kropla wody pdf.pdf

(3705 KB) Pobierz
êê êêê j ê
Àêêêêêêêêê
yêtêÀênA
lXê{êÀê~
yêê®êpêzêm
~ê êmêwêêêêê
y8êwêÀêmêpêvê
pziu®ê¨£¾©¢¢¡¥¤¾£¾¥
rI±ê¢ªª¥
946615593.001.png 946615593.002.png 946615593.003.png
~A
~A
Mamy przyjemność zaprezentować Państwu kolejną publikację z cyklu „Szkoły dla Ekorozwoju”.
Jej celem jest wsparcie działań szkół na drodze do bycia żywymi przykładami zrównoważonego
rozwoju.
Mądre gospodarowanie wodą to podstawa działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Chcieliśmy
w tej publikacji zaprezentować Państwu nie tylko typowe czynności nierozerwalnie związane z
wodą, ale jako świadomi konsumenci musimy również zdawać sobie sprawę, że tak naprawdę
wszystko, co nas otacza powstało dzięki wodzie. I chociaż nie zawsze bezpośrednio widzimy to
wokół siebie, jeśli jednak zastanowimy się, to stwierdzenie okaże się być prawdziwe. Bo czyż woda
nie jest niezbędna np. do produkcji żywności, samochodów, mebli... ? Używamy jej na co dzień
nie zastanawiając się nad jej wartością....Ten jakże wartościowy temat jest jednym z motywów
przewodnich działań wielu szkół w Polsce, które w dążeniu do bycia Lokalnym Centrum Aktywno-
ści Ekologicznej promują dobre praktyki i rozwiązania wpływające na poprawę i utrzymanie środo-
wiska w którym żyjemy.
Przygotowując Poradnik o gospodarowaniu wodą oparliśmy się na długoletnich doświadczeniach
osób związanych z Regionalnym Ośrodkiem Edukacji Ekologicznej w Krakowie, które opracowały
zagadnienie pod kątem działań szkół i zajęć praktycznych z młodzieżą, jak i scenariuszy lekcyjnych,
które mogą stanowić podporę merytoryczną dla nauczycieli.
Dzięki wsparciu Rządowego Programu – Fundusz Inicjatyw Obywatelskich możliwe było opraco-
wanie Poradnika. Liczymy, że stanie się on przydatnym narzędziem pracy w wielu szkołach ale
i również wśród prywatnych osób, które podejmują w swoim otoczeniu działania na rzecz zrówno-
ważonego rozwoju.
Wszystkim, którzy przyczynili się do przygotowania i opracowania Poradnika składamy serdeczne
podziękowania za wspaniałą współpracę i liczymy, że w kolejnych latach będziemy ją kontynuować
i wspólnie tworzyć obszary aktywności lokalnej, partnerską współpracę szkół i mieszkańców i roz-
wijać dobre praktyki zrównoważonego rozwoju.
Fundacja Partnerstwo dla Środowiska
zêN
zêN
WIADOMOŚCI O WODZIE
1. Garść przydatnych informacji o wodzie ....6
2. Znaczenie wody dla organizmów żywych ....8
a. Zawartość wody w organizmach ....8
aa. Zawartość wody w organizmie człowieka ....9
b. Rola wody w organizmie człowieka ....10
bb. Jak woda trafia do organizmu człowieka ....10
bbb. Wydalanie wody ....11
3. Zasoby wody ....12
a. Globalne ....12
b. W Polsce ....13
c. Obieg wody w przyrodzie ....13
d. Zużycie wody ....15
e. Źródła wody ....17
4. Zbiór wskazówek dotyczących racjonalnego postępowania z wodą ....18
Bibliografia ....22
AKTYWNOŚCI
Krótkie formy warsztatowe
1. Woda w naszym organizmie ....24
2. Na tropie wody w domu ....24
3. Analiza zużycia wody ....25
a. analiza zużycia wody w szkole ....25
b. analiza zużycia wody w domu ....27
c. analiza zużycia wody w mieszkaniu ....28
4.Na tropach wody czyli skąd się bierze woda w kranie? ....29
5. Jak oszczędzać wodę? ....30
6. Monitoring zużycia wody ....32
a. w domu ....32
b. w szkole ....33
Scenariusze zajęć
1. Co się dzieje z woda między kranem a jej uzdatnianiem? ....34
2. Woda ukryta w domu ....41
3. Bez wody nie ma wygody ....43
4. Taki kanał to wygoda – w nim się chowa brudna woda- ale czy na tym koniec sprawy? ....49
5. Do czego potrzebuję wodę i jak nią gospodaruję? ....58
6. Szkolny projekt „woda inspiracją naszych działań” .....67
Odpowiedzi do wybranych ćwiczeń .... 75
~Nêê
~Nêê
¥
946615593.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin