Ćwiczenia pobudzające twórcze myślenie(1)(1).doc

(153 KB) Pobierz
Ćwiczenia pobudzające twórcze myślenie

Ćwiczenia pobudzające twórcze myślenie.

 

 

1.      Inne zastosowanie przedmiotów:

 



Uczestnicy siadają w kręgu. Dostają jeden przedmiot. Jest to przedmiot dobrze im znany – parasol, kapelusz, garnek, itp... Kolejno podają go sobie.

 

Ich zadaniem jest wymyślenie jak największej ilości zastosowań dla tego przedmiotu.

 

2.      „Czasami czuję się jak...”

 

Uczestnicy dobierają się w pary. Spacerując obserwują pomieszczenie i przedmioty. Kiedy zauważą coś interesującego mówią drugiej osobie: „czasami czuję się jak..., bo...” (Czasami czuję się jak zamknięte drzwi, bo pilnuję, aby nikt nie dowiedział się jaki naprawdę jestem w środku.)

 

W tym ćwiczeniu najważniejsze jest uzasadnienie porównania siebie z przedmiotem.

 

3.      „Supermarket”

 

Uczestnicy zostają podzieleni na małe grupy. Grupy stają się specjalistami od reklamy w supermarketach.

 

Wprowadzenie:

 

Zbliża się wielka promocja, którą ogłaszaliście od długiego czasu w gazetach i telewizji. Wiecie, że do waszego supermarketu przyjdą tysiące ludzi, którzy chcą koniecznie kupić to, co im obiecywaliście. Niestety tego nie macie. Wasz dostawca pomylił transporty i dostaliście zupełnie coś innego, niż mieliście dostać. Ludzie czekają i nie ma czasu na wymianę towaru. Musicie sprzedać to, co dostaliście zamiast tego, co obiecaliście.

 

Każda z grup losuje nazwy dwóch niezwiązanych ze sobą przedmiotów. Pierwszy jest towarem, który był reklamowany. Drugi jest towarem, który aktualnie jest w sprzedaży. Zadaniem grup jest wypisanie jak największej ilości cech wspólnych przedmiotu i pominięcie wszystkich różnic. Cechy mogą dotyczyć wyglądu, zastosowania, smaku, zapachu, wagi itp...

 

Po upływie 15-20 minut grupy prezentują swoje osiągnięcia.

 

Część druga:

 

Na podstawie wypisanych cech grupy opracowują plakat promujący zakup jednego towaru zamiast drugiego oraz hasło reklamowe, które zostanie zamieszczone na plakacie.

 

4.      „Podpatrzone przez dziurkę od klucza”

 

Wprowadzenie:

 

Jesteście dziennikarzami i pracujecie w redakcji pisma zajmującego się publikowaniem sensacji. Wasz redaktor naczelny wysłał was na wywiad do osoby, o której jest ostatnio głośno. Macie za zadanie wyciągnąć od niej jak najbardziej sensacyjne informacje, a jeśli nie zechce rozmawiać, to przy okazji rozejrzeć się po jej biurze i znaleźć coś, o czym ludzie chcą przeczytać.

              Niestety ta osoba zdążyła już wyjechać za granicę, a wy zostaliście pod zamkniętymi drzwiami biura. Cóż to jednak za problem dla prawdziwego tropiciela sensacji? Przez dziurkę od klucza można zobaczyć naprawdę wiele, a to czego się nie zobaczy można zmyślić, bo przecież nikt i tak nie wie co jest za tymi drzwiami.

 

Uczestnicy w tym ćwiczeniu będą pracować indywidualnie. Każdy z nich dostaje kartkę papieru oraz kredki. Każdy z nich losuje jeden wycinek z kolorowej gazety, który przedstawia to, co dziennikarz widział przez dziurkę od klucza. Wycinki muszą być małe i przygotowane z kolorowego zdjęcia. Najlepiej jeśli nie przedstawiają zupełnie niczego poza kilkoma kolorowymi plamami. Uczestnicy naklejają na kartki swoje wycinki w dowolnym miejscu. Ich zadaniem jest dorysować coś sensacyjnego tak, aby powstał zmyślony i sensacyjny obraz całego biura.

 

 

Opracował Mariusz Milka

na podstawie materiałów Stowarzyszenia KLANZA

 

 

Twórcze Myślenie


Cel: rozwijanie i ćwiczenie twórczego myślenia i wyobraźni, ćwiczenie zmysłów, integracja grupy.

Czas trwania: ok. 2h.

Elementy zajęć:

Uwaga!
Zaproponowane ćwiczenia nie są prowadzone w podanej kolejności, prowadzący proponuje kolejne ćwiczenia (wybiera odpowiednie) widząc reakcję grupy – czy woli aktywność umysłową, plastyczną czy ruchową.

1. Akronim – 15 min.

Prowadzący podaje jakiś akronim (UFO, USA, PEKAO, GOPR, MENiS, itp.). zadaniem uczestników jest znalezienie jak największej liczby możliwych jego rozwinięć. Uczestnicy mają za zadanie użyć swego imienia jako akronimu i rozwinąć go, przypisując każdej literze jaką swoją cechę. Umieszczają to na swoich identyfikatorach

Materiały: kartki na identyfikatory, pisaki, taśma dwustronna.

2. Transformacja – 20 min.

Uczestnicy rysują na kartce 12 prostokątów. Na pierwszym rysują kota, a na górze piszą co ma powstać w ostatnim prostokącie. Następuje wymiana kartek. Zadanie polega na wypełnieniu prostokątów rysunkami, które bez popadania w abstrakcję stopniowo przekształcą kota w obiekt docelowy.

Materiały: kartki, pisaki.

3. Meksykanin na rowerze – 20 min.

Prowadzący pokazuje ilustrację i pyta się co ona przedstawia. Uczestnicy oglądają ją z różnych stron i próbują ustalić co to może być. Uczestnicy sami próbują stworzyć takie rysunki i przedstawić je grupie.

Materiały: kartki i pisaki, ilustracje.

4. Sztuka abstrakcyjna – 20 min.

Każdy uczestnik otrzymuje arkusz z ilustracjami abstrakcyjnymi. Najpierw w grupach rozmawiają o tym co mogą one przedstawiać, a następnie zastanawiają się jak można je ułożyć w sensowną serię. Tłumaczą jak do tego doszli innym grupom.

Materiały: wzorce rysunków abstrakcyjnych.

5. Symbolika kolorów – projektowanie flag – 20 min.

Każdy uczestnik wybiera sobie pięć kolorów i wypisuje skojarzenia do nich (uczucia, zdarzenia, znaczenia, itp.). Następnie dobierają się w dójki i wspólnie rozmawiają o swoich pomysłach. Każda grupa ma następnie za zadanie zaprojektować flagę dla wybranego przez siebie państwa. Uczestnicy dobierając barwy powinni się kierować swoimi skojarzeniami z danym państwem i swoimi przemyśleniami na temat barw.

Materiały: kartki, pisaki, kolorowe kredki.

6. Dziesięć pytań – 20 min.

Uczestnicy słuchają poleceń prowadzącego.
„Opuść powieki. Zbierz myśli tak, żeby wyobrazić sobie jakieś miejsce – takie, które znasz świetnie lub pobieżnie, a chciałbyś kiedyś w nim się znaleźć; albo pozwól ponieść się wyobraźni do miejsca, o który nic nie wiesz. Kiedy już rozeznasz się z grubsza w miejscu, do którego w wyobraźni dotarłeś, zwróć uwagę na następujące sprawy:
:: Co mieści się w pobliżu? Popatrz przed siebie co widzisz?
:: Jakie dostrzegasz kolory?
:: Zacznij się obracać: co zobaczysz tuż przy sobie, co w oddali?
:: Teraz skoncentruj się na dźwiękach, jakie słychać w miejscu, do którego przywiodła cię wyobraźnia. Co słyszysz? Wybierz przynajmniej trzy zupełnie odmienne odgłosy.
:: Dotknij w wyobraźni czegoś. Dotknij czegoś innego. Jakie wyczuwasz różnice? Zwróć uwagę na różne faktury.
:: Zrelaksuj się jeszcze bardziej i skup się na zmyśle węchu. Jakie zapach i aromaty unoszą się w miejscu, które wyobrażasz sobie? Nie próbuj na siłę identyfikować, po prostu pozwól im zaatakować swoje powonienie, nadaj im jakąś nazwę i opisz. Który z tycz zapachów wybija się w twojej wyobraźni ponad inne?
:: Teraz uważaj na to co się porusza. Jakiego rodzaju są to ruchy? Jeśli nic się nie rusza – pomóż, niech choćby drgnie.
:: Ciepło tu, czy zimno? Poszukaj czegoś, co jest zimne, dotknij i wyobraź sobie chłód; a potem coś gorącego. Czy uda ci się jednocześnie poczuć zimno jedną a ciepło drugą ręką?
:: Teraz rozejrzyj się za czymś, co dałoby się podnieść. Trzymaj jedną ręką i wyczuj ciężar, temperaturę, gładkość lub szorstkość. Zwróć uwagę na kolor i wszelkie drobne szczegóły. Zapamiętaj je.
:: Zmień perspektywę: patrz w to samo miejsce z dołu, z góry albo wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutki – lub przeciwnie – ogromny. Co się zmieniło?
Czas wracać! Przez następnych parę chwil skup się na rzeczywistym otoczeniu. Mam nadzieję, że podobała się Wam nasza podróż.”

7. Jedna scena – wielu aktorów – 15 min.

Uczestnicy dzielą się na dwie grupy. Każdy losuje swoją rolę, nie pokazują jej nikomu. Każda grupa ma role z jednej scenki, a jej członkowie są postaciami, przedmiotami w niej występującymi. Grupy występują kolejno. Każdy członek grupy gra swoją rolę i obserwując innych członków próbuje się domyślić co to za scenka i wpasować się w nią. Grupa obserwująca ma za zadanie odgadnąć jaka scenka była odgrywana i jaką funkcję pełnił każdy aktor.

Przykład: temat – w autobusie; charakterystyki dla aktorów:
:: Jesteś kierowcą autobusu.
:: Jesteś pasażerem autobusu, który trzyma się wysoko za uchwyt.
:: Jesteś pasażerem na gapę w autobusie.
:: Jesteś kontrolerem biletów w autobusie.
:: Jesteś pasażerem autobusu, który czuje że jest okradany.
:: Jesteś kieszonkowcem w autobusie.
:: Jesteś dziewczynką, która biega po autobusie.
Po przedstawieniu propozycji prowadzącego, grupy przygotowują opisy ról dla siebie nawzajem.

Materiały: opisy ról, kartki, pisaki.

8. Zakryte obrazy – 15 min.

Uczestnicy zostają podzieleni na cztery grupy. Każda z nich dostaję ilustracje bez jej pewnej części (w każdej grupie brakuje innej części). Grupy dyskutują co może być na ilustracji, wyciągają wnioski i opinie. Następnie dzielą się swoimi przemyśleniami z innymi grupami. Prowadzący na koniec uświadamia wszystkich, że ilustracje były jednakowe, tylko z innymi brakami.

Materiały: ilustracje z brakującymi fragmentami.

9. Gdyby… to… – 15 min.

Prowadzący podaje twierdzenia hipotetyczne typu „Gdyby… to…” Czas na odpowiedzi na nie jest ograniczony do 2 min. Po tym następuje zmiana tematu. Odpowiedzi padają w czasie rundki. Przykłady twierdzeń:
:: Gdyby drzewa mogły mówić, to…
:: Gdyby gwiazdy pokazywały się raz na sto lat, to…
:: Gdyby świnie umiały fruwa, to…
:: Gdyby musiało się dotrzymywać wszystkich obietnic, to…
:: Gdyby barwy naszej skóry zmieniały się zależnie od naszych emocji, to…
:: Gdyby za pomocą naszego telewizyjnego pilota można było kierować ludźmi, to…
:: Gdyby czas był kasetą magnetowidową, o…
:: Gdyby hipopotamy mieszkały na najwyższym piętrze w domu bez windy, to…
:: Gdyby Święty Mikołaj rzeczywiście przynosił prezenty gwiazdkowe, to…

10. Ślady łap – 25 min.

Każdy uczestnik otrzymuję kartę na której są ślady fantastycznych – nieistniejących zwierząt. Na podstawie śladów łap uczestnicy spekulują, jak wygląda zwierzę, które zostawiło dany ślad, i jaki tryb życia prowadzi. Domysły muszą się opierać na wyglądzie odcisków.

Materiały: karty z odciskami łap.

11. Uczucia – 20 min.

Uczestnicy zostają podzieleni na grupy cztero-, pięcioosobowe. Każdy z nich losuje kartkę z nazwą uczucia – emocji. Zadaniem ich jest przedstawienie scenki sytuacyjnej, w której, każdy członek grupy będzie mógł zagrać swoje uczucie. Pozostałe grupy zgadują zarówno temat scenki, jak i uczucia przedstawiane przez aktorów.

Materiały: karteczki z nazwami uczuć – emocji.

12. Kim jestem i z jakiej epoki? – 20 min.

Każdy uczestnik losuje dwie kartki. Na jednej ma napisane kim jest, z jakiej pochodzi epoki, a na drugiej o czym ma opowiadać. Zadaniem jest wcielenie się w role i opowiadanie o przedmiocie, sytuacji, itp. nie używając tego słowa. Zadaniem grupy jest odgadnięcie kim jest aktor i o czym mówi.

Przykład postaci:
:: Marsjanin w XXXV wieku
:: Mieszkaniec dzikiego zachodu
:: Rycerz ze średniowiecza
:: Dama dworu na dworze Króla Artura
:: Jaskiniowiec
:: Rosjanin za czasów carskich

Przykłady tematów opowieści:
:: Jak traktujemy bohaterów narodowych
:: Jak wygląda sklep
:: Jak się rozmnażamy
:: Jak jemy obiad
:: Jak wyglądają oświadczyny
:: Jak umawiamy się na randki

Materiały: kartki z napisanymi postaciami i tematami wypowiedzi.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin