visual-basic-2010.-od-podstaw full.pdf

(16216 KB) Pobierz
756513161.013.png
Visual Basic 2010.
Od podstaw
Idź do
• Spis treści
Tłumaczenie: Tomasz Walczak
ISBN: 978-83-246-2827-8
Tytuł oryginału : Beginning Visual Basic 2010
Format: 172×245, stron: 736
Katalog książek
Zostań specjalistą języka Visual Basic 2010!
• Szczegółowy opis tworzenia aplikacji
• Programowanie obiektowe z pomocą języka Visual Basic 2010
• Debugowanie oraz obsługa błędów
• Współpraca z bazami danych
Visual Basic 2010 to najnowsza wersja języka programowania Visual Basic .NET, jednego z języków
współpracujących ze środowiskiem Visual Studio 2010. Jego największe zalety to łatwość stosowania
i szybkość tworzenia szerokiego wachlarza aplikacji, od tych przeznaczonych dla systemu Windows,
poprzez aplikacje internetowe, aż po te zaprojektowane dla urządzeń mobilnych. Platforma .NET
daje programistom języka Visual Basic 2010 możliwość tworzenia w pełni obiektowych programów,
napisanych za pomocą klas bazowych wspólnych dla wszystkich języków obsługiwanych przez
Visual Studio 2010.
Dzięki tej książce poznasz zagadnienia potrzebne do tworzenia własnych programów w języku
Visual Basic 2010. Naucz się podstaw budowania aplikacji Windows Forms, obsługi błędów oraz
debugowania własnego kodu. Poznaj sposoby programowania obiektowego i zastosuj je w swoich
aplikacjach. Dowiedz się, jak współpracować z zewnętrznymi bazami danych, tworzyć aplikacje
sieciowe oraz używać języka XML w swoich programach. Zdobądź wiedzę niezbędną do tego, aby
budować profesjonalne aplikacje, które wykorzystują wszystkie możliwości języka Visual Basic 2010.
• Aplikacje Windows Forms
• Podstawowe komendy
• Programowanie obiektowe
• Platforma .NET
• Technologia ASP.NET
• Struktury danych
• Wykorzystanie języka XML
• Wdrażanie aplikacji
• Współpraca z bazami danych
• Obsługa błędów
Dołącz do grona najlepszych programistów języka Visual Basic 2010!
Twój koszyk
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2010
756513161.014.png 756513161.015.png 756513161.016.png 756513161.001.png 756513161.002.png 756513161.003.png 756513161.004.png 756513161.005.png 756513161.006.png 756513161.007.png 756513161.008.png 756513161.009.png 756513161.010.png 756513161.011.png 756513161.012.png
 
Spis treści
Podziękowania .............................................................................................. 14
O autorach ..................................................................................................... 15
O redaktorze merytorycznym ...................................................................... 17
Wprowadzenie .............................................................................................. 19
Rozdział 1.
Wprowadzenie do języka Visual Basic 2010 ............................................... 23
Programowanie oparte na zdarzeniach .....................................................................24
Instalacja Visual Basic 2010 ........................................................................................25
Środowisko programistyczne Visual Basic 2010 ......................................................28
Ustawianie profilu ..................................................................................................29
Menu ........................................................................................................................29
Paski narzędzi .........................................................................................................30
Tworzenie prostej aplikacji .........................................................................................31
Okna środowiska Visual Studio 2010 ..................................................................32
Okno narzędzi .........................................................................................................35
Zmodyfikowana notacja węgierska ......................................................................39
Edytor kodu .............................................................................................................40
Używanie systemu pomocy .........................................................................................43
Podsumowanie ..............................................................................................................43
Rozdział 2.
Platforma .NET .............................................................................................. 47
Zależność Microsoftu od systemu Windows ............................................................47
MSN 1.0 ...................................................................................................................48
Wizja .NET ..............................................................................................................49
Czy nie przypomina to Javy? .................................................................................50
Co dalej? ...................................................................................................................51
Pisanie oprogramowania dla systemu Windows .....................................................51
Klasy platformy .NET ............................................................................................52
Wykonywanie kodu ...............................................................................................53
Wspólne środowisko uruchomieniowe .....................................................................54
Ładowanie i wykonywanie kodu ..........................................................................55
Izolacja aplikacji .....................................................................................................55
Bezpieczeństwo .......................................................................................................55
Współdziałanie .......................................................................................................56
Obsługa wyjątków ..................................................................................................56
Wspólny system typów i specyfikacja wspólnego języka ........................................57
Podsumowanie ..............................................................................................................57
6 VISUAL BASIC 2010. OD PODSTAW
Rozdział 3.
Pisanie programów ....................................................................................... 61
Informacje i dane ..........................................................................................................61
Algorytmy ................................................................................................................62
Czym jest język programowania? .........................................................................63
Zmienne .........................................................................................................................63
Komentarze i odstępy ..................................................................................................66
Komentarze .............................................................................................................66
Odstępy ....................................................................................................................68
Typy danych ..................................................................................................................68
Używanie liczb ........................................................................................................68
Podstawowe operacje matematyczne na liczbach całkowitych ........................69
Skrócone operatory matematyczne ......................................................................71
Arytmetyka na liczbach zmiennoprzecinkowych ..............................................73
Używanie ciągów znaków .....................................................................................76
Używanie dat ...........................................................................................................84
Zmienne logiczne ...................................................................................................90
Przechowywanie zmiennych .......................................................................................90
System dwójkowy ...................................................................................................91
Bity i bajty ................................................................................................................91
Reprezentowanie wartości .....................................................................................92
Przekształcanie wartości ........................................................................................93
Metody ...........................................................................................................................95
Dlaczego warto używać metod? ............................................................................95
Metody z tego rozdziału ........................................................................................96
Tworzenie metod ....................................................................................................99
Nazwy metod ........................................................................................................102
Zasięg .....................................................................................................................103
Podsumowanie ............................................................................................................105
Rozdział 4.
Sterowanie przebiegiem programu .......................................................... 109
Podejmowanie decyzji ................................................................................................109
Instrukcja If .................................................................................................................110
Instrukcja Else .......................................................................................................112
Obsługa wielu alternatyw za pomocą instrukcji ElseIf ....................................113
Zagnieżdżone instrukcje If ..................................................................................114
Jednowierszowe instrukcje If ..............................................................................114
Operatory porównania ........................................................................................114
Porównywanie ciągów znaków ...........................................................................124
Wyrażenie Select Case ................................................................................................125
Używanie wyrażenia Select Case bez uwzględniania wielkości liter .............129
Warunki z wieloma wartościami ........................................................................132
Wyrażenie Case Else ............................................................................................133
Używanie różnych typów danych w wyrażeniach Select Case .......................134
Pętle ..............................................................................................................................134
Pętle For … Next ..................................................................................................134
Pętle Do … Loop ..................................................................................................140
 
Spis treści 7
Pętle zagnieżdżone ...............................................................................................145
Wczesne wychodzenie z pętli ..............................................................................147
Pętle nieskończone ...............................................................................................149
Podsumowanie ............................................................................................................150
Rozdział 5.
Struktury danych ........................................................................................ 153
Wprowadzenie do korzystania z tablic ....................................................................153
Definiowanie i używanie tablic ...........................................................................153
Używanie pętli For Each … Next .......................................................................156
Przekazywanie tablic jako parametrów .............................................................159
Sortowanie tablic ..................................................................................................161
Przechodzenie w odwrotnym kierunku ............................................................162
Inicjowanie tablicy ...............................................................................................163
Wyliczenia ...................................................................................................................165
Używanie wyliczeń ...............................................................................................165
Określanie stanu ...................................................................................................168
Ustawianie niepoprawnych wartości .................................................................170
Stałe ...............................................................................................................................171
Używanie stałych ..................................................................................................171
Stałe różnych typów .............................................................................................173
Struktury ......................................................................................................................174
Tworzenie struktur ...............................................................................................174
Dodawanie właściwości do struktur ..................................................................177
Tablice ArrayList ........................................................................................................178
Używanie klasy ArrayList ....................................................................................178
Usuwanie elementów z listy ArrayList ..............................................................182
Wyświetlanie elementów tablic ArrayList ........................................................185
Używanie kolekcji .......................................................................................................186
Tworzenie kolekcji CustomerCollection ...........................................................187
Dodawanie właściwości Item ..............................................................................188
Wyszukiwanie elementów za pomocą kolekcji Hashtable ....................................190
Używanie kolekcji Hashtable ..............................................................................190
Usuwanie elementów — metody Remove, RemoveAt i Clear .......................193
Wrażliwość na wielkość znaków ........................................................................195
Zaawansowane techniki manipulacji tablicami ......................................................197
Tablice dynamiczne ..............................................................................................197
Słowo kluczowe Preserve .....................................................................................199
Podsumowanie ............................................................................................................200
Rozdział 6.
Język XAML .................................................................................................. 203
Czym jest XAML? .......................................................................................................203
Składnia języka XAML ...............................................................................................205
Technologia WPF .......................................................................................................208
Tworzenie bogatych interfejsów użytkownika w aplikacjach WPF ......................208
Używanie standardowych kontrolek technologii WPF ..................................214
Podłączanie zdarzeń .............................................................................................218
Podsumowanie ............................................................................................................222
Zgłoś jeśli naruszono regulamin