką po prawej stronie po przez wykonanie DQN
TARRO (pegale un tarro, tarrito) + OTRO + MENTIRA
tańczymy w al centro; na komendę partnerzy środkiem ruedy idą tanecznie do następnej partnerki;
TARRO SIN SOLTARLA
tańczymy z zamkniętej pary /al centro/; na 1 partnerzy idą od środka ruedy do przodu do następnej partnerki, nie puszczając się lewą ręką poprzedniej partnerki;
VACILALA
partner chwyta partnerkę za nadgarstek; ciągnie ją do siebie i do środka ruedy; na 1, odpycha ją przez jej prawe ramie; partnerka wykonuje obród przed partnerem; partner tańczy krok podstawowy w miejscu; kończą DQN
NAME
TRANSLATION
DESCRIPTION
Al centro (al medio)
Do środka
Pierwszy krok kubański. Partner i partnerka zwróceni są do środka koła.
Giro
Obrót
Obrót partnera w prawo a partnerki w lewo na zewnątrz koła
Saca agua del pozo + dale de beber
Zaczerpnij wody ze śródła + daj się jej napić
W kroku al centro będąc w środku koła Partnerzy "zaczerpują" rękoma wodę i dają się "napić" Partnerkom
Arriba
Do góry
Panowie idą naprzód (partnerki cofają się pod naporem partnera ;)
Abajo
Do dołu
Panowie cofają się, a Partnerki idą do przodu.
Dile que si
Powiedz jej "tak"
Krok podstawowy - partnerzy lewa do przodu, prawa do tyłu. Partnerki odwrotnie.
Tarro (pégale un tarro, tarrito) + otro / + mentira
Rogi (przypraw jej rogi, różki) + następne / + kłamałem
Partner opuszcza partnerkę i idzie do następnej z przodu. W przypadku "mentira" po obrocie w lewo wracamy do poprzedniej partnerki.
Tarro sin soltarla
Rogi bez puszczenia jej
Robimy tarro, ale Partner trzyma "starą" partnerkę lewą ręką.
Cerrugio
w TE, paniowie podają ręce górą do partnerek przed sobą, dziewczyny dołem... na komendę se fue zmiana miejsc
Pa'trás (para atrás) que llegó el marido
Odwrót (do tyłu) bo przyszedł mąż
Partnerzy wycofują się tunelem stworzonym z rąk w figurze Tarro sin soltarla aż trafią do swojej "prawowitej" partnerki, której rękę cały czas trzymają
Pa'abajo (paséala, aguaje) + caminando
Do dołu (przeprowadź ją, wodopój) + idąc
Partner dynamicznie "wodzi" partnerkę, wykonując krok do boku ze skrzyżowaniem; partnerka wykonuje krok do tyłu "przechadzając się" przed partnerem. Caminando - to samo tylko cała para przesuwa się arriba.
Una vuelta
Para obraca się o 360 stopni w prawo
Media vuelta
Pół obrotu
Para obraca się o 180 st...
Siegaj_nieba