Temat : Dojrzewam poprzez koleżeństwo i przyjaźń
Cele dydaktyczne : - ukazanie czym jest prawdziwe koleżeństwo i co je buduje, a co je utrudnia;
- wskazówki do dobrego przeżywania koleżeństwa;
- przedstawienie elementów prawdziwej przyjaźni, i czym ona jest;
Cele wychowawcze : - kształtowanie postawy bycia dobrym kolegą
- odpowiedzialność za przeżywane koleżeństwo i przyjaźń
Forma : praca w grupach
Środki dydaktyczne : Duże kartony, mazaki, małe kolorowe karteczki, list Roberta, magnesy, karteczki z elementami prawdziwej przyjaźni, rozsypanka wyrazowa złote myśli o przyjaźni, test : Czy nadajesz się na przyjaciela , kaseta magnetofonowa z nagraniami, koperty, kartki z hasłami.
Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel wita dzieci i zaprasza do powitania siebie nawzajem. Dzieci dobierają się w pary i pokazują bez słów odpowiedź na pytanie: Jak się dzisiaj czujesz?
- Podsumowanie ćwiczenia np. Łatwo nam było porozumieć się ze sobą, bo się znacie, jesteście sobie bliscy. Co sprawia, że z jednymi ludźmi chętnie mówimy o własnych uczniach, wobec innych natomiast nie mówimy wszystkiego ? Ci którym mówimy najwięcej, to nasi koledzy lub przyjaciele
2. Odczytanie listu Roberta ( Dorastanie do miłości str. 56 )
• rozmowa na temat : dlaczego Robert źle czuł się w swojej klasie ?;
• kto mógł być winien tej sytuacji
• Każdy z klasy odpisuje Robertowi na list słuchając muzyki ( odpowiedzi wkładają do kopert )
a. chłopcy piszą, co zrobiliby, aby Robert odczuł, że ma w klasie dobrych i życzliwych kolegów
b. dziewczęta piszą, jaki Robert powinien być, aby inni go polubili
• przypięcie plansz do tablicy
• wybór i podkreślenie najważniejszych cech dobrego kolegi ( koleżanki )
• refleksja - dzieci z zamkniętymi oczami odpowiadają sobie w myślach, które z tych cech już posiadam, nad którymi muszę jeszcze popracować, aby je w sobie wyrobić ?
• Uzmysłowienie uczniom, że przeżywając dobrze koleżeństwo, przygotowują się do przeżywania dojrzałej przyjaźni : &bdquo to co robię dziś, jest na rachunek jutra &rdquo
• Każdy z was obecnych jest kolegą dla pozostałych w klasie, a tylko niektórzy są, albo będą waszymi przyjaciółmi. Może być tak, że przyjaciela będziesz miał dopiero w przyszłości. Również ty sam możesz być przyjacielem dla któregoś innego.
• Przyjaźń cechuje się świadomym wyborem osoby, która staje się przyjacielem, oraz wspólnym dążeniem do ideałów
6. Ustalenie elementów prawdziwej przyjaźni.
Nauczyciel rozdaje poszczególnym grupom karteczki z różnymi cechami. Uczniowie wybierają tylko elementy prawdziwej przyjaźni. ( szczerość, bezinteresowność, zaufanie, pomoc, poświęcanie czasu, okazywanie zrozumienia, dzielenie się radościami i smutkami )
7 Odczytanie tych elementów
8. Uczniowie układają z rozsypanek wyrazowych złote myśli o przyjaźni.
9. Nauczyciel rozdaje każdemu test : Czy nadajesz się na przyjaciela ? .
Uczniowie zachowują ten test dla siebie.
10.Podsumowanie lekcji:
– Uzmysłowienie uczniom, że właściwe przeżywanie koleżeństwa oraz przyjaźni jest przygotowaniem do przeżywania prawdziwej miłości.
–
Dlaczego kolegujemy się, przyjaźnimy, lubimy?- potrzeba i wartość koleżeństwa i przyjaźni- cechy charakteru a koleżeństwo i przyjaźń- różne znaczenia miłości- szkolne zwyczaje walentynkowe edukacja prozdrowotna (koleżeństwo, przyjaźń, miłość) pogadanka z elementami dyskusjianaliza tematycznych wyc.prasowychpoczta walentynkowa dostrzega wartość koleżeństwa i przyjaźnipotrafi określić rodzaje przyjaźni np. bezinteresowna, przedszkolnarozumie ludzką potrzebę obdarzenia kogoś przyjaźnią, miłościąnie wstydzi się o tym rozmawiać, ani nie wyśmiewa się z nikogo
marchewa22