PROPOZYCJE SPRAWDZIANÓW WYNIKÓW UCZNIÓW KLAS I – III GIMNAZJUM WYKRORZYSTYWANE PRZY MIERZENIU JAKOŚCI PRACY SZKOŁY.
1. Zawierucha zeskoczył z brzegu na szlak wyjeżdżony przez sanki i przyspieszył kroku. 2. Na udeptanych przystankach obok wąskiego szlaku sanki i ludzie czekali na zawodników. 3. Zawierucha usłyszał z tyłu skowyt i tupot psich nóg. 4. W ostatniej chwili uskoczył w głęboki śnieg. 5. Przemknęły sanki. 6. Ujrzał klęczącego na nich mężczyznę, który krzyczał jak opętany. 7. Ledwie minąwszy Zawieruchę, sanki nagle stanęły i rozległ się zgiełk walki: podniecone psy zaprzęgu stojącego na przystanku przy drodze wyrwały się i rzuciły na przejeżdżający zaprzęg. 8. Zawierucha brnąc w śniegu wyminął przeszkodę. 9. Ujrzał czerwone światło, oznaczające jego własny zaprzęg.
I. Z powyższego tekstu wypisz wszystkie imiesłowy i nazwij je.
II. Określ funkcje składniowe imiesłowów przymiotnikowych:
Ujrzał klęczącego mężczyznę, który krzyczał jak opętany.
........................................ ................................................
III. Określ rodzaj liczbe i przpadek:
- odlatujące:
- odkrytych:
IV. Podkreślone zdania zastąp odpowiednimi imiesłowami:
a. Dzieci, które czytają ten tekst, zaczynają się niecierpliwić.
.......................................................................................................................
b. Gdy jechałem pociągiem do miasta, czytałem gazetę
......................................................................................................................
V. Określ funkcje rzeczowników w pierwszym zdaniu tekstu:
SPRAWDZIAN nr 2
I. Z poniższego tekstu wypisz orzeczenia i scharakteryzuj je:
Zorganizowaliśmy konkurs detektywistyczny. Punktem wyjścia zabawy była następująca historia: z muzeum Sherlocka Holmsa skradziono bezcenne skrzypce, dzieło włoskiego lutnika Stradivariego. Stało się to w dniu, kiedy muzeum było nieczynne.
II. Objaśnij pojęcia:
a) Epistolografia -
b) Abstrakcje -
c) Fabuła -
d) Epitet -
III. Co oznaczają symbole?
a) Koń trojański –
b) Penelopa –
c) Dawid i Goliat –
d) Lot Ikara –
IV. Jakie to imiesłowy?
a) kupując -
b) przeczytany -
c) przeszedłszy –
d) pisząca –
V. Podane zdania proste przekształć tak, aby powstały podrzędne dopełnieniowe.
a) Dyżurny ruchu poinformował o nadjeżdżającym pociągu.
.................................................................................................................
b) Marysia głośno mówiła o osiągnięciu rekordu.
VI. Jakie to związki wyrazowe?
a) niebieskie migdały –
b) blask słońca –
c) szedł pogwizdując –
d) blade twarze –
e) pisk opon -
KLASA II
SPRAWDZIAN nr 1
I. Z poniższego fragmentu wiersza wypisz: porównania i epitety.
Scharakteryzuj rymy.
...”Przy niskim domku, co jak dziad
ma zmatowane lica,
Wąska, wysoka za dawnych lat-
omszała kamienica:
Ukryta w mroku długa sień
Wilgocią piwnic tchnąca,
I schody, kędy nawet w dzień
Nie widać skrawka słońca”
(...)
II. Wyjaśnij pojęcia:
a) antropomorfizacja –
b) onomatopeja –
c) powieść historyczna –
III. Przyporządkuj pojęcia do odpowiednich nazwisk:
Czarnolas Kisiel
Uz A. Mickiewicz
Figliki J. Kochanowski
Fraszki Hiob
Ballada M. Rej
Felieton W. Szymborska
Renesans M. Kopernik
IV. Dopisz odpowiednią nazwę rodzaju literackiego do podanych gatunków:
Sonet – opera -
Szopka – hymn –
Tren – pamiętnik -
Epos – komedia -
Nowela – pieśń -
V. Podkreśl wyrazy podzielne słowotwórczo:
Bezwstydny, Spinoza, kajak, bajdurzenie, pióro, stolarnia, biblia.
Temat słowotwórczy jest to: ..................................................................................................................................................................................................................................................................
I. Poniższe zdania proste przekształć w podrzędne dopełmnione:
1. Postanowiliśmy wspólnie wybrać się do restauracji.
2. Zawsze marzyłam o wyjeździe za granicę.
3. Paulina opowiedziała mi o kupnie nowego komputera.
II. Zdania podrzędne podmiotowe to:.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
III. Wyjaśnij pojęcia:
a) perswazja
b) didaskalia
c) ballada
d) tren
IV. Przekształć podany tekst w mowę zależną:
-...
honda1987