REFORMY DLA UE(1).pdf

(4323 KB) Pobierz
num spec do druk.indd
·
·
Jakie
reformy
dla
Europejskiej?
Obszar
wolności
i bezpieczeństwa
Polityka
zagraniczna
i obronna
Co dalej
z instytucjami?
Jak traktujemy
eurotraktat?
Unii
102019193.014.png 102019193.015.png 102019193.016.png 102019193.017.png 102019193.001.png 102019193.002.png 102019193.003.png 102019193.004.png 102019193.005.png 102019193.006.png 102019193.007.png 102019193.008.png 102019193.009.png
Jakie reformy
dla Unii Europejskiej?
102019193.010.png
przewodniczący rady programowej / Editor
-
rada programowa / Advisory Board
(The London School of Economics and Political Science) •
(Uniwersytet Jagielloński) • (Instituto Affari Internazionali, Rome)
(European Institute of Public Administration, Maastricht)
(Trans European Policy Studies Association, Brussels) •
(Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego) •
(Institute for World Economics, Budapest) • (Uniwersytet Kard.
S. Wyszyńskiego) • (Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin)
(Uniwersytet Śląski) • (Confederation of Da-
nish Industries, Copenhagen) • (Sussex European Institute) •
(The Netherlands Institute of International Relations, Clingendael) • -
(Institut D’Etudes Politiques, Grenoble) • (Poseł
Parlamentu Europejskiego, Collegium Civitas) • (Narodowy Bank Polski)
(The University of Edinburgh) • (Instytut Europejski
w Łodzi) • (Akademia Ekonomiczna w Poznaniu ) •
(Poseł Parlamentu Europejskiego) • (Elcano Royal Institute
for International Affairs) • (Hellenic Foundation for European and
Foreign Policy) • (The Institute for Strategic and International
Studies, Lisbon) • (The London School of Economics and Political
Science) • (Center for Applied Policy Research) • -
(New York University School of Law) • (University of
Cologne) • - ! (Collegium Civitas) • ! -
- (Uniwersytet Gdański)
redaktor naczelny / Executive Editor
.
zespół redakcyjny / Editorial Team
"
wydawca / published by
. #$ , %& - '('
@ . .
. . .
)'$ - #&#
102019193.011.png
.
$ Reforma Unii Europejskiej – polska perspektywa
"
* Jak traktujemy eurotraktat? Sondaże opinii
o stosunku Polaków do eurokonstytucji
&( Traktat konstytucyjny – status quo
oraz możliwe scenariusze rozwoju sytuacji
$* Traktat ustanawiający konstytucję dla Europy
– analiza poszczególnych reform instytucjonalnych
** W stronę unii obronnej? Przyszłość EPBiO
po fi asku traktatu konstytucyjnego
#% Wspólna polityka czy wspólne instytucje?
Przyszłość WPZiB po fi asku traktatu konstytucyjnego
,
)%& Przyszłość traktatu konstytucyjnego a obszar
wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości UE
– uwagi do szkicu polskiego stanowiska
!
)& Traktat konstytucyjny – zmiany w zakresie polityki
społecznej i polityki zatrudnienia
/
102019193.012.png
.
Reforma Unii Europejskiej
polska perspektywa
oznacza przedłużanie się sytuacji niepewności w Unii
Europejskiej, która pojawiła się w wyniku rozszerzenia w
2004 roku. Wprawdzie Unia posiada obecnie wystarczające podsta-
wy traktatowe dla swej działalności, jednak w dłuższej perspektywie
czasowej konieczna jest jej reforma instytucjonalna. Należy przyjąć,
że presja niektórych państw Unii, by reaktywować traktat konstytu-
cyjny, będzie na tyle duża, że utrzymanie dotychczasowych rozwią-
zań lub ich kosmetyczna modyfi kacja okażą się niemożliwe. Nale-
ży także uwzględnić fakt, że dalsze rozszerzenie Unii przestało być
istotnym kontekstem dla dyskusji o traktacie konstytucyjnym. Nie-
które państwa Unii uzależniają przyjęcie następnych państw od kra-
jowego referendum, co na dłuższy czas może zamknąć perspektywę
dalszego rozszerzenia. Na taką możliwość może również wskazywać
dyskusja nad „absorpcyjną/integracyjną zdolnością UE”. Oznacza to,
że dotychczasowa relacja między rozszerzeniem i pogłębieniem Unii,
która stanowiła główną oś debat przed 2004 rokiem, przestała być
wyznacznikiem dla dyskusji nad traktatem konstytucyjnym.
Nie tylko reformy instytucjonalne zdecydują o kształcie Unii; w
dużej mierze zdecyduje o tym również przegląd unijnego budżetu oraz
polityk, które są fi nansowane z niego. Trzeba pamiętać, że debata nad
dalszym losem traktatu może zbiec się w 2008/2009 roku ze średnio-
terminowym przeglądem budżetu Unii. Dlatego kwestie budżetowe
będą determinować do pewnego stopnia stanowiska w debacie konsty-
tucyjnej, tym bardziej że przygotowania do przeglądu budżetu już się
rozpoczęły zarówno w krajach członkowskich jak i w Komisji Europej-
$
Z -
102019193.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin