DYLEMATY WCZESNEJ EDUKACJI.doc

(27 KB) Pobierz
DYLEMATY WCZESNEJ EDUKACJI

(DYLEMATY WCZESNEJ EDUKACJI. RED: Dorota Klus- Stańska, Małgorzata Suświłło, olsztyn 1998)

 

1. MEDIA W EDUKACJI- WSZECHOBECNA TELEWIZJA

TELEWIZJA-MEDIUM WYCHOWUJĄCE CZY TECHNIKA? REFLEKSJE NAD DZIEDZINĄ EDUKACJI MEDIALNEJ W KSZTAŁCENIU WCZESNOSZKOLNYM- Joanna Konieczna

 

*telewizja jest wszechobecna- medium wychowania.

Telewizja jako:

-sztuka

-środek przekazu (technika)

-pomoc dydaktyczna

 

1.      należy więc organizować czas wolny dziecka, zadbać o inne formy spędzania wolnego czasu (koła zainteresowań itp.)

2.      rozmowa na temat oglądanych programów + reklama i jej krytyczna ocena, dyskusja

3.      podkreślanie programów wartych obejrzenia

4.      kształtowanie norm higienicznego odbioru tv

5.      przykład rodziców

6.      prolekcje na zebraniach z rodzicami dotyczące wpływu tv na dzieci

7.      stworzenie wideoteki klasowej J programy nagrywane przez uczniów i nauczyciela- programy edukacyjne

8.      dyżurni mogą wypisywać programy i godziny emisji, które są warte obejrzenia + konsultacja z wychowawcą

 

o polskiej tv:

-zakaz emitowania scen drastycznych 6-23 (czy jest to przestrzegane?)

-dużo bajek czy filmów animowanych a brak programó edukacyjnych, artystycznych

-          pomysł zmniejszenia ilości reklam między programami dla dzieci

 

edukacja medialna:

-rodzaje komunikatów (drukowane, dźwiękowe, obrazowe)

-informacje w mas mediach na podstawie np. 5-10-15

-zasady obsługi sprzętu

-gazetka szkolna, radio węzeł

 

 

2. EDUKACJA SEKSUALNA W NAUCZANIU POCZĄTKOWYM?

WYBRANE PROBLEMY WYCHOWANIA SEKSUALNEGO NAJMŁODSZYCH UCZNIÓW- Grażyna Miłkowska- Olejniczak

 

-wychowanie seksualne rozumiane jako: miłość, zdrowie, seks, małżeństwo, rodzina

-a problematyka mieści się w wychowaniu zdrowotnym (np. higiena osobista, bezpieczeństwo, 1 pomoc, żywność, żywienie, ruch, nałogi, itp.)

-          nie nazywamy rzeczy po imieniu, tylko to, tamto, tego, tamtego

-          żyjemy w kulturze przesyconej seksem i brak rozmowy na ten temat na pewno problemu nie zlikwiduje; informacje dochodzą z różnych źródeł

-          trudność w definiowaniu pojęć, np. narządów- dzieci mówią- siusiak, ptaszek co jest odległe od terminologii medycznej

-          główne cele:

·         kształtowanej kultury seksualnej

·         wdrażanie do poszanowania i dbałości o ciało własne i innych osób

·         unikanie wulgarnych określeń

·         nazywanie pojęć po medycznemu, kształcenie kultury języka

·         umiejętność dostrzegania zachowań i ich ocena, innych ludzi wobec niego samego (molestowanie)

·         obrona własnej nietykalności

·         nauka czym jest nadużycie seksualne itp. (-à przestępstwa na tym tle) i że stanowi to zagrożenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Sposób rozpoznawania takich zachowań i reagowania na nie

 

 

-powinni wychowywać w głównej mierze rodzice, dawać przykład, ale też szkołą, nauczyciel. Jednak nauczyciele boją się tego tematu, nie uważają go za ważny jeśli chodzi o edukację małego dziecka, nie są do tego przygotowani, niekompetentni, temat jest trudny i krępujący

-problematyka wychowania seksualnego powinna stanowić przedmiot edukacji nauczycielskiej- a z tego co na razie widzę nie stanowi J

- edukacja seksualna powinna odbywać się przy pełnej akceptacji i pomocy rodziców

Zgłoś jeśli naruszono regulamin