Sprawdzian 6-klasisty 2007 + odp.pdf

(602 KB) Pobierz
185546251 UNPDF
WPISUJE UCZEŃ
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ NADZORUJĄCY
KOD UCZNIA DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
na naklejkę
z kodem
dzień miesiąc
rok
dysleksja
SPRAWDZIAN
W SZÓSTEJ KLASIE
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
„W szkole”
KWIECIEŃ 2007
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 8 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę
urodzenia.
3. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem albo piórem z czarnym
tuszem/atramentem.
Nie używaj korektora.
5. W zadaniach od 1. do 20. są podane cztery odpowiedzi:
A, B, C, D. Odpowiada im następujący układ kratek
na karcie odpowiedzi :
Czas pracy:
60 minut
6. Wybierztylko jedną odpowiedź i zamaluj kratkę
z odpowiadającą jej literą - np. gdy wybrałeś odpowiedź „A”:
Liczba punktów
do uzyskania: 40
7. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi,
ale jeśli się pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź.
8. Rozwiązania zadań od 21. do 26. zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
9. Ostatnia strona arkusza jest przeznaczona na brudnopis.
Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane.
S-1-072
Powodzenia!
185546251.006.png 185546251.007.png 185546251.008.png 185546251.009.png 185546251.001.png
Tekst do zadań od 1. do 4.
To było fajne, to rozdanie nagród. Przyszliśmy rano do szkoły z naszymi
tatusiami i mamusiami, które ubrały nas jak pajaców. Mieliśmy niebieskie ubrania
i białe koszule. [...]
I ja, i reszta chłopaków czekaliśmy z niecierpliwością na to rozdanie nagród. Ale
nie z powodu nagród [...]. Czekaliśmy dlatego, że po rozdaniu nagród nie idzie się już
do szkoły i są wakacje. [...]
Nagrody były dla wszystkich. Annaniasz, który jest pierwszym uczniem
i pieszczoszkiem naszej pani, dostał nagrodę z arytmetyki, nagrodę z historii,
nagrodę z geografii, nagrodę z gramatyki, nagrodę z ortografii, nagrodę z fizyki
i nagrodę za zachowanie. [...] Kleofas, który jest ostatni w klasie, dostał nagrodę
za koleżeństwo, a ja dostałem nagrodę za elokwencję*. Tata był bardzo zadowolony,
ale później się trochę rozczarował, bo pani powiedziała mu, że w mojej elokwencji
nagrodzono nie tyle jakość, ile ilość. Muszę zapytać tatę, co to znaczy. [...]
Po drodze do domu myślałem sobie, że to fajnie, że szkoła się skończyła, że nie
będzie lekcji ani ćwiczeń, ani kar, ani zabawy na pauzach i że teraz nie będę widział
kolegów przez tyle miesięcy, i że nie będziemy się razem wygłupiać, i że będę się
czuł okropnie sam.
– Cóż to, Mikołaju – powiedział tata – nic nie mówisz? Przecież zaczęły się twoje
wymarzone wakacje!
Wtedy zacząłem płakać i tata powiedział, że ze mną można zwariować.
Sempé i Goscinny, Rekreacje Mikołajka , Warszawa 1964.
*elokwencja – 1. umiejętność pięknego, zrozumiałego wypowiadania się
2. ironicznie: wielomówność, gadulstwo
1. Kto opowiada o zakończeniu roku szkolnego i rozdaniu nagród?
A. Tato.
B. Kleofas.
C. Annaniasz.
D. Mikołaj.
2. Mikołaj był przekonany, że w odświętnym ubraniu wygląda
A. poważnie.
B. śmiesznie.
C. atrakcyjnie.
D. elegancko.
3. Tato dowiedział się od pani, że Mikołaj dostał nagrodę za
A. małomówność.
B. pilność.
C. gadatliwość.
D. koleżeńskość.
4. Dlaczego Mikołaj zaczął płakać?
A. Było mu przykro, że inni dostali więcej nagród.
B. Rozżalił go ironiczny komentarz wychowawczyni.
C. Martwił się, że rozczarował swego tatę.
D. Zrozumiał, że będzie mu brakowało kolegów.
2
5. Gdzie Mikołaj powinien szukać słów, którymi mógłby zastąpić potoczne określenia
fajny , fajnie ?
A. W encyklopedii powszechnej.
B. W słowniku wyrazów bliskoznacznych.
C. W słowniku polsko-niemieckim.
D. W słowniku ortograficznym.
Tekst do zadań od 6. do 9.
Ostatnia lekcja
Na tej lekcji... – jak na złość!
ze mną dzieje się aż coś!
Niby siedzę... niby słucham...
– ale słucham jednym uchem!
Drugie ucho zaś tymczasem
łowi szept dalekich lasów...
Jedna noga tkwi pod stołem,
zbędna jak ten w płocie kołek...
Drugą moją nogę boso
gdzieś do lasu... het, poniosło!...
Ręka gładzi szkolną ławę...
ława mnie roztkliwia prawie,
a już druga ręka rwie się
do szukania grzybów w lesie!
Halina Szayerowa
6. Które słowo najlepiej nazywa to, co odczuwa bohater wiersza?
A. Zadowolenie.
C. Rozleniwienie. D. Rozdwojenie.
7. Co to znaczy słuchać jednym uchem ?
A. Starać się coś usłyszeć.
B. Chętnie czegoś słuchać.
C. Słuchać nieuważnie.
D. Słuchać w milczeniu.
8. W trzeciej zwrotce znajdujesz
A. przenośnię i epitety.
B. porównanie i przenośnię.
C. tylko porównanie.
D. tylko epitety.
9. Z której zwrotki można wywnioskować, że bohater wiersza prawdopodobnie lubi
swoją szkołę?
A. Z pierwszej.
D. Z każdej.
3
B. Niechęć.
B. Z przedostatniej. C. Z ostatniej.
Tekst do zadań 10. i 11.
CZY WIESZ, ŻE...
Pierwszym ministerstwem oświaty w Polsce i pierwszą tego typu instytucją
w Europie była Komisja Edukacji Narodowej (KEN), powołana 14 października 1773
roku przez Sejm na wniosek króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Wielkim
osiągnięciem Komisji była reforma szkolnictwa w Polsce.
Jedną ze szkół objętych reformami KEN-u była szkoła w Płocku, założona
w 1180 roku. Jest to najstarsza z istniejących do dziś i nieprzerwanie działających
szkół w Polsce.
Na podstawie: http://pl.wikipedia.org
10. W jakich czasach została założona najstarsza, istniejąca do dziś, szkoła
w Polsce?
A. Prehistorycznych.
B. Starożytnych.
C. Średniowiecznych.
D. Nowożytnych.
11. W którym wieku powstała Komisja Edukacji Narodowej?
A. XI
B. XII
C. XVII
D. XVIII
12. Uczniowie zorganizowali pokaz ubiorów z różnych okresów historycznych.
Ewa była polskim szlachcicem z XVI wieku, Kamil – żołnierzem z I wojny
światowej, Hania – średniowiecznym rycerzem, a Jacek – posłem Sejmu
Czteroletniego. Dzieci pokazały te stroje, zaczynając od najdawniejszego. Kto
wystąpił pierwszy?
A. Ewa.
B. Kamil.
C. Hania.
D. Jacek.
Kartka z kalendarza do zadań 13. i 14.
13. 19 kwietnia 2007 r. uczniowie będą pisać klasówkę
z historii. Wyniki będą omawiane w pierwszy
wtorek po klasówce. Jaka to będzie data?
A. 3 kwietnia 2007 r.
B. 20 kwietnia 2007 r.
C. 17 kwietnia 2007 r.
D. 24 kwietnia 2007 r.
KWIECIEŃ 2007
Pn
2 9 16 23 30
Wt
3 10 17 24
Śr
4 11 18 25
Cz
5 12 19 26
14. Uczniowie pojadą na wycieczkę 10 i 11 maja 2007 r.
Jakie to będą dni tygodnia?
A. Środa i czwartek.
B. Sobota i niedziela.
C. Piątek i sobota.
D. Czwartek i piątek.
Pt
6 13 20 27
So
7 14 21 28
N 1 8 15 22 29
4
185546251.002.png
Plan do zadań od 15. do 17.
Plan działki szkolnej
52 m
N
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
Legenda
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
U U
U U
U U
U U
U U
U U
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
krzewy
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
U U
U U
U U
U U
U U
U U
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
trawa
U U
U U
U U
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
„ „ „ „
rabaty
kwiatowe
wejście
15. Działka szkolna ma kształt kwadratu. Ile metrów siatki potrzeba na ogrodzenie tej
działki, jeśli odliczyć 1 m na furtkę?
A. 208
B. 207
C. 104
D. 103
16. W jakiej części działki rosną krzewy?
A. Północno-zachodniej.
B. Północno-wschodniej.
C. Południowo-zachodniej.
D. Południowo-wschodniej.
17. Jaką część działki zajmują rabaty kwiatowe?
A. 5
B. 4
1
C. 4
D. 5
18. Marta, robiąc 10 kroków, pokonuje odcinek drogi długości 6 metrów. Na przejście
z domu do szkoły potrzebuje 300 kroków. Jaką długość ma jej droga do szkoły?
A. 50 m
B. 180 m
C. 500 m
D. 1800 m
19. Aneta kupiła w szkolnym sklepiku 3 ołówki po 65 gr za sztukę i zeszyt
za 1 zł 40 gr. Ile reszty otrzyma z 5 zł?
A. 1 zł 65 gr
B. 1 zł 95 gr
C. 2 zł 95 gr
D. 3 zł 35 gr
20. Do klasy VI chodzi 30 uczniów. Pewnego dnia 20% uczniów było nieobecnych. Ilu
uczniów tej klasy nie przyszło wtedy do szkoły?
A. 20
B. 10
C. 6
D. 5
5
1
3
4
185546251.003.png 185546251.004.png 185546251.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin