Grafika w biznesie..pdf

(1108 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
SPIS TRECI
Grafika w biznesie.
Projektowanie elementów
to¿samoci wizualnej — logotypy,
wizytówki oraz papier firmowy
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Autor: Anna Benicewicz-Miazga
ISBN: 83-7361-642-X
Format: B5, stron: 192
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Jednym z najwa¿niejszych elementów wizerunku firmy jest wykorzystywany przez ni¹
schemat identyfikacji wizualnej -- logo, papiery firmowe, liternictwo wykorzystywane
w pismach, kolorystyka i symbole. Odpowiedni dobór koloru, formy, tekstu i symboli
mo¿e mieæ znacz¹cy wp³yw na to, czy firma lub produkt bêd¹ rozpoznawane
i zapamiêtywane, czy te¿ nie. Zaprojektowanie dobrego znaku towarowego lub
firmowego, przygotowanie wizytówek i papierów firmowych wymaga poznania
znaczenia ka¿dego z tych czterech czynników w procesach marketingowych.
Ksi¹¿ka „Grafika w biznesie. Projektowanie elementów to¿samoci wizualnej —
logotypy, wizytówki oraz papier firmowy” zawiera informacje po¿yteczne dla ka¿dego,
kto chce wiadomie, ³atwiej i we w³aciwy sposób zaprojektowaæ swoje logo.
Wyjania, czym s¹ przekaz wizualny i identyfikacja wizualna (któr¹ mo¿na budowaæ
za pomoc¹ logotypów), a tak¿e opisuje elementy sk³adowe graficznej komunikacji
wizualnej. Ksi¹¿ka przedstawia zasady i najwa¿niejsze etapy projektowania
elementów identyfikacji wizualnej.
• Zasady komunikacji wizualnej
• Odbiór przekazu wizualnego
• Podstawowe elementy graficzne
• Formy z³o¿one — litery i symbole
• Kolorystyka
• Odpowiedni dobór nazwy i treci
• Zasady projektowania logotypów
• Wizytówki i papier firmowy
Jeli chcesz poprawiæ wizerunek Twojej firmy, zwiêkszyæ jej rozpoznawalnoæ wród
klientów, zastosuj wskazówki zawarte w tej ksi¹¿ce.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
40589290.001.png 40589290.002.png 40589290.003.png 40589290.004.png
Spis treci
Wstp .............................................................................................................. 7
Rozdział 1. Identyfikacja wizualna .......................................................................9
Tosamo, wizerunek, komunikacja..............................................................................................9
Struktura komunikatu wizualnego ............................................................................................... 13
Rozdział 2. Kodowanie, postrzeganie, reakcja i percepcja ..................................... 15
Odbiór obrazu — percepcja...........................................................................................................15
Kodowanie ........................................................................................................................................19
Dekodowanie....................................................................................................................................19
Postrzeganie przekazu złoonego..................................................................................................21
Szumy i zakłócenia...........................................................................................................................22
Złudzenia optyczne ...................................................................................................................23
Rozdział 3. Podstawowe elementy graficzne ......................................................35
Linie....................................................................................................................................................36
Punkty................................................................................................................................................40
Kwadrat..............................................................................................................................................41
Koło....................................................................................................................................................43
Trójk/t................................................................................................................................................44
Strzałka...............................................................................................................................................46
Krzy..................................................................................................................................................46
Spirala ................................................................................................................................................48
Gwiazda .............................................................................................................................................50
Rozdział 4. Formy zło(one ............................................................................... 51
Liternictwo........................................................................................................................................51
Cechy liter — krój, stopie4 i odmiana..........................................................................................52
Rozmieszczenie i wielko napisu...........................................................................................58
Organizacja płaszczyzny...........................................................................................................60
Mechanizm czytania tekstu...................................................................................................... 61
Znaki i sygnały..................................................................................................................................62
Symbole .............................................................................................................................................64
Rodzaje znaków i symboli ..............................................................................................................66
 
4
Grafika w biznesie. Projektowanie elementów tosamoci wizualnej
Rozdział 5. Morfologia elementów .....................................................................69
Relacje................................................................................................................................................69
Ułoenie — styczno, odst8py, odległo.............................................................................69
Symetria.......................................................................................................................................72
Skala i proporcje.........................................................................................................................73
Perspektywa.................................................................................................................................73
Powtarzalno...................................................................................................................................76
Powierzchnia i struktura.................................................................................................................77
Rozdział 6. Kompozycja i kadrowanie ................................................................ 81
Rozdział 7. Barwa i kolor .................................................................................85
Znaczenie kolorów...........................................................................................................................90
Znaczenie owietlenia w odbiorze barw........................................................................................97
Kolory w druku ................................................................................................................................98
Rozdział 8. Wybór nazwy i tre/ci ....................................................................101
Nazwa............................................................................................................................................... 101
Hasło przewodnie ..........................................................................................................................106
Rozdział 9. Logotypy i znaki towarowe............................................................ 109
Klasyfikacja logotypów...................................................................................................................111
Elementy powtarzalne....................................................................................................................116
Galeria przykładów..................................................................................................................122
Ewolucja form logotypów.............................................................................................................129
Nieuczciwa konkurencja............................................................................................................... 133
Jak zastrzec znak towarowy? ......................................................................................................... 136
Rozdział 10. Zasady projektowania logotypów .................................................. 139
Ksi8ga Corporate Identity.............................................................................................................144
Przykład...........................................................................................................................................150
Wybór nazwy............................................................................................................................150
Wybór graficznego motywu przewodniego.........................................................................150
Wybór kolorów .........................................................................................................................151
Wybór czcionki........................................................................................................................ 153
Kompozycja.............................................................................................................................. 153
Wybór i umieszczenie elementów dodatkowych ................................................................154
Utworzenie dodatkowych wersji............................................................................................155
Opracowanie schematu uytkowania logotypu..................................................................156
Format plików..........................................................................................................................157
Spis treci
5
Rozdział 11. Wizytówki i papier firmowy ......................................................... 159
Format i rodzaj wizytówek............................................................................................................159
Wizytówki elektroniczne........................................................................................................ 165
Format i rodzaj papieru firmowego ............................................................................................167
Projekt druków firmowych — przykład.....................................................................................170
Projekt wizytówki.....................................................................................................................170
Papier firmowy.........................................................................................................................172
Koperty firmowe......................................................................................................................172
Pozostałe artykuły biurowe..................................................................................................... 173
Dodatek A Przydatne pojcia........................................................................... 175
Dodatek B Wzór podania ................................................................................ 177
Bibliografia.....................................................................................................181
Skorowidz .................................................................................................... 183
Rozdział 2.
Kodowanie, postrzeganie,
reakcja i percepcja
Postrzeganie obiektów i ich percepcja to bardzo złoone zagadnienie. Nawet
najlepiej przygotowana forma przekazu moe zawiera w sobie elementy, które
wywołaj zakłócenia (szumy) w jego odbiorze i interpretacji. Jest to bardzo istotna
przeszkoda w procesie projektowania elementów corporate identity i logotypów, gdy
moe zniweczy plany projektantów, a forma b$dzie %le nieczytelna i %le kojarzona
przez odbiorców.
Odbiór obrazu — percepcja
Percepcja to proces nadawania znacze& otrzymanym wraeniom (czyli infor-
macjom, dostarczonym przez zmysły). Istnieje szereg czynników, które wpływaj
na percepcj$:
sytuacja — czynniki maj ce wpływ na powstanie pierwszego wraenia,
zalenego od miejsca i zaistniałej sytuacji;
atrybuty — wnioski dotycz ce wewn$trznych stanów umysłu i emocji,
oparte na obserwowanych zachowaniach;
oczekiwania — oczekiwania wobec innych ludzi, bie ce potrzeby
i aktualny nastrój;
projekcja — przenoszenie własnych odczu i systemu warto,ci;
percepcja selektywna — odbieranie tylko tych bod%ców, które chce si$ odebra;
stereotypy — trudne do zmiany wyobraenia, osobisty system warto,ci,
uprzedzenia i do,wiadczenia, tworzenie skrótów społecznych, szybka
i pobiena identyfikacja sytuacji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin