SA Polish 4.pdf

(4299 KB) Pobierz
SA Polish 4.qxd
Wyłącznik zapłonu / 4-2
Uruchamianie silnika / 4-3
Mechaniczna skrzynia biegów / 4-5
Automatyczna skrzynia biegów / 4-8
Układ hamowania / 4-15
Kierownica / 4-22
Zestaw przyrządów i wskaźników / 4-25
1
2
3
Jazda samochodem
4
Przyrządy pomiarowe / 4-27
Wskaźniki i kontrolki / 4-28
Oświetlenie samochodu / 4-35
Wycieraczki i spryskiwacze / 4-40
Odmrażacz szyby tylnej / 4-43
Włącznik świateł awaryjnych / 4-44
Ręczny układ kontroli klimatu w samochodzie / 4-45
Odmrażanie i odmglanie przedniej szyby
panoramicznej / 4-55
System przeciwkradzieżowy samochodu / 4-56
5
6
7
8
9
48225969.005.png
Jazda samochodem
WYŁĄCZNIK ZAPŁONU
1
ACC (Akcesoria)
Kierownica nie jest zablokowana i
działa wyposażenie elektryczne.
OSTRZEŻENIE
- Kluczyk zapłonowy
• Kluczyka zapłonowego nie
wolno obracać do pozycji
LOCK ani ACC gdy pojazd
jedzie. Może to spowodować
utratę panowania nad
kierunkiem jazdy i systemem
hamowania, co prowadzi do
natychmiastowego wypadku.
• Blokowanie kolumny kierownicy
przed kradzieżą nie zastępuje
hamulca postojowego.
Przed opuszczeniem fotela
kierowcy należy sprawdzić, czy
dźwignia zmiany biegów
znajduje się na 1 biegu - w
przypadku mechanicznej
skrzyni biegów lub w pozycji P
(Postój) - w przypadku auto-
matycznej skrzyni biegów,
zaciągnąć całkowicie hamulec
postojowy i wyłączyć silnik.
Jeżeli nie zastosuje się tych
środków ostrożności, może
nastąpić niespodziewane i
gwałtowne przemieszczenie się
samochodu.
2
ON
Przed uruchomieniem silnika można
sprawdzić lampki ostrzegawcze. Jest
to normalna pozycja pracy silnika po
uruchomieniu.
Jeżeli silnik nie pracuje, nie należy
pozostawiać wyłącznika zapłonu w
pozycji ON, aby nie dopuścić do
rozładowania akumulatora.
3
4
1XTA3017
5
Wyłącznik zapłonu i blokada
kolumny kierownicy przed
kradzieżą
Pozycja wyłącznika zapłonu
LOCK
Kierownica jest zablokowana
chroniąc pojazd przed kradzieżą.
Kluczyk zapłonowy można wyjąć ze
stacyjki jedynie wówczas, gdy
znajduje się w pozycji LOCK.
Obracając kluczyk zapłonowy do
pozycji LOCK należy popchnąć go
do środka, gdy znajduje się w pozycji
ACC, a następnie obrócić do pozycji
LOCK.
START
Kluczyk zapłonowy przełącza się do
pozycji START, by uruchomić silnik.
Silnik będzie się obracać, dopóki
kluczyk nie zostanie zwolniony.
Wówczas powróci do pozycji ON. W
tej pozycji można sprawdzić lampkę
ostrzegawczą hamulca.
Jeżeli obrót kluczyka do pozycji
START będzie sprawiał trudności,
należy obrócić kierownicę w prawo, a
następnie w lewo, by pozbyć się jej
naprężenia i dopiero potem obrócić
kluczyk.
6
7
8
9
(ciąg dalszy obok)
4
2
48225969.006.png 48225969.007.png
 
Jazda samochodem
URUCHAMIANIE SILNIKA
(ciąg dalszy)
• Kiedy samochód jedzie, nie
wolno sięgać do wyłącznika
zapłonu, ani do innych
elementów sterowania poprzez
kierownicę. Obecność ręki lub
dłoni w tym obszarze może
doprowadzić do utraty
panowania nad samochodem,
co będzie przyczyną wypadku
z poważnymi obrażeniami ciała
lub nawet zakończonego
śmiercią.
• Nie należy umieszczać żadnych
ruchomych przedmiotów wokół
siedzenia kierowcy. Jeżeli będą
się przemieszczać w czasie
jazdy, mogą utrudnić prowa-
dzenie samochodu i doprowa-
dzić do wypadku.
Uruchamianie silnika
benzynowego
1. Należy sprawdzić, czy zaciągnięty
jest hamulec postojowy.
2. Mechaniczna skrzynia biegów -
Wcisnąć pedał sprzęgła do oporu
i ustawić dźwignię zmiany biegów
w położeniu luzu. Podczas
obracania kluczyka zapłonowego
do pozycji Start, należy mieć
wciśnięty pedał sprzęgła.
Automatyczna skrzynia biegów -
Ustawić dźwignię zmiany biegów
w położeniu P (Postój). Wcisnąć
pedał hamulca do oporu.
Silnik można również uruchomić,
gdy dźwignia zmiany biegów
znajduje się w położeniu N (luz).
3. Obrócić kluczyk zapłonowy do
pozycji START i przytrzymać go w
tym położeniu dopóki silnik
nie zostanie uruchomiony
(maksymalnie 10 sekund), a
następnie go zwolnić.
4. W wyjątkowo niskich tempe-
raturach (poniżej -18°C) albo w
przypadkach, gdy samochód nie
był używany przez kilka dni, przed
naciśnięciem pedału gazu należy
silnik rozgrzać.
1
2
3
4
Bez względu na to, czy silnik jest
zimny, czy ciepły należy go
uruchamiać bez wciskania pedału
gazu.
5
6
7
8
9
43
48225969.001.png
Jazda samochodem
OSTROŻNIE
Jeżeli podczas jazdy silnik
zgaśnie, nie należy przełączać
dźwigni zmiany biegów do
położenia P (postój).Jeżeli ruch
uliczny i warunki drogi na to
pozwalają, dźwignię zmiany
biegów można ustawić w
położeniu N,gdy samochód jest
jeszcze w ruchu i obrócić
wyłącznik zapłonu do pozycji
START,by ponownie uruchomić
silnik.
Uruchamianie silnika diesla
Przed uruchomieniem zimnego
silnika diesla należy go wstępnie
rozgrzać, a następnie nagrzać przed
rozpoczęciem jazdy.
1. Należy sprawdzić, czy zaciągnięty
jest hamulec postojowy.
2. Mechaniczna skrzynia biegów -
Wcisnąć pedał sprzęgła do oporu
i ustawić dźwignię zmiany biegów
w położeniu luz. Kiedy silnik jest
obracany rozrusznikiem, należy
mieć wciśnięty pedał sprzęgła.
Automatyczna skrzynia biegów -
Ustawić dźwignię zmiany biegów
w położeniu P (postój). Wcisnąć
pedał hamulca do oporu.
Silnik można również uruchomić,
gdy dźwignia zmiany biegów
znajduje się w położeniu N (luz).
3. Obrócić wyłącznik zapłonu do
pozycji ON, aby wstępnie
rozgrzać silnik. Następnie zacznie
świecić kontrolka świecy żarowej.
Kontrolka świecy żarowej
1
2
3
4
W-60
5
4. Kiedy kontrolka świecy żarowej
zgaśnie, należy obrócić kluczyk
zapłonowy do pozycji START i
przytrzymać go w tym położeniu,
dopóki silnik nie zostanie
uruchomiony (maksymalnie 10
sekund), a następnie go zwolnić.
6
UWAGA
Nie należy obracać silnika
rozrusznikiem dłużej niż przez 10
sekund. Jeżeli silnik zgaśnie lub nie
daje się uruchomić, należy odczekać
5 do 10 sekund i dopiero potem
spróbować ponownie uruchomić
rozrusznik.
Nieprawidłowe postępowanie z
rozrusznikiem może spowodować
jego uszkodzenie.
7
8
UWAGA
Jeżeli po wstępnym rozgrzaniu
silnik nie da się uruchomić w ciągu 2
sekund, w celu ponownego
nagrzania silnika należy ponownie
obrócić kluczyk zapłonowy do
pozycji LOCK na 10 sekund, a
następnie jeszcze raz do pozycji ON.
9
4
4
48225969.002.png
Jazda samochodem
Uruchamianie i wyłączanie
silnika z zewnętrzną chłodnicą
powietrza doładowanego (jeśli
jest w wyposażeniu)
1. Nie należy zbytnio zwiększać
obrotów silnika zaraz po
uruchomieniu.
Jeżeli silnik jest zimny, przed
rozpoczęciem jazdy należy
pozwolić by popracował przez kilka
sekund na biegu jałowym, co
umożliwi prawidłowe nasmarowanie
turbodoładowarki.
2. Po dłuższej jeździe lub jeździe z
wysoką prędkością wymagającej
dużego obciążenia silnika, przed
wyłączeniem silnika należy
pozwolić by popracował na biegu
jałowym, zgodnie z tabelą
pokazaną obok.
Umożliwi to ochłodzenie
turbodoładowarki przed wyłącze-
niem silnika.
Wymagany czas pracy
na biegu jałowym
Jazda normalna Nie konieczne
Wysoka Do 80 km/h Około 20 sekund
prędkość jazdy Do 100 km/h Około 1 minuty
Strome zbocza górskie lub
jazda z prędkością
1
2
Około 2 minut
przekraczającą 100 km/h
3
OSTRZEŻENIE
Nie wolno natychmiast wyłączać
silnika, jeżeli pracował pod dużym
obciążeniem.Może to spowodować
poważne uszkodzenie silnika lub
turbodoładowarki.
4
5
6
7
8
9
45
Warunki jazdy
48225969.003.png 48225969.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin