LEGENDA O SWIETYM ALEKSYM.pdf
(
64 KB
)
Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
„LEGENDA O ŚWIETYM ALEKSYM”
„Legenda o świętym Aleksym” – wzór nie tylko religijny
„Legenda o świętym Aleksym”
•
należy do wyjątkowych w kulturze średniowiecznej Europy ze względu na swe azjatyckie pochodzenie
•
uformowała się w Syrii (V–VI wiek), dokąd trafiła prawdopodobnie z Indii
•
poprzez Bizancjum znalazła się w Europie
•
od X wieku opowieść o Aleksym krążyła po Francji i Italii, docierając nawet do Serbii i Bułgarii
•
polska wersja pochodzi z roku 1454 i znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie
✔
w kopii polskiej brak opisu rozpaczy rodziny Aleksego oraz jego pogrzebu
•
treść „Legendy...” zawiera tzw. wątek wędrowny
•
popularność zawdzięcza ona specyficznym elementom biografii świętego, którego kult rozprzestrzeniał się w Euro-
pie
✔
w biografii splatają się zdarzenia:
✗
symboliczne
✗
realistyczne
✗
prawdopodobne
✗
cudowne
kompozycja „Legendy...”
•
prolog
✔
odautorskie wprowadzenie w genezę opisu żywota Aleksego
✔
prośba o wyrozumiałość i pomoc
✔
narodziny przyszłego świętego
•
dzieje
✔
dzieciństwo, młodość, w których pojawiają się elementy zwiastujące przyszłą sławę, cnotę i wielkość
✔
zawarcie związku małżeńskiego połączonego ze ślubem czystości
✔
decyzja opuszczenia domu (motyw ucieczki)
✔
opis cudów czynionych przez bohatera za życia
✔
informacje o prześladowaniach, umartwianiu się
✔
śmierć przyszłego świętego
✗
narastanie atmosfery niezwykłości
✗
pierwsze cuda
•
często uzupełnia się biografię o:
✔
opis pogrzebu
✔
powstanie kultu relikwii zmarłego
biografia św. Aleksego
•
rodzice przyszłego świętego
✔
byli bogatymi obywatelami Rzymu
✗
posiadali własne wojsko, bogactwo i liczny dwór
✔
ojciec
Eufamian
oraz matka
Aglias
żyli w pobożności
✔
pomagali biednym, chorym, pielgrzymom
✔
cieszyli się ogromnym szacunkiem wśród mieszkańców Rzymu
✔
należeli do starszych i bezdzietnych małżeństw
✗
po wielu modlitwach oraz prośbach do Boga narodził im się syn
➢
nadali mu imię – Aleksy
•
lata młodości syna nie są opisane – wspomina się jedynie o jego szczególnej religijności
•
w 24. roku życia – po rozmowie z ojcem – Aleksy zawarł małżeństwo z
królową Famijaną
✔
zaraz po ślubie młody małżonek opuścił Famijanę, zostawił jej pierścień zaręczynowy, twierdząc, że pragnie służyć
Bogu
✗
Famijaną zaakceptowała decyzję męża
•
Aleksy zabrał z sobą bogactwa rodowe i wyruszył w pieszą wędrówkę
✔
postanowił zachować czystość i pomagać ludziom biednym
✗
bogactwa rozdał potrzebującym
✔
prowadził życie nędzarza
✗
żebrał pod kościołem
1 z 2
„LEGENDA O ŚWIETYM ALEKSYM”
✔
nie ujawniał swego prawdziwego imienia oraz pochodzenia
•
pewnego razu z obrazu zeszła Matka Boska, nakazując klucznikowi otwarcie drzwi do kościoła
✔
w ten sposób Aleksy został wpuszczony do środka świątyni
✔
cud powtarzał się wielokrotnie
✔
narastał kult tego ubogiego człowieka, za którego sprawą działy się cuda
•
Eufamian poszukiwał syna
✔
słudzy ojca dali Aleksemu jałmużnę, nie rozpoznając go
•
Aleksy opuścił dotychczasowe miejsce schronienia
✔
drogą morską – po wielu kłopotach – dotarł do Rzymu
✔
16 lat żył w domu rodziców nie rozpoznany przez nikogo
✗
doznawał poniżenia (wylewano na niego pomyje)
➢
wszystko to czynił dla chwały Boga
•
wiedząc, że nadchodzi kres jego życia – napisał list
✔
umieścił w nim informacje o sobie i swej przeszłości
✔
Aleksy umarł, trzymając w ręku kartkę ze swą autobiografią
✗
w chwili jego śmierci zaczęły bić dzwony rzymskich kościołów
•
mieszkańcy szukali ciała świętego
✔
Aleksy odnaleziony został pod schodami rodzinnego domu dzięki wskazaniom dziecka
✗
do miejsca zgonu udała się procesja pod przewodnictwem kardynałów i cesarza
✗
od ciała Aleksego rozchodził się zapach, który uzdrawiał chorych
•
wierna Famijaną wyjęła z zaciśniętej dłoni list
✔
została ujawniona prawdziwa historia Aleksego
święty Aleksy ideałem średniowiecznego ascety
•
cechy
✔
głęboka wiara w Boga
✔
czynem potwierdza wybory życiowe wynikające z realizacji wskazań „Ewangelii”
✔
ubóstwo drogą do świętości
✔
heroizm życia
✔
anonimowa służba Bogu i ludziom
✔
walka z własnymi namiętnościami
✔
wyrzeczenie się dóbr materialnych
✔
rezygnacja z przywilejów urodzenia
✔
szukanie poniżenia
✔
umartwianie własnego ciała
✔
trwanie w czystości ciała i ducha
✔
wybór życia samotnego
✔
pomoc biednym
✔
znoszenie upokorzeń doznawanych od innych, nawet bliskich
Utrwal terminy
asceza
– sposób życia, polegający na świadomej rezygnacji z doczesnych wartości materialnych; ideałem jest trwanie
w ubóstwie, umartwianie ciała
hagiografia
– żywotopisarstwo świętych, ukazanie dziejów bohaterów religijnych; kreowanie wzorów osobowych
legenda
– średniowieczny wytwór kultury religijnej oznaczający pierwotnie „rzecz do czytania” o wzniosłej treści;
współczesne znaczenie słowa daleko odbiega od pierwotnego
pareneza
– upowszechnienie wzoru osobowego do naśladowania, dużą rolę odgrywa heroizm bohatera; gatunek dy-
daktycznej wypowiedzi
W literaturze i sztukach pięknych
•
Stanisław Grochowiak, „Święty Szymon Słupnik” (wiersz)
•
Kazimiera Iłłakowiczówna, „Opowieść małżonki świętego Aleksego” (wiersz)
•
„Pieśń”, modlitwa o św. Aleksym z XVI wieku [w:] „Polskie wierszowane legendy średniowieczne”
•
Jakub de Voragine, „Złota legenda”, ok. 1270 r. (żywoty świętych)
2 z 2
Plik z chomika:
www.maturazpolskiego.pl
Inne pliki z tego folderu:
PIESN O ROLANDZIE.pdf
(64 KB)
LEGENDA O SWIETYM ALEKSYM.pdf
(64 KB)
KULTURA I SZTUKA SREDNIOWIECZA.pdf
(87 KB)
FILOZOFIA.pdf
(75 KB)
BOSKA KOMEDIA DANTEGO.pdf
(77 KB)
Inne foldery tego chomika:
01 Antyk
03 Renesans
04 Barok
05 Oświecenie
06 Romantyzm
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin