nap.doc

(251 KB) Pobierz

 

 

Politechnika Wrocławska

 

Instytut Maszyn

i Napędów

Elektrycznych

 

Wydział Elektryczny

Rok

Grupa

Rok akademicki

LABORATORIUM NAPĘDU ELEKTRYCZNEGO

Data ćwiczenia:

 

Nr ćwiczenia

Temat: Badanie układu napędowego z silnikiem indukcyjnym sterowanym za pomocą falownika napięć.

Ocena:

 

 

 

 

I.Dane znamionowe obiektu badań.

 

1.Silnik klatkowy;  Typ SZJe 24a;  Nr fabryczny 538597.

 

    Pn = 1,5kW; Un = 380V; f = 50Hz; In = 3,5A; nn = 1420 obr/min; cosj = 0,8; Rs = 3,9W (t = 200C);

  

    DPFe = 90W (U = Un); DPm. = 120W (straty całkowite zestawu przy n = 1450 obr/min).

 

2.Silnik prądu stałego;  Typ PRBZC 132 MHz;  Nr fabryczny 484461.

  

    Pn = 1,98kW; Utn = 220V; Itn = 10,94A; IWN = 0,44A; nn = 1480 obr/min; Rt = 1,7W (t = 200C);

  

     RW = 400W (t = 200C); DPFe = 70W (Ut = Uth);                                                                                            

  

     DPm. = 130W (straty całkowite układu przy n = 1450 obr/min ).

 

 

II.Spis przyrządów.

 

  1.Amperomierz elektromagnetyczny;

     kl.0,5; I=(3; 6)A; nr inw. I-29-IVa-1478.

  2.Amperomierz magnetoelektryczny;

     kl.0,5.

  3.Woltomierz elektromagnetyczny;

     kl.0,5; U=(75; 150; 300; 600)V; nr inw. I-29-IVa-1478.

  4.Woltomierz magnetoelektryczny;

     kl.0,5; U=(150; 300; 750)V; nr inw. I-29-IVa -144.

  5.Woltomierz magnetoelektryczny wykorzystywany jako obrotomierz;                                                    

      U=(1,5; 3; 7,5; 15; 30; 75; 100; 300; 750)V; nr inw. I-29-IVa-3144.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



III.Schemat układu pomiarowego do badań silnika indukcyjnego sterowanego z falownika napięcia.

 

 

 

IV.Wyniki pomiarów.

 

1.Dla silnika nieobciążonego.

   Pomiarów dokonywaliśmy dla kolejnych częstotliwości wyjściowych falownika.

 

 

f

I

U

n

M

Hz

A

V

obr/min

Nm

5

2,7

52

135

0,5

10

2,5

92

290

0,55

15

2,2

128

430

0,6

20

2,05

164

600

0,6

25

1,95

200

750

0,6

30

2

240

900

0,6

35

2

284

1050

0,6

40

2,05

325

1200

0,6

45

2,1

365

1350

0,7

50

2,1

405

1500

0,7

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin