Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5 – 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
TEMAT: Bańki mydlane
ZAGADNIENIE: Intuicje matematyczne – kula
„Powiedz ... Jestem tu!.. – zabawa integrująca
CEL: imienne przywitanie wszystkich uczestników zabawy
Osoba prowadząca wita każdego uczestnika zabawy (śpiewając lub mówiąc), można podawać piłkę. (piosenka nr 5 cz .I „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz).
„Powiedz...(np. Zosiu) – jestem tu!” /śpiewa prowadzący
„Jestem tu! Jestem tu” /dziecko odpowiada
„Cieszymy się ,że jesteś tu, że jesteś z nami tu!” /wszyscy odpowiadają i klaszczą w ręce lub uderzają o podłogę
„Puste miejsce” – zabawa słowna
CEL: oznaczenie prawej ręki, orientacja w schemacie ciała i przestrzeni
Dzieci tworzą krąg na dywanie w taki sposób, by znalazło się 1 puste miejsce, zabawę rozpoczyna dziecko, po którego prawej stronie jest puste miejsce – zakłada frotkę na swoją prawą rękę.
„Po mojej prawej stronie jest puste miejsce, zapraszam do niej ....(np. Marka).
W ten sposób powstaje nowe wolne miejsce po prawej stronie któregoś z dzieci.
„Rodzinka paluszków” – ilustrowanie piosenki
CEL: utrwalenie nazw palców dłoni, przeliczanie liczebnikami porządkowymi
Utrwalamy słowa, wykonując przy tym określone gesty. (piosenka nr 13, cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz).
Mam pięć paluszków u ręki prawej /dzieci poruszają paluszkami prawej ręki
I pięć paluszków u ręki lewej /poruszają paluszkami lewej ręki
Pięć to nie dużo, ale wystarczy /podnosimy ręce do góry ruchami obrotowymi
Do każdej pracy i do zabawy.
Kciuk, wskazujący, potem środkowy /dzieci zwijają dłonie w pięści i
Po nim serdeczny na końcu mały. /wysuwają kolejno palce
Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty /jak przy przeliczaniu
Na końcu piąty trochę nieśmiały
„Bańki mydlane” – zabawa w eksperymentowanie
CEL: ustalanie na poziomie intuicji czym jest kula, wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów w kształcie kuli
1. słuchamy piosenki „Banki mydlane” nr 40 „Piosenki do rysowania” Marta Bogdanowicz, Danuta Szlagowska
2. rozmawiamy z dziećmi o bańkach mydlanych – co przypominają: swoim kształtem np. bombki choinkowe, kule śniegowe, piłki …itp.
3. pokazujemy dzieciom przedmioty w różnych kształtach, wśród nich przygotowujemy kule: duże i małe o różnej fakturze
4. prowadzący puszcza serię baniek a dzieci starają się jak najwięcej policzyć i utrzymać je na dłoni
„Kula nie kula” – zabawa w eksperymentowanie
CEL: kreślenie kółek po śladzie, rozwijanie logicznego myślenia poprzez eksperymentowanie
1. sprawdzamy jaki ślad pozostawia bańka mydlana na papierze – obrysowujemy ślad
2. na duży arkusz papieru (przyczepiony do ściany lub tablicy) kierujemy światło z ręcznej latarki, przed arkuszem umieszczamy różne przedmioty i rysujemy ich cienie
3. ustalamy, że niektóre cienie mają kształt koła a inne nie koła
4. każde dziecko otrzymuje małą, plastikową piłeczkę, sprawdza jaki ma kształt cień jego piłki
„Ważny wyraz” – ćwiczenia artykulacyjne
CEL: usprawnianie ruchów języka
Prowadzący opowiada dzieciom historyjkę o Duszku Stefanku, który sprzątał swoje mieszkanie.
Duszek odkurzał podłogę (oblizują czubkiem języka podniebienie dolne), ściany
(oblizują czubkiem języka wewnętrzną stronę policzków), zdejmował pajęczyny z sufitu (dotykają czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu górnym). Uśmiechnął się zadowolony ze swojej pracy (rozciąga wargi) i cmoknął z zadowolenia (zaokrąglają wargi).
Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: doskonalenie sprawności mięśni rąk, rozwijanie wyobraźni
Każde dziecko otrzymuje kartę nr II – 1, uzupełnia wg wskazówek nauczyciela.
(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).
POMOCE:
· piosenka
· przyrząd do puszczania baniek mydlanych
· przedmioty podobne do kuli
· karty pracy
1
m.g87