(DYLEMATY WCZESNEJ EDUKACJI. RED: Dorota Klus- Stańska, Małgorzata Suświłło, olsztyn 1998)
1. MEDIA W EDUKACJI- WSZECHOBECNA TELEWIZJA
TELEWIZJA-MEDIUM WYCHOWUJĄCE CZY TECHNIKA? REFLEKSJE NAD DZIEDZINĄ EDUKACJI MEDIALNEJ W KSZTAŁCENIU WCZESNOSZKOLNYM- Joanna Konieczna
*telewizja jest wszechobecna- medium wychowania.
Telewizja jako:
-sztuka
-środek przekazu (technika)
-pomoc dydaktyczna
1. należy więc organizować czas wolny dziecka, zadbać o inne formy spędzania wolnego czasu (koła zainteresowań itp.)
2. rozmowa na temat oglądanych programów + reklama i jej krytyczna ocena, dyskusja
3. podkreślanie programów wartych obejrzenia
4. kształtowanie norm higienicznego odbioru tv
5. przykład rodziców
6. prolekcje na zebraniach z rodzicami dotyczące wpływu tv na dzieci
7. stworzenie wideoteki klasowej J programy nagrywane przez uczniów i nauczyciela- programy edukacyjne
8. dyżurni mogą wypisywać programy i godziny emisji, które są warte obejrzenia + konsultacja z wychowawcą
o polskiej tv:
-zakaz emitowania scen drastycznych 6-23 (czy jest to przestrzegane?)
-dużo bajek czy filmów animowanych a brak programó edukacyjnych, artystycznych
- pomysł zmniejszenia ilości reklam między programami dla dzieci
edukacja medialna:
-rodzaje komunikatów (drukowane, dźwiękowe, obrazowe)
-informacje w mas mediach na podstawie np. 5-10-15
-zasady obsługi sprzętu
-gazetka szkolna, radio węzeł
2. EDUKACJA SEKSUALNA W NAUCZANIU POCZĄTKOWYM?
WYBRANE PROBLEMY WYCHOWANIA SEKSUALNEGO NAJMŁODSZYCH UCZNIÓW- Grażyna Miłkowska- Olejniczak
-wychowanie seksualne rozumiane jako: miłość, zdrowie, seks, małżeństwo, rodzina
-a problematyka mieści się w wychowaniu zdrowotnym (np. higiena osobista, bezpieczeństwo, 1 pomoc, żywność, żywienie, ruch, nałogi, itp.)
- nie nazywamy rzeczy po imieniu, tylko to, tamto, tego, tamtego
- żyjemy w kulturze przesyconej seksem i brak rozmowy na ten temat na pewno problemu nie zlikwiduje; informacje dochodzą z różnych źródeł
- trudność w definiowaniu pojęć, np. narządów- dzieci mówią- siusiak, ptaszek co jest odległe od terminologii medycznej
- główne cele:
· kształtowanej kultury seksualnej
· wdrażanie do poszanowania i dbałości o ciało własne i innych osób
· unikanie wulgarnych określeń
· nazywanie pojęć po medycznemu, kształcenie kultury języka
· umiejętność dostrzegania zachowań i ich ocena, innych ludzi wobec niego samego (molestowanie)
· obrona własnej nietykalności
· nauka czym jest nadużycie seksualne itp. (-à przestępstwa na tym tle) i że stanowi to zagrożenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Sposób rozpoznawania takich zachowań i reagowania na nie
-powinni wychowywać w głównej mierze rodzice, dawać przykład, ale też szkołą, nauczyciel. Jednak nauczyciele boją się tego tematu, nie uważają go za ważny jeśli chodzi o edukację małego dziecka, nie są do tego przygotowani, niekompetentni, temat jest trudny i krępujący
-problematyka wychowania seksualnego powinna stanowić przedmiot edukacji nauczycielskiej- a z tego co na razie widzę nie stanowi J
- edukacja seksualna powinna odbywać się przy pełnej akceptacji i pomocy rodziców
tiger273