Komunikacja społ_syst_medialne.pdf

(170 KB) Pobierz
1.Rodzaje komunikowania społecznego (piramida komunikacyjna McQuaila)
-komunikowanie masowe (całe społ.)
-instytucje i organizacje (system polityczny lub przedsiębiorstwa) - instytucjonalne
-między grupami lub stowarzyszeniami (społ. Lokalne) – kom. grupowe
-wew. grup (np.rodzina) – kom. grupowe
-interpersonalne (między jednostkami np. para)
-intrapersonalne (przetwarzanie informacji przez człowieka)
2.Teoria społeczeństwa masowego (cechy powodujące jego bezbronność wobec wpływu środków
komunikowania masowego)
Tezy t. społ. masowego wynikają z pojęcia masy społecznej. Na zachodzie masy były widziane w
sposób negatywny, wynikało to z tradycji, ukierunkowaniu na indywidualizm i elitaryzm. Sam
termin masa początkowo odnosił się do pospólstwa i miała zabarwienie jedynie negatywne.
Teoria. Społ. Masowego akcentuje integrację różnych mediów w jeden ośrodek władzy społecznej.
Media tworzą z ludzi masy, jako audytoria, konsumentów, rynki. Głos mediów to głos władzy,
przekazu oraz rozrywki.
Antidotum na umasowienie upatruje się w emancypacyjnym użyciu nowych mediów, rozwoju
techniki komunikowania. Ludzie niekiedy opierają się sugestiom mediów, chroniąc tym samym
własną autonomię przez swą semiotyczną siłę.
-Proces komunikowania jest zazwyczaj manipulatorski ze strony nadawcy, który zwraca się do
niezróżnicowanych odbiorców z przekazami tworzonymi we własnym interesie. Media używane do
manipulowania i kontroli.
922081165.006.png 922081165.007.png 922081165.008.png
-Odbiorca jest pasywny
-Relacja między nadawcą a odbiorcą jest jednokierunkowa i bezosobowa.
-Kom. masowe rozpoczyna się w scentralizowanych instytucjach
-Nadawcy to profesjonaliści zatrudnieni przez instytucje
-Treści są produkowane w sposób niemalże przemysłowy i standardowy – masowa produkcja.
-Przekaz jest produktem pracy o wartości wymiennej (jest towarem)
-stosunek nadawcy i odbiorcy nie jest etyczny, czyli oparty na moralnych powinnościach, jak np. w
tradycyjnym uczestnictwie kulturowym, lecz jest usługą, świadczoną dla pieniędzy. Ani nadawca
ani odbiorca nie są w żaden sposób ze sobą związani.
-Zatomizowana i odgórnie kontrolowana publiczność
-Ludzie zależą od mediów
-głos mediów jest służebny wobec elit władzy.
3. „Tradycyjne” (czyli pierwsze) modele komunikowania masowego – główne cechy wspólne
Model aktu perswazyjnego Harolda Lasswella – 1948. Klasyczny linearny jednokierunkowy
model opisowy, stanowiący swego rodzaju wzorzec dla wielu naukowców. Punkt wyjścia dla
pozostałych modeli. Lasswell przy konstrukcji swego modelu oparł się na tzw. Arystotelesowskiej
triadzie komunikowania-nadawcy (mówcy), przekazie (treści przemówienia) i odbiorcy (słuchacza),
czyli na trzech podstawowych elementach, bez których proces komunikowania byłby niemożliwy.
Badacz ujął proces porozumiewania się ludzi w formie pięciu fundamentalnych pytań:
• Kto mówi?
• Co mówi?
• Za pośrednictwem jakiego kanału mówi?
• Do kogo mówi?
• Z jakim skutkiem mówi
Cechy modelu
Rola nadawcy i odbiorcy jest jasno określona.
Model ukazuje proces przekazu jako jednokierunkowy.
Traktuje wszystkie formy komunikowania w sposób instrumentalny (jako proces perswazyjny, w
którym nadawca ma określony cel).
Celem nadawcy jest spowodowanie określonego skutku tj. ukształtowanie nowej postawy, zmiana
lub wzmocnienie już istniejącej.
Model wskazuje na nowe obszary badań tj: analiza komunikatora, analiza publiczności środków
masowego przekazu, analiza treści(komunikatu), analiza efektu (skutku).
 
Model przekazu sygnałów Shannona i Weavera (1948)
Model matematyczny, linearny, operacyjny (pozwala przewidywać przebieg procesu). Wprowadzają
nowe pojęcia: nadajnik; odbiornik; szum informacyjny; przepustowość kanału; kod (kodowanie-
sygnał nadany i odkodowanie-sygnał odebrany). W zamierzeniu jego twórców dotyczył transmisji
sygnałów w strukturach technicznych, takich jak telefon czy telegraf. Prosty zabieg zastąpienia
„nadajnika” nadawcą, a „odbiornika” odbiorcą pozwolił na recepcję tego modelu przez naukę o
komunikowaniu i zastosowanie go do analizy procesów porozumiewania się ludzi. Celem badaczy
było stworzenie ogólnego modelu komunikowania, który byłby podstawą teorii informacji,
odnoszącej się do procesów wymiany informacji. Trzy grupy problemów poddano analizie:
• dotyczące techniki – na ile dokładnie można transmitować symbole;
• dotyczące semantyki – z jaką dokładnością wysłane symbole są przenoszone na pożądane
znaczenie;
• dotyczące skuteczności – w jakim stopniu znaczenie odebrane odpowiada znaczeniu
pożądanemu.
Najważniejszy poziom techniczny, wywiera wpływ na pozostałe.
Model trójkątny Newcomba – 1953
Model skoncentrowany wokół stosunków między jednostkami, komunikowanie utrzymuje
równowagę w systemie społecznym.
A i B – jednocześnie nadawca i odbiorca (komunikator i adresat); nie działają indywidualnie, ale w
ramach organizacji, struktur władzy itp. X – część otoczenia społecznego (osoba lub przedmiot). A,
B i X – system zależny.
Komunikowanie – proces utrzymania relacji między tymi trzema elementami poprzez
przekazywanie informacji. Informacja pozwala utrzymać równowagę społeczną (kształtuje
zachowanie i pozwala dostosować się do zmian).
ŚRODOWISKO SPOŁECZNE
NADAWCA
ODBIORCA
922081165.001.png 922081165.002.png 922081165.003.png 922081165.004.png 922081165.005.png
Model wspólnoty doświadczeń Schramma (1954)
Wilbur Schramm zakwestionował model Shannona.
Punkt odniesienia dla tego uczonego stanowił model cybernetyczny, odwołujący się do repertuaru
nadawcy i odbiorcy. Komunikowanie oznaczało dla Schramma dzielenie się jednostki jej
doświadczeniami i uczestniczenie w pewnej wspólnocie z inną bądź innymi jednostkami. Do
zaistnienia takiego procesu niezbędna jest obecność trzech elementów:
- Źródła, którym może być osoba lub organizacja;
- Przekazu, który może być rozpowszechniany w rozmaitych formach ekspresyjnych, pisanych bądź
obrazkowych;
- Adresata, czyli jednostki lub publiczności środków masowego przekazu.
Z tymi trzema podstawowymi elementami składowymi procesu komunikowania związane są trzy
fazy jego przebiegu:
- Pierwsza z nich polega na kodowaniu przez źródło
- Druga to interpretacja
- Trzecia dotyczy dekodowania przez adresata.
Dla badacza najważniejsze w takim procesie jest synchronizowanie źródła z adresatem tj.
połączenie ich wspólnymi ideami, wiedzą, postawami.
W dalszych badaniach Schramm rozwinął model wspólnoty doświadczeń, dostosowując go do
specyfiki procesu komunikowania na poziomie interpersonalnym i masowym. Analizowany model
odrzuca założenie, iż proces komunikowania ma charakter linearny. Na poziomie interpersonalnym
każda ludzka istota jest bowiem źródłem i adresatem jednocześnie, wysyła i odbiera przekaz,
koduje, interpretuje i dekoduje. Podobnie jest na poziomie masowym, ponadto media wysyłają do
publiczności wiele identycznych komunikatów, które każdy z odbiorców dekoduje i interpretuje.
Kolejna fazą jest reinterpretacja przekazu medialnego w grupach, do których przynależą jednostki.
Publiczność środków masowego komunikowania wytwarza sprzężenie zwrotne, powracające do
masowych mediów jako przekaz wymagający odkodowania.
Model percepcji Gerbnera – 1956
Ogólny model komunikowania, który traktuje proces przekazu w sposób znacznie bardziej
kompleksowy niż pozostałe. Zrywa z linearnością . Ma charakter dynamiczny, obrazujący przebieg
procesu komunikowania. Konstrukcja Gerbnera, pomijając czynniki społeczne, traktuje proces
komunikowania, jako zjawisko czysto psychologiczne.
Dwie fundamentalne propozycje :
-model łączy przekaz z rzeczywistością, a także jest w stanie poinformować nas o znaczeniu
komunikatu,
-model ukazuje proces komunikowania jako jedność dwóch czynników: percepcji lub recepcji oraz
komunikującego, lub czynnika kontroli.
Można go zastosować w różnych formach komunikowania oraz w funkcjach sytuacji
komunikacyjnych. Ponadto wielką zaleta jest łatwość wykorzystania schematu do analizy zarówno
prostych aktów porozumiewania się, jak i skomplikowanych procesów. Pozwala zilustrować
problemy komunikowania i percepcji w kontekście psychologicznym, na poziomie
interpersonalnym, a także na poziomie społecznym, ukazując sposób traktowania transmisji
przekazu przez komunikatora. Model ma charakter łańcuchowo – rozszczepiający się, w którym
występują dwa kierunki analizy
-poziom horyzontalny – wstępem do procesu komunikowania jest wydarzenie W , które ma miejsce
w rzeczywistości, i które jest postrzegane przez N (przy czym N może być osobą lub maszyną np.
kamera). Między wydarzeniem rzeczywistym W a wydarzeniem postrzeganym W1 przez N
zachodzi proces selekcji. Ponieważ N nie jest w stanie oddać w sposób absolutnie wierny
wydarzenia - W jest ono determinowane przez percepcje postrzegającego.
-- poziom wertykalny dotyczy stosunku między nadawcą a przekazem. W zależności od tego jak
wydarzenie zostało postrzeżone będzie zależała treść (T) i forma (F) przekazu (P), przy czym
stosunki między formą a treścią mają charakter dynamiczny i interaktywny. Selekcja na poziomie
horyzontalnym jest tak samo ważna, jak i na poziomie wertykalnym i dotyczy kanałów
komunikowania oraz selekcji percepcji bowiem tak jak W1 nie może być identyczne z W, tak P nie
może być identyczne z W1. Selekcja i zniekształcenie zawsze występują łącznie.
Model selekcji Westleya i MacLeana – 1957
Idea społecznej potrzeby informacji, na której opierał się model Newcomba, została rozwinięta
przez powyższych badaczy. Dostosowali oni model poprzednika do specyfiki kom. masowego.
Różnice między kom. interpersonalnym a masowym według W. i L.
Możliwość sprzężenia zwrotnego w kom. masowym praktycznie nie występuje
W kom. masowym zarówno liczba nadawców jest olbrzymia, jak i liczba tematów (przedmiotów) w
otoczeniu, według których odbiorcy mogą się orientować i dokonywać selekcji.
Do modelu wprowadzili elem. pośrednika C. Obiekty występujące w otoczeniu oznaczyli
symbolami:X1,X2,X3, …, Xn ,natomiast ich postrzegane odpowiedniki symbolami X’ X’’X’’’…. W
procesie komunikowania interpersonalnego obiekty X są selekcjonowane przez nadawcą A i
następnie przesyłane w formie bezpośredniego przekazu X’ do odbiorcy B. W kom. masowym
pojawia się nowy element C, który koresponduje z rolą masowego komunikatora (funkcja gate-
keepera), decydującego o tym jakie treści będą komunikowane. Gate-keeper w procesie transmisji
Zgłoś jeśli naruszono regulamin