Bezpieczeństwo pracy i ergonomia Koradecka.doc

(5417 KB) Pobierz

 

Skutki Zagrożeń w Procesach Pracy |

Ustawa z dnia 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób
zawodowych. Dz.U. nr 20, poz. 105.

Rozporządzenie Ministra Pracy, Plac i Spraw Socjalnych oraz Ministra Zdrowia i Opieki
Społecznej z dnia 17 października 1975 r. w sprawie zasad i trybu orzekania o uszczerbku
na zdrowiu oraz wypłacaniu świadczeń z tytułu wypadku przy pracy, w drodze do pracy
i z pracy oraz z tytułu chorób zawodowych. Dz.U. nr 36, poz.199.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 listopada 1983 r. w sprawie chorób zawodo-
wych. Dz.U. nr 65, poz. 294.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 listopada 1989 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie chorób zawodowych. Dz.U. nr 61, poz. 364.

Zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 16 lipca 1989 r. w sprawie usta-
lenia wzoru zawiadomienia o skutkach choroby zawodowej. Dz. Urz. Min. Zdr. i Op. Społ.
1989 nr 9, poz. 51-52.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie badań
i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Dz. U. 1996, nr 86,
poz. 394.


 

Rozdział 16

Wypadki przy pracy


Ryszard Studenski

16. Wypadki przy pracy

16.1.   Wprowadzenie

16.2.   Wypadek i wypadkowość

16.3.   Model zdarzenia wypadkowego

16.4.   Zagrożenia, przyczyny i przebieg wypadków

16.5.   Badanie wypadku

16.6.   Profilaktyka wypadkowa

16.7.   Piśmiennictwo


16.1. Wprowadzenie

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat nastąpiła znacząca zmiana poglądów doty-
czących przyczyn wypadków i profilaktyki wypadkowej. Wypadki, traktowane
dawniej jako wynik fatalnego i niemożliwego do przewidzenia zbiegu okoliczno-
ści lub działania tajemniczej vis major, dzisiaj są pojmowane jako skutek błędów
popełnionych przez kierownictwa zakładów, dozór i robotników (J. Longden,

1993)      .              Umiemy je już rozpoznawać i ewidencjonować. Są one również przed-
miotem coraz skuteczniejszych działań profilaktycznych.

Inaczej też niż dawniej są obecnie uzasadniane powody podejmowania dzia-
łań profilaktycznych. Argumenty humanistyczne i etyczne zostały uzupełnione
ekonomicznymi i społecznymi. Wypadki włączono w zakres podstawowego ry-
zyka każdego zakładu pracy, które wymaga identyfikacji, szacowania i zaprogra-
mowanego minimalizowania (J. Remington, 1991). Opracowano metody
umożliwiające zarządzanie ryzykiem i kontrolowanie strat będących następ-
stwem katastrof i wypadków (D. Wartenberg, C. Chess, 1992; R. Studenski,

1994)   .

Przedstawione osiągnięcia w dziedzinie profilaktyki wypadkowej są, jak się
wydaje, wynikiem zmiany sposobu postrzegania bezpieczeństwa. Jest ono uzna-
wane za jedną z podstawowych wartości społecznych oraz za jeden z głównych
kierunków działań technicznych, organizacyjnych i edukacyjnych wspierających
produkcję (S. Cutter, 1993) i podnoszących ekonomiczne efekty gospodarowania
(L. Freeland, 1993).


 

706 f

Skutki Zagrożeń w Procesach Pracy |

16.2. Wypadek i wypadkowość
Pojęcie wypadku

W potocznym rozumieniu termin "wypadek" jest utożsamiany z nagłym zdarze-
niem, niemożliwym do przewidzenia, w wyniku którego ludzie doznają obrażeń
oraz ponoszą straty. Nieprofesjonalne interpretacje wyjaśniające powstawanie
wypadków często błędnie przyjmują, że są one zdarzeniami niezależnymi od
postępowania człowieka, a jeśli nawiązują do zachowania lub ludzkiej zawod-
ności, to najczęściej koncentrują się na ostatniej sekwencji zdarzenia wypad-
kowego.

Wprowadzenie obowiązku ewidencjonowania wypadków, utworzenie syste-
mów ubezpieczeń i odszkodowań, a także włączenie wypadków do programów
badań naukowych spowodowało konieczność ścisłego określenia, jakie zdarzenia
są wypadkami, a jakie nimi nie są. W różnych państwach za obowiązujące są
uznawane jednak rozmaite definicje.

Panuje powszechna zgoda, że wypadki zdarzeniami niepożądanymi
i nieplanowanymi (L. Benner, 1975). Co do pozostałych cech istnieje duże zróż-
nicowanie poglądów. Różnice te można sprowadzić do trzech stanowisk. Według
pierwszego wypadek jest utożsamiany z urazem. Drugie stanowisko ujmuje uraz
jako integralny element zdarzenia wypadkowego, a z tego wynika, że wypadkiem
jest uraz wraz z poprzedzającą go sytuacją. Trzeci sposób rozumienia wypadku
przyjmuje doznanie urazu za jedno z wielu możliwych następstw wypadku.
W tym ujęciu wypadkiem jest sytuacja lub zdarzenie wymykające się spod kon-
troli człowieka i poprzedzające uszkodzenie ciała. Skutkiem utraty kontroli nad
przebiegiem zagrażającego zdrowiu lub życiu zdarzenia może być śmierć, uszko-
dzenie ciała, strata materialna spowodowana zniszczeniem wyposażenia, bądź
tylko wzrost prawdopodobieństwa zaistnienia takich skutków..

W niektórych definicjach podkreśla się nagłość występowania wypadków
oraz ich nieprzewidywalność i zasadniczą odrębność od oczekiwanego przebiegu
wydarzeń. W innych, bardziej rozbudowanych definicjach, są określone przyczy-
ny wystąpienia zdarzenia wypadkowego. Za przyczyny zdarzeń wypadkowych
przyjmuje się akceptowanie zagrożeń tkwiących w środowisku pracy, błędne re-
akcje pracowników, powodowanie zagrożeń przez podejmowanie niebezpiecz-
nych decyzji lub czynności oraz błędy w zarządzaniu bezpieczeństwem.

Analogiczne różnice stanowisk dotyczą skutków powodowanych przez zda-
rzenia wypadkowe. Wyróżniane są takie skutki, jak urazy fizyczne lub psychicz-
ne, uszkodzenie maszyn i materiałów, szkody materialne, przerwanie lub
zakłócenie toku pracy, awarie, a także obniżenie społecznego wizerunku zakładu.

Ze względu na częste utożsamianie wypadku z przypadkiem lub z różnymi
nieumyślnymi zdarzeniami, nie doprowadzającymi do urazów (na przykład za-
trzaśnięcie drzwi z pozostawieniem kluczy wewnątrz itp.), W. Haddon i S. Baker
(1981) zaproponowali zastąpienie terminu "wypadek" terminem obrażenie. Uj-
mują oni obrażenia wypadkowe jako skutek ostrego wystawienia na działanie za-
grażających czynników fizycznych, chemicznych lub biologicznych lub też jako
skutek nienormalnej wymiany energii między jej źródłem a organizmem. Zagro-
żenia tc można identyfikować, a ich skutki szacować i redukować. Sam termin














































„obrażenie" koncentruje się na doznanej krzywdzie, a jego używanie motywuje
do ostrożnego i rozważnego postępowania oraz wskazuje na konieczność podej-
mowania działań profilaktycznych.

Wypadkiem jest każde nieplanowane wydarzenie doprowadzające do ob-
rażenia. Doznanie obrażenia stanowi cechę wyróżniającą wypadek od innych
zdarzeń nie będących wypadkami.

Rodzaje wypadków

i

Wypadki zdarzają się w różnych miejscach i sytuacjach oraz podczas rozmaitych
czynności. Miejsca, sytuacje i czynności oraz rodzaje obrażeń stanowią podsta-
wę klasyfikacji wypadków. Wyróżniane są na przykład wypadki szkolne i przed-
szkolne, domowe, drogowe, lotnicze, morskie, sportowe itp.

Ogólnie wypadki można podzielić na zawodowe i pozazawodowe. Wypad-
kami zawodowymi są zdarzenia zaistniałe w związku z wykonywaniem pracy
zawodowej, natomiast do pozazawodowych wlicza się wszystkie pozostałe.
Wśród wypadków zawodowych są wyróżniane wypadki: przy pracy, w drodze do
pracy i z pracy, wypadki traktowane na równi z wypadkami przy pracy oraz wy-
padki przy wykonywaniu pracy na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zle-
cenia. Ogólny podział wypadków przedstawiono na rysunku 16-1.

Według obowiązującej definicji (obwieszczenie ministra pracy, płac i spraw so-
cjalnych z 5.5.1983 r.) za wypadek przy pracy uważa się nagle zdarzenie wywołane
przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w związku z pracą, tj. podczas wykonywania:

-   zwykłych czynności lub poleceń

-   czynności będących w interesie zakładu, nawet bez polecenia

-    czynności wykonywanych w czasie pozostawania w dyspozycji zakładu -
w drodze między siedzibą zakładu pracy a miejscem wykonywania obowiązku
wynikającego ze stosunku pracy.

Główne kryteria uznania zdarzenia za wypadek, takie jak: nagłość, związek
z pracą i zewnętrzność przyczyn dotyczą zdarzenia, a nie doznanego urazu.

Wypadkiem w drodze do pracy i z pracy są zdarzenia doprowadzające do
urazu, zaistniałe podczas najkrótszej drogi między miejscem zamieszkania pra-
cownika a zakładem pracy.

Na równi z wypadkiem przy pracy są traktowane urazowe zdarzenia:

-    podczas podróży służbowej, mające
związek z pracą i podróżą służbową

-   zaistniałe w związku ze służbą w zakła-
dowej formacji samoobrony lub w zakłado-
wej straży pożarnej

-                      powstające podczas zadań zlecanych
przez działające w zakładzie organizacje.

Wypadkami przy realizacji umów
są zdarzenia doprowadzające do obrażeń
u osób nie będących pracownikami zakła-
du, a wykonujących pracę na rzecz zakładu
na podstawie umowy agencyjnej lub umo-
wy - zlecenia.

[ Wypadki przy pracy

1707

Wypadki

r zawodowe

L- pozazawodowe

i— przy pracy

w drodze "do

traktowane na równi
z wypadkami
przy pracy

L przy realizacji umów

Rys. 16-1. Ogólny podział wypadków


 

Skutki Zagrożeń w Procesach Pracy |

Wyróżniane są wypadki indywidualne i zbiorowe. Wypadek jest klasyfikowa-
ny jako indywidualny, jeśli w jednym wydarzeniu obrażeń doznaje jedna osoba.
Wypadek zbiorowy ma miejsce wówczas, gdy w następstwie jednego wydarzenia
powstają obrażenia u dwóch lub u większej liczby osób.

Tworzone i publikowane w Polsce statystyki wypadków są ewidencją liczby osób
poszkodowanych w wypadkach. Na użytek praktyki jest zalecane tworzenie statysty-
ki wydarzeń z podaniem liczby osób poszkodowanych oraz przyczyn wydarzeń.

Wszystkie wypadki zawodowe są różnicowane ze względu na stopień ciężko-
ści. Wyróżniane są wypadki śmiertelne, ciężkie, tj. powodujące ciężkie uszko-
dzenia ciała lub ciężki rozstrój zdrowia, oraz wypadki pozostałe.

Za wypadek śmiertelny uznaje się zdarzenie, w wyniku którego nastąpiła śmierć
osoby poszkodowanej w chwili wypadku lub w okresie 6 miesięcy od wypadku, bez-
pośrednio lub pośrednio wskutek obrażeń doznanych w zdarzeniu wypadkowym.

Za wypadek ciężki przyjmuje się zdarzenie, w wyniku którego nastąpiła utrata:
wzroku albo słuchu, mowy, zdolności płodzenia lub inne ciężkie kalectwo, nieuleczal-
na ciężka lub długotrwała choroba zagrażająca życiu, trwała choroba psychiczna, trwa-
ła całkowita bądź znaczna niezdolność do pracy w zawodzie albo trwale poważne
zeszpecenie bądź zniekształcenie ciała (rozporządzenie Rady Ministrów z 21.4.1992 r.).

W praktyce wypadki są klasyfikowane ze względu na stopień ciężkości na
śmiertelne, ciężkie oraz lekkie, a o włączeniu zaistniałego obrażenia do wypad-
ków ciężkich lub lekkich decyduje lekarz.

Wypadkowość i jej mierniki

Suma wypadków zaistniałych w określonym czasie, zazwyczaj w ciągu roku,
przedstawiona za pomocą wskaźników, jest nazywana wypadkowością. Wskaź-
niki umożliwiają porównywanie, ocenianie i szeregowanie zakładów, branż
i państw pod względem wielkości wypadkowości.

Używane są dwa rodzaje wskaźników: ciężkości oraz częstości. Wskaźnik
ciężkości wypadków Cw jest to stosunek liczby dniówek straconych ds wskutek
absencji wypadkowej do liczby wszystkich zaistniałych wypadków Iw. Oblicza-
ny jest według następującego wzoru:

Cw=

 

Wskaźnik ten pokazuje, ile dni stracono średnio w zakładzie wskutek jedne-
go przeciętnego wypadku. Im wartość tego wskaźnika jest większa, tym cięższe
są zdarzające się wypadki.

Wskaźnik częstości wypadków jest przedstawiany jako liczba osób poszko-
dowanych w wypadkach w odniesieniu do wielkości produkcji, liczby osób za-
trudnionych oraz do czasu ekspozycji na zagrożenie (ujmowanego w dniówkach
lub w przepracowanych godzinach). Najpowszechniej stosowany wskaźnik czę-
stości - na 1000 osób zatrudnionych - oblicza się jako stosunek liczby wypad-
ków Iw do liczby osób zatrudnionych Z według następującego wzoru:

W1000=*1000

 


 

[ Wypadki przy pracy

709

W celu zapewnienia porównywalności wskaźników ujmowana liczbowo
wypadkowość jest odnoszona na przykład do 1 min wyprodukowanych ton,
1000 osób zatrudnionych, 100 tys. przepracowanych dniówek lub 1 min prze-
pracowanych godzin. W niektórych państwach, np. w Niemczech, stosuje się
wskaźnik przedstawiający liczbę wypadków w odniesieniu do 1000 pełnoza-
trudnionych. Dwóch pracujących na pół etatu traktuje się tam jako jednego peł-
nozatrudnionego.

Wskaźniki odnoszące liczbę wypadków do wielkości produkcji są miarą
biologicznego kosztu produkcji. Służą one głównie do porównań między-
branżowych. Pozostałe wskaźniki, odnoszące wypadki do liczby...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin