MALARSTWO NIDERLANDZKIE XV WIEKU.pdf

(785 KB) Pobierz
420526217 UNPDF
MALARSTWONIDERLANDZKIEXVWIEKU
Bibliografia:
JanosVegh, MalarstwoNiderlandzkieXVwieku, Warszawa1977.
Istotaosobowościmalarzyniderlandzkich,niezależnieodindywidualnychznamionstylu,
sprowadzasiędoumiejętnościprzedstawieniazwielkimartyzmemrealnejrzeczywistościw
obrazach.
Bogactwoszczegółównieprowadzinigdywobrazachniderlandzkichdozamieszania,chaosu.
Malarzeniderlandzcyposiadaliniezwykłąumiejętnośćutrzymaniaprecyzyjnegoporządkuw
przedstawianymprzezsiebieświecie.
Wlatach1420-1500miałmiejsceszczególnyrozkwitmalarstwaflamandzkiego;wgłównych
ośrodkachmiejskichFlandriiiBrabancji,atakżewhrabstwieHolandiiorazbiskupstwachLiègei
Utrechturozwinęłasięoryginalnasztuka,którazerwałazestetykądominującąwXIIIiXIVwieku,
torującdrogę nowemunaturalizmowi.
Niderlandyobejmowałyrozległeterytorium,któreksiążętaBurgundiizjednoczyliprzede
wszystkimnadrodzemałżeństwdynastycznych.Położylitakżekressporommiędzymałymi
państewkamiimiastamibezkoniecznościograniczaniaichprawiswobód.Przyczyniłosiętodo
szybkiegorozwojuekonomicznego.
MiastaNiderlandówstałysiętakżegłównymiośrodkamirozwojuartystycznego.Dzięki
aktywnemuihojnemumecenatowipozycjaartystówuległaradykalnejpoprawie.
Najsłynniejsitwórcybylimalarzaminadwornymilubteżbylimianowanigłównymimalarzami
miast,wktórychpracowali.
Niemniejistotnebyłyzleceniarealizowanedlamecenasówzagranicznych,wszczególności
włoskich(Arnolfini,IlMagnificio).
Rozwójideiimyśleniawśredniowieczu,któryumożliwiłrozkwitsztukiniderlandzkiejwXV
wieku.
wczesneśredniowiecze–rezerwawprzedstawianiuformpięknych,zamiastsamejfromy
przedmiotu,artyściukazywalikilkazjedgocechcharakterystycznych
XIIIwiek–ukształtowanieprzekonania,iżnietylkoświatduchajestgodnyuwagiartystówale
takżeczłowiekinatura(dziełaBoga,awięcuczestnicykryjącegosięwnimpiękna)
XIVwiek-corazwięcejpięknychprzedstawieńczłowiekainatury(zpewnościąwpływ
nominalistycznegonurtufilozofiischolastycznej –nowysposóbmyślenia,wmiejsceogólnychpojęć
głoszonokonkretnośćpojedyńczychrzeczy,costanowiłozachętędoszczegółowejanalizy
przedmiotówotoczenia)
*PanofskybadałJanavanEycka,Panofskyuważał,żenajważniejszymproblememwbadaniudzieł
sztukijestodczytanieichsymbolicznejtreści(szkołaikonologiczna).Kategoria“disguised
symbolism”.
*
malarzeniderlandzcy–pojęcieszersze
malarzeflamandzcy–pojęciewęższe(zawierasięwniderlandzkich)
Wtworzeniuefektówrealistycznychwspomagałamalarzyrozwiniętaprzeznichnowatechnika
malowaniafarbamiolejnymiicorazwiększapopularnośćobrazówtablicowych.
Badaniaperspektywy(równoleglewNiderlandachiItalii,alewinnysposób):
Niderlandy–umiejętnośćoddawaniagłebiperspektywicznejprzezszeregowanieposzczególnych
motywówpejzażowychjednegozadrugim.
Italia–zwróceniekuprawomgeometriiizjejpomocąustalenieteoretycznegomodelukonstrukcji
perspektywylinearnej,opartejnazdążającychdopunktuzbieguliniachprostopadłychdo
płaszczyznyobrazu.
MELCHIORBROEDERLAM (MistrzzYpres)
Czynny1394–1409
Tworzyłwstylufrancusko–flamandzkim.
Przywiązywałwagędowdziękulinearnejstrukturykompozycji(paryskość).
Głównymprzedmiotemjegozainteresowaniabyłproblemusytuowaniapostaciwprzestrzeni:
wśródgeometrycznychformarchitektonicznychczyteżwzamkniętymskałamipejzażu.
Postawiłprzedsobąnieznanydotądproblemkształtowaniaprzestrzeniiwmalarstwie.
ŹródłostyluMistrzazYpresupatrywanewsztucewłoskiej–malarstwosieneńskie.
(inspiracjeAmbrogiemLorenzettim,BartoldodiFredim)
Niewykształciłuczniów,aniniestworzyłwłasnejszkoły.
“OfiarowaniewświątyniiucieczkadoEgiptu”1394-1399
ZamówienienadwaskrzydłaołtarzaodFilipaŚmiałego(książeburgundzki)doklasztoruKartuzów
wChampol.
GOTYKMIĘDZYNARODOWYLATOK.1400
Stylrozwijającysięnaterenachniedającychsięwyraźnieokreślić.
Artyściczescyiwłoscy,niemieccyifrancuscyodegraliwjegokształtowaniuroleniemal
równorzędne,stądteżczęstodziełapowstałewmiejscachznacznieodsiebieoddalonychwykazują
uderzającepodobieństwo.
Mecenasamiorazzleceniodawcamibyłynajczęściejdworyksiążęceiwyższaszlachta.Finezjętego
stylu,anawetjegoprzerafinowaniezwykosiętłumaczyćarystokratycznymzamiłowaniemdo
elegancji,wytworności,przepychu,jakkolwiekformypozostawałyniezmienioneiwtych
przypadkach,gdyzamawiającymbyłmieszczaninlubjakaśorganizacjaspołeczna.
Popularnośćwyrobówzłotniczychwtymokresie.
Malarzeflamandzcyoddalalisięodestetykistylumiędzynarodowego,opartejnaarystokratycznym
idealizmieistereotypowymformalizmiegotyckiejlinii.Wichmiejscezaproponowalizbliżeniesię
dorzeczywistości,eksploracjęmaterialnegopięknaiharmoniikształtówpoprzezzastosowanie
drobiazgowejtechnikiopartejnawnikliwejobserwacji.Obrazymistrzówniderlandzkichmiały
wielecechgotyckich,jednakoferowałynowąwizjęświata.
Rozkwitiluminatorstwa(odpołowyXIVwiekudolat1415-20).Okołoroku1400pojawiająsię
całostronicoweiluminacjeorozmiarachbliskichmałymobrazomtablicowymnp. Mistrz
GodzinekMaréchaldeBoucicaut.
MistrzGodzinekMaréchaldeBoucicaut
MalarzczęstoidentyfikowanyzartystąbrugijskimJacquesCoënem.
Głównedziełowykonałwlatach1405–1408nazamówienieJeanaMeingre(określanymianem
MaréchaldeBoucicaut).
Malarztenwpełniświadomiestosujeperspektywępowietrznądlawywołaniawrażeniaprzestrzeni.
Źródłoświatłaumieszczazazwyczajwformiezłotegostrumieniapromienitryskającegoześrodka
lubskrajusklepienianiebieskiego,cooromniezwiększyłodekoracynośćminiatur,leczzmniejszyło
głębięprzestrzeni,wzmacniającraczejefektypłaszczyznowe.
BraciaLimburg(3braci:Pol,Jan,Herman)
Miniaturywsłynnejksiędze TrèsrichesheuresduducdeBerry (średniowiecznyrękopis)
*KsięgiGodzinektospecjalny,późnośredniowiecznyrodzajmodlitewnikówdlaludziświeckich,
będącyodpowiednikiembrewiarza.Modlitwyzłożonegłówniezfragmentówpsalmów
dostosowanebyłydorokukościelnego,itowarzyszyłimkalendarzorazminiaturyprzedstawiające
wkrajobrazieludzizajętychczynnościamicharakterystycznymidlaposzczególnychmiesięcy.
Wwiększościkompozycjiwystępujejakiśwłoskimotywrenesansowy,jednakcalośćutrzymana
jestwkonwencjonalnymstylupóźnegogotyku.
DziełoBraciLimburgjestowielebardziejwysmakowaneestetycznieniżdziełaMistrzaBoucicaut,
jednaktotendrugibyłowielebardziejnowatorski(jakopierwszyzastosowalpewnezabiegi
malarskie).
Dziełosztukidworskiejwduchugotykumiędzynarodowego.
Wydobywanienastrojupejzażu.
MISTRZZFléMALLE(utożsamianyzRobertemCampin)
ur.1379–zm.1444-7
Przezdłuższyczassądzono,żeanonimowyMistrzzFlémalle,autortrzechkwaterołtarzowych,
przechowywanychweFrankfurcie,toRogervanderWeydenwswymmłodzieńczymokresie.Dziś
wiadomo,iżRogerbyłuczniemMistrzazFlémalle(RobertaCampin).
RobertCampinbyłwięcpierwszymmalarzemznowejgeneracjiflamandzkiej,któregonazwisko
jestnamznane.
PierwszepraceCampinanależąjeszczedotradycjifranko-burgundzkiej.Szczególniesilnie
odczuwalnesąwnichwpływyMelchioraBroederlama.
JednakstylCampinaoddalasięstopniowoodpostulatówgotykumiędzynarodowegoiwzbogaca
sięoposzukiwanianowegorealizmu,dalekiegooddworskiejidealizacji,natomiastprzesycone
swojskością.
Pojawieniesięjegodziełnaznaczyłokoniecpanowaniagotykumiędzynarodowegoipoczątek
szkołyflamandzkiej,którawXVwiekuzdobyłatakwielkąsławę.
“BożeNarodzenie”1420-1425
420526217.001.png
“OłtarzzMérode”ok.1425 (OłtarzZwiastowania)
IdeaprzedstawianiaZwiastowaniawewnętrzu
zrodziłasięnaterenieItalii.Takżesiedzącana
ziemiiMariapojawiałasięczęstowmalarstwie
włoskimdlapodkreśleniajejpokory.
Połączeniejednaktypuikonograficznego
“Madonnadell'Umilità”zukazującymsięw
komnacieaniołemnależyjużdozdobyczy
malarstwaflamandzkiego.
Fundatorołtarza–IngelbrechtszMechelen
“OłtarzvonWerl”1438
JANVANEYCK(problemistnieniajeszczebrataHubertapraktycznienierozwiązany)
IstnienieHubertaproblematyczne.Hubertnajprawdopodobniejjest“postaciąlegendarną”.
“OłtarzGandawski”1432–przed1434
Ołtarztenporównujesiędodo
średniowiecznejsummyteologicznej:zawiera
bowiemrówniebogatąiwielowarstwowąsumę
prawdwiary.
“MadonnawKościele”1425-30
JanvanEyckbyłnadwornymmalarzemksięciaBurgundii–FilipaDobrego.
“MadonnakanclerzaRolin”1433
“MadonnakanonikavanderPaele”1436
“PortretmałżeństwaArnolfinich”1434
JakkolwiekwpływyVanEyckaoddziałalyszeroko,artystajednaknieznalazłnaśladowcóww
dosłownymtegosłowaznaczeniu.Wyjątkiembyłjedynie PetrusChristus, któryukończyłkilka
rozpoczętychdziełmistrza;byćmożeodziedziczyłponimrównieżwarsztatiszkice.
420526217.002.png 420526217.003.png
PETRUSCHRISTUS
Czynny1442-1472/3
InspirowałsięzarównoJanemvanEyckiem,jakiRogeremvander
Weydenem.
Jestjednakjedynymartystą,któregostylmożnauznaćza
bezpośredniąkontynuacjędziełaJanavanEycka.WBrugii
uznawanybyłzanajwiększegomalarza,zarazpovanEycku.
Prawdziweimięartystyniejestznane.
Przypuszczasię,iżjegopierwszedzieła-“Św.Hieronim”,
“Madonna”z1442i1443–byływrzeczywistościukończonymi
przezniegoobrazamimistrza.
Petrusniedodałniczegodoosiągnięćswojegopoprzednika
dotyczącychsposobutraktowaniatematykisakralnej,jednakjego
malarstwobardzoczęstostanowiprzykładnieugiętejwierności
światuwidzialnemu(charakterystycznedlawiększejczęści
malarstwaniderlandzkiegowXVwieku)
WdorobkuartystyznajdujesiętakżeportretprzypisywanyPetrusowiwykazującywpływstylu
AntonelladeMessina.PeterChristusmógłprzebywaćwNeapoluizetknąćsięzdziełami
Antonella.
OstatnimdziełemPetrusajest“Madonna”ocechach'sacraconversazione'.
Pierwszyartystapotrafiącynamalowaćwnętrzawbezbłędnymujęciuperspektywicznym.
“Madonna”1445
“Św.Eligiuszzłotnik”1449
“Portretmłodzieńca”1452
ROGERVANDERWEYDEN
1399lub1400–1464
JegomistrzembyłRobertCampin.
UczniemCampinazostałok.roku1427,po5latachzostałmistrzemwjegopracowni.
RogerzostałtakżemianowanyoficjalnymmalarzemBrukseli.
Podobnook.1450odbyłpodróżdoWłoch,cowywarłowpływnajegostyl.Wewczesnejfazie
twórczościpozostawalpodwpływemCampina–operowałzasobemjegoform.Ujawniałjednak
takżewpływyvanEycka(ów).
“Zdjęciezkrzyża”1430-1440
ObrazwykonanydlakościoławLeuven(obecniewPrado).
UmiejętnośćodtwarzaniauczućuczyniłazWeydenadoskonałegoportrecistę.
“Portretmłodejdamy”
Portrety: Karolaśmiałego,FilipadeCroy,Lionellad'Este.
“Mężczyznazestrzałą” (prawdopodobnieportretAntoin'adeBourgogne)
WobrazachRogerabrakzapamiętałegopodziwuvanEyckadlamaterialnościrzeczy;jegobardziej
interesowałczłowiekijegouczucia.RogervanderWeydenniezwyklepomysłowoobrazowałgesty
iruchy,odzwierciedlająceduszępostaci.
“SądOstateczny”1446-1452
ObrazwykonanynazlecniekanclerzaRolindoszpitalaBeaunewBurgundii.
“OłtarzColumby”(PokłonTrzechKróli)1460-1462
OstatniokreswsztuceWeydenajestkonsekwencjąjegopodróżydoRzymu.Zmalarstwa
toskańskiegoartystaprzejąłjegomonumentalnośćijednorodnośćkompozycyjną,atakżegiętkość
420526217.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin