_konspekt_zajec.doc

(83 KB) Pobierz
Moduł I

Moduł I

Wprowadzenie do zagadnień związanych z metodyką

Metody i techniki pracy z podmiotem

 

Cele:

przedstawienie prowadzącego,

prezentacja kursu, jego zagadnień i celów, a także zasad,

zapoznanie się uczestników grupy,

zebranie oczekiwań,

wprowadzenie do przedmiotu,

zapoznanie z różnymi podejściami wykorzystywanymi w pracy z uczniem,

przypomnienie problemów występujących w różnych grupach wiekowych.

 

 

Temat 1

Organizacja zajęć. Prezentacja przedmiotu. Zapoznanie się uczestników kursu

 

Zagadnienia do dyskusji:

1. Kim jesteś? Opowiedz coś o sobie

2. Czego oczekujesz od tego kursu?

 

Temat 2

Metody i techniki pracy z uczniem

 

Ćwiczenie 1

Techniki pracy z uczniem

 

Poniedziałek

Polecenie

Dobierzcie się w 4 zespoły. W zespołach opracujcie i przygotujcie prezentację różnych podejść do pracy z uczniem: behawioralnego, poznawczego, systemowego i podmiotowego. Przedstawcie główne założenia i stosowane techniki w sposób ciekawy dla innych.

Termin umieszczenia w folderze zwrotnym: środa, godz. 24.00.

 

Czwartek

Zagadnienia do dyskusji:

1. Które podejście do jakich problemów?

2. Czy można stosować metody z innych podejść w podejściu podmiotowym?

3. Co oprócz ćwiczeń na warsztacie?

 

Temat 3

Problemy dzieci i młodzieży

 

Poniedziałek

Polecenie

Opracuj listę problemów, z jakimi borykają się dzieci.

Opracuj listę problemów młodzieży.

Termin umieszczenia w folderze zwrotnym: środa, godz. 24.00.

 

Czwartek

Zagadnienia do dyskusji:

1. Jaką rolę pełni pedagog w aspekcie tych problemów?

2. Co rozwijać u dzieci?

3. Co rozwijać u młodzieży?

4. Co rozwijać u osób dorosłych?

 

 


Moduł II

Wykład jako element warsztatu

 

Cele:

wykształcenie umiejętności przygotowywania wykładów,

wykorzystywanie prezentacji PowerPoint w pracy z młodzieżą.

 

 

Temat 1

Wykład

 

Ćwiczenie 1

Ciekawy wykład

 

Poniedziałek

Polecenie

Przygotuj wykład dotyczący jednego z problemów omawianych w poprzednim module. Określ grupę wiekową. Wciel się w rolę prowadzącego i zaprezentuj ten wykład pozostałym studentom.

Termin umieszczenia w folderze zwrotnym: czwartek, godz. 24.00.

 

Piątek

Polecenie

Zapoznaj się z pracami pozostałych studentów. Przekaż każdemu informację zwrotną dotyczącą jego pracy.

 

Zagadnienia do dyskusji:

1. Jak powinny być prowadzone wykłady?

2. Opracuj wyznaczniki dobrze poprowadzonego wykładu.

3. Czy jest to skuteczna metoda? Plusy i minusy.

 

Niedziela

Polecenie

Opracuj swój wykład jeszcze raz w formie PowerPoint z wykorzystaniem ciekawych metod.

Termin umieszczenia pracy: środa, godz. 24.00.

 

 


Moduł III

Rozmowa a pogadanka

Informacja zwrotna

 

Cele:

wprowadzenie rozróżnienia między rozmową a pogadanką,

zdefiniowanie czynników wpływających na efektywność rozmowy,

cechy poprawnej informacji zwrotnej,

zwiększenie umiejętności udzielania informacji zwrotnej.

 

Temat 1

Rozmowa pedagogiczna

 

Ćwiczenie

Rozmowa

 

Poniedziałek

Polecenie

Dobierzcie się w pary. Waszym zadaniem będzie spotkać się na czacie i przeprowadzić ze sobą rozmowę, w której jedna osoba jest pedagogiem, a druga uczniem. Następnie zamieńcie się rolami.

Problem, z którym przychodzi osoba A: nieśmiałość, odizolowanie się od grupy.

Problem, z którym przychodzi osoba B: agresywne zachowanie, częste bójki, popychanie.

 

Zapis czatu oraz indywidualne refleksje po przeprowadzonej rozmowie (jak się czułeś w roli A i B, jakie emocje Ci towarzyszyły, co Ci pomogło, co było trudne, co łatwe?) umieśćcie w folderze zwrotnym do środy do godz. 24.00.

 

Czwartek

Przyjrzyjcie się pozostałym rozmowom. Udziel informacji zwrotnej pozostałym osobom zgodnie z zasadami udzielania prawidłowej informacji zwrotnej.

 

Zagadnienia do dyskusji:

1. Cechy dobrej rozmowy.

2. Różnica między rozmową a pogadanką.

3. Blokady komunikacji między nauczycielem a dzieckiem (błędy nauczyciela).

 

 

Temat 2

Informacja zwrotna

 

Ćwiczenie

Informacja zwrotna

 

Poniedziałek

Wróć do poprzedniego modułu i przyjrzyj się informacjom zwrotnym, których udzieliłeś pozostałym osobom.

 

Zagadnienia do dyskusji:

1. Jak powinna być skomponowana informacja zwrotna?

2. Kiedy udzielać informacji zwrotnej?

3. Jakie są cechy prawidłowej informacji zwrotnej?

4. W jakich celach udziela się informacji zwrotnych na warsztacie?

 

Czwartek

Wykonaj zadanie (załącznik).


Moduł IV

Bajka terapeutyczna

VAKOG

 

Cele:

poznanie zasad tworzenia bajki terapeutycznej,

zwiększenie umiejętności tworzenia bajek terapeutycznych dostosowanych do wieku dziecka i problemu.

 

Ćwiczenie

Bajka

Poniedziałek

 

Zagadnienie do dyskusji:

1. Cechy dobrej bajki terapeutycznej.

 

Wtorek

Polecenie

Ułóż bajkę terapeutyczną na jeden z tematów zaproponowanych przez prowadzącego (np. ból po stracie bliskiej osoby, strach przed dentystą, wyjazd rodzica do innego kraju, rozwód rodziców). Zamieść ją w folderze zwrotnym do piątku do godz. 24.00.

 

Sobota

Przeczytaj bajki pozostałych osób. Udziel informacji zwrotnej. Termin: niedziela, godz. 24.00.

 

 

Ćwiczenie 2

VAKOG

 

Poniedziałek

Przeczytaj

 

Każdy człowiek inaczej odbiera świat. Istnieją specjalne kanały sensoryczne, przez które postrzegamy rzeczywistość. Komunikacja w bardzo dużym stopniu zależy od tego, przez który z kanałów zmysłowych odbieramy świat.

Kanały sensoryczne (oczy, uszy, całe ciało), za pomocą których dana osoba pozyskuje i przechowuje informacje, obejmują modalność: wizualną, słuchową, kinestetyczną, węchową oraz smakową (Visual, Auditory, Kinesthetic, Olfactory, Gustatory VAKOG).

Są to „filtry powszechnie znane jako systemy przedstawiania rzeczywistości, które wykorzystujemy, postrzegając świat oraz przyswajając doznane doświadczenia.

 

System przedstawiania rzeczywistości za pomocą wizji wykorzystywany jest na dwa sposoby: w sposób otwarty poprzez postrzeganie świata zewnętrznego, oraz wewnętrznie — w momencie kiedy w umyśle dokonujemy wizualizacji pozyskanych informacji.

Podobnie system przedstawiania rzeczywistości za pomocą słuchu wykorzystywany jest do wysłuchania głosów wewnętrznych i zewnętrznych.

Zmysł dotyku określany jest mianem kinestetycznego systemu przedstawiania rzeczywistości. Zewnętrzna modalność związana jest z czuciem, tzn. dotykiem, temperaturą oraz wilgocią. Wewnętrzna modalność kinestetyczna dotyczy zapamiętanych doznań, emocji, wewnętrznego uczucia równowagi oraz świadomości własnego języka ciała.

W kulturze świata zachodniego systemy przedstawiania rzeczywistości wizualnie, słuchowo i kinestetycznie są podstawowymi systemami. Zmysły węchu i smaku są mniej znaczące, zazwyczaj przyporządkowane zmysłom kinestetycznym.

 

System reprezentacji a używane słowa:

 

System wzrokowy: widzieć, patrzeć, spoglądać, podejrzewać, wyobrażać, szpiegować, dostrzegać, ubarwiać, oświecać, obserwować, kolorowy, mglisty, jasny, ciemny, dalekowzroczny, szeroki, wysoki (różne przymiotniki dotyczące obrazu), perspektywa, obraz, pogląd, punkt widzenia, oko w oko, mieć coś na oku, wyglądać itd.

 

System słuchowy: słuchać, mówić, ogłuszać, przepowiadać, szeptać, podpowiadać, zgrzytać, wołać, wypowiadać, plotkować, cichy, melodyjny, dźwięczny, dudniący, małomówny, rozmowny, głuchy, piskliwy, głośny, echo, śpiew, rozmowa, rozgłos, pogłoska, plotka, brzmienie, być głuchym na czyjeś prośby, zgrany zespół, zasłyszane itp.

 

System kinestetyczny: ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin