Barok.pdf
(
97 KB
)
Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
BAROK
NAZWA
– Nazwa epoki pochodzi prawdopodobnie od portugalskiego słowa
barocco
, które
w języku jubilerów oznaczało rzadką perłę o nieregularnym kształcie lub w ogóle jakiś
niezwyczajny, dziwaczny wytwór sztuki. Nadano ją dopiero pod koniec XIX w. na określe-
nie tej dziwnej i oryginalnej epoki. Barok w Europie datuje się od końca XVI w. do połowy
wieku XVIII, w Polsce epoka ta obejmuje okres od ostatniego dwudziestolecia XVI do po-
czątku XVIII wieku.
HISTORIA
- Barok jako epoka historyczno-literacka obejmuje zasadniczo wiek XVII, choć
korzeniami sięga końca XVI wieku i w niektórych krajach trwa jeszcze w pierwszej poło-
wie XVIII w. W Polsce barok rozpoczyna się w końcowym okresie lat osiemdziesiątych
kryzysem renesansowych ideałów humanistycznych widocznym w twórczości
Mikołaja
Sępa-Szarzyńskiego
,
nazywanego poetą przełomu epok. Zmierzch baroku to czasy saskie
(lata 1697 – 1763), jego rozkwit zaś przypada na cały wiek XVII, jeden z najbardziej nie-
spokojnych w dziejach Rzeczypospolitej. Miały wtedy miejsce takie wydarzenia, jak po-
wstanie Chmielnickiego (1648), “potop” szwedzki (1655), wojna z Moskwą, wojna z Tur-
cją, czy odsiecz Wiednia (1683). Czasy Jana Kazimierza były bardzo niespokojne, z kolei
czasy saskie (rządy Augusta II Mocnego i Augusta III) to epoka kryzysu.
Zasadniczym zjawiskiem społecznym, które wpłynęło na kształtowanie się sztuki baroko-
wej, była
kontrreformacja
,
czyli walka prowadzona przez Kościół katolicki z postępami re-
formacji. W Europie kontrreformację zapoczątkował
sobór trydencki
(1545 - 1563), na
którym opracowano program reform wewnętrznych Kościoła rzymskokatolickiego, a jed-
nocześnie określono założenia walki z różnowiercami. Zakonem, który miał przewodzić
kontrreformacji, byli, istniejący w Polsce już od 1564 roku, jezuici. Ze względu na ścisłe
podporządkowanie jezuitów papieżowi i nadrzędnym celom kontrreformacji, działalność
tego zakonu pod wieloma względami okazywała się nietolerancyjna lub nawet wroga w
stosunku do innowierców. Jezuici działali w dwojaki sposób: poprzez przymus (inkwizy-
cja, indeksy ksiąg zakazanych) oraz poprzez przyciąganie wiernych do Kościoła katolic-
kiego (temu drugiemu celowi służyć miało bogactwo sztuki sakralnej i kształtowanie się
nowego typu religijności, nawiązanie do
średniowiecza
,
jako wielkiej epoki wzorów chrze-
ścijańskich). Szczególnie ważny, ze względu na wpływ na rozwój kultury, był tzw.
indeks
ksiąg zakazanych
. Cenzurowanie ksiąg było potężną bronią. Na indeksie znalazły się
różnorakie dzieła, a wśród nich np.
O obrotach ciał niebieskich
Mikołaja Kopernika. Czuj-
ność Kościoła wyrażała się również w rewidowaniu księgarń i drukarni, w niszczeniu za-
kazanych pism, zwłaszcza heretyckich i antykościelnych. W Polsce na czele kontrrefor-
macji stanął król Zygmunt III Waza. W roku 1658 sejm podjął uchwałę dającą arianom
trzy lata na przejście na katolicyzm. Po upływie tego okresu zmuszono arian do opusz-
czenia Rzeczypospolitej, skonfiskowano ich dobytek, przejęto również ich księgozbiory. W
roku 1717 zaatakowano pozostałe odłamy protestanckie, sejm zakazał innowiercom od-
prawiania publicznych nabożeństw i budowania zborów.
Sarmatyzm
to ideologia szlachty polskiej końca XVII w., która wywodzi się z przekona-
nia, że szlachta polska jest spadkobierczynią tradycji i cech osobowych ludów starożyt-
nych zamieszkujących niegdyś tereny południowo-wschodniej Europy. Przypisywano im
takie cechy jak: męstwo, waleczność, odwaga, patriotyzm, mądrość, wierność religii, po-
tęga i bogactwo. Te właśnie cechy przypisywała sobie polska szlachta, powołując się na
swe rzekomo sarmackie pochodzenie. Słowo “sarmata” było wówczas pojęciem pozytyw-
nym i wiązało się ze szczególną godnością. Szlachta polska stanowiła grupę zamkniętą,
ściśle związaną przez wspólne przywileje, ustaliły się w niej pewne stereotypy zachowań,
rozumowania i stosunku do świata. Typowy szlachcic-sarmata chwalił się patriotyzmem,
przywiązaniem do ziemi, z ogromną niechęcią odnosił się do cudzoziemców, negował
zmiany krzycząc na sejmach:
veto
!, bronił wolności szlacheckiej i ustroju gwarantującego
mu zachowanie przywilejów. Z czasem “sarmatyzm” stał się określeniem nacechowanym
ujemnie, oznaczającym całokształt siedemnastowiecznych obyczajów i kultury szlachec-
1 z 4
BAROK
kiej, utożsamianych z megalomanią, samowolą, zacofaniem intelektualnym, dewocją i
tradycjonalizmem.
Rozwijająca się
kontrreformacja
i
sarmatyzm
nie były jedynymi ważnymi zjawiskami spo-
łecznymi w siedemnastowiecznej Rzeczypospolitej. Potęga ówczesnej Polski (drugiego co
do wielkości państwa Europy) nie równoważyła panujących w niej konfliktów narodowo-
ściowych i społecznych. W wielonarodowościowej Rzeczypospolitej Polacy stanowili zaled-
wie ok. 40 % ludności, a liczba obywateli obcej narodowości (gł. Turków i Tatarów) zwięk-
szała się wraz z włączaniem do jej obszarów nowych ziem wschodnich. Ze względu na
niemal bezpośrednie sąsiedztwo z ich państwami, określano Polskę mianem “przedmurza
chrześcijaństwa”. Do głosu dochodziły powiększające się różnice społeczne i majątkowe
pomiędzy stanem szlacheckim i coraz bardziej wyzyskiwanym stanem chłopskim. Różni-
ce majątkowe istniały również wewnątrz stanu szlacheckiego. Obejmował on tak skrajnie
różne grupy majątkowe, jak magnaterię, szlachtę zagrodową i bezrolną. Jednak mimo
dbałości o spójność i odrębność tego stanu, często dochodziło w nim do różnych konflik-
tów, nie tylko na tle majątkowym, ale i politycznym. Ponadto dostrzec można było przy-
padki nobilitacji ludzi nie wywodzących się z tego stanu. Wszystko to prowadziło do na-
pięć społecznych, które umiejętnie wykorzystywała i podsycała magnateria, narzucając
Rzeczypospolitej swoją politykę wewnętrzną.
Okres polskiego baroku zamykają tzw.
czasy saskie
, określane inaczej jako “noc saska”
(nazwa pochodzi od panowania władców z saskiej dynastii Wettynów). Była to epoka kry-
zysu i zamierania dawnych wzorów ideowych oraz artystycznych. W tym czasie zaczęły
się pojawiać nowe tendencje w sztuce
(
rokoko
)
, a także dążność do odbudowy instytucjo-
nalnej i duchowej kraju.
FILOZOFIA
– Człowiek epoki baroku stał pomiędzy dwiema przeciwnymi wartościami:
radością a marnością życia, co uniemożliwiało określenie swojej pozycji w świecie i powo-
dowało rozdarcie wewnętrzne. Rozpadł się renesansowy ład i harmonia, ludzie zaczęli do-
strzegać ulotność życia i dramatyczność codzienności polegającą na zachwianiu dotych-
czasowych autorytetów. Człowiek epoki baroku chciał cieszyć się życiem, ale zdawał so-
bie sprawę z tego, że życie na ziemi jest momentem przejściowym w stosunku do wszech-
świata i wieczności. Stąd tematyka sztuki barokowej: przemijanie, marność, śmierć, za-
duma nad sensem życia. Filozofia baroku czyni sobie podmiotem człowieka zagubionego
w rzeczywistości, która staje się dla niego obca, niezrozumiała i zaskakująca swoją złożo-
nością, a przede wszystkim nieskończonością. Człowiek pozostawiony sobie samemu (nie
odczuwa już tak jak w renesansie opieki Boga nad sobą) zmuszony jest do refleksji nad
własną istotą.
Blaise Pascal
głosił samodzielność rozumu, ale ważne miejsce w procesie poznania przy-
pisywał także “porządkowi serca” – uczuciu i wierze. Pascal twierdził, że człowiek w swo-
im poznaniu jest ograniczony z tej racji, iż stanowi tylko znikomy punkt w ogromie
wszechświata i niepojętej wieczności, jednak podkreślał godność człowieka i jego zdol-
ność myślenia, określając go mianem “myślącej trzciny”, dla której wygodniej i bezpiecz-
niej jest wierzyć w istnienie i moc Boga.
Przedstawicielami filozofii barokowej byli także
Spinoza
i
Leibniz
.
Łączyło ich przekona-
nie, że życie posiada niewątpliwe wartości, których nie należy lekceważyć, ale mimo to
doczesność skłania do pesymizmu.
LITERATURA
– W literaturze baroku wyróżnia się trzy fazy:
wczesny barok
- trwa od lat
osiemdziesiątych XVI wieku po lata dwudzieste wieku XVII; dochodzi w niej do głosu mię-
dzy innymi twórczość mistyczno-metafizyczna (
Mikołaj Sęp-Szarzyński
)
nawiązująca do
średniowiecznej filozofii i starotestamentowych wizji Boga, świata i człowieka;
barok doj-
rzały
- przypada na środkowe lata wieku XVII (do lat siedemdziesiątych). W dojrzałym
baroku rozwija się twórczość między innymi
Jana Andrzeja Morsztyna
- mistrza paradok-
su i konceptu;
późny barok
przypada na czas kryzysu kultury i piśmiennictwa. Najwy-
2 z 4
BAROK
bitniejsi twórcy późnego baroku (
Wacław Potocki
,
Wespazjan Kochowski,
Jan Chryzo-
stom Pasek
)
związani byli z ideologią
sarmacką
.
“Pamiętniki” Paska, stały się dokumen-
tem mentalności polskiego szlachcica-sarmaty, natomiast Potocki i Kochowski podjęli
zdecydowaną krytykę wielu przejawów życia szlacheckiego, akcentując zwłaszcza znie-
kształcenie przez nią podstawowych zasad ideologii sarmackiej. Krytyce podlegała nie
sama ideologia, ale właśnie odstępstwa od niej.
Polska literatura barokowa rozwijała się w trzech głównych nurtach: 1.
poezja metafi-
zyczna
(Mikołaj Sęp-Szarzyński i
Daniel Naborowski
)
, 2.
barok dworski
(Jan Andrzej
Morsztyn, Daniel Naborowski) i 3.
barok ziemiański
(Wacław Potocki, Jan Chryzostom
Pasek).
Poezja
Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego
była zapowiedzią zmian w literaturze, które przy-
niosły czasy kontrreformacji, zapowiedzią kryzysu renesansowych dążeń do pogodzenia
wartości ziemskich i wiecznych. Sęp-Szarzyński zostawił po sobie tylko jeden tomik zaty-
tułowany “Rytmy albo wiersze polskie”. Zostały one zebrane i wydane dwadzieścia lat po
jego śmierci. Jego poezję znamionuje wielki niepokój, który bierze się z tego, że poeta od-
rzuca renesansową harmonię - koncepcję szczęścia opartą na wartościach ziemskich i
wiecznych. Szczęście człowieka renesansu oparte było na umiarkowanym dobrobycie,
czystym sumieniu, wewnętrznym spokoju. Sęp-Szarzyński mówi: “pokój, szczęśliwość,
ale bojowanie - byt nasz podniebny”. Sens życia ludzkiego kryje się nie w zażywaniu po-
koju, lecz w bojowaniu o dobra nadrzędne, zbawienne. W ten sposób poeta przeciwstawił
humanizmowi renesansowemu Kochanowskiego, głoszącemu wewnętrzny ład i harmonię,
humanizm heroiczny, którego istotą jest nieustanny bój o dobra nadrzędne. Mówią o tym
sonety:
O nietrwałej miłości rzeczy świata tego
,
O wojnie naszej, którą prowadzimy z sza-
tanem, światem i ciałem
.
Barok dworski był zdominowany przez
konceptyzm
(we Włoszech zwany
marinizmem
od
nazwiska poety Giambattisty Marina, w Hiszpanii –
gongoryzmem
od innego poety Luisa
de Gongora) – styl nazwany tak ze względu na częste stosowanie nieprawdopodobnych
pomysłów literackich (konceptów). Marino stworzył tzw. poezję “pięciu zmysłów”, starając
się ukazać rzeczywistość w formie wrażeń wzrokowych, słuchowych, węchowych, smako-
wych, dotykowych. Odrzucał renesansową harmonię między treścią a formą, szczególny
nacisk kładł na tę ostatnią. Lubował się w wymyślnych, nowatorskich metaforach, za-
skakujących konceptach, nie przestrzegał klasycznych reguł poetyckich, odwoływał się
przede wszystkim do fantazji i natchnienia poety, wprowadzał obfitość środków arty-
stycznych mających na celu wzbogacanie artystycznej formy utworu, swobodnie podcho-
dził do reguł gramatycznych, lubował się w skomplikowanej składni, przestawnym szy-
ku, wykorzystywał
makaronizmy
(obce zwroty i wyrazy wplatane do wypowiedzi w języku
ojczystym), swobodnie używał wyrazów przestarzałych, wulgaryzmów i dialektyzmów przy
jednoczesnym dbaniu o piękno języka. Barok kwiecisty obfitował w różnorodne środki
stylistyczne: wymyślne
metafory
(cały wiersz może być jedną metaforą, np.:
Do trupa
),
pa-
radoksy
(coś sprzecznego z przyjętym mniemaniem, zwyczajem),
hiperbole
(wyolbrzymia-
nie np. cierpień miłosnych),
alegorie
(fortuna pokazywana jako piękna kobieta, która daje
szczęście),
personifikacje
(miłość jako osoba do której zwraca się autor). Poezja
Morszty-
na
jest najlepszym przykładem
dworskiej poezji barokowej
, która miała zaskakiwać od-
biorcę, dowodzić mistrzostwa autora, bawić i uatrakcyjniać uczty oraz rozmaite dworskie
spotkania. Morsztyn doskonale operował językiem, w swoich dziełach zwracał uwagę na
uczucia, nie na intelekt. W jego wierszach więcej jest zmysłowości niż racjonalizmu. So-
nety
Do trupa
i
Cuda miłości
są niezwykle wyrafinowane pod względem formy, oparte na
konceptach
i paradoksach, bogate w środki stylistyczne i traktują o miłości, którą poeta
uważał za fenomen ziemskiego szczęścia.
Daniel Naborowski
był kontynuatorem tradycji renesansowej, którą na swój sposób sty-
listycznie zmodyfikował. Bliski był mu Kochanowski, a przez niego także Horacy i antyk z
3 z 4
BAROK
filozofią stoicką. Świat widziany oczami poety jawi się jako targowisko próżności i namięt-
ności, na które trzeba spojrzeć z dystansu. Naborowski często snuje refleksje o przemija-
niu życia, które jest nietrwałe i przeznaczeniu, które nad nami ciąży. Pojęcie
marności
(motyw
vanitas
)
pojawia się w jego wierszach bardzo często i wyraża fascynację przemija-
niem, czasem, nicością i śmiercią (
Marność
,
Krótkość
żywota
). Poezja Naborowskiego, po-
dobnie jak Morsztyna, jest kunsztowna, wyrafinowana, oparta na
konceptach
i poetyc-
kich niespodziankach.
Nurt
ziemiański
(sarmacko-szlachecki) charakterystyczny był dla szlacheckich dworów
ziemiańskich, odległych od miast tętniących własnym życiem, kultywujących własne tra-
dycje. Literatura tego nurtu przykładała ogromną wagę do rodzimych tradycji, wręcz two-
rzyła własną szlachecką ideologię
(
sarmatyzm
)
i swój polski rodowód uznawała za naj-
ważniejszy. Przedstawicielami tego nurtu są
Jan Chryzostom Pasek
i Wacław Potocki.
Pamiętniki
Paska zostały spisane najprawdopodobniej w latach 1690-95 i są najwybit-
niejszym zabytkiem pamiętnikarstwa staropolskiego. Obejmują wojenne losy autora
(1656-1666) oraz ukazują go jako gospodarza i obywatela (1667-1668). Ze względu na za-
wartość i zasięg tematyczny są ważnym źródłem historycznym, a także dokumentem
mentalności przeciętnego polskiego szlachcica. Pasek posługiwał się językiem barwnym i
plastycznym, bogatym w potocyzmy, makaronizmy, przenośnie i kwieciste porównania.
Wacław Potocki
był również szlachcicem-ziemianinem. Jego najważniejsze dzieło to
Woj-
na chocimska
- poemat rycerski, jedna z pierwszych polskich epopei, napisana na pod-
stawie pamiętników Jakuba Sobieskiego, ojca Jana. Utwór powstał około roku 1670,
ukazuje obronę Chocimia pod wodzą Chodkiewicza (1621 r.). Z niezwykłym realizmem
autor nakreślił sceny batalistyczne. Podkreślił rycerskość dawnych Sarmatów, a skryty-
kował obecnych. Poza tym opublikował zbiory: “Moralia” (1688–1696) i “Ogród fraszek”
(1695). Najbardziej znane utwory to:
Nierządem Polska stoi
(o tym, że w Polsce przywią-
zuje się wiele wagi do konstruowania przepisów, praw i przywilejów, których jednak nikt
nie respektuje),
Pospolite ruszenie
(w którym autor ukazuje negatywne nastawienie
szlachty do pospolitego ruszenia; jest ona bezkarna, “warcholna”, zanikł w niej duch ry-
cerski),
Kto mocniejszy ten lepszy
(wiersz ten krytykuje nietolerancję wobec innowierców),
Zbytki polskie
(krytykuje wystawny styl życia jako element obyczajowości sarmackiej oraz
apeluje o zachowanie skromności i umiaru). Język Potockiego wzorowany jest na mowie
potocznej, autor nie posługuje się biegle gatunkami literackimi. Twórczość Potockiego
jest regresem literatury barokowej.
Gatunki charakterystyczne dla epoki baroku to:
sonet
(uprawiany w różnych okresach li-
teratury, uważany za formę szczególnie trudną, pojmowany jako popis i sprawdzian
kunsztu poetyckiego),
pamiętnik
(gatunek literatury pięknej wzorowany na gatunku pi-
śmiennictwa użytkowego),
list
(wytwór sztuki epistolarnej, czyli sztuki pisania listów).
“Listy do Marysieńki” Jana III Sobieskiego zachwycają kunsztowną formą, wymyślnymi
epitetami, jakimi obdarza adresatkę i przenośniami, jakie znajduje dla wyrażenia swoich
uczuć.
BAROK A INNE EPOKI
– Epoka baroku była okresem dość dziwnym i ponurym, zwłasz-
cza w porównaniu z harmonijnymi i “klasycznymi” okresami
renesansu
czy
oświecenia
.
Z
tego też względu badacze zarzucają barokowi barbarzyństwo i wypaczanie idealnych ka-
nonów sztuki, określają ten okres mianem “epoki upadku”, “zepsucia smaku” i “zdzicze-
nia stylu”, ale jednocześnie dostrzegają jej piękno i pozytywne wartości. Barok przeciw-
stawił się
renesansowej
radości życia, pogańskiemu umiłowaniu ciała, a zwrócił się w
stronę
średniowiecznej
religijności, dualizmu i zainteresowania śmiercią.
4 z 4
Plik z chomika:
www.maturazpolskiego.pl
Inne pliki z tego folderu:
TEATR ELBIETANSKI I SZEKSPIROWSKI.pdf
(60 KB)
SWIETOSZEK.pdf
(78 KB)
POTOCKI.pdf
(70 KB)
Morsztyn.pdf
(97 KB)
BAROKOWA LITERATURA ANGIELSKA.pdf
(69 KB)
Inne foldery tego chomika:
01 Antyk
02 Średniowiecze
03 Renesans
05 Oświecenie
06 Romantyzm
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin