- aaa= salsa rueda komendy.doc

(225 KB) Pobierz
Figury podstawowoe

 

Figury podstawowoe

 

ADIOS A LA PRIMA

podobnie jak w ADIOS CON LA HERMANA; tancerze tworzą ramę; partner po przejściu pod prawą ręką partnerki, nie wraca idzie do następnej partnerki; figura ta wykorzystywana jest w rueda de casino

BENJAMIN

na 5 uginamy kolana, i odwracamy się na zewnętrz guapea; energicznie na zgiętych kolanach bujamy się do środka guapea i na zewnątrz /na 7,8/

DAME TRES

podobnie jak DAME UNA, DAME DOS; partner przechodzi do trzeciej partnerki po swojej prawej stronie; robią DQN

DIRECTO

na 1, inaczej jak dotychczas, partnerzy przesuwają się po zewnętrznej stronie ruedy w lewą stronę do następnej partnerki; partner chwyta za nadgarstek partnerkę, z którą właśnie tańczy, ciągnie ją po wewnętrznej stronie koła w kierunku partnera z prawej strony, można pomóc sobie prawą ręką, by sprawnie kontynuować przekazanie partnerki; samemu, jak już wcześniej wspomniałem, przemieszcza się na zewnątrz ruedy w kierunku partnerki po lewej stronie

ENCHUFLA

partnerka robi pół obrotu pod ręką partnera; kończą w pozycji AL CENTRO; w rueda de casino partnerka i partner mijają się; partner udaje się do następnej partnerki, z którą robi DQN

ENCHUFLA CASOTIGALA

po enchufly uderzamy w pupę swoją partnerkę; parnterki oczywiście mogę /jeśli chcą/ wykonać unik :-)

ENCHUFLA DOBLE

podobnie jak w ENCHUFLA; po wykonaniu pół obrotu partnerzy wracają na wcześniejsza pozycje; wykonują ponownie obrót; kończą w pozycji AL CENTRO; w rueda de casino partner idzie do następnej partnerki, robią DQN

ENCHUFLA MOTO

po enchufly partnerzy idąc do następnje partnerki uginają kolana, warczą jak motocykle, wykonują symulacje jazdy motorem

ENCHUFLA PRICIPE BUENO

po enchufly parnerzy całują dłon swojej partnerki

ENCHUFLA PRICIPE MALO

po enchufly partnerzy uderzają partnerkę w jej dłoń

ENCHUFLA Y CASATE

tańczymy normalną enchufle; gdy parnter jest po drugiej stronie /normalnie tańczył by teraz albo DQN albo poszedł do następnej partnerki/, przechodzi przed partnerką na jej prawą strone, bierze ją pod swoją lewą rękę; oboje są odwróceni w lewą strone ruedy /bokiem do środka koła/, partnerzy w środku ruedy

POLICE

po enchufly parnterzy idąc do następnej parnterki robią szybką rewizję obecnej parnterki: podnoszą jej ręce do góry i wykonują gruntowną analize w poszukiwaniu broni, niebezpiecznych przedmiotów :-)

PRIMA PA'ARRIBA

na 1 stajemy w zamkniętej parze wykonujemy delikatny ćwierć obrót; parnterzy przechodzą na prawą strone ruedy; od tej pory tańczymy odwróconą ruede

SETENTA LA ROSA

figura ta jest uproszczoną wersją SETENTA; po nawinięciu partnerki przemieszczamy się o 180 stopni, partner zakłada prawy i lewy łokieć na ręce partnerki ciągle trzymając jej dłonie; po dwóch krokach podstawowych wykonujemy DQN

WONDER

po wykonaniu enchufly, parnterzy idą do parnerki po prawej stronie robią sobie na oczach z swoich rąk okulary

YOGURT

z guapea na 1 parnerzy wskakują sobie między swoje nogi; po lubelsku wykonujemy energiczne obroty biodrami, po warszawsku robimy body roll , po poznańsku robią fale od dołu w odbiciu lustrzanym

 

 

 

Figury Rueda de Casino - Podstawowy 1

A LO CUBANO

Podobnie jak ARRIBA/ABAJO; należy pochylić się do przodu; kierunek poruszania zależy do wydanej wcześniej komendy ARRIBA lub ABAJO; zamknięta pozycja


ABAJO

podobnie jak ARRIBA; do tylu dla partnera; zamknięta pozycja


AL CENTRO

początek ruedy; para zamknięta; reagujemy na tą komendę poprzez zamknięcie pary; para tańczy krok podstawowy


ARRIBA

do przodu dla partnerow; akcent na 1; drobne kroczki; akcent na 5; zamknięta pozycja


DILE QUE NO (DQN)

-otwarcie pary /zamiana miejsc/; z zamkniętej pary na 7 przesuwamy partnerkę lekko w prawo, dając tym samym do zrozumienia co chcemy zrobić; na 1 partner przesuwa się na bok dając miejsce partnerce na wykonanie pół obrotu; partnerka przemieszcza się przed partnerem w pół obrocie; partner prawą ręką pomaga partnerce popychając ją lekko w lewo; krok podstawowy i DQN są elementarnymi figurami salsy kubańskiej


EL CHICO

- obrót partnera pod prawą ręką partnerki; można wykonać z zamkniętej /al centro/ i otwartej pary /guapea


GIRO

- z zamkniętej pozycji /al centro/ obrót na zewnątrz; partner przez prawe ramie, partnerka przez lewe; partner lewą ręką prowadzi partnerkę do obrotu; w momencie wykonywania obrotu partnerzy nie trzymają się


GUAPEA

- otwarta para; cyklicznie przymykamy i otwieramy parę; partner trzyma lewą ręką, prawą rękę partnerki; drugą parą dłoni w momencie przymykania pary, dotykamy się, lekko odpychając

LA CHICA

- obrót partnerki przez prawe ramie; wykonujemy go na 1; z zamkniętej /al centro/ i otwartej pary /guapea/

LA FIEBRE -

z guapea; na 7,8 badamy temperature partnerki po prawej stronie; dotykami otwartą dłonią jej czoła


LA PELUQERIA

- z guapea; na 7,8 czochramy energicznie grzywkę partnerki po prawej stronie

MOSCITO

- z guapea; na 5 odchylamy się bardziej na zewnątrz; klaszczemy w górze; może też byc moscito dos lub tres

OLIVIA

- podobnie jak GIRO; z klaśnięciem; możliwa jest dowolna ilość klaśnięć /jeśli się wam uda/; typowo robi się maksymalnie do trzech klaśnięć: uno, dos, tres; wszystko zależy od prowadzącego ruede

PING PONG

- z guapea; na 7,8 uderzamy się biodarmi z partnerką z prawej strony

TARRO PA'FUERA

- z al centro; na 1 parnerzy idą do następnje partnerki, na zewnątrz ruedy

 

TIEMPO DE ESPAŃA -

podobnie jak ARRIBA/ABAJO; elegancko; ręce złączone w łokciu; kierunek poruszania zależy od

wydanej wcześniej komendy ARRIBA lub ABAJO; zamknięta pozycja

 

 

Figury zaawansowane

 

COCA COLA

tańczymy enchufle; nawijamy partnerke tak by stała przed nami; na 1 partnerka jest odwijana

DAME POR LA MANO

w rueda de casino; wszyscy są zwróceni do środka ruedy; partnerzy do środka, partnerki na zwenątrz i na przemian; chwytamy partnerkę po lewej i po prawej stronie za nadgarstek; w momencie gdy partnerki idą do środka ruedy, partnerzy na zewnątrz, partnerka z prawej strony, jest w pół obrocie przerzucona na lewą stronę; figurę tą można również zrealizować z GUAPEA, gdzie po przerzuceniu partenrki na lewą stronę wracamy do tańczenia kroku otwartej party

DAME POR LA MANO + TRANCA + SE FUE + TIEMPO DE ESPANA

generalnie jak wyżej; można to tańczyć po ENCHUFLA I PAL MEDIO, gdy wszyscy są zwróceni do środka ruedy, można również rozpocząć z GUAPEA; TRANCA polega na nawijaniu partnerki tańczącej po lewej stronie w momencie gdy partner jest na zewnątrz ruedy, partnerka w środku; SE FUE to założenie ręki partnerki po prawej stronie na ramie, następnie nawinięcie ręki partnerki stojącej po lewej stronie; cała rueda krąży zgodnie ze wskazówskami zegara; w pewnym momencie partnerzy odwaracają się do partnerki stojącej z tyłu; tańczą z nią TIEMPO DE ESPANA; cały układ kończy się AL CENTRO

DAME Y COCA COLA

tańczymy z partnerką po prawej stronie dame; chwytamy ją za obie dłonie tak by wygodnie można było ją nawinąć; obracamy się razem; na 1 parnterka jest odwijana

ENCHUFLA CON ALARDE

tak samo jak w ENCHUFLA; po wykonaniu pół obrotu, partner wykonuje obrót w miejscu, następnie DQN

ENCHUFLA CON OSCAR d'LEON

podobnie jak w enchufla con alarde; nie wykonujemy pełnego DQN, partner kończąc obrót na prawej nodze dwa razy podskakuje na niej, następnie wykonuje połowe DQN

ENCHUFLA I LOS HOMBRES PAL MEDIO

podobnie jak w enchufla; partner mija od wewnątrz ruedy partnerkę, nie idzie do następnej; kończymy figure zwrócenie do środka ruedy; tańczymy do środka i na zewnątrzn ruedy, przemiennie parterzy i partnerki; nie trzymamy się za ręce

FESTIVAL DE PELOTAS

po tej komendzie wykonujemy cały tańczony zazwyczaj zestaw figury PELOTA

MAMBO

tańczymy enchufle; stoimy w al centro; partner tańczy podobnie jak w salsie liniowej: najpier do przodu /od lewej nogi/, później prawą w prawo, lewą w lewo i znowu prawą w prawo; DQN

PASEA(LA)

partner i partnerka satelitują wokół siebie

PA'TRAS (para atras) QUE LLEGO EL MARIDO

wykorzystywana jest w figurze tarrito sin soltarla; na tą komendę partnerzy wracają pochyleni bezpośrednio do swojej pierwotnej partnerki

PAULITO

parnerzy na 5 podskakują do góry; uderzają się w locie w czoło prawą ręką; spadajac na stopy wyginają się do tyłu tak by dotknąć z tyłu parkiet

PELOTA UNO (pelota dos, pelota tres)

figura jest małym urozmaiceniem figury ENCHUFLA; w momencie gdy udajemy się do partnerki po prawej stronie, klaszczą tylko partnerzy; uno - raz, dos - dwa razy, tres - trzy razy

POR ADELANTE

tańczymy tą figure w momencie gdy zwróceni jesteśmy do środka ruedy; tylko partnerzy; polega to na przejściu przed partnerkami w prawo

RECOGE

w momencie gdy zwróceni jesteśmy do środka ruedy i tańczymy na przemian do środka i na zewnątrz; figura ta pozwala na powrót do GUAPEA; tańczymy ją z partnerką po prawej stronie po przez wykonanie DQN

TARRO (pegale un tarro, tarrito) + OTRO + MENTIRA

tańczymy w al centro; na komendę partnerzy środkiem ruedy idą tanecznie do następnej partnerki;

TARRO SIN SOLTARLA

tańczymy z zamkniętej pary /al centro/; na 1 partnerzy idą od środka ruedy do przodu do następnej partnerki, nie puszczając się lewą ręką poprzedniej partnerki;

VACILALA

partner chwyta partnerkę za nadgarstek; ciągnie ją do siebie i do środka ruedy; na 1, odpycha ją przez jej prawe ramie; partnerka wykonuje obród przed partnerem; partner tańczy krok podstawowy w miejscu; kończą DQN


 

 

NAME

TRANSLATION

DESCRIPTION

Al centro (al medio)

Do środka

Pierwszy krok kubański. Partner i partnerka zwróceni są do środka koła.

Giro

Obrót

Obrót partnera w prawo a partnerki w lewo na zewnątrz koła

Saca agua del pozo + dale de beber

Zaczerpnij wody ze śródła + daj się jej napić

W kroku al centro będąc w środku koła Partnerzy "zaczerpują" rękoma wodę i dają się "napić" Partnerkom

Arriba

Do góry

Panowie idą naprzód (partnerki cofają się pod naporem partnera ;)

Abajo

Do dołu

Panowie cofają się, a Partnerki idą do przodu.

Dile que si

Powiedz jej "tak"

Krok podstawowy - partnerzy lewa do przodu, prawa do tyłu. Partnerki odwrotnie.

Tarro (pégale un tarro, tarrito) + otro / + mentira

Rogi (przypraw jej rogi, różki) + następne / + kłamałem

Partner opuszcza partnerkę i idzie do następnej z przodu. W przypadku "mentira" po obrocie w lewo wracamy do poprzedniej partnerki.

Tarro sin soltarla

Rogi bez puszczenia jej

Robimy tarro, ale Partner trzyma "starą" partnerkę lewą ręką.

Cerrugio

 

w TE, paniowie podają ręce górą do partnerek przed sobą, dziewczyny dołem... na komendę se fue zmiana miejsc

Pa'trás (para atrás) que llegó el marido

Odwrót (do tyłu) bo przyszedł mąż

Partnerzy wycofują się tunelem stworzonym z rąk w figurze Tarro sin soltarla aż trafią do swojej "prawowitej" partnerki, której rękę cały czas trzymają

Pa'abajo (paséala, aguaje) + caminando

Do dołu (przeprowadź ją, wodopój) + idąc

Partner dynamicznie "wodzi" partnerkę, wykonując krok do boku ze skrzyżowaniem; partnerka wykonuje krok do tyłu "przechadzając się" przed partnerem. Caminando - to samo tylko cała para przesuwa się arriba.

Una vuelta

Obrót

Para obraca się o 360 stopni w prawo

Media vuelta

Pół obrotu

Para obraca się o 180 st...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin