english-99.pdf

(490 KB) Pobierz
WYMOWA ANGIELSKA
Piotr Wahl
ENGLISH - 99
uniwersalny kurs komunikacyjny
języka angielskiego
Szczecin
1999
copyright by Piotr Wahl
2
3
Spis treści
Wstęp 5
Introduction 5
1. Wymowa / Transkrypcja [EXTRA: słowa pytajne] 6
Pronunciation / Transcription [EXTRA: Question Words (Wh-Words)] 6
2. Być 14
To be 14
3. Mieć 16
To have 16
4. Czasowniki nienormalne – A 18
Anomalous Verbs – A 18
5. Czasowniki nienormalne – B 20
Anomalous Verbs – B 20
6. Konstrukcje domniemaniowe [EXTRA: wszystkie czasowniki nienormalne V a ] 22
Probability Constructions [EXTRA: all the Anomalous Verbs] 22
7. Literowanie 24
Spelling 24
8. Liczebniki + konstrukcja there is / are 26
Numerals + there is / are 26
9. Czas teraźniejszy prosty (ogólny) + dni, miesiące, pory roku 28
The Present Simple + days, months, seasons 28
10. Czas teraźniejszy progresywny [EXTRA: tryb rozkazujący] 30
The Present Continuous / Progressive [EXTRA: Imperative] 30
11. Czas przeszły prosty (historyczny) [WYMOWA I: Upodobnienie – A] 32
The Simple Past [PRONUNCIATION I: Assimilation – A] 32
12. Czas teraźniejszy dopunktowy [WYMOWA II: Upodobnienie – B] 34
The Present Perfect [PRONUNCIATION II: Assimilation – B] 34
13. Stopniowanie [WYMOWA III > Elizja] 36
Comparison [PRONUNCIATION III: Elision] 36
14. Rzeczowniki niepoliczalne [WYMOWA IV: Formy słabe – A] 38
Uncountables [PRONUNCIATION IV: Weak Forms – A] 38
15. Artykuły - A 40
Articles – A 40
16. Czas przeszły progresywny [EXTRA: czasownik nienormalny dare ] 42
The Past Continuous / Progressive [EXTRA: dare] 42
17. Czas teraźniejszy progresywno-dopunktowy & przeszły dopunktowy 44
The Present Perfect Continuous / Progressive & the Past Perfect 44
18. Artykuły – B 46
Articles – B 46
19. Czas przyszły prosty (intencjonalny) & progresywny [POWTÓRZENIE: Pytania] 48
The Future Simple & Continuous / Progressive [REVISION: Questions] 48
20. Przyszły dopunktowy & progresywno-dopunktowy [POWTÓRZENIE: nie + V] 50
The Future Perfect & the Future Perfect Continuous [REVISION: Negations] 50
21. Czasy – podsumowanie [EXTRA: inwersja literacka] 52
The Tenses – Revision [EXTRA: Literary Inversion] 52
22. Pytania koniuszkowe 54
Tag Questions 54
23. Rzeczowniki i zaimki osobowe [WYMOWA V: Formy słabe – B] 56
Nouns & Personal Pronouns [PRONUNCIATION V: Weak Forms – B] 56
24. Strona bierna 58
The Passive Voice 58
25. Zdania warunkowe 60
Conditionals 60
4
26. Zdania & zaimki względne 62
Relative Clauses & Pronouns 62
27. Zdania czasu, miejsca, sposobu, przyczyny, wyniku, zezwolenia, porównania 64
Clauses of Time, Place, Manner, Reason, Result, Comparison, Concession 64
28. Zdania celowe 66
Purpose Clauses 66
29. Mowa zależna i następstwo czasów 68
Reported Speech & Sequence of Tenses 68
30. Konstrukcja kauzatywna [EXTRA: Make w kontraście do czasownika do ] 70
The Causative [EXTRA: make vs do] 70
31. Typy zdań – A 72
Types of Sentences – A 72
32. Typy zdań – B 74
Types of Sentences – B 74
33. Tryb koniunktywny 76
Subjunctive 76
Aneks 1. Czasowniki nieregularne 78
Appendix 1. Irregular Verbs 78
Aneks 2. Przyimki 82
Appendix 2. Prepositions 82
Aneks 3. Zaimki 84
Appendix 3. Pronouns 84
Aneks 4. Łączniki 86
Appendix 4. Conjunctions 86
Aneks 5. Głoski angielskie 88
Appendix 5. The English Phonemes 88
Aneks 6. Czasowniki frazowe 89
Appendix 6. Phrasal Verbs 89
Klucz 93
Key 93
5
Introduction
English – 99 jest uniwersalnym kursem języka angielskiego, gdyż może:
Ø korzystać z niego zarówno początkujący , jak i zaawansowany ;
Ø służyć jako jedyny wiodący podręcznik lub jako dodatkowe źródło ;
Ø służyć do pracy z nauczycielem , jak również do samodzielnej nauki .
English – 99 jest kursem komunikacyjnym języka angielskiego; znaczy to, że po
przerobieniu tego kursu uczeń / student powinien być w stanie poprawnie porozumieć się
(komunikować się) po angielsku w zakresie większości sytuacji życiowych. Kurs ten jest więc
praktycznym narzędziem, dzięki któremu uczący się powinien wyrobić u siebie umiejętność
mówienia po angielsku i rozumienia tego języka.
English – 99 ma w tytule liczbę 99; jest to liczba godzin , jaka jest potrzebna do
przerobienia tego kursu , po trzy godziny na każdą jednostkę. Jeżeli ktoś mógłby poświęcić
na naukę dziennie trzy godziny, to skończyłby ten podręcznik i nabył umiejętność
komunikowania się po angielsku w 33 dni; jeżeli poświęciłby na naukę tylko godzinę
dziennie, zamierzony cel osiągnąłby po 99 dniach.
Jednostką pojemności jest litr, długości – metr, ciężaru - kilogram; natomiast jednostką
mowy (mówienia) jest zdanie. Mówić w danym języku znaczy formułować ciągi zdań w tym
języku; aby sformułować zdanie, potrzeba wyrazów oraz reguł , według których można te
wyrazy łączyć w logiczne całości (zdania). Zbiór takich wyrazów stanowi leksykę języka , a
zbiór takich reguł – gramatykę języka . Gramatyka jest skończonym zbiorem reguł
(przepisów) na tworzenie skończonej liczby zdań-wzorców i można ją stosunkowo szybko
opanować. Leksyka jest olbrzymim zbiorem (w angielskim jest prawie milion wyrazów),
składającym się z wielu podzbiorów, z których większość stale rośnie; gruntowne zapoznanie
się z tym zbiorem jest procesem wieloletnim; naukę należy rozpocząć od skończonych (=
nierosnących) zbiorów leksykalnych, takich jak zaimki, przyimki, łączniki, liczby, etc.
Po opanowaniu kognitywnym (= zrozumieniu, poznaniu) leksyki i gramatyki, trzeba tak
długo ćwiczyć (= drylować, powtarzać) kodowanie (= mówienie i pisanie ) oraz dekodowanie
(= słuchanie i czytanie ), aż wykształci się automatyzm kodowania i dekodowania; czyli
posługując się danym językiem nie będziemy myśleć o formie, tylko wyłącznie o treści.
Umiejętność posługiwania się językiem jest bowiem taką samą - tylko dużo bardziej
skomplikowaną - umiejętnością, jak umiejętność prowadzenia samochodu.
English – 99 został tak skomponowany, by proces dochodzenia do automatyzmu w
posługiwaniu się językiem angielskim był jak najefektywniejszy. Pierwsza lekcja przedstawia
dźwięki języka angielskiego i ich transkrypcję (= zapis symboliczny); na końcu podręcznika
znajduje się sześć aneksów, z których cztery są zamkniętymi podzbiorami leksykalnymi.
Pozostałe lekcje mają stały schemat:
1. Input ▶ prezentacja materiału gramatycznego, często w formie tabelarycznej;
2. Examples ▶ przykłady użycia wprowadzonego materiału;
3. Exercises ▶ schematyczne ćwiczenia w celu zautomatyzowania formy;
4. Speech ▶ przejście do swobodnego mówienia w zakresie wprowadzonego materiału;
5. Purpose ▶ przedstawienie praktycznego celu, dla którego dany materiał został
wprowadzony;
6. Pronunciation ▶ omówienie jakiegoś problemu fonetycznego (tylko w niektórych
lekcjach).
Polskie tłumaczenia są zawsze oddane niebieskim fontem . Ważniejsze informacje są
wyakcentowane za pomocą czerwonego fontu i / lub żółtego obramowania; czerwonym
fontem zapisuje się też transkrypcję. Każda lekcja zakończona jest ramką zatytułowaną
425748233.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin