Edward Zajiček
PRAWO, PIENIĄDZE I FILM W OKRESIE DRUGIEJ RZECZPOSPOLITEJ
(Iluzjon 1987/3)
§ od momentu gdy pokazano kinematograf po raz pierwszy i zauważono ,że może być źródłem dochodów o wiele większych niż inne dziedziny rozrywki, film przeszedł z rąk eksperymentatorów w ręce ludzi interesu. Rolę egzekutorów objęli przedsiębiorcy, producenci filmów, właściciele atelier, laboratoriów, iluzjonów.
§ Powstały wielkie towarzystwa podporządkowujące sobie produkcję taśm, sprzętu itd.Konerny tj. Pathe, Gaumont, Projektions – Aktiuon – Geselschaft – Union, Nordische Film – Kompagine i in.
§ Przemianom ekonomicznym towarzyszyły zmiany prawne. W okresie „jarmarcznym“ film traktowany był jako „rzecz” – sprzedawca tracił prawa do swego produktu, a nabywca mógł nim dowolnie dysponować. Od 1909, od Paryskiego Kongresu Filmowego uznano dwoisty charakter utworu kinematograficznego ( kopie zaczęto wynajmować a nie sprzedawać)
§ Zmieniły się także źródła finansowania produkcji. Pierwsze filmy realizowali różni wynalazcy i hobbiści. W 1900 produkcję finansowali właściciele teatrzyków i bud jarmarcznych. W 1910 roku czynili to prywatni przedsiębiorcy
§ Na ziemiach polskich proces przemian gospodarczych przebiegał odmiennie. Przedwojenny przemysł filmowy nigdy nie osiągnął fazy koncentracji charakterystycznej dla wielkich amerykańskich koncernów. Było to spowodowane specyfika polskiego kapitalizmu.
§ U progu niepodległości ziemie Rzeczpospolitej były kinematograficzną pustynią.
§ W odrodzonym nowym państwie cała nową branżę należało podporządkować nowo utworzonemu resortowi. Urząd Filmowy powołany przy Legionach Polskich (1917) nie nadała się do nadzorowania cywilnych interesów przemysłu filmowego. W 1918 powołano Ministerstwo Kultury i Sztuki.Pierwszy akt prawny normujący działalność kinematografii pojawił się 7.II.1919 przy okazji regulowania spraw imprez i widowisk .Jednak dekrety nie asygnował Minister Kultury i Sztuki, lecz szef resortu Spraw Wewnętrznych. Kulturze pozostawiono nie liczący się patronat nad filmem oświatowymKonstytucja filmowa miała postać dekretu w przedmiocie przepisów o widowiskach, a jej treści nie wynika aby jej intencją był rozwój filmu. Uzgodniono, że bez zgody MSW nie można ani rozpowszechniać filmów, ani zakładać i prowadzić kinoteatrów. Na obszarach zaboru rosyjskiego – głosił dekret – publiczne produkowanie utworów z tekstem słownym oraz obrazów świetlnych podlega tymczasowym przepisom w czterech artykułach :
1. stanowił ,że na produkowanie publiczne potrzebna była zgoda urzędów do spraw prasowych.
2. uzależniał otwieranie „zakładów widowiskowych i rozrywkowych” od pozwolenia miejscowych państwowych urzędów administracyjnych
3. zastrzegał ,że dotychczasowi właściciele zakładów byli zobowiązani w przeciągu dwóch tygodni przedłużyć dotychczas posiadane zezwolenie władz okupacyjnych do zatwierdzenia obecnej administracji
4. głosił ,że przepisy dekretu nie odnoszą się do zakładów pod zarządem Ministerstwa Kultury i Sztuki (czyli filmy oświatowe)
Dokument ten był przez następne 15 lat podstawowym aktem prawnym normującym funkcjonowanie kinematografii
§ Kraj zniszczony był wojną, w tej sytuacji film służył jako środek umożliwiający masową agitację ideową. Z tego narzędzia władze jednak korzystało krótko.Na wezwania branżowe ,że „przy pomocy Rządu powinna powstać wielka wytwórnia filmowa „, odpowiadano patriotycznymi apelami o tworzeniu filmów pozytywnych w treści i narodowych w formie.
§ Wraz ze zmianami wyznaczników społeczno – ekonomicznych i prawnych zmniejszała się lub zwiększała liczba punktów wyświetlania filmów. Bezpośrednio po wojnie było ich blisko 800, w 1924 w okresie poinflacyjnego osłabienia 424 sale, w następnych latach, w czasie ożywienia gospodarczego do roku 1929 przybywało po 70 kin rocznie. Dopiero przełom filmu dźwiękowego spowodował załamanie tego trendu. W latach 1931 – 34 likwidowano po 20 kin rocznie. Lata następne przyniosły już ożywienie.W 1938 działało 807 kin, w tym 18 niemych.
§ Fiskus państwowy i samorządowy borykający się z ciągłymi niedoborami budżetowymi traktował kasy kin jako niewyczerpalne źródło dochodów. Obciążenia podatkowe rosły z roku na rok. W rezultacie spadku frekwencji i wpływów malała liczba kin.W 1923 roku właściciele kin w Warszawie ogłosili strajk domagając się zmniejszenia co najmniej o połowę podatku od filmów krajowych. Żądanie spełniono w dwojaki sposób – po pierwsze uregulowano tymczasowo finanse komunalne, po drugie postarano się o lepsze formalno prawne uzasadnienie dodatkowych obciążeń3. XII 1924 Sejm uchwalił ustawę o uzupełnieniu dekretu z 1919 roku „ w przedmiocie przepisów tymczasowych o widowiskach”
§ W latach dwudziestych kinematografia ze strony państwa miała wiele patronów. Sprawy X Muzy wchodziły zakres kompetencji 6 ministerstw : MSW, Skarbu, Wyznań Religijnych i Oświecenie Publicznego, Spraw Wojskowych, Kultury i Sztuki oraz przemysłu i Handlu. Postulowano o skoncentrowanie spraw filmu w jednym konkretnym urzędzie. W 1928 w MSW utworzono Centralne Biuro Filmowe. Do zadań Biura należało cenzurowanie filmów, sprawowanie nadzoru w porozumieniu z innymi resortami nad produkcja, eksportem, i importem filmów oraz współudział w rozstrzyganiu spraw opodatkowania ceł.
§ Widownia – niezależnie od biurokratycznych sformułowań i wbrew głosom krytyki preferowała filmy „zaczerpnięte z życia polskiego” W 1929 na łamach gazety „Kino dla wszystkich” opublikowano ankietę której pytaniem było „dlaczego widzowie przedkładają filmy polskie nad każde inne” Jedna z odpowiedzi „ Ależ właśnie dlatego, że są polskie, są nasze i dlatego chodzę, idę na każdy polski film, chociażby poprzedzany najgorszą opinią znajomych. Gdyż patrząc na najgorsze nawet wypociny reżyserskie i aktorskie nieudanego filmu polskiego, mam to negatywne zadowolenie, że widzę jak się filmów robić nie powinno” ( ;)
§ 13. III. 1934 Sejm uchwalił ustawę o filmach i ich wyświetlaniu.Poza ulgami podatkowymi ustawa przewidywała :a) wydanie przez Radę Ministrów rozporządzeń regulujących przewóz filmów b) zarezerwowanie w budżecie państwa dotacji na cele popierania krajowej wytwórczości filmowej, przy czym środki miano czerpać z opłat za wystawienie pozwoleń na publiczne wyświetlanie filmów zagranicznychc) powołanie przez Radę Ministrów tzw. Rady Filmowej ciała doradczego w zakresie popierania krajowej wytwórczości filmowej i opieki nad filmem, jako czynnika służącego kulturze państwowej, społecznej i artystycznej.Żadna z tych deklaracji nie doczekała się wprowadzenia w życie, to przynajmniej ustawa wyrażała werbalne poparcie dla rodzimej kinematografii
Kalietis