Pozytywizm.pdf
(
96 KB
)
Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
POZYTYWIZM
POZYTYWIZM
NAZWA -
Nazwa
pozytywizm
odnosi się do zjawisk obserwowanych w całej
kulturze europejskiej w drugiej połowie XIX wieku. Umowne daty pozytywizmu
w Polsce to 1863 - początek i 1890 - koniec epoki. Oprócz nazwy
pozytywizm
,
określającej światopogląd i styl kultury, używano także nazwy głównego wów-
czas prądu literackiego -
realizmu
.
HISTORIA -
Umowna data początku pozytywizmu to rok upadku powstania
styczniowego (1863), wydarzenia, które odebrało nadzieję na odzyskanie nie-
podległości. Polska pod zaborami, podzielona i pokonana, czekała na nową
formę walki z zaborcą, bowiem zbrojna walka o niepodległość stała się prak-
tycznie niemożliwa. Od kolejnej epoki -
Młodej Polski
- nie oddziela pozytywi-
zmu żadne wydarzenie historyczne. Z tego powodu za koniec epoki uznaje się
ostatnie lata XIX wieku - czas, w którym pojawiają się już pierwsze tomiki po-
ezji polskich modernistów i zmiany w światopoglądzie artystycznym, jednak
powstają także dzieła najwybitniejszych twórców pozytywistycznych. Najczę-
ściej podawany jest rok 1890, bowiem w roku następnym ukazały się w pełni
już
modernistyczne
tomiki Miriama i Kazimierza Przerwy-Tetmajera.
Program pozytywizmu był ściśle związany z sytuacją polityczną Polski. Prze-
ciwstawiał się on romantycznym zrywom, głównym celem działań miało być
ocalenie naszej tożsamości narodowej nawet za cenę podporządkowania się za-
borcom, co powodowało czasem nawet oskarżanie pozytywistów o zdradę wo-
bec narodu polskiego.
Lansowane w pozytywizmie hasła mają związek z sytuacją polityczną i społecz-
ną Europy, gdzie w przeszłość odszedł system feudalny, mieszczaństwo sięga
coraz częściej po władzę, a rewolucja przemysłowa powoduje masowe migra-
cje, powstawanie wielkich aglomeracji miejskich. Prężnie rozwija się przemysł,
powodując nie tylko powstanie nowych zawodów, ale też potrzebę wykwalifiko-
wanych pracowników obsługujących coraz to bardziej skomplikowane maszy-
ny, co ma wpływ na zmiany w oświacie. Tryb życia ludzi przekształca się z
wiejskiego w miejski, zmienia się także wygląd miast - pojawiają się tramwaje
(początkowo konne, później elektryczne), ulice są szersze i dobrze oświetlone,
wzrasta tempo życia, upowszechnia się telegraf i telefon, ludzie podróżują i
przesyłają towary koleją, co wpływa na zmianę postrzegania odległości - prze-
strzeni i czasu.
Polska znajdowała się w tym czasie pod zaborami, każda z jej trzech części
rozwijała się w inny sposób. W Galicji, pod
zaborem austriackim
, panowała
znaczna swoboda, istniały dwa polskie uniwersytety, rozwijały się instytucje
kulturalne, natomiast region był bardzo zacofany ekonomicznie i społecznie.
Pod
zaborem
pruskim
, pod wpływem zabiegów germanizacyjnych, działalność
kulturalna była raczej słaba, systematycznie ograniczano także inicjatywy
oświatowe i społeczne. Najgorsza sytuacja panowała jednak pod
zaborem ro-
syjskim
, gdzie działania rusyfikacyjne (m. in. wprowadzenie rosyjskiego jako
języka urzędowego) były wyjątkowo nasilone, a popowstaniowe represje długo-
trwałe (bardzo ostra cenzura, stan wojenny trwający do 1914 r.)
1 z 4
POZYTYWIZM
FILOZOFIA -
spuścizną po poprzedniej epoce -
romantyzmie
- był
spirytu-
alizm
,
który uznawał wyższość czynnika duchowego nad intelektualnym, ocze-
kiwał od ludzi ofiary z życia, odrzucał jakąkolwiek ugodę z zaborcą i oczekiwał
rychłego wyzwolenia Polski przez wznowienie zbrojnej walki o niepodległość.
Innym prądem był
tradycjonalizm
- ideologia postulująca ciągłość tradycji i in-
stytucji społecznych, która lansowała hasło
"pracy organicznej”
,
czyli wysiłków
pomnażających zasoby gospodarcze i podnoszących poziom wykształcenia na-
rodu.
Dominującym w epoce był
pozytywizm
- prąd oparty na
scjentyzmie
(zaufaniu
do nauki jako źródła obiektywnej wiedzy o człowieku i świecie), umiarkowa-
nym
agnostycyzmie
(nie można poznać samej istoty rzeczy, jedynie zjawiska
dostępne zmysłom),
monizmie przyrodniczym
(historia narodów jest odmianą
procesu przyrodniczego),
utylitaryzmie
(promującym użyteczność zachowań i
wartościującym ludzi i zjawiska właśnie według pożytków, które przynoszą
społeczeństwu) i
praktycyzmie
(pod tym terminem rozumiano stawianie celów
osiągalnych i dobór skutecznych środków). Sam termin “pozytywny” zaczerp-
nięty został z prac francuskiego filozofa Augusta
Comte’a
,
gdzie znaczył tyle,
co realny, użyteczny, pewny i ścisły, a także względny (nieabsolutny). W Anglii
głównymi przedstawicielami tego nurtu byli John Stuart
Mill
i Herbert
Spen-
cer
.
Oprócz “pracy organicznej” pozytywiści lansowali hasło
“pracy u podstaw”
,
skierowane przede wszystkim do wyższych warstw społecznych jako do ludzi
odpowiedzialnych za warstwy niższe, mające się nimi opiekować, wyprowadzać
z ciemnoty i zacofania, kształcić, zapewnić dostęp do oświaty - szkół, bibliotek,
a także wyplenić złe nawyki, szczególnie higieniczne. Takie działania miały do-
prowadzić do zmiany świadomości społecznej, a także przybliżenie Polski,
przez wykorzystywanie zdobyczy nowoczesnej nauki, do najbardziej rozwinię-
tych krajów Europy.
LITERATURA
- W pozytywizmie znacznie wzrosła rola
prasy
jako środka ma-
sowej komunikacji, w którym upowszechniano i popularyzowano zdobycze cy-
wilizacji. Starano się także propagować hasła pozytywistyczne, przeciwstawia-
no się “starym”, czyli romantykom, a także wychowywano czytelników do “pra-
cy organicznej” i “pracy u podstaw”. Redaktorami byli m. in. Prus, Sienkiewicz
i Konopnicka. Do najpopularniejszych gatunków publicystycznych należały:
felieton
wraz z odmianą -
kroniką
(np.
Kroniki
Prusa),
reportaż
(szczególnie
tzw. list z podróży, np.
Listy z podróży do Ameryki
Sienkiewicza) oraz wiele od-
mian
eseistyki
.
Podstawowym gatunkiem literackim pozytywizmu stała się
powieść
- forma
spokrewniona z pamiętnikiem, listem, esejem, tekstami popularnonaukowymi,
co sugerowało, że rzeczywistość w niej przedstawiona jest bliska rzeczywistości
zewnętrznej. Ponadto przez schematy fabularne powieść była łatwa w odbio-
rze, tym samym nadawała się do popularyzacji nowych, pozytywistycznych
treści, szczególnie wśród czytelników, którzy nie byli w stanie przyswoić sobie
tych treści przez lekturę prac naukowych.
2 z 4
POZYTYWIZM
,
od nazwiska któ-
rego dziewiętnastowieczna powieść nazywana jest często powieścią balzakow-
ską. Inni wybitni powieściopisarze europejscy to
Stendhal
,
Charles Dickens
,
Iwan Turgieniew
,
Antoni Czechow
i
Lew Tołstoj
.
Wprost z założeń pozytywizmu o nadrzędnej roli poznawczej obserwacji i eks-
perymentu wyprowadzono również inną metodę twórczą, związaną z
naturali-
zmem
.
Pozytywiści twierdzili, że człowiek jest cząstką przyrody, społeczeństwo
zaś przyjmuje zasady obowiązujące w świecie biologii, takie jak walka o byt,
dobór naturalny, czy też teoria dziedziczenia. Była to pesymistyczna wizja
świata patologicznego, którym rządzą popędy i instynkty, walka i przemoc. W
literaturze pokazywano więc głównie brzydotę życia - chorobę, patologie, pro-
cesy fizjologiczne; opis dominuje, autorzy nie komentują pokazywanych zja-
wisk. Wybitni twórcy naturalistyczni to przede wszystkim
Emil Zola
,
następnie
Guy de Maupassant
i
Joris-Karl Huysmans
. Elementy tego nurtu można także
odnaleźć w powieści
Pani Bovary
Gustawa Flauberta
,
a w Polsce w twórczości
Dygasińskiego (
Beldonek, Gody życia
).
Te same założenia miały krótsze utwory prozatorskie -
opowiadania
i
nowele
,
które w epoce pozytywizmu osiągnęły szczyt rozwoju. Początkowo
tendencyjne
,
z przewagą celów dydaktycznych nad poznawczymi, na przełomie lat siedem-
dziesiątych i osiemdziesiątych XIX wieku stały się precyzyjnie skomponowany-
mi miniaturami. Ich kompozycja, styl, kreacja bohaterów, czas i przestrzeń
były starannie kształtowane. Nowelę pozytywistyczną cechuje różnorodność
tematów, form, odmian i technik. Podobnie, jak w przypadku dziennikarstwa,
autorzy nastawieni byli na aktualność i interwencyjność dzieł (jest to postulat,
by utwory nakłoniły czytelników do zmiany opisywanej rzeczywistości). Najczę-
ściej bohaterem nowel był człowiek z ludu lub wielkomiejskiego plebsu, czło-
wiek krzywdzony, często najbardziej bezbronny, czyli dziecko. Poruszany jest
także temat asymilacji Żydów, zgodnie z pozytywistycznym postulatem tole-
rancji. Twórcy nie mogli również pominąć problematyki patriotycznej, pomimo
cenzury, zabraniającej poruszania tematu spraw narodowych. Autorzy posłu-
giwali się głównie omówieniami, aluzjami, metaforą i przemilczeniem, licząc na
domyślność czytelników. Nowele pisali m. in. Henryk Sienkiewicz
(
Szkice wę-
glem
,
Latarnik, Sachem
), Bolesław Prus
(
Kamizelka
,
Katarynka, Omyłka
), Eliza
Orzeszkowa (
Tadeusz,
Gloria victis
), a także Maria Konopnicka (
Banasiowa,
Mendel Gdański
)
.
Z potrzeby “krzepienia serc” wyrósł inny gatunek -
powieść historyczna
.
Po-
lacy, żyjąc pod zaborami, potrzebowali mitu kompensacyjnego, czyli przywoła-
nia w literaturze dawnej świetności Polski, momentów ważnych dla naszego
kraju - chwil trudnych i przełomowych, ale w ostatecznym rozrachunku uka-
zujących siłę i potęgę Rzeczpospolitej. Najwybitniejszym twórcą powieści histo-
rycznych jest
Henryk Sienkiewicz
(
Quo vadis
oraz
Trylogia
-
Potop, Ogniem i
mieczem, Pan Wołodyjowski
) i
Bolesław Prus
(
Faraon
). Na drugim biegunie
é
Balzac
3 z 4
Zasadniczą metodą twórczą pozytywistów był
realizm
- próba maksymalnie
wiernego odtworzenia rzeczywistości w literaturze. Za twórcę tego prądu uwa-
żany jest wybitny powieściopisarz francuski,
Honor
POZYTYWIZM
znajduje się pisarstwo zwrócone ku teraźniejszości, co również wyrastało z po-
trzeby “krzepienia serc”. Chodziło w nim głównie o pokazanie nowych ludzi w
nowych, zmienionych warunkach; o uogólnienie i przyrównanie ich losów do
sytuacji całego narodu polskiego, pokazanie pytań i problemów, zagadnień
społecznych. Tu należą m. in.
Lalka
Prusa i
Nad Niemnem
Orzeszkowej. W po-
wieści pojawił się nowy bohater:
człowiek pracy
, który cały swój tryb życia i
sposób oceny świata zewnętrznego podporządkowuje pracy, byciu użytecznym,
wypełnianiu swych codziennych obowiązków (np. Korczyński i Bohatyrowiczo-
wie z
Nad Niemnem
)
. Od pozytywizmu datuje się nowoczesny nurt prozy.
Pozytywizm to przede wszystkim epoka prozy, jednak w okresie tym tworzyli
również poeci,
Adam Asnyk
i
Maria Konopnicka
.
Tworzyli oni głównie
poezję
czerpiącą z liryki romantycznej, jednak wzbogaconą o ideały demokratyzmu,
postępu i ewolucji. Z założeń programowych pozytywizmu wynikała pogarda
dla romantycznej wyobraźni; dążenie do racjonalizmu spowodowało, że poezja
pozytywistyczna przypomina raczej rymowaną prozę. Widać to szczególnie w
tzw. poezji rozrachunkowej (np.
Sen grobów
Asnyka). W liryce Konopnickiej
wyróżnić można także nurt ludowy - wiersze inspirowane
folklorem
, zarówno,
jeśli chodzi o stylizację na ludowość, tematykę utworów, jak i formę zaczerp-
niętą z twórczości folklorystycznej (np. przedstawianie świata postrzeganego z
perspektywy podmiotu lirycznego, którym jest ludowy pieśniarz).
POZYTYWIZM A INNE EPOKI
- pozytywizm najbardziej przypomina
oświece-
nie
,
szczególnie przez prymat rozumu, postrzeganie świata w kategoriach na-
ukowych, a także próbę ustalenia obiektywnych kryteriów opisu rzeczywisto-
ści i rezygnację z istnienia absolutu (co odróżnia ją m. in. od
średniowiecza
)
.
W obu epokach lansowano hasło tolerancji, dokonywał się także gwałtowny
rozwój nauki i techniki i szybko zmieniały się standardy życia. Podobna jest
także służebna rola literatury. Pozytywizm jest przeciwstawiony epoce po-
przedniej,
romantyzmowi
,
gdzie oświeceniowy prymat rozumu został podważo-
ny. W pozytywizmie lansowane jest to, co zwykłe, normalne, realne, nie zaś -
jak to było w poprzedniej epoce - to, co niezwykłe, dziwne i niespotykane. Bo-
haterem pozytywnym jest człowiek pracy, anty-marzyciel, anty-romantyk.
4 z 4
Plik z chomika:
www.maturazpolskiego.pl
Inne pliki z tego folderu:
Zbrodnia i kara.pdf
(209 KB)
POTOP.pdf
(104 KB)
NAD NIEMNEM.pdf
(85 KB)
LALKA.pdf
(81 KB)
KAMIZELKA.pdf
(68 KB)
Inne foldery tego chomika:
01 Antyk
02 Średniowiecze
03 Renesans
04 Barok
05 Oświecenie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin