SZKOLNICTWO ARTYSTYCZNE.PDF

(517 KB) Pobierz
szkolnictwo_art_raport_w.pelna
Raport został opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego jako jeden z Raportów o Stanie Kultury , podsumowuj ą cych
zmiany, jakie dokonały si ę w sektorze kultury w Polsce w ci ą gu ostatnich
dwudziestu lat.
Tre ś ci zawarte w Raportach o Stanie Kultury odzwierciedlaj ą wył ą cznie
pogl ą dy ich autorów.
Raporty o Stanie Kultury obejmuj ą nast ę puj ą ce obszary tematyczne:
Û Raport o stanie i zró Ŝ nicowaniach kultury miejskiej;
Û Raport o finansowaniu i zarz ą dzaniu instytucjami kultury;
Û Raport o systemie ochrony dziedzictwa kulturowego;
Û Raport o muzeach;
Û Raport o wzornictwie;
Û Raport o rynku dzieł sztuki;
Û Raport o ksi ąŜ ce;
Û Raport o teatrze;
Û Raport o ta ń cu współczesnym;
Û Raport o kinematografii;
Û Raport o szkolnictwie artystycznym;
Û Raport o edukacji kulturalnej;
Û Raport o digitalizacji dóbr kultury;
Û Raport o mediach audiowizualnych;
Û Raport o promocji Polski przez kultur ę .
157080944.002.png
Raport o stanie kultury
w obszarze szkolnictwa artystycznego
Krzysztof Pawłowski wraz z zespołem
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako
jeden z Raportów o Stanie Kultury.
157080944.003.png
Spis tre ś ci
1. Opis instytucjonalny szkolnictwa artystycznego w Polsce
1.1. System o ś wiaty w obszarze szkolnictwa artystycznego I i II stopnia
oraz w szkołach policealnych
1.2. Szkoły artystyczne – dane liczbowe
1.2.1. Publiczne szkoły artystyczne w podziale na profile
1.2.2. Terytorialny układ szkół w Polsce
1.2.3. Absolwenci szkół artystycznych stopnia podstawowego i
ś redniego
1.3. Wy Ŝ sze szkolnictwo artystyczne
1.4. Uwarunkowania prawne funkcjonowania szkolnictwa artystycznego
w Polsce
1.4.1. Szkolnictwo artystyczne stopnia podstawowego i ś redniego
1.4.2. Szkolnictwo wy Ŝ sze
1.4.3. Zmiany projektowane w systemie szkolnictwa wy Ŝ szego przez
obecn ą Minister Nauki i Szkolnictwa Wy Ŝ szego
2. Szkolnictwo artystyczne w praktyce - próba oceny zmian na
artystycznym rynku edukacyjnym
2.1. Zmiany rynkowe w szkolnictwie ni Ŝ szym
2.2. Zmiany rynkowe w szkolnictwie wy Ŝ szym
2.3. Finansowanie szkolnictwa artystycznego z bud Ŝ etu pa ń stwa –
porównanie
2.4. Cało ś ciowa analiza systemu
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako
jeden z Raportów o Stanie Kultury.
1
157080944.004.png
2.4.1. Mocne i słabe strony oraz szanse i zagto Ŝ enia – analiza SWOT
3. Prespektywy rozwoju oraz rekomendacje
4. Problemy fundamentalne i kontrowersyjne do rozstrzygni ę cia
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako
jeden z Raportów o Stanie Kultury.
2
157080944.005.png
1. Opis instytucjonalny szkolnictwa artystycznego w Polsce
Szkolnictwo artystyczne w Polsce to ponad 630 szkół i placówek
artystycznych oraz osiemnaście uczelni, w których kształci się blisko 81 tys. uczniów
i ponad 14 tys. studentów. Nadzorowane jest przez ministra właściwego ds. kultury i
ochrony dziedzictwa narodowego, tworząc system odrębny od kształcenia
ogólnokształcącego nieartystycznego. Kształcenie ogólnokształcące w szkołach
artystycznych oparte jest na programach Ministerstwa Edukacji Narodowej i obejmuje
wszystkie przedmioty przewidziane w programach szkół nieartystycznych. Egzaminy
z przedmiotów ogólnych przeprowadzane są według takich samych zasad jak w
innych typach szkół w kraju. Nadzór pedagogiczny nad wszystkimi publicznymi
i niepublicznymi szkołami artystycznymi w Polsce sprawuje minister właściwy dla
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, dla części szkół publicznych pełni on teŜ
funkcję organu prowadzącego (wobec pozostałych szkół publicznych taką funkcję
pełnią jednostki samorządu terytorialnego). Zadania wynikające z tych funkcji są
realizowane w Departamencie Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej
MKiDN oraz w Centrum Edukacji Artystycznej.
1.1. System o ś wiaty w obszarze szkolnictwa artystycznego I i II stopnia oraz w
szkołach policealnych 1
I. Szkoły muzyczne dzielą się na szkoły publiczne i niepubliczne oraz takie,
które realizują kształcenie ogólne i artystyczne jednocześnie, i te, które kształcą tylko
muzyczne.
1) Szkoły muzyczne realizujące kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne,
dzielą się na:
1 Na podstawie Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie
typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz danych ze stron internetowych
MKiDN
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako
jeden z Raportów o Stanie Kultury.
3
157080944.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin