Odpowiedzi do testu z Ochr. Włas. Int. wersja skrócona.doc

(236 KB) Pobierz
ZESTAW PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH Z PRAWA AUTORSKIEGO

1. Przedmiotem prawa autorskiego jest:

każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze

2. Warunkiem zaistnienia praw autorskich jest:

ustalenie utworu w jakiejkolwiek postaci

3. Nie są przedmiotem prawa autorskiego utwory:

odkrycia i idee

4. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia:

chociażby miał postać nieukończoną

5. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja:

jest przedmiotem prawa autorskiego

6. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia:

twórcy utworu pierwotnego

7. Twórca utworu pierwotnego może cofnąć zezwolenie, jeżeli opracowanie nie zostało rozpowszechnione w ciągu:

pięciu lat od jego udzielenia

8. Jeżeli twórca utworu pierwotnego cofnął zgodę po upływie czasu wymaganego do rozpowszechnienia opracowania, to:

wypłacone twórcy wynagrodzenie nie podlega zwrotowi

9. Utworu, który powstał w wyniku inspiracji cudzym utworem:

nie uważa się za opracowanie

10. Na egzemplarzach opracowania należy wymienić:

twórcę i tytuł utworu pierwotnego

11. Zbiory, antologie, wybory, bazy danych spełniające cechy utworu są przedmiotem prawa autorskiego:

w każdym przypadku

12. Przedmiot prawa autorskiego stanowią:

artykuły prasowe

13. Do utworów, które zostały opublikowane równocześnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą:

stosuje się przepisy ustawy o prawach autorskich

14. Utworem opublikowanym jest utwór, który:

za zezwoleniem twórcy został zwielokrotniony i którego egzemplarze zostały udostępnione publicznie

15. Opublikowaniem równoczesnym utworu jest opublikowanie utworu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą w okresie:

trzydziestu dni od jego pierwszej publikacji

16. Utworem rozpowszechnionym jest utwór, który:

za zezwoleniem twórcy został w odpowiedni sposób udostępniony publicznie

17. Najmem egzemplarzy utworu jest:

ich przekazanie do ograniczonego czasowo korzystania w celu bezpośredniego lub pośredniego uzyskania korzyści majątkowej

18. Użyczeniem egzemplarzy utworu jest:

ich przekazanie do ograniczonego czasowo korzystania, niemające na celu bezpośredniego lub pośredniego uzyskania korzyści majątkowej

19. Prawo autorskie:

co do zasady przysługuje twórcy

20. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go:

producent lub wydawca

21. Współtwórcom przysługuje prawo autorskie:

wspólnie

22. Każdy ze współtwórców może żądać określenia wielkości udziałów przez:

sąd

23. Do wykonywania prawa autorskiego do całości utworu:

potrzebna jest zgoda wszystkich współtwórców

24. Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego, w szczególności do encyklopedii lub publikacji periodycznej, przysługują:

producentowi lub wydawcy, a do poszczególnych części mających samodzielne znaczenie - ich twórcom

25. Prawo do tytułu utworu zbiorowego co do zasady przysługuje:

producentowi lub wydawcy

26. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy:

nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe

27. Twórca może wyznaczyć pracodawcy na piśmie odpowiedni termin na rozpowszechnienie utworu z tym skutkiem, że po jego bezskutecznym upływie prawa uzyskane przez pracodawcę wraz z własnością przedmiotu, na którym utwór utrwalono, powracają do twórcy jeżeli pracodawca:

w okresie dwóch lat od daty przyjęcia utworu, nie przystąpi do rozpowszechniania utworu przeznaczonego w umowie o pracę do rozpowszechnienia

28. Uważa się, że utwór został przyjęty bez zastrzeżeń, jeżeli pracodawca nie zawiadomi twórcy o jego nieprzyjęciu lub uzależnieniu przyjęcia od dokonania określonych zmian w terminie:

sześciu miesięcy od dostarczenia utworu

29. Pierwszeństwo instytucji naukowej do opublikowania utworu pracownika naukowego wygasa, jeżeli nie zawarto z twórcą umowy o wydanie utworu w ciągu sześciu miesięcy od dostarczenia utworu albo jeżeli w okresie:

dwóch lat od daty jego przyjęcia utwór nie został opublikowany

30. Pierwszeństwo w opublikowaniu pracy dyplomowej studenta przysługuje:

uczelni wyższej, w której napisano pracę dyplomową

31. Student, który przygotował pracę dyplomową może ją opublikować, jeżeli uczelnia nie opublikowała pracy dyplomowej w ciągu:

6 miesięcy od jej obrony

32. Autorskie prawa osobiste:

wygasają z upływem 70 lat po śmierci autora

33. Autorskie prawa osobiste:

podlegają zrzeczeniu się lub zbyciu

34. Prawo do nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania to:

autorskie prawo osobiste

35. Autorskie prawa majątkowe:

nie podlegają egzekucji, dopóki służą twórcy

36. Twórcy i jego spadkobiercom, w przypadku dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy utworu plastycznego lub fotograficznego, przysługuje prawo do wynagrodzenia, którego wartość zależna jest od wartości sprzedaży i mieści się w przedziale:

od 0,25 % do 5 % ceny sprzedaży

37. Kopie uznane za oryginalne egzemplarze utworu, jeżeli zostały wykonane osobiście, w ograniczonej ilości, przez twórcę lub pod jego nadzorem, ponumerowane, podpisane lub w inny sposób przez niego oznaczone:

są oryginalnymi egzemplarzami utworu

38. Za dokonaną zawodowo odsprzedaż rękopisów utworów literackich i muzycznych twórcom i ich spadkobiercom przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości:

5 % ceny

39. Producenci i importerzy magnetofonów, magnetowidów, kserokopiarek, skanerów, czystych nośników służących do utrwalania są obowiązani do uiszczania organizacjom zbiorowego zarządzania opłat w wysokości nieprzekraczającej:

3 % kwoty należnej z tytułu sprzedaży tych urządzeń i nośników

40. Posiadacze urządzeń reprograficznych, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie zwielokrotniania utworów dla własnego użytku osobistego osób trzecich, są obowiązani do uiszczania, za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, opłat w wysokości:

do 3 % wpływów z tego tytułu na rzecz twórców oraz wydawców

41. Bez zezwolenia twórcy:

wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego

42. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez:

krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego

43. Wolno rozpowszechniać za pomocą anteny zbiorowej oraz sieci kablowej utwory nadawane przez inną organizację radiową lub telewizyjną drogą satelitarną albo naziemną, jeżeli następuje to w ramach równoczesnego, integralnego i nieodpłatnego rozpowszechniania programów radiowych lub telewizyjnych i przeznaczone jest do oznaczonego grona odbiorców znajdujących się:

w jednym budynku lub w domach jednorodzinnych obejmujących do 50 gospodarstw domowych

44. Jeżeli urządzenia służące do odbioru programu radiowego lub telewizyjnego umieszczone w miejscu ogólnie dostępnym służą do odbierania nadawanych utworów, to ich posiadacze:

mogą je nieodpłatnie odbierać, jeżeli łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych

45. Już rozpowszechnione sprawozdania o aktualnych wydarzeniach:

wolno odpłatnie rozpowszechniać w celach informacyjnych w prasie, radiu i telewizji

46. W sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach:

wolno przytaczać utwory udostępniane podczas tych wydarzeń

47. Instytucje naukowe i oświatowe w celach dydaktycznych lub prowadzenia własnych badań:

mogą korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu

48. W zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości:

wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości

49. W celach dydaktycznych i naukowych:

wolno zamieszczać w podręcznikach i wypisach rozpowszechnione drobne utwory lub fragmenty większych utworów

50. Podczas ceremonii religijnych, imprez szkolnych i akademickich lub oficjalnych uroczystości państwowych, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie pośrednio lub bezpośrednio korzyści majątkowych i artyści wykonawcy nie otrzymują wynagrodzenia:

wolno nieodpłatnie wykonywać publicznie rozpowszechnione utwory

51. Z już rozpowszechnionych utworów dla dobra osób niepełnosprawnych, jeżeli to korzystanie odnosi się bezpośrednio do ich upośledzenia, nie ma zarobkowego charakteru i jest podejmowane w rozmiarze wynikającym z natury upośledzenia:

wolno nieodpłatnie korzystać

52. Z utworów w związku z prezentacją lub naprawą sprzętu:

wolno nieodpłatnie korzystać

53. Z utworu w postaci obiektu budowlanego, jego rysunku, planu lub innego ustalenia, w celu odbudowy lub remontu obiektu budowlanego:

wolno korzystać

54. Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku:

pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła

55. Autorskie prawa majątkowe gasną z upływem lat:

siedemdziesięciu od śmierci twórcy

56. Autorskie prawa majątkowe w odniesieniu do utworów współautorskich gasną z upływem lat:

siedemdziesięciu od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych

57. Autorskie prawa majątkowe w odniesieniu do utworu, którego twórca nie jest znany gasną z upływem lat:

siedemdziesięciu od daty pierwszego rozpowszechnienia

58. Autorskie prawa majątkowe w odniesieniu do utworu audiowizualnego gasną z upływem lat:

siedemdziesięciu od śmierci najpóźniej zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego

59. Czas trwania autorskich praw majątkowych:

liczy się w latach pełnych następujących po roku, w którym nastąpiło zdarzenie, od którego zaczyna się bieg terminów

60. Producenci lub wydawcy egzemplarzy utworów literackich, muzycznych, plastycznych, fotograficznych i kartograficznych, nie korzystających z ochrony autorskich praw majątkowych, są obowiązani do przekazywania na rzecz Funduszu Promocji Twórczości wpłaty wynoszącej:

od 5 % do 8 % wpływów brutto ze sprzedaży egzemplarzy tych utworów

61. Autorskie prawa majątkowe:

mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy

62. Nabywca autorskich praw majątkowych:

może przenieść je na inne osoby

63. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu nazywana jest:

licencją

64. Jeżeli autorskie prawa majątkowe jednego ze współtwórców miałyby przypaść Skarbowi Państwa jako spadkobiercy ustawowemu, część ta przechodzi na:

pozostałych przy życiu współtwórców lub ich następców prawnych, stosownie do wielkości ich udziałów

65. Jeżeli z umowy nie wynika, że przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji nastąpiło nieodpłatnie:

twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia

66. W razie rażącej dysproporcji między wynagrodzeniem twórcy a korzyściami nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy, twórca:

może żądać stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd

67. Mimo że w umowie postanowiono o przeniesieniu całości autorskich praw majątkowych twórca:

zachowuje wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnego prawa autorskiego

68. Jednostronne obniżenie ceny sprzedaży egzemplarzy przed upływem roku od przystąpienia do rozpowszechniania utworu:

nie wpływa na wysokość wynagrodzenia

69. Wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i remitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu:

stanowią odrębne pola eksploatacji

 

70. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarza utworu:

nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu

71. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych:

wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności

72. Twórca jest obowiązany dostarczyć utwór w terminie określonym w umowie, a jeżeli termin nie został oznaczony:

niezwłocznie po ukończeniu utworu

73. Jeżeli twórca nie dostarczył utworu w przewidzianym terminie, zamawiający może wyznaczyć twórcy odpowiedni dodatkowy termin z zagrożeniem odstąpienia od umowy, a po jego bezskutecznym upływie:

może od umowy odstąpić

74. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin