1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą i wiązanie tych zjawisk z aktualną porą roku: opady śniegu lub śniegu z deszczem, zmiany pogody, temperatury.
2. Przyswajanie nazw niektórych ptaków zimujących w naszym kraju
3. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie: kulturalne odnoszenie się dzieci do siebie, używanie form grzecznościowych w kontaktach z kolegami i osobami dorosłymi.
4. Słuchanie i uczenie się wierszy i piosenek związanych z obchodami święta Babci i Dziadka. Przygotowywanie krótkich występów artystycznych dla zapraszanych gości z okazji ich święta.
5. Okazywanie szacunku dla członków rodziny, kulturalne zachowanie się w domu rodzinnym i w przedszkolu.
Sporządziła: M. Wodzicka Odpowiedzialne za realizację: M. Wodzicka
E. Gołębiowska B. Dąbrowska
TEMAT I TYGODNIA: OPIEKUJEMY SIĘ PTAKAMI
Zamierzone efekty:
1. Dziecko wie, że należy dokarmiać ptaki zimą, aby było im lepiej ją przeżyć.
2. Dziecko potrafi liczyć do czterech
Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej
Zabawy poranne:
„Wróbelki i kot”
„Lot ptaków”
Zestaw zabaw ruchowych:
nr 9
Wiersz D. Ślepowrońskiej – przewodnik metodyczny s. 64
2.„Kto policzy wróbelki?” - zabawa dydaktyczna, ; potrafią posługiwać się liczebnikami porządkowymi w zakresie czterech i więcej, próbują określać równoliczność zbiorów poprzez łączenie w pary, prawidłowo wykonują polecenie nauczycielki
Liczmany ptaków, karmniki, karta pracy
3. „Wróbel” zabawa inscenizowana do piosenki – dzieci zapamiętują słowa piosenki; potrafią inscenizować jej treść. Ćwiczenie słuchu muzycznego poprzez powtarzanie za nauczycielką krótkich rytmicznych tekstów; dzieci przestrzegają zawartych umów.
Kaseta z nagraniem, opaski z wróblami
4. „Domek dla ptaszków” słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej – dzieci potrafią skupić uwagę na słowie mówionym; odpowiadają na pytania dotyczące wiersza rozwijając mowę; wiedzą, dlaczego zimą należy dokarmiać zwierzęta, wiedzą jak wygląda wróbel i sikorka.
Ilustracje wiersz I. Suchorzewskiej przewodnik s. 59 pokarm; ziarna, suszone owoce i warzywa, okruszki chleba
Patyki, plastelina, tekturowe podstawki i daszki, ilustracje
TEMAT II TYGODNIA: KARNAWAŁ W PRZEDSZKOLU
3. Dziecko wie jak należy zachować się na balu.
4. Dziecko potrafi skupić swoją uwagę na zajęciu.
1. rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem, estetycznego poruszania się przy różnych rodzajach muzyki
2. Rozwijanie orientacji w przestrzeni, prawidłowe określanie położenia przedmiotów w przestrzeni względem innych przedmiotów, stosowanie określeń: na pod, obok, między itp.
Zabawy porane:
„Balonik”, „Śnieżynki”, „Misie i laleczki”
Zestaw zabaw ruchowych nr 9
1. „Weźmy się za ręce”- rozmowa na podstawie wiersza E. Szelburg – Zarembiny, ilustracji oraz przeżytych własnych doświadczeń - dziecko opowiada o własnych przeżyciach, zapamiętuje słowa wiersza
Ilustracje, wiersz - Przewodnik metodyczny s. 73,
2. .„Biały walczyk”, „ - zabawa ilustrowana ruchem do piosenki - dziecko śpiewa piosenkę indywidualnie i zbiorowo; rozumie znaczenie słowa „solo”; dziecko potrafi poruszać się rytmicznie
Nagranie piosenki, magnetofon,
3. Malowanie farbą plakatową na temat „Maski karnawałowe” lub do wyboru przez dziecko „Balonik karnawałowy”– dziecko ozdabia maskę; potrafi operować różnymi formami linii i plam; maluje na arkuszach różnego kształtu; próbuje wycinać dowolne formy i kształty z kolorowego papieru i nalepia ich na balonie; dziecko ostrożnie posługuje się nożyczkami; ozdabia salę wykonanymi balonami.
Wycięte różnego rodzaju maski karnawałowe, farby, pędzle, brokat, papier kolorowy samoprzylepny, krepina , nożyczk
4. Bal karnawałowy w przedszkolu – wspólna zabawa dzieci młodszych i starszych na balu; dziecko potrafi bawić się wspólnie; pokonuje lęk przed nieznanym; uczestniczy w konkursach; pozuje do zdjęcia; reaguje na polecenia nauczycielki
Stroje do przebrania
5. „Gdzie położyć balonik” – zabawa dydaktyczna - rozwijanie orientacji przestrzennej, dziecko rozumie znaczenie słów: pod, nad, za, obok, przed, w, na, itp., potrafi położyć balon w wyznaczonym miejscu.
Baloniki, nagrania muzyki relaksacyjnej
TEMAT III i IV TYGODNIA: FERIE ZIMOWE
5. Dziecko wie jak należy zachować się w czasie wspólnych zabaw.
6. Dziecko potrafi wypowiadać się na temat swojej pracy
1. Poznawanie cech określających charakter w oparciu o swobodne rozmowy, opis znanych dzieciom osób, opis postaci literackich
2. Inspirowanie zabaw tematycznych.
3. Bogacenie określeń dotyczących opisu charakteru człowieka np miły – niemiły; dobry – zły itp.
„Saneczki”
„Jazda na łyżwach”
„Uciekaj myszko”
„Stary niedźwiedź”
Zestaw zabaw ruchowych nr 10
1. „Zagadki dla Beatki” Marii Kownackiej – rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych – dzieci potrafią samodzielnie podać rozwiązanie zagadki, rozwija swoją wyobraźnię i spostrzegawczość.
2. „Urodziny lalki Oli” – zabawa dydaktyczna – utrwalenie umiejętności przeliczania w zakresie 4 – dziecko potrafi policzyć 4 elementy, używa liczebników od 1 – 4 .
Książeczka z zagadkami, zagadki obrazkowe
Zabawki – filiżanki, talerzyki, łyżeczki itp.
3. .„Królowa Śniegu” – słuchanie utworu z literatury dziecięcej – dziecko potrafi wypowiadać się na temat bajki, wyrabia umiejętność komunikatywnego wypowiadania się.
4. „Składanka – wydzieranka” - dziecko rozwija drobne ruchy palców, napięcie mięśniowe; próbuje dokonać samooceny; odczuwa satysfakcję z dobrze wykonanego zadania.
Bajka „Królowa Śniegu”
Kolorowe gazety, klej, kartka
5. „Zaczarowane plamy” -malowanie farbą plakatową – dzieci mieszają farby i tworzą nowe kolory, rozwijają swoją fantazję – dziecko potrafi wypowiadać się na temat swojej pracy.
6. Oglądanie bajek DVD Walta Disneya – dziecko potrafi w skupieniu obejrzeć, wie, że nie należy przeszkadzać innym; potrafi ocenić postępowanie bohaterów.
Fary plakatowe, pędzel, kartka
7. „Balonik” – zabawa ilustrowana ruchem – dziecko odzwierciedla ruchem rytm i melodię piosenki, potrafi klaskać pierwszą miarę taktu, rozwija swoją pomysłowość.
8. Zagadki rytmiczne – rozpoznawanie piosenek po wysłuchaniu ich rytmu – dziecko potrafi zaśpiewać indywidualnie i zespołowo ulubioną przez siebie piosenkę.
Magnetofon, nagrania
9. „Kopciuszek” – teatrzyk dramowy – na podstawie bajki dziecko potrafi wykorzystując kukiełki, własną osobę tworzyć sceny , wzbogacają zasób słownictwa.
10. „Lepimy z plasteliny” – temat dowolny – wyrabianie sprawności manualnej dzieci, kształtowanie wyobraźni twórczej – dziecko dba o estetykę miejsca swojej pracy.
Plastelina, podkładki
TEMAT V TYGODNIA: KOCHAMY BABCIĘ I DZIADKA
7. Dziecko wie jaką rolę w rodzinie pełnią dziadkowie
8.Dziecko potrafi okazać szacunek osobom starszym.
msz22