Rola bajki i baśni w edukacji dzieci.doc

(281 KB) Pobierz
Rola bajki i baśni w edukacji dzieci - zestawienie bibliograficzne w wyborze

Rola bajki i baśni w edukacji dzieci - zestawienie bibliograficzne w wyborze

WYDAWNICTWA ZWARTE

BAŚŃ i dziecko / wstęp, wybór, oprac. wypowiedzi Halina Skrobiszewska.

BĄK Jolanta, WIEWIÓRA-PYKA Elżbieta : Bajkowe spotkania : program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej. - JEST

BRETT Doris : Bajki, które leczą. Cz. 1 - 2. - 821.111-93 :615.8 :37.018.11-053.3/.4 lub 156613

Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, jest ale wypozycozna jest w czytelni

CIEŚLIKOWSKI Jerzy : Bajka dziecięca : próba określenia gatunku // W : Kim jesteś Kopciuszku czyli O problemach współczesnej literatury dla dzieci i młodzieży / pod red. Stanisława Aleksandrzaka. Jest  133228

RATYŃSKA Hanna : Literatura dziecięca w pracy przedszkola. Nie ma

UNGEHEUER-GOŁĄB Alicja : Poezja dzieciństwa czyli Droga ku wrażliwości. cz   IX-8/44 czytelnia

WORTMAN Stefania : Baśń w literaturze i w życiu dziecka : co i jak opowiadać? jest BS   28326

Kuliczkowska Krystyna: „Baśń a dziecko”. - Nie ma


Ługowska Jolanta: „Bajka w literaturze dziecięcej - nie ma


Papuzińska Janina.: „Inicjacje literackie, problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką”. Nie ma


Patzerowa Maria.: „Lektura uczy, bawi, wychowuje”. - jest


Skrobiszewska Hanna: „Książki naszych dzieci”. – nioe ma


Ślusarczyk Maciej: „W świecie baśni, legend, podań i mitów”. - czytelnia


Gerlinge Ortner Bajki na dobry sen : poradnik dla rodziców.

Dziecko w świecie emocji literackich - nie ma


Joanna Papuzińska. - Magiczna książka Marii Konopnickiej - nie ma

 

Irena Borecka. - Wrocław : Wydawnictwo Wacław Bagiński, 1998. nie ma

Klaus W. Vopel. KielceW cudownej krainie fantazji. T.1 : Dzieci bez stresu: - czytelnia

 

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

ZAGADNIENIA OGÓLNE:

BALUCH Alicja : Kiedy książka staje się księgą (jeszcze o Krasnoludkach i Marysi) // Wychowanie w Przedszkolu. - 1992, nr 1, s. 4-8

BARAN Zbigniew : Terapeutyczna funkcja sztuki a osobowość dziecka // Wychowanie w Przedszkolu. - 1996, nr 4, s. 195-198

CHOJNOWSKA-CZACHÓR Anna : Wpływ baśni na rozwój moralny dziecka // Wychowanie w Przedszkolu. - 1991, nr 1, s. 26-28

DUDZIŃSKA Irena : Dzieci lubią bajki // Wychowanie w Przedszkolu. - 1991, nr 4, s. 223-230

HUSZCZ Mirosław, CICHOŃ-PIASECKA Małgorzata : "A potem żyli długo i szczęśliwie..." Jak baśnie pomagają w wychowaniu seksualnym dzieci // Wychowanie w Przedszkolu. - 2003, nr 6, s. 323-326

HUSZCZ Mirosław, CICHOŃ-PIASECKA Małgorzata : Baśnie uczą życiowych ról // Wychowanie w Przedszkolu. - 2003, nr 10, s. 580-585

TARTAS Teresa : Dlaczego baśń? // Wychowanie w Przedszkolu. - 2001, nr 2, s. 94-96

KLIŚ Maria : Rozumienie bajek przez dzieci sześcioletnie // Wychowanie w Przedszkolu. - 1991, nr 5, s. 268-273

KULBACKA Anna : Podaruj dzieciom baśń // Wychowanie w Przedszkolu. - 1998, nr 3, s. 190-192

MAJEWSKA-TWOREK Anna, OLECHNOWICZ-PUCHAŁA Agnieszka : Bajki w pracy logopedy. Cz. 1-2 // Wychowanie w Przedszkolu. - 1998, nr 2, s. 92-95; nr 4, s. 266-271

OCH Katarzyna : Rola bajki w edukacji // Wychowanie w Przedszkolu. - 2003, nr 10, s. 594-597

ŚLUSAREK Bernadetta : Wartości edukacyjne baśni // Wychowanie w Przedszkolu. - 2000, nr 1, s. 19-21

WOLNY Irena : Przyroda i baśnie // Wychowanie w Przedszkolu. - 1999, nr 1, s. 38-40

CAPIŃSKA Ewa : Bajka stymuluje rozwój moralny dziecka // Edukacja i Dialog. - 2003, nr 7, s. 65-71

DYKA Franciszka : Bajki w edukacji początkowej // Edukacja i Dialog. - 1999, nr 6, s. 62-65

DYKA Franciszek : Wartości moralne bajek i ich miejsce w edukacji wczesnoszkolnej // Biblioteka w Szkole. - 1999, nr 3, s. 1-2

G. Walczewska – Klimczak – „Co baśnie mogą dać współczesnemu dziecku” w: „Grupa i

zabawa” 1999 nr 2

HAJNICZ Wanda : Komunikat edukacyjny w baśniach : przekaz doświadczenia życiowego i nakazów społecznych // Kultura i Edukacja. - 2000, nr 1/2, s. 84-98

KONIECZNA Ewelina : Baśń filmowa jako pomost pomiędzy tradycją kultury a współczesną kulturą medialną // Edukacja Medialna. - 2001, nr 2, s. 22-28

KWIEK Jadwiga : Baśń w rozwoju dziecka a sposób wykorzystania jej w reklamie // Edukacja Medialna. - 1999, nr 4, s. 20-23

MARCHWICKA Maria : Bajki - jako elementy treningu autogennego dla dzieci // Szkoła Specjalna. - 1996, nr 5, s. 265-268

MOLICKA Maria : Bajka jako metoda redukcji lęku u dzieci // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2001, nr 1, s. 40-44

MOLICKA Maria : Bajka terapeutyczna // Remedium. - 2002, nr 7/8, s. 18-19

MOLICKA Maria : Bajki na lęki // Charaktery. - 2002, nr 12, s. 31-32

MOLICKA Maria : Bajki terapeutyczne // Życie Szkoły. - 2004, nr 2, s. 73-78

MOLICKA Maria : Bajki terapeutyczne dla dzieci // Grupa i Zabawa. - 1999, nr 2, s. 13-17

PYTKA Marta : Bajka, biblioterapia, wychowanie... // Opieka Wychowanie Terapia. - 2002, nr 4, s. 38-42

SABAT Beata Teresa : Bajki a aktywność twórcza dziecka // Wychowawca. - 2003, nr 1, s. 18-19

SIKUCIŃSKA Dorota : Klucz do dziecięcych serc // Życie Szkoły. - 2003, nr 1, s. 39-42

SOBOLEWICZ Małgorzata : Powróćmy do baśni // Życie Szkoły. - 2001, nr 7, s. 428-430

SUŁEK Jacek : Odszukać siebie... // Guliwer. - 1998, nr 1, s. 4-6

WALCZEWSKA-KLIMCZAK Grażyna : Co baśnie mogą dać współczesnemu dziecku? // Grupa i Zabawa. - 1999, nr 2, s. 2-6

WUJEK Monika : Atmosfera cudowności... : o baśni w wychowaniu i terapii // Życie Szkoły. - 2003, nr 1, s. 42-43

SCENARIUSZE ZAJĘĆ:

BANASZCZYK Alicja : Czerwony Kapturek // Wychowanie w Przedszkolu. - 1998, nr 8, s. 633-634

BILSKA Grażyna : Spotkanie z bajkami : scenariusz imprezy dla dzieci w wieku przedszkolnym (najstarsza grupa) // Biblioteka w Szkole. - 2002, nr 10, s. 31

CHLEBICKA Alina : Wioska wśród gór : bajka terapeutyczna // Aura. - 2001, nr 8, dod. s. 9-10

CZERNEK Mirosława : Jesteśmy bajarzami : w krainie baśni // Nauczanie Początkowe. - 2002/2003, nr 2, s. 89-93

ĆWIERTNIA-BERNAŚ Weronika : Baśń o współczesnej Śpiącej Królewnie (w trzech częściach) // Wszystko dla Szkoły. - 2002, nr 7/8, s. 29-31

DOŁŻYCKA Urszula, TRYBUS Magdalena : Baśnie, baśnie, baśnie... Konspekt zajęć wprowadzający uczniów w świat baśni // Biblioteka w Szkole. - 2002, nr 10, s. 9

GĘBKA Irena : "Bajkowa" przygoda z komputerami // Wychowanie w Przedszkolu. - 1996, nr 5, s. 293-294

KACZMAREK Małgorzata : Jednooczka, dwuoczka, trójoczka : scenariusz zajęć na podstawie baśni braci Grimm // Biblioteka w Szkole. - 2004, nr 2, s. 19-21

KANIA Aleksandra : W krainie bajek : scenariusz zajęć otwartych przeprowadzonych w klasie I dla grupy "0" z przedszkola // Biblioteka w Szkole. - 2002, nr 6, s. 16

KOWALSKA Marzena : Czerwony kapturek : bajka matematyczna // Życie Szkoły. - 2003, nr 7, s. 420-421

MOLICKA Maria : Wesoły Pufcio // Grupa i Zabawa.- 1999, nr 2, s. 30-34

PIERZCHANOWSKA Bogumiła : Czy znasz tę baśń? : konkurs // Biblioteka w Szkole. - 2002, nr 4, s. 26

PRĄŻYŃSKA Dorota : Jakie cechy ma baśń? : scenariusz zajęć // Biblioteka w Szkole. - 2003, nr 11, s. 9-10

RUSIECKA Danuta : Rozmawiamy o baśniach : scenariusz zajęć w klasie I // Życie Szkoły. - 2003, nr 10, s. 616-618

ŚLADOWSKA Lucyna : Scenariusz zabawy sportowej "w krainie baśni" // Życie Szkoły. - 2001, nr 6, s. 344-346

ŚWIERCZEWSKA Beata : Bajka o rozbitym serduszku // Nauczanie Początkowe. - 2002/2003 nr 2, s. 53-58

TROCHIMOWICZ Hanna, SZCZĘSNA Mirosława : Baśniowe prawdy życia : scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I // Biblioteka w Szkole. - 2003, nr 5, s. 11-12

TRYSIŃSKA Magdalena : Bajki robotów Stanisława Lema // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. - 2001/2002, nr 2, s. 21-25 (Propozycja metodyczna do klasy VI)

WALCZEWSKA-KLIMCZAK Grażyna : Wyprawa do Krainy Baśni // Guliwer. - 1998, nr 4, s. 38-42 (Zabawa fabularyzowana)

WAWRYKÓW Maria : Baśniowy świat Pana Kleksa // Biblioteka w Szkole. - 2002, nr 4, s. 24-25

WIŚNIEWSKA Grażyna : Bajka w sześciu odsłonach, czyli... i co było dalej? : dwugodzinna lekcja języka polskiego w klasie czwartej // Grupa i Zabawa. - 1999, nr 2, s. 23-26

WRÓBAL Leszek : Przydatność bajek na lekcjach języka niemieckiego // Języki Obce w Szkole. - 2000, nr 6, s. 106-113

WRÓBLEWSKA Violetta : Baśń jako zabawa konwencją // Polonistyka. - 1999, nr 6, s. 35

WYŁUPEK Grażyna : Baśnie nie tylko Andersena : konkurs czytelniczy dla klasy IV // Wszystko dla Szkoły. - 2002, nr 7/8, s. 16-18

ZIÓŁKOWSKA-SOBECKA M.: Chcecie bajki? Oto bajka... // Wychowanie w Przedszkolu. - 1992, nr 5, s. 263-268

ZIÓŁKOWSKA-SOBECKA M.: Smerfy, Muminki, Wodniaczki // Wychowanie w Przedszkolu. - 1993, nr 1, s. 4-8

 

]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEMINARIUM

Może sformułować problem badawczy tak:
- bajkoterapia w pracy nauczyciela przedszkola
Lub
- wykorzystanie bajek w przedszkolu ( wtedy można pisać o roli bajki i
uwzględnić rozwój wyobrażani, rozwój mowy i wspomnieć o roli terapeutycznej
jako jednym z elementów ważnych...? moze tak???

 

 

 

 

Bajkoterapia - droga do wrażliwości dziecka  

Bajkoterapia to - mówiąc najprościej - terapia przez bajki. Chyba wszystkie dzieci lubią ich słuchać. Jak wykazały badania psychologów, czytając określone bajki można dziecku pomóc w wielu trudnych dla niego sytuacjach emocjonalnych, takich jak np. irracjonalne lęki lub pierwsze dni w przedszkolu. Bajkoterapia to także doskonała metoda relaksacyjna. Odpowiednio dobrane i opowiedziane albo przeczytane historie mogą doskonale wyciszyć, choćby przed snem, po dniu pełnym wrażeń lub pracy.
Bajkoterapia zyskuje na popularności dzięki swojej prostocie i efektywności pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Jest ważnym sposobem wspierania i oddziaływania terapeutycznego we wczesnych okresach rozwoju dziecka. Wzbogaca wiedzę dziecka o sobie i świecie. Terapia poprzez bajki ma na celu redukcję napięcia i odbudowanie pozytywnego obrazu siebie i świata.

Występują trzy rodzaje bajek terapeutycznych:

·         psychoedukacyjna

·         psychoterapeutyczna.

·         relaksacyjna

Cechami wspólnymi bajek psychoedukacyjnych i psychoterapeutycznych są:

·         ich adresat - dzieci, głównie w wieku od 4 do 9 lat

·         konstrukcja bajki powinna opierać się na metaforze - sytuacji, w której znajduje się

·         dziecko, jego zachowania itp. choć dobrze jest, by bohater bajki był w podobnym wieku do dziecka, to jednak unikać należy tego, by posiadał on inne cechy, które z naszym dzieckiem mogą go wyraźnie powiązać np.: imię czy cechy fizyczne

·         bohater bajki powinien posiadać problemy podobne do dziecięcych i rozwiązywać je za pomocą takich samych środków, jakie dostępne są w świecie dziecka choć w bajce mogą występować postaci bajkowe, to jednak sama magia wcale lub bardzo rzadko w nich się pojawia

·         bohater, którym może być zarówno człowiek, jak i zwierzę radzi sobie z problemami

·         przy pomocy innych postaci bajkowych - warto wprowadzić tzw. "eksperta" (ważny jest element rozmowy)

·         najlepiej, by miejsce, w którym rozgrywa się akcja bajki, było znane dziecku, np.: dom, szpital, przedszkole itp, ale może to być również bajkowa kraina lub inna planeta - ważne jednak jest, by w tym świecie rządziły reguły podobne do ludzkich

·         bajka nie powinna mieć morału, pouczać

·         należy eksponować uczucia, szczególne te pozytywne, a o wszystkich rodzajach uczuć

·         należy pisać jak najwięcej, opisywać je, bohaterowie również powinni często mówić, co czują, próbować nazywać swoje uczucia

·         wskazane jest wprowadzenie elementów humoru

·         bajka powinna dobrze się kończyć

Oba powyższe typy bajek mają nieco inne zastosowanie. Choć nie rzadko ich cele zazębiają się. Nierzadko mamy do czynienia z bajkami, które stoją na pograniczu tych dwóch typów bajek.

Bajki psychoedukacyjne to takie, których celem jest dokonanie zmian w zachowaniu dziecka, co rozumiane jest b. szeroko. Może to bowiem dotyczyć zarówno sytuacji, w których chcemy przekonać dziecko do sprzątania, jak i gdy chcemy nauczyć je radzić sobie z agresją rówieśniczą. Ten typ bajki powinien dawać wzory pewnych zachowań, dzięki którym możemy rozwiązać problem. Nie może to być jednak moralizatorstwo, ale propozycja.

Bajki psychoterapeutyczne mają zdecydowanie bardziej rozbudowaną fabułę i są na ogół dłuższe niż bajki psychoedukacyjne oraz, co najważniejsze mają za cel kompensację niezaspokojonych potrzeb, zastępczo - podniesienie samooceny. Bajka psychoterapeutyczna musi być mocno zakorzeniona w sytuacji dziecka, której dotyczy.

Ułożenie takiej bajki wymaga dobrej analizy emocji (lęku, strachu, smutku), których ma ona dotyczyć. Bajka psychoterapeutyczna znajduje także zastosowanie w sytuacjach trudnych emocjonalnie, po przeżyciach kryzysowych (np. początki dziecka w przedszkolu), czy nawet traumatycznych dziecka, takich jak np.: separacja rodziców, pojawienie się nowego dziecka w rodzinie, śmierć ulubionego zwierzątka, choroba w rodzinie czy nawet śmierć członka rodziny.

Zarówno bajki psychoedukacyjne, jaki i psychoterapeutyczne można wykorzystywać jako działanie profilaktyczne - gdy wiemy, że nastąpi jakaś trudna dla dziecka sytuacja - jak i w s...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin