Bańki mydlane. Intuicje geometryczne - kula..doc

(45 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 24

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 56 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Bańki mydlane

ZAGADNIENIE: Intuicje matematyczne kula

 

Powiedz ... Jestem tu!.. – zabawa integrująca 

CEL:  imienne przywitanie wszystkich uczestników zabawy

Osoba prowadząca wita każdego uczestnika zabawy (śpiewając lub mówiąc), można podawać piłkę. (piosenka  nr 5 cz .IW co się bawić  z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ja wśród  innych”  oprac.  Marta Bogdanowicz).

 

Powiedz...(np. Zosiu) – jestem tu!”                                          piewa prowadzący

Jestem tu! Jestem tu                                                                       /dziecko odpowiada

Cieszymy się ,że jesteś tu, że jesteś z nami tu!”       /wszyscy odpowiadają i klaszczą w ręce lub uderzają o podłogę

 

„Puste miejsce zabawa słowna

CEL: oznaczenie prawej ręki, orientacja w schemacie ciała i przestrzeni

Dzieci tworzą krąg na dywanie w taki sposób, by znalazło się 1 puste miejsce, zabawę rozpoczyna dziecko, po którego prawej stronie jest puste miejsce – zakłada frotkę na swoją prawą rękę.

„Po mojej prawej stronie jest puste miejsce, zapraszam do niej ....(np. Marka).

W ten sposób powstaje nowe wolne miejsce po prawej stronie któregoś z dzieci.

 

„Rodzinka paluszków”ilustrowanie piosenki

CEL: utrwalenie nazw palców dłoni, przeliczanie liczebnikami porządkowymi

Utrwalamy słowa, wykonując przy tym określone gesty. (piosenka  nr 13, cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz).

Mam pięć paluszków u ręki prawej                            /dzieci poruszają paluszkami prawej ręki

I pięć paluszków u ręki lewej                                          /poruszają paluszkami lewej ręki

Pięć to nie dużo, ale wystarczy                                          /podnosimy  ręce do góry ruchami obrotowymi

Do każdej pracy i do zabawy.

Kciuk, wskazujący, potem środkowy                            /dzieci zwijają dłonie w pięści i

Po nim serdeczny na końcu mały                             /wysuwają kolejno palce

Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty                            /jak przy przeliczaniu

Na końcu piąty trochę nieśmiały

 

„Bańki mydlane” – zabawa w eksperymentowanie

CEL:  ustalanie na poziomie intuicji czym jest kula, wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów w kształcie kuli

1. słuchamy piosenki „Banki mydlane” nr 40 „Piosenki do rysowania” Marta Bogdanowicz, Danuta Szlagowska

2. rozmawiamy z dziećmi  o bańkach mydlanych co przypominają: swoim kształtem np. bombki choinkowe, kule śniegowe, piłki …itp.

3. pokazujemy dzieciom przedmioty w różnych kształtach, wśród nich przygotowujemy kule: duże i małe o różnej fakturze

4. prowadzący puszcza  serię baniek a dzieci starają się jak najwięcej policzyć i utrzymać je na dłoni

 

„Kula nie kula” – zabawa w eksperymentowanie

CEL: kreślenie kółek po śladzie, rozwijanie logicznego myślenia poprzez eksperymentowanie

1. sprawdzamy jaki ślad pozostawia bańka mydlana  na papierze – obrysowujemy ślad

2. na duży arkusz papieru (przyczepiony do ściany lub tablicy) kierujemy światło z  ręcznej latarki, przed arkuszem umieszczamy różne przedmioty i rysujemy  ich cienie

3. ustalamy, że niektóre cienie mają kształt koła a inne nie koła

4. każde dziecko otrzymuje małą, plastikową  piłeczkę, sprawdza jaki ma kształt cień jego piłki

 

Ważny wyraz” ćwiczenia artykulacyjne

CEL: usprawnianie ruchów języka

Prowadzący opowiada dzieciom historyjkę o Duszku Stefanku,  który sprzątał swoje mieszkanie.

Duszek odkurzał  podłogę (oblizują czubkiem języka podniebienie dolne), ściany

(oblizują czubkiem języka wewnętrzną stronę policzków), zdejmował pajęczyny z sufitu (dotykają czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu górnym). Uśmiechnął się zadowolony ze swojej pracy (rozciąga wargi) i cmoknął z zadowolenia (zaokrąglają wargi).

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: doskonalenie  sprawności mięśni rąk, rozwijanie wyobraźni

Każde dziecko otrzymuje kartę nr II1, uzupełnia wg wskazówek nauczyciela.

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         piosenka

·         przyrząd do puszczania baniek mydlanych

·         przedmioty podobne do kuli

·         karty  pracy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin