1 mini.doc

(3388 KB) Pobierz
Zestaw III

1.Pojęcie projektowania i konstruowania. Algorytm realizacji zadania konstrukcyjnego: Projektowanie – jest to opracowanie informacji o sposobie zaspokajania potrzeb. Konstruowanie – jest to działanie polegające na doborze cech konstrukcyjnych czyli materiałów geometrycznych i dynamicznych. Algorytm projektowania: projektowanie proces technologiczny instrumentalizacja działań zaspokajanie potrzeb

2. Rozkład pól tolerancji, parametry pasowania i oznaczenie symbolowe jeżeli: N=55 mm otwór w 7kl, dla której ES=30μm, EI=11μm, wałek m6 es=30 ei=11:A0= N+EI=55,011mm, B0=N+ES=55,03mm, Aw=N+ei=55,011mm, Bw=N+es=55,03mm To=ES-Ei=0,019mm, Tw=es-ei=0,019mm,

Lmax=Es-ei=0,019mm, Lmin=EI-es=-0,019mm, pasowanie mieszane, ozn: Φ55K7/m6

3. Karb, współczynnik działania karbu, przykłady karbów. Karb wszelkie nieciągłości poprzecznych przekrojów przedmiotu lub zmiany krzywizn powierzchni ograniczających przedmiot (rowki, otwory, gwinty). Rozkład naprężeń w obszarze karbu zależy od geometrii karbu, związanej z wymiarami przedmiotu. bk współczynnik działania karbu - stosunek wytrzymałości próbek gładkich bez karbu do wytrzymałości próbek gładkich z karbem. bk=1+hk(ak+1) gdzie: hk – współczynnik wrażliwości materiału na działanie karbu, ak – współczynnik kształtu wpływający na charakterystykę zmęczeniową karbu,

4.Podstawowe rodzaje spoin i sposób wyznaczania dla nich naprężeń dopuszczalnych: W zależności od przeznaczenia spoin: Nośne, szczelne, złączne; Ze względu na kształt spoiny: Czołowe, pachwinowe, otworowe, punktowe, brzeżne. Metoda obliczania stanem granicznym obowiązuje w konstrukcjach stalowych hal, mostów, suwnic, jezdni podsuwnicowych, dźwignic. d=Fobl/As≤Rs gdzie: Foblobciążenie obliczeniowe, są sumą iloczynów tak zwanych obciążeń charakterystycznych i odpowiednich współczynników uwzględniających  dynamiczny charakter obciążenia oraz prawdopodobieństwo wystąpienia obciążeń bardziej niekorzystnych od obciążeń charakterystycznych bądź równoczesnego wystąpienia kilku obciążeń o maksymalnych wartościach. Rs - wytrzymałość obliczeniowa spoiny – iloczyn wytrzymałości obliczeniowej stali R (otrzymuje się przez podzielenie minimalnej gwarantowanej granicy plastyczności Re przez współczynnik materiałowy R=Re/gs) i współczynnika s (określa się w zależności od rodzaju spoiny i naprężenia, granicy plastyczności oraz jakości złącza). d - uogólnione naprężenie obliczeniowe. As- uogólniony wskaźnik wytrzymałości przekroju spoiny.

5. Połączenie czopa z piastą kołkiem promieniowym(warunki obliczeniowe) i stycznym.

Ścinanie: τt=4M0/(π*dc*d^2) ≤kt; Nacisk powierzchniowy między czopem a kołkiem: pmax=6M0/(d*dc2)≤pdop; Nacisk między tuleją a kołkiem: pmax=2M0/gp*d*(dc+gp) ≤pdop;

6. Rozkład sił dla mechanizmu śrubowego działających przy podnoszeniu za pośrednictwem modelu równi pochyłej:

7. Sprzęgło cierne stożkowe i związek między siłą docisku a znanymi parametrami geometrycznymi:

siła Pw powoduje powstanie nacisku normalnego; N=Pw/sinα a więc siły tarcia T=Nμ=Pw*μ/sinα=Pw*μ, Wprowadzamy podobnie jak w gwintach, pozorny współczynnik tarcia μ=μ/sinα . Kąt α zawiera się w granicach 15o-20o. Moment jaki może przenieść sprzęgło Mt=TD/2=(Pwμ’D)/2 naciski na powierzchnie współpracujące p=N/(πDb)=Pw/(πDbsinα) stąd warunek na nacisk p=(2Mtsinα)/ (DμπDbsinα)= 2Mt/πD2μb≤pdop

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Model powstawania siły tarcia przy tarciu mieszanym oraz krzywa Stribecka:

Przy sile wyporu nie równoważącej  całkowicie obciążenia, czop i panewka stykają się grzbietami nierówności. Tarcie takie nazywamy tarciem mieszanym, występuje przy tym zużycie stykających się powierzchni.









9. Wielkości charakteryzujące przekładnie zębate. Jakie informacje należy  podać zamawiając przekładnie według katalogu. Przełożenie, moduł, rodzaj przekładni(zamknięta, otwarta), przenoszony moment obrotowy, moc, sprawność, rodzaj kół zębatych.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin