IIcykl.doc

(43 KB) Pobierz
9

9. Scharakteryzuj gospodarkę w II cyklu Kondratiewa – Schumpetera (1850-98)

 

Powstały nowe mocarstwa – Rzesza Niemiecka, USA, Japonia

Podstawą rozwoju był rozwój gospodarczy.

Zmiany:

§         wzrost liczby ludności,

§         urbanizacja – ludność miast zaspokaja swoje potrzeby na rynku →

§         popyt konsumpcyjny,

§         ustawodawstwo socjalne →

§         niedostatek wykwalifikowanej siły roboczej →

§         wzrost płac →

§         wzrost kosztów →

§         konieczność wdrażania nowych technologii

Wzrasta zamożność społeczeństw przemysłowych, wzrost zapotrzebowania na wyroby przemysłowe, gwałtowny rozwój przemysłu

Popyt inwestycyjny → budowa kolei → rozwój przemysłu → zyski → inwestycje w kolej i przemysł → proces samoczynnego wzrostu gospodarczego.

Zaostrzająca się konkurencja zmusza do bezustannej modernizacji zakładów ( zużycie moralne maszyn) → wzrastające tempo doskonalenia techniki (początki instytucjonalizacji) → standaryzacja produkcji i części zamienne

Rozwój transportu → postępujący proces podziału pracy → powstanie gospodarki światowej

 

Ważne innowacje

§         kolej,

§         stal,

§         telegraf

 

Wytwórczość - przemysły wiodące II cyklu

§         przemysł kolejowy – wszelka wytwórczość na potrzeby kolei

- 1804 Richard Trevithick – pierwsza lokomotywa / 1814 Georg Stephenson – lokomotywa „Blücher” i 1829 „Rakieta” – pierwszy parowóz /1878 hamulce pneumatyczne Westinghausa, wagony towarowe i osobowe

§         węgiel, drewno, żelazo, usługi budowlane, łączność (telegraf) → popyt wtórny – miejsca pracy w 1 przeds. generują więcej miejsc pracy poza nim

§         masowa produkcja stali (broń, szyny)

o       – Henry Bessemer 1856 /

o       Emil i Piotr Martin oraz F. i W. Simens 1864 – 1867 – metoda otwartego pieca

o       Sidney Thomas 1874 (ulepszenie metody Bessemera) / Paul Héroult 1899 (elektryczny piec do wytopu stali) / stale stopowe, hutnictwo metali nieżelaznych – aluminium i miedź / nowoczesne konstrukcje stalowe, transport, wieżowce, 1889 wieża Eifla

§         Przemysły wschodzące

o       chemiczny (zabezpieczanie przed czynnikami atmosferycznymi)

o       elektryczny

 


Transport (więcej w pyt.10)

§         - pierwsza rewolucja prędkości: z 5-16 km/h do 45-100 km/h (większa ładowność i wyparcie zwierząt z transportu)

§         – ekspansja kolei, - 1825 – pierwsza towarowa linia kolejowa, Stockton - Darlington /1830 - pierwsza pasażersko - towarowa linia kolejowa Manchester – Liverpool – tory żeliwne / 1869 kolej transamerykańska / 1901 kolej transsyberyjska

§         - drogi z twardą nawierzchnią / tunele: Mont Cenis 1871 (dynamit 1962)/ mosty żelbetonowe i stalowe (także wiszące)

§         - żegluga parowa kanały: Sueski - 1869, Kiloński - 1894, Panamski – 1914

§         - łączność – informacja jest szybsza od człowieka

 

Rynek

1. Rynek wewnętrzny

- rynek ogólnonarodowy – państwo praktycznie poza gospodarką

- szczytowy okres rozwoju małych firm

- wolna konkurencja → liczne bankructwa → postępująca koncentracja (dynamiczna gospodarka, wynalazki)

- spółki akcyjne i spółki z oo

2. Rynek zewnętrzny

- w I fazie cyklu państwo wycofuje się z gospodarki – wolny handel

- a w II fazie cyklu (po 1873) do niej powraca – neoprotekcjonizm – państwa zamykają rynki,

monopolizacja gospodarki, protekcjonizm narodowy – cła, kontyngenty

- gospodarka światowa → wyścig po surowce i po rynki zbytu → kolonie; szukanie rynków zbytu, surowców, miejsce do przesiedlenia nadwyżek ludności

- kryzysy: 1857 / 1866 – 67/ 1873 /1882 / 1890

3. Siła robocza i płace

- dostatek prostej siły roboczej / popyt na coraz lepiej wykształconą siłę roboczą → wyższe zarobki (W.Brytania 1850 – 1900 o 66%)

- ustawodawstwo socjalne / od 1883 r. ubezpieczenia od choroby, NW, inwalidztwa oraz świadczenia emerytalne

- skracanie dnia pracy - robotnik pracujący krócej pracuje wydajniej

- wydajność rośnie szybciej niż płace

4. Ceny

- w związku z ostrą konkurencją utrzymują się na niskim poziomie – zyski napędza wzrost wydajności i efekt skali

 

Podsumowanie

- wysoka dynamika wzrostu i płodność technologiczna – ideologia postępu ludzie wierzą w postęp, nie boja się zmian, a ich oczekują

- powstanie gospodarki światowej

- powstanie społeczeństw przemysłowych (większość ludzi pracuje poza rolnictwem) – początki kultury masowej – umiejętność czytania, fotografia, gazeta

- wolnokonkurencyjna kapitalistyczna gosp. rynkowa była twórcza, dynamiczna i ekspansywna ale także niesprawna → homo oeconomicus nie zawsze zachowuje się racjonalnie → żywiołowość, spekulacja, hurraoptymizm i panika, bankructwa i koncentracja

- przemysł transportowy wszystko napędził


10. Scharakteryzuj istotę i skutki gospodarcze tzw. I rewolucji transportowej

(I rewolucja prędkości) w II cyklu Kondratiewa (1850-96)

 

              I etap

§         - pierwsza rewolucja prędkości: z 5-16 km/h do 45-100 km/h (większa ładowność i wyparcie zwierząt z transportu)

§         – ekspansja kolei, - 1825 – pierwsza towarowa linia kolejowa, Stockton - Darlington /1830 - pierwsza pasażersko - towarowa linia kolejowa Manchester – Liverpool – tory żeliwne / 1869 kolej transamerykańska / 1901 kolej transsyberyjska

§         Lata 50. XIXw. – lata kolei (odkrycie stali)

II etap

§         - drogi z twardą nawierzchnią / tunele: Mont Cenis 1871 (dynamit 1962) - Nobel/ mosty żelbetonowe i stalowe (także wiszące)

§         drogi brukowane, mniej asfaltowe, później kostki, popyt na budowlańców

§         - żegluga parowa kanały: Sueski 1869 – najważniejszy, planowany 20 lat – Ferdynand Lesepse

Kiloński - 1894, Panamski – 1914

§         - łączność – informacja jest szybsza od człowieka

o       alfabet Morsa

o       telegraf

o       telefon

o       informacja stała się towarem

o       2 poł. XIX w. powstają Agencje Prasowe: Reuter i DPA

 

Skutki:

§         wzrost transportu

§         obniżenie kosztów transportu

§         obniżenie kosztów produkcji

§         mobilizacja środków produkcji (również człowieka) – stały dopływ siły roboczej

§         włączenie do gospodarki kapitalistycznej dużych obszarów, które były poza nią

§         konie straciły trasy długookresowe a na krótkookresowych bardzo się rozwinął ten transport

§         aleja drzew przy drogach – w lecie cień, w zimie pokazywała gdzie droga

Zgłoś jeśli naruszono regulamin