KONSPEKT ZAJĘĆ KOREKCYJNO-przykład(1).doc

(46 KB) Pobierz

KONSPEKT ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH DLA UCZNIÓW ZE SPYCYFICZNYMI TRUDNOSCIAMI W UCZENIU SIĘ

Elżbieta Wiśniewska, Szkoła Podstawowa w Wąpielsku

KLASA III SZKOLY PODSTAWOWEJ

Temat: Nazwy zwierząt i roślin - wyrazy wielosylabowe z grupą spółgłoskową w strukturze sylaby.

Rodzaj ćwiczenia

Cel ćwiczenia

Przebieg ćwiczenia

Pomoce Komunikacja

I. Część organizacyjno-mobilizująca

1 .Uważne słuchanie

2.Ćwiczenia słownikowe

3.Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne

1. Uczeń usprawnia zdolność przetwarzania percepcyjnego bodźców słowno-słuchowych

2. Angażuje pamięć bezpośrednią, w integracji z poprawnością wymowy nazw zwierząt i roślin.

3. Usprawnianie narządów oddechowych (zwiększanie pojemności płuc) i mowy. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji przestrzennej spostrzegawczości

1.Uczniowie koncentrują uwagę dowolną i słuchają tekstu czytanego przez terapeutę.

2. Wymieniają nazwy wszystkich roślin i zwierząt usłyszanych z tekstu.

3. Otrzymują planszę, która jest ilustracją tekstu do tekstu. Do tego luźne obrazki zwierząt i roślin. Za pomocą słomki przenoszą obrazki w odpowiednie miejsca – ubierają obrazek

Siądźcie wygodnie i posłuchajcie tekstu, który wam przeczytam. Starajcie się zapamiętać jak najwięcej wyrazów oznaczających nazwy roślin i zwierząt.

Ilustracja do tekstu, luźne obrazki. Nałóżcie teraz za pomocą słomki przenoszą obrazki w odpowiednie miejsca – ubierają obrazek

II. Cześć intensywnej i efektywnej pracy korekcyjno-kompensacyjnej

Podzial wyrazów na sylaby

I. Kształcenie percepcji słuchowej:
- analizy i syntezy słuchowej wyrazów wyrabianie pamięci słuchowej.
2. Doskonalenie koordynacji słuchowo wzrokowej.

1. Uczniowie otrzymują etykietki z nazwami zwierząt i roślin. Czytają po cichu każdą nazwę. Następnie dzielą ją na sylaby i k1aszcząc podają. liczbę sylab w wyrazach. 2. Segregują wyrazy wg. i1ości sylab i wg. kategorii zwierzęta roś1iny

1. Etykietki z nazwami zwierząt i roślin. Tabelka z napisem:
Zwierzęta Rośliny

Ćwiczenia w czytaniu sylabami i całościowo

Doskonalenie techniki i tempa czytania tekstów z wyrazami wielosylabowymi z grupą, spółgłoskową w strukturze sylaby

Uczniowie czytają, tekst sylabami i całościowo. Każdą sylabę wystukują, ołówkiem na ławce. Sylaby łączą w wyrazy, wyrazy w zdania. Następnie czytają tekst całościowo.

Drukowany tekst:
Sławek i Krysia wybrali się na spacer. W ogródku dostrzegli bratki, stokrotki, groszki i nasturcje. Na trawie skakały króliki. Na drzewach ćwierkały wróbelki i szpaki. Nad zbożem słyszeli śpiew skowronka.

Rozsypanka zdaniowa

1. Usprawnienie percepcji słuchowej - procesu analizy i syntezy.
2. Doskonalenie techniki i tempa czytania.
3. Kształtowanie umiejętności całościowego ujmowania wyrazu.

Otrzymują, tekst wcześniej pocięty na zdania. Głośno je odczytują i układają w odpowiedniej kolejności tak aby powstał tekst całościowy.

Zestaw zdań

Ćwiczenia w pisaniu -doskonalenie melodii kinetycznej pisma.

1. Utrwalenie graficzno-
dźwiękowej budowy wyrazów
wielosylabowych.
2. Ćwiczenie koordynacji
wzrokowo - ruchowej.
3. Doskonalenie graficznego
poziomu pisma.

Uczniowie poprawnie przepisują, tekst do zeszytu. Zwracają uwagę na płynne i kształtne, proporcjonalne i jednolite położenie całego zapisu. Nauczyciel kontroluje prawidłowość zapisu.

Drukowany tekst, zeszyt, diugopis.

III. Cześć relaksacyjno-odprężająca

Krzyżówka obrazkowa

1. Ćwiczenia koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.

Dzieci otrzymują kartkę z krzyżówką i obrazkami ptaków oraz etykietkami podpisów do obrazków. Odpowiednio przyporządkowują nazwę ptaka do jednego obrazka i numeru kolejnego w krzyżówce. Odczytują a następnie wpisują w poziome rzędy krzyżówki. Litery w rzędzie pionowym dają rozwiązanie, którym jest wyraz ,,krokusy”.

Kartka z krzyżówką, etykietki z podpisami, ołówek.

Ćwiczenia grafomotoryczne – zamalowywanie obrazka konturowego

1, Usprawnianie umiejętności prawidłowego trzymania i posługiwania się narzędziem pisarskim.

2. Usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Dziecko zamalowuje kredkami konturowy obrazek:

- prawidłowo trzyma kredkę

- nie wychodzi poza wyznaczony kontur

- dobiera odpowiednie kolory.

Obrazek konturowy ,,Krokus”, kredki.

III. Część relaksacyjno-odprężająca

Utrwalenie umiejętności czytania poznanych wyrazów, samoocena sukcesów.

1. Usprawnienie umiejętności prawidłowego trzymania i posługiwania się narzędziem pisarskim.

2. Usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Uczniowie jeszcze raz czytają teksty, które otrzymali. Czytają je głośno. Dokonują samooceny, mówią co było trudne, co się udało, a co nie.

Teksty do czytania

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin