Modul_3_Wspolczesna_antropologia.pdf

(244 KB) Pobierz
3_modul.indd
Współczesna antropologia
Wstęp
1. Globalizacja a kultury lokalne
1.1. Konsekwencje globalizacji
1.2. Globalizacja a homogenizacja
1.3. Globalizacja a antropologia
2. Antropologia polityczna
2.1 Pojęcie organizacji politycznej
2.2. Struktury polityczne
2.3. Przywództwo polityczne
3. Społeczno-kulturowa tożsamość płci
3.1. Płeć kulturowa w badaniach Margaret Mead
3.2. Kolejne przykłady wpływu kultury na rodzaj
3.3. Gender studies i antropologia feministyczna
4. Antropologia wizualna
4.1. Czym jest antropologia obrazu?
4.2. Ikonosfera
4.3. Obraz jako akt komunikacji
4.4. Reklama jako przykład ikonosfery
5. Antropologia współczesności — antropologia codzienności
5.1. Czym jest antropologia współczesności?
5.2. Antropologia codzienności
Bibliografia
Wstęp
Współczesna antropologia nie odkrywa już nowych kultur, bo wszystkie zostały
odkryte, nie opisuje dawnych zwyczajów, bo te zostały już opisane. Jej cele pozo-
stają jednak takie same, zmienia się tylko rzeczywistość, w której są one realizo-
wane. Dlatego też dzisiaj antropologowie zajmują się nie tyle odległymi peryfe-
riami, co raczej rzeczywistością, w której dane jest im żyć. Badają różnorodność
kulturową i wszelkie zjawiska kulturowe, z jakimi tylko dane jest się człowieko-
wi spotykać.
Temat pierwszy tego modułu poświęcony jest globalizacji. Opisuje samo zjawisko
i jego konsekwencje, wskazuje na różnice między globalizacją a homogenizacją
oraz przedstawia antropologiczne podejście do globalizacji. Temat drugi opowia-
da o antropologii politycznej, coraz bardziej popularnej na Zachodzie gałęzi wie-
dzy odnoszącej się nie tylko do badań i analiz organizacji politycznej społeczeństw
pierwotnych, ale także i do współczesnych systemów politycznych. W temacie tym
można znaleźć takie zagadnienia, jak organizacja polityczna, struktury politycz-
ne czy przywództwo polityczne. Temat trzeci zawiera w sobie materiał opisujący
koncepcję społeczno-kulturowej tożsamości płci (gender) i odnosi się on do ba-
dań Margaret Mead nad płcią kulturową, a także opowiada o antropologii femini-
stycznej. Temat czwarty odnosi się do antropologii wizualnej, nazywanej także an-
tropologią obrazu i szczegółowo opisuje zagadnienia ikonosfery, obrazu jako formy
komunikacji oraz reklamy. Temat piąty poświęcony jest antropologii współczesno-
ści i antropologii codzienności.
2
431855594.001.png
1. Globalizacja a kultury lokalne
Pod mianem globalizacji 1 rozumie się procesy społeczne, ekonomiczne, kulturowe,
demograficzne, z którymi mamy do czynienia w obrębie narodów i które przekra-
czają granice narodowe i państwowe. Okazuje się bowiem, że dziś rozumienie i ba-
danie danej kultury nie może się już ograniczać tylko do warunków lokalnych,
gdyż wtedy będzie zawsze niepełne. Procesy globalne są niezależne od konkretnych
terytoriów narodowych i odbywają się w przestrzeni ponadlokalnej . Według An-
thony’ego Giddensa globalizacja jest to pewien rodzaj intensyfikacjirelacjispołecz-
nych na skalę światową, dzięki której zjawiska regionalne, pozostające wprawdzie
w oddaleniu geograficznym, wiążą się ze sobą i mają swoje odpowiedniki w innej
części globu (Giddens, 1990: 64). A zatem globalizacja znamionuje ponadnarodo-
wy charakter procesów kulturowych. Globalizacja jest procesem abstrakcyjnym,
niezinstytucjonalizowanym i nieodwołującym się do konkretnych narodów (Kuli-
gowski, 2006: 27).
Teoretycy globalizacji wyróżniają trzy jej fale. Pierwsza z nich odnosi się do
okresu wielkich odkryć geograficznych, gdy Europejczycy dotarli do Indii, Afryki,
Australii i obu Ameryk. Po raz pierwszy doszło wówczas do kontaktów między kul-
turami dotychczas oddzielonymi. Dostrzeżono także, że świat jest całością i dyfu-
zyjne przenikanie się kultury miało wymiar globalny. Druga fala globalizacji wią-
zana jest z okresem rewolucji przemysłowej, industrializacji i zwiększaniem się roli
miast, a także z podziałem globu między kilka wielkich mocarstw. Dlatego fala ta
kończy się wraz z rozpadem imperiów kolonialnych. Trzecia fala globalizacji za-
czyna się wraz z rozpadem Związku Radzieckiego, upadkiem ostatnich barier prze-
pływu oraz intensyfikacją wymiany ludności, dóbr i technologii, które przybrały
formy nigdy wcześniej nienotowane. Warto tu zauważyć, że wszystkie te trzy fale
wiążą się z pewną kulturową hegemonią Zachodu. Ciągle więc trwa ta sama ten-
dencja, a zmieniają się tylko narzędzia. Dawna dominacja militarystyczna zastąpio-
na została dominacją medialną.
1.1. Konsekwencje globalizacji
Globalizacja jest uważana za najbardziej istotny rys naszych czasów, mający ogrom-
ny wpływ na zmiany, jakie dokonują się w świecie. Jej efekty mają więc zróżnico-
waną naturę. Zalicza się do nich przede wszystkim:
1. Deterytorializację kultur, która objawia się przez nowe diaspo-
ry 2 i tak zwane etnokrajobrazy 3 . Arjun Appadurai definiuje etnokrajobraz
jako ludzi żyjących w zmieniającym się otaczającym ich świecie: turystów, emi-
grantów, azylantów, wypędzonych, robotników sezonowych i inne przemiesz-
czające się grupy i osoby tworzące istotny wymiar współczesności i wpływają-
ce na politykę międzynarodową (Appadurai, 1992: 192). Zakorzenione teryto-
rialne wspólnoty ludzkie stają się dziś mniej stabilne i coraz bardziej nasyco-
ne zmiennymi i zróżnicowanymi etnokrajobrazami obcych populacji. Dla antro-
pologii to są właśnie współcześni „tubylcy”, których można poznawać, badać
i chcieć zrozumieć.
1 Termin globalizacja po
raz pierwszy pojawił się
w słowniku Webstera
w 1961 roku. Trzy lata
później termin użyty został
przez Marshalla McLuha-
na w sloganie o „globalnej
wiosce”.
2 Diaspora — rozproszenie
członków jednego narodu
lub religii wśród innych na-
rodów lub wyznawców in-
nej religii.
3 Etnokrajobraz — ludzie ży-
jący w otaczającym ich —
pełnym zmian — świecie.
3
431855594.002.png
Obok etnokrajobrazu Appadurai wyróżnia także:
— krajobraz medialny — obejmujący zakres i przebieg dystrybucji informacji oraz
ich nośników,
— krajobraz technologiczny — odnoszący się do technologii przekraczającej nie-
przenikalne dotąd granice, pociągające za sobą wysoko wykwalifikowanych
specjalistów,
— krajobraz finansowy — ujawniający niespójny charakter miedzy ruchem ludzi,
przepływem technologii i transferem finansów,
— ideokrajobraz — o charakterze politycznym, wiążący się z konfliktem między
ideologiami państwowymi oraz ich kontrideologiami ruchów społecznych.
2. Ponadnarodowe migracje na ogromną skalę, które powodują,
że granice państw narodowych przenoszone są w świadomości
z emigrantów do krajów ich goszczących, dzięki czemu grupy
etniczne tworzą nie tylko nowe diaspory, ale i „narody poza
rodzinną ziemią” (Kearney, 1995: 547–565). W świecie zdominowanym
przez media staje się coraz bardziej jasne, że typowych kultur tubylczych jest co-
raz mniej. Implozja dawnych tubylców do światowych metropolii ma wpływ na
globalne procesy dokonujące się w sztuce, tańcu, zwyczajach gastronomicznych,
które również ulegają specyficznej deterytorializacji. Podróżowanie, bez wzglę-
du na to, czy to emigracyjna tułaczka, czy turystyczne wyprawy, staje się naszą
codziennością. Dzięki nieustannemu przemieszczaniu się ludzi na świecie two-
rzą się szczególne miejsca, które wszędzie posiadają takie same parametry — są
to hiperprzestrzenie, lotniska, sieci standardowych restauracji i barów, zakła-
dy produkujące masową technologię. W ich obrębie ludzie stają się osobnika-
mi bez odniesień kulturowych, anonimowymi bywalcami globalnej ekumeny.
Nową specjalnością antropologiczną stają się więc też studia nad współczesny-
mi formami skomercjalizowanej turystyki, która utrwala się jako forma global-
nej praktyki kulturowej (Nash, 1993). Zorganizowana turystyka przyczynia się
do homogenizacji kultur. W regionach uznawanych za turystycznie atrakcyjne
rodzi się bowiem zawsze rzekomo autentyczna „sztuka ludowa” i specjalny typ
wytwórczości odpowiadający potrzebom turystów.
4 Hiperrzeczywistość — ter-
min ten wprowadził Jean
Baudrillard na określenie
rzeczywistości, w której do-
minują supermarkety, parki
rozrywki i masowo produ-
kowane obrazy z wiadomo-
ści, telewizji i filmów. Jest to
rzeczywistość pozbawiona
autentyzmu i znaczenia.
5 Na początku lat 80. XX wie-
ku Saamowie — rdzenni
mieszkańcy północy Skandy-
nawii (Lapończycy) — prze-
sunęli o kilka dni termin
rozpoczęcia swojej corocznej
koczowniczej wędrówki. Od-
czuwali oni zbiorową chęć
poznania sprawcy śmiertel-
nego postrzelenia niejakie-
go J.R., jednego z bohaterów
masowo przez nich ogląda-
nego serialu Dynastia . Z ko-
lei w styczniu 1999 r. nie-
które meczety w Rijadzie,
stolicy Arabii Saudyjskiej,
zdecydowały się na przesu-
nięcie godziny wieczornych
modlitw. Powodem była te-
lewizja, w której emitowa-
no ostatni odcinek mydla-
nej opery Marimar . Duchow-
ni postanowili w ten sposób
zdjąć z barków wiernych ar-
cytrudny dylemat: nie po-
znać rozwiązania serialowej
historii Thalii czy odważyć
się na zaniedbanie obowiąz-
ków religijnych?
3. Powstawanie hiperrzeczywistości 4 , czyli kolejny aspekt globalizacji, któ-
ry wskazali Jean Baudrillard (1929–2007) i Umberto Eco. Oddziaływanie kultu-
ry popularnej polega bowiem nie tylko na zachęcaniu do konsumpcji zmiennych
ideałów i mód kulturowych, ale powoduje też, że tworzy się sfera wyobraźni
ludzkiej wypełniona wyimaginowanymi światami „nibyrealności”, których ory-
ginał nigdy nie istniał, takimi jak na przykład Disneyland. Wzrastająca dostęp-
ność globalnej przestrzeni i współistnienie w czasie zjawisk medialnych sprawia,
że nasze zwarte dotychczas idee dotyczące czasu i przestrzeni ulegają zniekształ-
ceniu i pomieszaniu. Dawne peryferie i centra jawią się w mass mediach tak,
jakby były jednym miejscem, do którego można się udać bez przeszkód, dzięki
wyborowi odpowiedniego kanału telewizyjnego lub strony internetowej. Świat
multimedialny charakteryzuje się bowiem tym, że wszystkie, nawet najbardziej
odległe geograficznie wydarzenia, zdają się dziać jednocześnie i być namacalne.
W związku z tym tożsamość widzów takich stacji, jak CNN czy MTV kształtu-
je się na poziomie ponadlokalnym 5 . Procesy globalizacyjne prowadzą do unifor-
mizacji w wymiarze planetarnym. Wielu badaczy przekonuje, że żyjemy w mak-
świecie, że ludzkość dotknięta została przez coca-kolonizację, makdonaldyzację,
czy makdisneizację, że lansowany przez globalizację styl życia i wartości stają
się ważniejsze niż daty corocznych wędrówek lub religijne nakazy (Kuligowski,
2006). Badacze wskazują także na zjawisko utowarowienia kultury i fakt, że
większość ludzkich doświadczeń usytuowana jest wokół centrów handlowych,
multipleksów, parków tematycznych, aren sportowych, sieci fast foodów, telewi-
4
431855594.003.png
zji oraz Internetu. Doświadczenia z nimi związane uniformizują akty konsump-
cji. Nazwy globalnych marek, takich jak CNN, Marlboro, Coca- Cola, McDo-
nald’s, Calvin Klein, Nike, stały się ikonami globalnej popkultury i symbolami
hegemonii kulturowej Zachodu.
1.2. Globalizacja a homogenizacja
Wielu badaczy sądzi, że globalizacja i homogenizacja to dwa określenia tego same-
go uniwersalnego procesu, któremu w żaden sposób nie można się przeciwstawić.
Antropologowie nie negują faktu globalizacji i homogenizacji, ale nie traktują obu
zjawisk równorzędnie. Podkreślają natomiast, że mają one swoje drugie oblicze,
którym jest poszukiwanie nowej syntezy form kulturowych (Foster, 1991: 236).
To, że coraz mniej dziś mamy kultur autentycznych, o wyraźnie zakreślonych gra-
nicach, szczycących się odrębnością kulturową, nie znaczy jednak, że wszystkie
kultury uległy homogenizacji.
Antropologia nie zadowala się wizją świata widzianego przez pryzmat globaliza-
cji i homogenizacji. Nie są to, jak wspomniano, pojęcia równoznaczne. Globaliza-
cja nie zawsze pociąga za sobą homogenizację treści, a może wywoływać reakcje
przeciwstawne w postaci silnych starań o promowanie własnej kultury lokalnej.
Badacze wskazujący na zanik autentyczności kulturowej i atomizację społeczeństw
mają na uwadze realia późnego kapitalizmu lub kapitalizmu konsumpcyjnego, ty-
powe dla rzeczywistości wielkich metropolii. Stwierdzenie, że świat stał się glo-
balną ekumeną nie oznacza jeszcze, że stał się on światem homogenicznym, w któ-
rym wartości ponadkulturowe i ponadpaństwowe zajęły miejsce kulturowej trady-
cji i wyparły lokalność.
1.3. Globalizacja a antropologia
Proces globalizacji stanowi wyzwanie dla antropologii kultury, ponieważ zmusza
ją do rewizji podstaw pojęciowych, odnoszących się szczególnie do takich antropo-
logicznych uniwersaliów, jak pojęcia czasu czy przestrzeni. Zjawiska o globalnym
zasięgu (np. procesy migracji, komercjalizm kultury, komunikacja technologiczna,
finanse, rozwój turystyki) stawiają pod znakiem zapytania dotychczasowe binar-
ne traktowanie czasu i przestrzeni. Przed epoką globalizacji czas pojmowano jako
progresywny proces rozciągający się między początkiem i końcem historii, a jego
korelatem przestrzennym były peryferie i metropolitalne centra (Burszta, 1998:
159). Globalizacja pociąga za sobą odejście od dwuwymiarowej przestrzeni eukli-
desowej z jej podziałem na centrum i peryferie oraz wyraźnie zaznaczonymi gra-
nicami, na rzecz przejścia do wielowymiarowej przestrzeni globalnej z nieciągłymi
i wzajemnie się przenikającymi superprzestrzeniami. Obecnie trudno odróżnić zja-
wisko lokalne od globalnego, gdyż oba te wymiary się przenikają i wymagają łącz-
nego potraktowania.
Antropologowie zadają sobie pytanie, czy zatem teza o zachodniej kapitalistycznej
monokulturze, która rozrasta się globalnie, jest uzasadniona? Globalny kontekst
informacji, globalny wymiar operacji finansowych, globalna obecność mediów,
5
431855594.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin