Zestaw spr.kl 1-3.doc

(69 KB) Pobierz
PROPOZYCJE SPRAWDZIANÓW WYNIKÓW UCZNIÓW KLAS I – III GIMNAZJUM WYKRORZYSTYWANE PRZY MIERZENIU JAKOŚCI PRACY SZKOŁY

PROPOZYCJE SPRAWDZIANÓW WYNIKÓW UCZNIÓW KLAS  I – III GIMNAZJUM WYKRORZYSTYWANE PRZY MIERZENIU JAKOŚCI PRACY SZKOŁY.

 

 

KLASA I

SPRAWDZIAN nr 1

1. Zawierucha zeskoczył z brzegu na szlak wyjeżdżony przez sanki i przyspieszył kroku. 2.  Na udeptanych przystankach obok wąskiego szlaku sanki i ludzie czekali na zawodników. 3.   Zawierucha usłyszał z tyłu skowyt i tupot psich nóg. 4.   W ostatniej chwili uskoczył w głęboki śnieg. 5.   Przemknęły sanki. 6.   Ujrzał klęczącego na nich mężczyznę, który krzyczał jak opętany.     7.  Ledwie minąwszy Zawieruchę, sanki nagle stanęły i rozległ się zgiełk walki: podniecone psy zaprzęgu stojącego na przystanku przy drodze wyrwały się i rzuciły na przejeżdżający zaprzęg. 8.   Zawierucha brnąc w śniegu wyminął przeszkodę. 9.   Ujrzał czerwone światło, oznaczające jego własny zaprzęg.

    

I.                   Z powyższego tekstu wypisz wszystkie imiesłowy i nazwij je.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.                Określ funkcje składniowe imiesłowów przymiotnikowych:

 

 

Ujrzał klęczącego mężczyznę, który krzyczał jak opętany.

 

........................................                                   ................................................

 

 

 

III.             Określ rodzaj liczbe i przpadek:

 

 

-         odlatujące:

-         odkrytych:

 

IV.            Podkreślone zdania zastąp odpowiednimi imiesłowami:

 

 

a.      Dzieci, które czytają ten tekst, zaczynają się niecierpliwić.

 

 

.......................................................................................................................

 

b.  Gdy jechałem pociągiem do miasta, czytałem gazetę                      

 

          ......................................................................................................................

 

V.               Określ funkcje rzeczowników  w pierwszym zdaniu tekstu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPRAWDZIAN nr 2

 

I.                   Z poniższego tekstu wypisz orzeczenia i scharakteryzuj je:

 

              Zorganizowaliśmy konkurs detektywistyczny. Punktem wyjścia zabawy była następująca historia: z muzeum Sherlocka Holmsa skradziono bezcenne skrzypce, dzieło włoskiego lutnika Stradivariego. Stało się to w dniu, kiedy muzeum było nieczynne.

 

 

 

 

II.                Objaśnij pojęcia:

 

a)     Epistolografia -

b)    Abstrakcje -

c)     Fabuła -

d)    Epitet -

 

III.             Co oznaczają symbole?

 

a)      Koń trojański –

b)      Penelopa –

c)      Dawid i Goliat –

d)      Lot Ikara –

 

IV.            Jakie to imiesłowy?

 

a)      kupując -

b)      przeczytany -

c)      przeszedłszy –

d)      pisząca –

 

V.               Podane zdania proste przekształć tak, aby powstały podrzędne dopełnieniowe.

 

a)         Dyżurny ruchu poinformował o nadjeżdżającym pociągu.

.................................................................................................................

 

b)        Marysia głośno mówiła o osiągnięciu rekordu.

.................................................................................................................

 

VI.            Jakie to związki wyrazowe?

 

a)         niebieskie migdały –

b)        blask słońca –

c)         szedł pogwizdując –

d)        blade twarze –

e)        pisk opon -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KLASA II

 

SPRAWDZIAN nr 1

 

I.                  Z poniższego fragmentu wiersza wypisz: porównania i epitety.

Scharakteryzuj rymy.

 

 

...”Przy niskim domku, co jak dziad

ma zmatowane lica,

Wąska, wysoka za dawnych lat-

omszała kamienica:

Ukryta w mroku długa sień

Wilgocią piwnic tchnąca,

I schody, kędy nawet w dzień

Nie widać skrawka słońca”

(...)

 

II.               Wyjaśnij pojęcia:

 

a)     antropomorfizacja –

 

 

b)    onomatopeja –

 

c)     powieść historyczna –

 

III.           Przyporządkuj pojęcia do odpowiednich nazwisk:

 

Czarnolas                                    Kisiel

Uz                                               A. Mickiewicz

Figliki                                         J. Kochanowski

Fraszki                                        Hiob

Ballada                                        M. Rej

Felieton                                       W. Szymborska

Renesans                                     M. Kopernik

 

 

IV.          Dopisz odpowiednią nazwę rodzaju literackiego do podanych gatunków:

 

Sonet –                                                      opera -

Szopka –                                                   hymn –

Tren –                                                       pamiętnik -

Epos –                                                      komedia - 

Nowela –                                                 pieśń -

   

 

V.              Podkreśl wyrazy podzielne słowotwórczo:

 

Bezwstydny, Spinoza, kajak, bajdurzenie, pióro, stolarnia, biblia.

 

Temat słowotwórczy jest to: ..................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPRAWDZIAN nr 2

 

 

I.                   Poniższe zdania proste przekształć w podrzędne dopełmnione:

 

1. Postanowiliśmy wspólnie wybrać się do restauracji.

2. Zawsze marzyłam o wyjeździe za granicę.

3. Paulina opowiedziała mi o kupnie nowego komputera.

 

 

II.                Zdania podrzędne podmiotowe to:.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

III.             Wyjaśnij pojęcia:

 

a)     perswazja

b)    didaskalia

c)     ballada

d)    tren

 

IV.            Przekształć podany tekst w mowę zależną:

 

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin