1. Obliczyć i narysować pasowanie
Narysować rozkład pól tolerancji oraz obliczyć parametry pasowania i podać jego rodzaj, jeżeli wiadomo:
N=100mm, T0=30mm, TW=20mm, EI=0, es=-10mm
N- wymiar nominalny, O-linia zerowa, ES- odchyłka górna otworu, EI- dolna, es-górna wałka, ei- dolna, T0-tolerancja otworu, TW-tol. wałka, A-wymiar graniczny dolny, B-wym.gr.górny, Lmax-luz maksymalny, Lmin-mn, T-tolerancja pasowania.
T0=ES-EI, TW=es-ei, A0=N+EI, AW=N+ei, B0/w=N+ES, Lmax=ES-ei, Lmin=EI-es, T=T0-TW, T=Lmax-Lmin, T=Wmax-Wmin, L/Wsr=0,5(Lmax+Lmin)
Gdzie W to wcisk
Pasowanie luźne Lmax>0, Lmin>0 (A-H, a-h)
Pasowanie mieszane Lmax>0, Lmin<0 (J-N,P, j-n,p)
Pasowanie cisnae Lmax<0, Lmin<0 (N-Z,n-z)
Pasowanie określa charakter współpracy wałka z otworem, zależy jedynie od róznicy ich wymiarów przed połączeniem, obrazem pasowania jest skojarzenie dwóch pól tolerancji- otworu i wałka
Lmax=-Wmin, Lmin=-Wmax
Zasada stałego otworu- kojarzenie tolerancji wałka z tolerancją otworu, którego dolna odchyłka jest równa zero EI=0.Taki otwór oznacza się H
Zasada stałego wałka- kojarzenie tolerancji otworu z tolerancją wałka którego górna odchyłka jest równa 0 es=0. Taki wałek oznaczmy h
à Dane:
ES=T0+EI=30, ei=es-Tw=-30, Ao=N+EI=100, Bo=N+ES=100,03mm, Aw=N+ei=99,97mm, Bw=N+es=99,99mm, Lmax=ES-ei=60, Lmin=EI-es=10, T=To+Tw=50
Jest to pasowanie luźne wg stałego otworu Lmax > 0 ; Lmin > 0
Pasowanie : - luźne Lmax>0; Lmin>0 (A÷H, a÷h)
- mieszane Lmax>0; Lmin<0 (J÷N(p), j÷n(p))
- ciasne Lmax<0; Lmin<0 (N÷Z, n÷z)
2. Sposoby spawania
a) gazowe
b) elektryczne(elek. Otuloną; w osłonnie gazów ochronnych TIG MIG MAG; elektronowe; laserowe)
3. Narysować połączenie wpustowe i wielowypustowi
Wpustowe:
Połączenia wpustowe służą do osadzania na wale różnych części maszyn (kół zębatych, pasowych). Na wale i otworze wykonane są odpowiednie rowki, w które wprowadzony jest wpust. Zadaniem wpustu jest przenoszenie momentu obrotowego z wału na współpracującą część.
Materiały na wpusty: Rm ³500MPa – St5, St6
Rodzaje wpustów: pryzmatyczne, czółenkowe, czopkowe symetryczne, niesymetryczne.
Tolerancja rowków:
Wałek
Piasta
Luźne
Mieszane N9/h9
Ciasne
D10/h9, F9/h9, H9,h9
Js9/h9
N9/h9, P9/h9
Wielowypustowe:
Połączenie bezpośrednie, na czopie wału są wykonane występy (wypusty) współpracujące z odpowiednimi rowkami w piaście.
Zalety: połączenie krótsze jak w połączeniu wpustami, dokładniejsze osiowania, zmniejszenie nacisków jednostkowych, zmniejszenie oporów tarcia.
Rodzaje osiowania: na zewnątrz średnicy, na wew. Średnicy, na bokach wypustu.
4. Rozkład ciśnień w łożysku ślizgowym (osiowe i poprzeczne)
Rozkład nacisków (ciśnienia) w łożysku ślizgowym
b-kąt opasania
a-kąt pomiędzy kierunkiem obciążenia, a początkiem klina smarnego
f-kąt określający miejsce najmniejszej grubości warstewki olejowej
q(teta)-współrzędna kątowa mierzona w kierunku obrotów
qa(tetaa)- współrzędna kątowa mierzona od linii środków czopa i panewki do początku klina smarnego
Qpmax- kąt określający miejsce maksymalnego ciśnienia
Qpo- kąt określający koniec klina smarnego
5. Przekładnia pasowa (rozkład naprężeń w ruchu i spoczynku)
RYSUNEK NAPRĘŻENIA W PASIE I ROZKŁAD SIŁ
D1-koło napędzające
D2- koło napędzane
S1=S2*emf1
S1-S2=T- siła użyteczna
Zalety: płynność ruchu, cichobieżność, zdolność łagodzenia drgań, możliwość ustawienia osi w dowolny sposób, mała wrażliwość na dokładność wykonania.
Wady: duże wymiary, niestałość, przełożenia, wrażliwość pasa na szkodliwe działanie otoczenia
Materiały na pasy: skóra, guma z tkaniną bawełnianą, bawełniany, wełniany, mas polimerowy.
6. Czym różni się klin od wpustu
Wpust: przenoszą moment skręcający, dobre osiowanie współpracujących części.
Klin: niewielki moment skręcający
- stosowane przy minimalnych wymaganiach co do współosiowości
- nierównomierny rozkład naprężeń
- niekorzystny …
- skośne ustawienie osadzonej części
- trudności z dopasowaniem klina
- stosowany przy małych prędkościach obrotowych
7. Łożysko ślizgowe (hydrodynamiczne, h-statyczne, rozkład ciśnień)
Tarcie płynne – można uzyskać na zasadzie h-statycznej lub h-dynamicznej poprzez:
a) klin smarny
b) efekt wciskania smaru
Realizacja klina smarnego wymaga spełnienia 3 warunków:
- istnienia prędkości poślizgu większej od prędkości granicznej
- spełnienia warunku geometrycznego tzn. istnienia pomiędzy ślizgającymi się po sobie powierzchni, przestrzeni zwężającej się w kierunku ruchu
- ciągłego dostarczania do tej powierzchni wystarczającej ilości smaru
Realizacja tarcia płynnego na zasadzie „efekt wciskania smaru”:
- istnienie odpowiedniej wartości składowej, prędkości ruchu czopa w kierunku normalnym do powierzchni nośnych
- istnienie możliwie silnego dławienia smaru na wypływie z łożyska
- ciągłego dostarczania wystarczającej ilości smaru na miejsce wyciśniętego z łożyska
Zasada hydrostatyczna: gdy istnieje trudność w uzyskaniu tarcia płynnego na zasadzie hydrodynamicznej, ze względu na niemożność spełnienia któregoś z podstawowych warunków.
Ciśnienie w warstwie smaru oddzielającej czop od panewki wywołujemy przez pompowanie smaru pompą znajdującą się poza łożyskiem. Ciśnienie i wydatek pompy dobieramy tak, aby siła wypadkowa ciśnienia i w warstwie smaru równoważyła obciążenie łożyska.
Łożysko h-dynamiczne – musi istnieć odpowiednia prędkość
Łożysko h-statyczne – smar pompowany jest przez pompę znajdującą się na zewnątrz łożyska
8. Rysunek sprzęgła oponowego
9. Materiały łożyskowe (ślizgowe, toczne, z czego rolki?)
Materiały łożyskowe powinny spełniać następujące cechy:
1.Dobra odkształcalność.
2.Odporność na zatarcia.
3.Wytrzymałość na naciski.
4.Wytrzymałość zmęczeniowa.
5.Odporność na korozję.
6.Dobre przewodnictwo ciepła.
7.Odpowiednią rozszerzalność cieplną.
8.Korzystna struktura materiału (niskie μ)
9.Dodra obrabialność.
10.Niska cena.
Łożyska ślizgowe: białe metale ołowiowe (Ł16), cynowe (babbit, Ł83), stopy kadmowe, aluminiowe, brązy ołowiowe (B1032), brązy cynowe
Łożyska toczne: pierścienie i elementy toczne wykonuje się z ŁH15, ŁH15SG, koszyczki – z blach (metodą tłoczenia) – ze stali, brązu, mosiądzu, tworzyw sztucznych.
10. Wypisać kąty w gwintach pod względem samochowności i sprawności
Sprawność:
Największą sprawność ma gwint trapezowy niesymetryczny, trapezowy symetryczny, okrągły, metryczny.
Największą samohamowność ma gwint metryczny a najmniejszą trapezowy niesymetryczny.
g £ r’ – warunek samohamowności
11. Rodzaje elementów tocznych w łożyskach (co to jest powierzchnia styku)
Elementy toczne: kilki, wałeczki, igiełki, baryłki, stożki
Powierzchnia styku – w łożyskach występują 2 rodzaje styku: punktowe lub liniowe elementów tocznych z bieżniami, w czasie pracy łożyska występują bardzo duże naciski jednostkowe, a pod ich wpływem – znaczne naprężenia tzw. stykowe.
12. Tok obliczeniowy łożysk tocznych i ślizgowych
ŁOŻYSKA TOCZNE
a) ustalenie schematu konstrukcyjnego łożyskowania
b) określenie wartości i kierunku obciążeń i prędkości obrotowej
- dla obciążeń zmiennych obliczamy Po i no
c) ustalenie geometrycznych ograniczeń konstrukcyjnych i średnicy czopa i gniazda
d) wybór typu łożyska
e) przyjęcie wymaganej twardości łożyska L
f) wyznaczenie wartości stosunku c/p dla przyjętej twardości i typu łożyska
g) obliczenie obciążenia zastępczego
x,y – współczynnik zależny od typu i rodzaju łożyska
h) obliczenie obciążenia efektywnego pe = fd * p
i) obliczenie wymaganej nośności ruchowej
j) obliczenie efektywnej nośności ruchowej Ce = ft * C
k) obliczenie zastępczego obciążenia:
l) obliczenie nośności spoczynkowej C0 = S0 * P0
m) dobieramy łożysko: nośność i wymiary
n) sprawdzenie trwałości ciernej łożyska
o) weryfikacja nośności efektywnej Ce = ft * C
p) dobór środka smarnego
r) obliczenie trwałości efektywnej:
s) przyjęcie pasowań oraz uszczelnienie komory smarnej
ŁOŻYSKO ŚLIZGOWE:
a) dobór materiału na Panew i jej wymiarów
b) sprawdzenie warunków wytrzymałościowych
P – obciążenie czopa, D – średnica czopa [mm], L – czynna długość Panwi [mm]
c) obliczenie luzów w łożysku
d) dobór oleju na podstawie Sommerfelda
n” – prędkość obrotowa [Obr/s]
h - lepkość dynamiczna [Pa * s]
- luz promieniowy
r- promień czopa
y - luz względny
e) dobór pasowania
f) sprawdzenie warunku tarcia płynnego
h0 > R21 + R22
g) sprawdzenie ilości oleju przepływającego przez łożysko
h) objętość pływów bocznych
i) kąt określający miejsca max ciśnienia
j) kąt określający miejsca min grubości filmu olejowego
k) kąt określający koniec klina smarnego
l) sprawdzenie warunku (pśrV)=(pśrV)dop
m) minimalna prędkość obrotow...
dawiddd93