Peter Paul Rubens Zdjęcie z krzyża, 1611–1614,.pdf

(158 KB) Pobierz
Analizy.indd
Peter Paul Rubens Zdjęcie z krzyża , 1611–1614,
katedra w Antwerpii
W dobie baroku Flandria (jeden z trzech regionów Belgii) odpowiadała na arty-
styczny zew Italii tak samo silnie jak Francja. Jeden z największych Flamandów, Peter
Paul Rubens, wyjechał z Antwerpii do Rzymu. Przeszłość antyczna wiecznego miasta,
obrazy renesansowych wybitnych twórców oraz wielkie malarstwo Caravaggia zrobi-
ło na nim ogromne wrażenie. Wcześniej był w Wenecji i poznał dzieła Tycjana oraz
Veronesego. Dzięki włoskiej sztuce Rubens zerwał z fl amandzką tradycją używania
w malarstwie małych formatów, zyskując tym samym rozmach. Wypracował swój mo-
numentalny, malarski styl i uwolnił swoje dzieła od zbędnego, drugorzędnego detalu.
W latach 1611–1614 Rubens namalował tryptyk ołtarzowy dla katedry Najświęt-
szej Marii Panny (NMP) w Antwerpii. Rozmiary ołtarza to: 420,5 cm × 320 cm (główna
część) i 420,5 cm x 150 cm (skrzydła boczne).
Na skrzydłach bocznych ołtarza zostały przedstawione sceny z dzieciństwa Je-
zusa, a część centralna ukazuje scenę Zdjęcia z krzyża – grupę ludzi, która o zmroku
zdejmuje martwe ciało Chrystusa z krzyża. Pod krzyżem klęczą Maria Magdalena
i Maria, żona Kleofasa, przyrodnia siostra Maryi. Ona sama zaś stoi wyprostowana,
pobladła i zrozpaczona. Atmosfera przedstawionej sceny jest podniosła i dramatycz-
na. Jej specjalne ujęcie powoduje, że na zawsze ją zapamiętamy. Sposoby, których
użył artysta, to wydobywanie przedmiotów i postaci z ciemności jaskrawymi, jasnymi
plamami. Jakby malowaną scenę stworzono w nocy, przy świecach. Twarze i ciała
postaci oświetla tajemnicze światło.
Rubens różnicuje poszczególne postacie kolorem. Ciało Chrystusa jest martwe,
więc błękitnie zabarwione, ale równocześnie najjaśniejsze i przez to dominujące. Naj-
ważniejszy w tym obrazie jest rodzaj użytej kompozycji, która stanowi o ostatecznym
wyrazie – to kompozycja diagonalna. Wszystkie elementy obrazu nakładają się na
siebie wzdłuż wyraźnej linii ukośnej. Aby uwydatnić cała scenę Rubens znacznie ob-
niżył linię horyzontu w obrazie. Efekty świetlne uzyskał poprzez kładzenie farby ma-
łymi plamkami. Okrągłe ruchy pędzla posłużyły wzmocnieniu muskulatury i pełnych
kształtów postaci.
Wszystkie postacie przedstawiane przez Rubensa są pyszne, wręcz dorodne.
Barok był stylem eksponującym radość życia. Nawet tak ostateczna scena jak Zdję-
cie z krzyża pokazana została wśród ludzi, którzy nie tylko są żywi, ale i mają bujne,
namacalne ciała. Nie ma wśród nich postaci zabiedzonych czy wychudzonych. Ru-
bens zdobył uznanie jako malarz ludzi „z krwi i kości”, zwłaszcza postaci kobiecych.
© Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa 2009
Kolor w obrazach fl amandzkiego malarza pełni funkcję zasadniczą. W opisywa-
nej scenie Jan Ewangelista, podtrzymujący zdejmowane ciało Chrystusa, ubrany jest
w krwistoczerwony płaszcz. Ma to znaczenie nie tylko symboliczne (nawiązanie do
męki Chrystusowej), ale przede wszystkim kompozycyjne. Rubens potęgował działa-
nie kolorów, zestawiając je kontrastowo. Znajdował niuanse dopełniające się wzajem-
nie w użytej, i jak na tego malarza dość wąskiej, gamie kolorystycznej.
W całej kompozycji ołtarza przewija się motyw niesienia. Na lewym skrzydle
tryptyku oglądamy scenę Nawiedzenia – ciężarną Marię odwiedza kuzynka, Elżbie-
ta, która również jest brzemienna. Tak więc jest to przedstawienie Matki, która nosi
Dzieciątko w swym łonie. W centralnej części martwe ciało Zbawiciela dźwiga święty
Jan. Na prawym skrzydle w scenie Ofi arowania w świątyni Dzieciątko niesie najwyż-
szy kapłan. Na odwrocie ołtarza przedstawiony jest zaś św. Krzysztof ( Christophorus
oznacza „niosący Chrystusa”), który przenosi Dzieciątko przez rzekę.
Postać św. Krzysztofa została namalowana na życzenie zleceniodawcy, któ-
rym była formacja arkebuzerów*. Święty był ich patronem. Jednak w owym czasie
ze względu na brak dowodów na istnienie tego świętego, Kościół próbował ograniczać
jego kult. Rubens rozwiązał ten problem, umieszczając św. Krzysztofa na zewnętrznej
części skrzydła i upodobniając jego sylwetkę do antycznego bohatera – Herkulesa.
Jedną z postaci przyglądających się scenie Ofi arowania na prawym skrzydle był
Nicolaas Rockox, burmistrz Antwerpii, mistrz cechu arkebuzerów i przyjaciel Ruben-
sa. To dzięki niemu Rubens otrzymał zlecenie na Zdjęcie z krzyża .
Niezależnie od tematu, jaki w swoich obrazach podejmował Rubens, w jego
interpretacji plastycznej wyczuwamy niezwykłą dynamikę (osiąganą również dzięki
kompozycji diagonalnej), ale także niecodzienną zmysłowość. To zasadnicze cechy
jego twórczości, które wzbogaciły malarstwo, nie tylko sakralne, epoki baroku.
* Arkebuzer to jeździec uzbrojony w broń palną zwaną arkebuzem; mówiono tak
czasem na muszkieterów.
© Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa 2009
Zgłoś jeśli naruszono regulamin