media-pojecia.pdf

(89 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Oddzia\263ywanie mass medi\363w. Najwa\277niejsze poj\352cia.d oc.doc)
POJ Ħ CIE KOMUNIKOWANIA
-
przemieszczanie si ħ ludzi i przedmiotów w przestrzeni, dzi ħ ki Ļ rodkom lokomocji takim, jak:
poci Ģ g, samochód, samolot
-
oraz przekaz informacji od nadawcy do odbiorcy
ELEMENTY PROCESU KOMUNIKOWANIA
-
nadawca
-
przekaz (tre Ļę +forma)
-
kanał – droga, jak Ģ przekaz przechodzi od nadawcy do odbiorcy
-
odbiorca
-
kontekst sytuacyjny – warunki, w jakich dochodzi do procesu
-
szumy
-
reakcja a sprz ħŇ enie zwrotne
CZYNNIKI ZAKŁÓCAJ ġ CE PRZEBIEG PROCESU KOMUNIKOWANIA:
zakłócenia zewn ħ trzne , zwi Ģ zane z otoczeniem zewn ħ trznym procesu komunikowania:
nieodpowiednia temperatura (upał lub chłód), uszkodzony odbiornik, przerwa w nadawaniu
fal radiowych czy telewizyjnych;
zakłócenia wewn ħ trzne , czyli uczucia i predyspozycje psychiczne uczestników procesu
komunikowania, np. ból z ħ ba, głód, zm ħ czenie czy roztargnienie, stereotypy i uprzedzenia
wobec uczestników sytuacji komunikacyjnej;
zakłócenia semantyczne jako efekt zamierzonego (lub nie) bł ħ dnego u Ň ycia przez nadawc ħ
znaków i kodów, ograniczaj Ģ cego mo Ň liwo Ļ ci pełnego zdekodowania komunikatu przez
odbiorc ħ .
ROLA KOMUNIKOWANIA W ņ YCIU SPOŁECZNYM
-
komunikowanie jako niezb ħ dny proces nawi Ģ zywania kontaktów mi ħ dzyludzkich
-
komunikowanie jako mechanizm, dzi ħ ki któremu istniej Ģ i rozwijaj Ģ si ħ stosunki mi ħ dzy
ludzkie
-
komunikowanie jest podstawowym czynnikiem decyduj Ģ cym o funkcjonowaniu i rozwoju
człowieka jako istoty społecznej
-
tworzenie wspólnego obszaru do Ļ wiadcze ı
-
przekazywanie do Ļ wiadczenia zbiorowego
PODSTAWOWE POZIOMY KOMUNIKOWANIA
-
intrapersonalne, interpersonalne, grupowe i mi ħ dzygrupowe, organizacyjne (instytucjonalne),
masowe
RODZAJE KOMUNIKOWANIA
-
komunikowanie bezpo Ļ rednie (kiedy dochodzi do bezpo Ļ rednich interakcji pomi ħ dzy
nadawc Ģ a odbiorc Ģ ) – interakcja bezpo Ļ rednia
-
komunikowanie po Ļ rednie (kiedy komunikowanie zachodzi za po Ļ rednictwem
dodatkowego Ļ rodka komunikowania – medium) – interakcja po Ļ rednia
-
komunikowanie jednokierunkowe
-
komunikowanie dwukierunkowe
-
interakcja po Ļ rednia , np. za pomoc Ģ listów
-
i quasi-interakcja po Ļ rednia za pomoc Ģ mediów masowych
-
komunikowanie interaktywne – po Ļ rednie, dwukierunkowe (za pomoc Ģ głównie
Internetu), aktywna rola odbiorcy w procesie poszukiwania i przetwarzania informacji
ETAPY TWORZENIA I ODBIERANIA PRZEKAZU
-
percepcja rzeczywisto Ļ ci przez nadawc ħ ;
-
kodowanie , tzn. przekładanie my Ļ li i uczu ę na komunikat;
-
dekodowanie , czyli odczytywanie kodów zawartych w komunikacie oraz przypisanie im
okre Ļ lonego znaczenia;
-
oraz interpretacja , okre Ļ lenie czy znaczenia odczytanego kodu s Ģ dla odbiorcy znacz Ģ ce
ze wzgl ħ du na jego potrzeby, oczekiwania czy styl Ň ycia.
TRZY TYPY KOMUNIKOWANIA (CELE)
-
komunikowanie informacyjne - cel: wzrost Ļ wiadomo Ļ ci i wiedzy indywidualnej
jednostki; dzielenie ideami, wyja Ļ nianie, instrukta Ň , jak nale Ň y post ħ powa ę w okre Ļ lonych
sytuacjach; kreowanie wzajemnego porozumienia; brak intencji wpływu
-
komunikowanie perswazyjne - cel: wykształcenie nowych postaw, zachowa ı lub zmiana
ju Ň istniej Ģ cych; w sposób dobrowolny, tj. bez stosowania jakichkolwiek Ļ rodków
przymusu
-
komunikowanie prowokuj Ģ ce do okre Ļ lonych zachowa ı – propaganda - odwołuje si ħ
do informacji i perswazji jako Ļ rodków psychologicznego oddziaływania; promuje
zdecydowanie interes nadawcy, nie zawsze zgodny z interesem odbiorcy
SYSTEM KOMUNIKOWANIA SPOŁECZNEGO
-
ogół relacji komunikacyjnych, polegaj Ģ cych na tworzeniu gromadzeniu oraz odbieraniu
informacji mi ħ dzy uczestnikami systemu, którym jest ogół społecze ı stwa
SYSTEM KOMUNIKOWANIA MASOWEGO A PUBLICZNEGO
-
komunikowanie polityczne: wyborcze i propagandowe – formułowanie oferty politycznej i
przekonywanie do jej słuszno Ļ ci
-
komunikowanie komercyjne - obejmuje wszelkie formy oddziaływania masowego
przedsi ħ biorstw, w celu kreowania własnego wizerunku i/lub sprzeda Ň y produktów
-
komunikowanie społeczne - obejmuje wszelkie działania słu ŇĢ ce rozwi Ģ zywaniu wa Ň nych
kwestii i problemów społecznych
KOMUNIKOWANIE PUBLICZNE
-
komunikowanie formalne zachodz Ģ ce w okre Ļ lonej przestrzeni komunikacyjnej
(informacyjnej) maj Ģ ce na celu przekazanie i wymian ħ informacji o publicznym zastosowaniu
oraz podtrzymanie wi ħ zi społecznych przez odpowiedzialne za ten proces instytucje publiczne
KAMPANIA KOMUNIKACYJNA
- ma na celu spowodowanie specyficznych i po ŇĢ danych skutków u relatywnie du Ň ej liczby osób
w okre Ļ lonym czasie, w konsekwencji kompleksowych, zorganizowanych działa ı
komunikacyjnych
-
kampanie polityczne: wyborcze i propagandowe (cel: realizacja partykularnych interesów
partii, ugrupowa ı politycznych lub ich liderów);
-
kampanie komercyjne:
o
kampanie public relations (cel: kształtowanie wizerunku instytucji społecznych,
przedsi ħ biorstw czy osób);
o
kampanie reklamowe (cel: sprzeda Ň produktów)
-
oraz kampanie społeczne (cel: realizacja interesów ogółu społecze ı stwa)
-
kampanie społecznie zaanga Ň owane
KOMUNIKOWANIE MASOWE
-
komunikowanie za pomoc Ģ mass mediów, czyli komunikowanie w skali masowej i na
masow Ģ skal ħ
-
formy komunikowania, przy których wyspecjalizowane grupy za pomoc Ģ instytucji i
techniki przekazuj Ģ wiadomo Ļ ci heterogenicznej i rozproszonej publiczno Ļ ci
KILKA PODSTAWOWYCH CECH KOMUNIKOWANIA MASOWEGO
po stronie nadawcy:
o
wyst ħ powanie instytucji społecznych, które grupuj Ģ zarówno techniczne Ļ rodki
produkcji i dystrybucji przekazów, jak i zespoły twórców, przygotowuj Ģ ce owe
przekazy;
o
nadawca zbiorowy, nie działa samodzielnie, jest zawsze – chocia Ň w ró Ň nym stopniu –
uzale Ň niony od innych instytucji społecznych, które czasami wyst ħ puj Ģ jako
dysponenci, czasami za Ļ jako kontrolerzy jego działania;
po stronie przekazu:
o
u Ň ycie skomplikowanych Ļ rodków technicznych, zwielokrotniaj Ģ cych liczb ħ oraz
szybko Ļę transmisji przekazów;
o
masowo Ļę produkcji i dystrybucji przekazów ;
po stronie odbiorcy:
o
masowo Ļę odbioru , tj. skierowanie rozpowszechnianych tre Ļ ci ku liczebnie wielkim,
społecznie zró Ň nicowanym oraz rozproszonym przestrzennie odbiorców. Tym samy
wył Ģ cza si ħ z zakresu komunikowania masowego wszelkiego typu procesy
przekazywania informacji do konkretnego adresata, np. poprzez telefon czy faks;
cechy samego procesu :
o
jednokierunkowo Ļę i niesymetryczno Ļę przekazu , z jednego centrum do wielu
odbiorców;
o
periodyczno Ļę i schematyczno Ļę – poszczególne pakiety przekazów (gazeta, program
telewizyjny) docieraj Ģ do odbiorców z ustalon Ģ cz ħ stotliwo Ļ ci Ģ , a w ich obr ħ bie panuje
okre Ļ lony porz Ģ dek (obj ħ to Ļę i układ tematyczny);
o
moralne zu Ň ycie Ļ rodki masowego przekazu mog Ģ rozpowszechnia ę swe konkretne
produkty tylko przez krótki okres czasu, zast ħ puj Ģ c je nast ħ pnymi.
KOMUNIKOWANIE MASOWE OZNACZA TE ņ PROCES, KTÓRY
CHARAKTERYZUJ ġ NAST Ħ PUJ ġ CE CECHY
-
ograniczona liczba zmysłów odbiorcy , bior Ģ cych udział w procesie przekazu (wzrok i słuch);
-
impersonalno Ļę przekazu , czyli uczestnicy nie znaj Ģ si ħ , nie maj Ģ ze sob Ģ styczno Ļ ci (s Ģ
wyizolowani);
-
konieczno Ļę zaanga Ň owania du Ň ej liczby osób , kompleksowej społecznej organizacji i
instytucji, aby przenosi ę komunikaty od komunikatora do odbiorców w czasie i przestrzeni;
pełni rol ħ selekcjonera Ļ rodków masowego przekazu ( gate-keeper );
-
opó Ņ nione sprz ħŇ enie zwrotne , które wynika z mo Ň liwego szumu informacyjnego
zakłócaj Ģ cego proces oraz z samego charakteru przekazu medialnego.
ĺ RODKI KOMUNIKOWANIA NA TRZY ZASADNICZE KATEGORIE
-
Ļ rodki wyra Ň ania , do których zalicza wszystkie postacie ludzkiego zachowania werbalnego i
niewerbalnego, w szczególno Ļ ci zdolno Ļę do wydawania d Ņ wi ħ ków, ich wysoko Ļę , sił ħ i
barw ħ , czyli głos i sposób mówienia, mo Ň liwo Ļę zmiany wyrazu twarzy (mimik ħ , ruch brwi i
oczu), ruchy r Ģ k (gestykulacj ħ ) i całego ciała (zmiany postawy), a tak Ň e do pewnego stopniu
cechy anatomiczne i biologiczne (kolor włosów czy skóry, zapachy
-
Ļ rodki rejestracji, obejmuj Ģ ce wszystkie narz ħ dzia i urz Ģ dzenia techniczne, wraz z
przysługuj Ģ cymi im wła Ļ ciwo Ļ ciami estetycznymi, przystosowane do utrwalania okre Ļ lonych
przejawów czy wytworów ludzkiego zachowania
-
Ļ rodki transmisji , w których skład wchodz Ģ poszczególne urz Ģ dzenia i zespoły, jak maszyny
drukarskie, telefon, nadajniki i odbiorniki radiowe czy telewizyjne słu ŇĢ ce powielaniu i/lub
szybkiemu przenoszeniu na do Ļę znaczne odległo Ļ ci odpowiednio zarejestrowanych
symbolicznych zachowa ı ludzkich
AUDYTORIUM
-
zbiorowo Ļę odbiorcza zło Ň ona z osób, które uczestnicz Ģ b Ģ d Ņ uczestniczyły w odbiorze
konkretnego przekazu (filmu)
PUBLICZNO ĺĘ
Zgłoś jeśli naruszono regulamin