Rola bajki i baśni w edukacji dzieci - zestawienie bibliograficzne w wyborze
WYDAWNICTWA ZWARTE
BAŚŃ i dziecko / wstęp, wybór, oprac. wypowiedzi Halina Skrobiszewska.
BĄK Jolanta, WIEWIÓRA-PYKA Elżbieta : Bajkowe spotkania : program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej. - JEST
BRETT Doris : Bajki, które leczą. Cz. 1 - 2. - 821.111-93 :615.8 :37.018.11-053.3/.4 lub 156613
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, jest ale wypozycozna jest w czytelni
CIEŚLIKOWSKI Jerzy : Bajka dziecięca : próba określenia gatunku // W : Kim jesteś Kopciuszku czyli O problemach współczesnej literatury dla dzieci i młodzieży / pod red. Stanisława Aleksandrzaka. Jest 133228
RATYŃSKA Hanna : Literatura dziecięca w pracy przedszkola. Nie ma
UNGEHEUER-GOŁĄB Alicja : Poezja dzieciństwa czyli Droga ku wrażliwości. – cz IX-8/44 czytelnia
WORTMAN Stefania : Baśń w literaturze i w życiu dziecka : co i jak opowiadać? – jest BS 28326
Kuliczkowska Krystyna: „Baśń a dziecko”. - Nie ma
Ługowska Jolanta: „Bajka w literaturze dziecięcej - nie ma
Papuzińska Janina.: „Inicjacje literackie, problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką”. Nie ma
Patzerowa Maria.: „Lektura uczy, bawi, wychowuje”. - jest
Skrobiszewska Hanna: „Książki naszych dzieci”. – nioe ma
Ślusarczyk Maciej: „W świecie baśni, legend, podań i mitów”. - czytelnia
Gerlinge Ortner Bajki na dobry sen : poradnik dla rodziców.
Dziecko w świecie emocji literackich - nie ma
Joanna Papuzińska. - Magiczna książka Marii Konopnickiej - nie ma
Irena Borecka. - Wrocław : Wydawnictwo Wacław Bagiński, 1998. nie ma
Klaus W. Vopel. – KielceW cudownej krainie fantazji. T.1 : Dzieci bez stresu: - czytelnia
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
ZAGADNIENIA OGÓLNE:
BALUCH Alicja : Kiedy książka staje się księgą (jeszcze o Krasnoludkach i Marysi) // Wychowanie w Przedszkolu. - 1992, nr 1, s. 4-8
BARAN Zbigniew : Terapeutyczna funkcja sztuki a osobowość dziecka // Wychowanie w Przedszkolu. - 1996, nr 4, s. 195-198
CHOJNOWSKA-CZACHÓR Anna : Wpływ baśni na rozwój moralny dziecka // Wychowanie w Przedszkolu. - 1991, nr 1, s. 26-28
DUDZIŃSKA Irena : Dzieci lubią bajki // Wychowanie w Przedszkolu. - 1991, nr 4, s. 223-230
HUSZCZ Mirosław, CICHOŃ-PIASECKA Małgorzata : "A potem żyli długo i szczęśliwie..." Jak baśnie pomagają w wychowaniu seksualnym dzieci // Wychowanie w Przedszkolu. - 2003, nr 6, s. 323-326
HUSZCZ Mirosław, CICHOŃ-PIASECKA Małgorzata : Baśnie uczą życiowych ról // Wychowanie w Przedszkolu. - 2003, nr 10, s. 580-585
TARTAS Teresa : Dlaczego baśń? // Wychowanie w Przedszkolu. - 2001, nr 2, s. 94-96
KLIŚ Maria : Rozumienie bajek przez dzieci sześcioletnie // Wychowanie w Przedszkolu. - 1991, nr 5, s. 268-273
KULBACKA Anna : Podaruj dzieciom baśń // Wychowanie w Przedszkolu. - 1998, nr 3, s. 190-192
MAJEWSKA-TWOREK Anna, OLECHNOWICZ-PUCHAŁA Agnieszka : Bajki w pracy logopedy. Cz. 1-2 // Wychowanie w Przedszkolu. - 1998, nr 2, s. 92-95; nr 4, s. 266-271
OCH Katarzyna : Rola bajki w edukacji // Wychowanie w Przedszkolu. - 2003, nr 10, s. 594-597
ŚLUSAREK Bernadetta : Wartości edukacyjne baśni // Wychowanie w Przedszkolu. - 2000, nr 1, s. 19-21
WOLNY Irena : Przyroda i baśnie // Wychowanie w Przedszkolu. - 1999, nr 1, s. 38-40
CAPIŃSKA Ewa : Bajka stymuluje rozwój moralny dziecka // Edukacja i Dialog. - 2003, nr 7, s. 65-71
DYKA Franciszka : Bajki w edukacji początkowej // Edukacja i Dialog. - 1999, nr 6, s. 62-65
DYKA Franciszek : Wartości moralne bajek i ich miejsce w edukacji wczesnoszkolnej // Biblioteka w Szkole. - 1999, nr 3, s. 1-2
G. Walczewska – Klimczak – „Co baśnie mogą dać współczesnemu dziecku” w: „Grupa i
zabawa” 1999 nr 2
HAJNICZ Wanda : Komunikat edukacyjny w baśniach : przekaz doświadczenia życiowego i nakazów społecznych // Kultura i Edukacja. - 2000, nr 1/2, s. 84-98
KONIECZNA Ewelina : Baśń filmowa jako pomost pomiędzy tradycją kultury a współczesną kulturą medialną // Edukacja Medialna. - 2001, nr 2, s. 22-28
KWIEK Jadwiga : Baśń w rozwoju dziecka a sposób wykorzystania jej w reklamie // Edukacja Medialna. - 1999, nr 4, s. 20-23
MARCHWICKA Maria : Bajki - jako elementy treningu autogennego dla dzieci // Szkoła Specjalna. - 1996, nr 5, s. 265-268
MOLICKA Maria : Bajka jako metoda redukcji lęku u dzieci // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2001, nr 1, s. 40-44
MOLICKA Maria : Bajka terapeutyczna // Remedium. - 2002, nr 7/8, s. 18-19
MOLICKA Maria : Bajki na lęki // Charaktery. - 2002, nr 12, s. 31-32
MOLICKA Maria : Bajki terapeutyczne // Życie Szkoły. - 2004, nr 2, s. 73-78
MOLICKA Maria : Bajki terapeutyczne dla dzieci // Grupa i Zabawa. - 1999, nr 2, s. 13-17
PYTKA Marta : Bajka, biblioterapia, wychowanie... // Opieka Wychowanie Terapia. - 2002, nr 4, s. 38-42
SABAT Beata Teresa : Bajki a aktywność twórcza dziecka // Wychowawca. - 2003, nr 1, s. 18-19
SIKUCIŃSKA Dorota : Klucz do dziecięcych serc // Życie Szkoły. - 2003, nr 1, s. 39-42
SOBOLEWICZ Małgorzata : Powróćmy do baśni // Życie Szkoły. - 2001, nr 7, s. 428-430
SUŁEK Jacek : Odszukać siebie... // Guliwer. - 1998, nr 1, s. 4-6
WALCZEWSKA-KLIMCZAK Grażyna : Co baśnie mogą dać współczesnemu dziecku? // Grupa i Zabawa. - 1999, nr 2, s. 2-6
WUJEK Monika : Atmosfera cudowności... : o baśni w wychowaniu i terapii // Życie Szkoły. - 2003, nr 1, s. 42-43
SCENARIUSZE ZAJĘĆ:
BANASZCZYK Alicja : Czerwony Kapturek // Wychowanie w Przedszkolu. - 1998, nr 8, s. 633-634
BILSKA Grażyna : Spotkanie z bajkami : scenariusz imprezy dla dzieci w wieku przedszkolnym (najstarsza grupa) // Biblioteka w Szkole. - 2002, nr 10, s. 31
CHLEBICKA Alina : Wioska wśród gór : bajka terapeutyczna // Aura. - 2001, nr 8, dod. s. 9-10
CZERNEK Mirosława : Jesteśmy bajarzami : w krainie baśni // Nauczanie Początkowe. - 2002/2003, nr 2, s. 89-93
ĆWIERTNIA-BERNAŚ Weronika : Baśń o współczesnej Śpiącej Królewnie (w trzech częściach) // Wszystko dla Szkoły. - 2002, nr 7/8, s. 29-31
DOŁŻYCKA Urszula, TRYBUS Magdalena : Baśnie, baśnie, baśnie... Konspekt zajęć wprowadzający uczniów w świat baśni // Biblioteka w Szkole. - 2002, nr 10, s. 9
GĘBKA Irena : "Bajkowa" przygoda z komputerami // Wychowanie w Przedszkolu. - 1996, nr 5, s. 293-294
KACZMAREK Małgorzata : Jednooczka, dwuoczka, trójoczka : scenariusz zajęć na podstawie baśni braci Grimm // Biblioteka w Szkole. - 2004, nr 2, s. 19-21
KANIA Aleksandra : W krainie bajek : scenariusz zajęć otwartych przeprowadzonych w klasie I dla grupy "0" z przedszkola // Biblioteka w Szkole. - 2002, nr 6, s. 16
KOWALSKA Marzena : Czerwony kapturek : bajka matematyczna // Życie Szkoły. - 2003, nr 7, s. 420-421
MOLICKA Maria : Wesoły Pufcio // Grupa i Zabawa.- 1999, nr 2, s. 30-34
PIERZCHANOWSKA Bogumiła : Czy znasz tę baśń? : konkurs // Biblioteka w Szkole. - 2002, nr 4, s. 26
PRĄŻYŃSKA Dorota : Jakie cechy ma baśń? : scenariusz zajęć // Biblioteka w Szkole. - 2003, nr 11, s. 9-10
RUSIECKA Danuta : Rozmawiamy o baśniach : scenariusz zajęć w klasie I // Życie Szkoły. - 2003, nr 10, s. 616-618
ŚLADOWSKA Lucyna : Scenariusz zabawy sportowej "w krainie baśni" // Życie Szkoły. - 2001, nr 6, s. 344-346
ŚWIERCZEWSKA Beata : Bajka o rozbitym serduszku // Nauczanie Początkowe. - 2002/2003 nr 2, s. 53-58
TROCHIMOWICZ Hanna, SZCZĘSNA Mirosława : Baśniowe prawdy życia : scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I // Biblioteka w Szkole. - 2003, nr 5, s. 11-12
TRYSIŃSKA Magdalena : Bajki robotów Stanisława Lema // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. - 2001/2002, nr 2, s. 21-25 (Propozycja metodyczna do klasy VI)
WALCZEWSKA-KLIMCZAK Grażyna : Wyprawa do Krainy Baśni // Guliwer. - 1998, nr 4, s. 38-42 (Zabawa fabularyzowana)
WAWRYKÓW Maria : Baśniowy świat Pana Kleksa // Biblioteka w Szkole. - 2002, nr 4, s. 24-25
WIŚNIEWSKA Grażyna : Bajka w sześciu odsłonach, czyli... i co było dalej? : dwugodzinna lekcja języka polskiego w klasie czwartej // Grupa i Zabawa. - 1999, nr 2, s. 23-26
WRÓBAL Leszek : Przydatność bajek na lekcjach języka niemieckiego // Języki Obce w Szkole. - 2000, nr 6, s. 106-113
WRÓBLEWSKA Violetta : Baśń jako zabawa konwencją // Polonistyka. - 1999, nr 6, s. 35
WYŁUPEK Grażyna : Baśnie nie tylko Andersena : konkurs czytelniczy dla klasy IV // Wszystko dla Szkoły. - 2002, nr 7/8, s. 16-18
ZIÓŁKOWSKA-SOBECKA M.: Chcecie bajki? Oto bajka... // Wychowanie w Przedszkolu. - 1992, nr 5, s. 263-268
ZIÓŁKOWSKA-SOBECKA M.: Smerfy, Muminki, Wodniaczki // Wychowanie w Przedszkolu. - 1993, nr 1, s. 4-8
]
SEMINARIUM
Może sformułować problem badawczy tak:- bajkoterapia w pracy nauczyciela przedszkolaLub- wykorzystanie bajek w przedszkolu ( wtedy można pisać o roli bajki iuwzględnić rozwój wyobrażani, rozwój mowy i wspomnieć o roli terapeutycznejjako jednym z elementów ważnych...? moze tak???
Bajkoterapia - droga do wrażliwości dziecka
Bajkoterapia to - mówiąc najprościej - terapia przez bajki. Chyba wszystkie dzieci lubią ich słuchać. Jak wykazały badania psychologów, czytając określone bajki można dziecku pomóc w wielu trudnych dla niego sytuacjach emocjonalnych, takich jak np. irracjonalne lęki lub pierwsze dni w przedszkolu. Bajkoterapia to także doskonała metoda relaksacyjna. Odpowiednio dobrane i opowiedziane albo przeczytane historie mogą doskonale wyciszyć, choćby przed snem, po dniu pełnym wrażeń lub pracy.Bajkoterapia zyskuje na popularności dzięki swojej prostocie i efektywności pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Jest ważnym sposobem wspierania i oddziaływania terapeutycznego we wczesnych okresach rozwoju dziecka. Wzbogaca wiedzę dziecka o sobie i świecie. Terapia poprzez bajki ma na celu redukcję napięcia i odbudowanie pozytywnego obrazu siebie i świata.
Występują trzy rodzaje bajek terapeutycznych:
· psychoedukacyjna
· psychoterapeutyczna.
· relaksacyjna
Cechami wspólnymi bajek psychoedukacyjnych i psychoterapeutycznych są:
· ich adresat - dzieci, głównie w wieku od 4 do 9 lat
· konstrukcja bajki powinna opierać się na metaforze - sytuacji, w której znajduje się
· dziecko, jego zachowania itp. choć dobrze jest, by bohater bajki był w podobnym wieku do dziecka, to jednak unikać należy tego, by posiadał on inne cechy, które z naszym dzieckiem mogą go wyraźnie powiązać np.: imię czy cechy fizyczne
· bohater bajki powinien posiadać problemy podobne do dziecięcych i rozwiązywać je za pomocą takich samych środków, jakie dostępne są w świecie dziecka choć w bajce mogą występować postaci bajkowe, to jednak sama magia wcale lub bardzo rzadko w nich się pojawia
· bohater, którym może być zarówno człowiek, jak i zwierzę radzi sobie z problemami
· przy pomocy innych postaci bajkowych - warto wprowadzić tzw. "eksperta" (ważny jest element rozmowy)
· najlepiej, by miejsce, w którym rozgrywa się akcja bajki, było znane dziecku, np.: dom, szpital, przedszkole itp, ale może to być również bajkowa kraina lub inna planeta - ważne jednak jest, by w tym świecie rządziły reguły podobne do ludzkich
· bajka nie powinna mieć morału, pouczać
· należy eksponować uczucia, szczególne te pozytywne, a o wszystkich rodzajach uczuć
· należy pisać jak najwięcej, opisywać je, bohaterowie również powinni często mówić, co czują, próbować nazywać swoje uczucia
· wskazane jest wprowadzenie elementów humoru
· bajka powinna dobrze się kończyć
Oba powyższe typy bajek mają nieco inne zastosowanie. Choć nie rzadko ich cele zazębiają się. Nierzadko mamy do czynienia z bajkami, które stoją na pograniczu tych dwóch typów bajek.
Bajki psychoedukacyjne to takie, których celem jest dokonanie zmian w zachowaniu dziecka, co rozumiane jest b. szeroko. Może to bowiem dotyczyć zarówno sytuacji, w których chcemy przekonać dziecko do sprzątania, jak i gdy chcemy nauczyć je radzić sobie z agresją rówieśniczą. Ten typ bajki powinien dawać wzory pewnych zachowań, dzięki którym możemy rozwiązać problem. Nie może to być jednak moralizatorstwo, ale propozycja.
Bajki psychoterapeutyczne mają zdecydowanie bardziej rozbudowaną fabułę i są na ogół dłuższe niż bajki psychoedukacyjne oraz, co najważniejsze mają za cel kompensację niezaspokojonych potrzeb, zastępczo - podniesienie samooceny. Bajka psychoterapeutyczna musi być mocno zakorzeniona w sytuacji dziecka, której dotyczy.
Ułożenie takiej bajki wymaga dobrej analizy emocji (lęku, strachu, smutku), których ma ona dotyczyć. Bajka psychoterapeutyczna znajduje także zastosowanie w sytuacjach trudnych emocjonalnie, po przeżyciach kryzysowych (np. początki dziecka w przedszkolu), czy nawet traumatycznych dziecka, takich jak np.: separacja rodziców, pojawienie się nowego dziecka w rodzinie, śmierć ulubionego zwierzątka, choroba w rodzinie czy nawet śmierć członka rodziny.
Zarówno bajki psychoedukacyjne, jaki i psychoterapeutyczne można wykorzystywać jako działanie profilaktyczne - gdy wiemy, że nastąpi jakaś trudna dla dziecka sytuacja - jak i w s...
Monika_0109