ROLA RAPORTU POLSKA 2030.PDF

(118 KB) Pobierz
2009-06-19_Wklad_DKS_Polska_2030
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO
www.mrr.gov.pl
media@mrr.gov.pl
Rola raportu „Polska 2030: wyzwania rozwojowe” w opracowywaniu
długookresowej strategii rozwoju kraju
Raport „Polska 2030: wyzwania rozwojowe” będzie stanowił podstawę do
opracowania długookresowej strategii rozwoju kraju – strategicznego dokumentu
rządowego.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego uczestniczy w pracach związanych z
długookresowym i średniookresowym programowaniem rozwoju kraju oraz
koordynacją polityki rozwoju – w zakresie określonym w znowelizowanej ustawie z
dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz.
1658, z 2007 r. Nr 140, poz. 984 oraz z 2008 r. Nr 216, poz. 1370).
Do najwaŜniejszych prac w tym zakresie naleŜą:
wdra Ŝ anie rozwi ą za ń zawartych w dokumencie „Zało Ŝ enia systemu
zarz ą dzania rozwojem Polski”, przyj ę tym przez Rad ę Ministrów w dniu
27 kwietnia 2009 r.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, we współpracy z Kancelarią Prezesa
Rady Ministrów i Zespołem Doradców Strategicznych Premiera, opracowało
dokument pt . „Zało Ŝ enia systemu zarz ą dzania rozwojem Polski” ,
przedstawiający propozycję modelu systemu zarządzania rozwojem,
zmierzającego do zwiększenia skuteczności programowania i wdraŜania
polityki rozwoju oraz podniesienia jakości funkcjonowania instytucji
publicznych. Model ten zacznie funkcjonowa ć od 2010 r.
prace nad Koncepcj ą Przestrzennego Zagospodarowania Kraju (KPZK)
Przygotowany został Ekspercki projekt Koncepcji Przestrzennego
Zagospodarowania Kraju do roku 2033 . Projekt ten stanowi oś debaty
publicznej nad wizją rozwoju przestrzennego kraju i podstawę merytoryczną
do dalszych prac nad projektem rządowym. Ekspercki Projekt KPZK zawiera
szeroką ekspercką ocenę sytuacji i trendów w zakresie rozwoju
przestrzennego w Polsce, wizję polskiej przestrzeni w perspektywie 25 lat,
wskazując na główne, zdaniem ekspertów, elementy polskiej polityki
przestrzennej, formułując takŜe szczegółowe cele realizacji wizji oraz
koordynacji tej polityki.
aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015 (SRK)
Opracowane zostały „Zało Ŝ enia aktualizacji Strategii Rozwoju Kraju 2007-
2015” ., przyjęte przez Radę Ministrów 30 grudnia 2008 r. W toku dalszych
prac oraz konsultacji z ekspertami zakresu oraz horyzontu czasowego
122659040.003.png 122659040.004.png 122659040.005.png 122659040.006.png 122659040.001.png 122659040.002.png
zaktualizowanej SRK, podjęto decyzję o wydłu Ŝ eniu horyzontu czasowego
SRK do 2020 roku (w dniu 1 czerwca 2009 r. Rada Ministrów przyjęła
„Informację uzupełniającą do dokumentu pn. ZałoŜenia aktualizacji Strategii
Rozwoju Kraju 2007-2015 przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 30 grudnia
2008 r.”) w celu zapewnienia, aby zaktualizowana SRK była nowoczesną,
kompleksową wizją rozwoju kraju w perspektywie średnioterminowej.
prace nad Krajow ą Strategi ą Rozwoju Regionalnego
W celu wypracowania nowych rozwiązań słuŜących prowadzeniu krajowej
polityki regionalnej w sposób uporządkowany i zintegrowany z polityką
rozwoju, a jednocześnie odpowiadających na pojawiające się nowe wyzwania,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podjęło prace nad krajow ą strategi ą
rozwoju regionalnego . Opracowano dokument pn. Koncepcja nowej
polityki regionalnej. Tezy i zało Ŝ enia do Krajowej strategii rozwoju
regionalnego , przyjęty przez Radę Ministrów dnia 16 grudnia 2008 r.
Dokument ten przedstawia główne kierunki myślenia o polityce regionalnej
oraz propozycję filozofii, która przyświeca konstruowaniu KSRR.
przygotowanie i wdro Ŝ enie „Planu uporz ą dkowania dokumentów
strategicznych”
„Plan uporządkowania dokumentów strategicznych” (opracowana została
wstępna wersja do dyskusji) zawiera koncepcj ę przeprowadzenia prac
związanych z porządkowaniem dokumentów strategicznych oraz
harmonogram realizacji poszczególnych etapów tego zadania.
Przedsięwzięcie to ma doprowadzić do ograniczenia liczby obowi ą zuj ą cych
i opracowywanych dokumentów o charakterze strategicznym , które
przyjmowane są przez Radę Ministrów oraz ich systemowego
uporządkowania. Ograniczenie liczby tych dokumentów pozwoli na: większą
przejrzystość procesu programowania strategicznego, bardziej efektywne
wydatkowanie środków z budŜetu państwa, skuteczniejszą realizację celów
rozwojowych kraju w perspektywie długo i średnioterminowej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin